REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?
Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli pasy ruchu są wyznaczone na jezdni, kierowcy nie mają zazwyczaj problemów z jazdą wytyczonym torem, z trzymaniem się swojego pasa ruchu. Gorzej, gdy pasy nie są wyznaczone. Ten problem daje się dość często zauważyć zwłaszcza na skrzyżowaniach, na których wykonuje się manewr skręcania w lewo i nie ma linii prowadzących. Wówczas zdarza się, że niektórzy tracą orientację i doprowadzają do kolizyjnych sytuacji.

Teoretycznie sprawa jest prosta. Utrzymanie właściwego pasa ruchu podczas jazdy nie powinna sprawić nikomu kłopotu. Tymczasem okazuje się, że w polskich realiach drogowych kłopot z kontynuacją jazdy po właściwym pasie mają nawet bardo doświadczeni kierowcy.

REKLAMA

REKLAMA

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Buspasy dla podróżujących w kilka osób?

Skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną dwóch jezdni jednokierunkowych o dwóch pasach ruchu. Wydawać by się mogło, że wszystko jest to proste i jasne. Jak powinien przebiegać tor jazdy samochodów? Prezentuje to rys. 2.

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Czy przepisy drogowe na drodze prywatnej nie obowiązują?

REKLAMA

Zarówno samochód czerwony, jak i niebieski jadą swoimi pasami ruchu, przejeżdżają równolegle obok siebie przez skrzyżowanie i następnie zajmują odpowiednie pasy ruchu za skrzyżowaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety, nie zawsze tak jest. Bywa, że kierowca jadący prawy pasem zaczyna ścinać zakręt, jakby zapomniał, że obok niego jedzie równolegle niebieski samochód:

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak prawidłowo nosić odblaski?

Powoduje to możliwość zderzenia, zmusza kierującego niebieskim samochodem do awaryjnego hamowania.

Czasem zdarza się odwrotna sytuacja: niebieski samochód zaczyna zjeżdżać od razu na prawy pas, zajeżdżając drogę czerwonemu:

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Czy można skręcić w prawo na zielonej strzałce, gdy policjant kieruje ruchem?

kierowcy, którzy twierdzą, że przecież po skręcie mogą zając dowolny pas ruchu. To prawda, ale jeżeli skręcanie odbywa się równolegle dwoma pasami ruchu, to nie wolno zajeżdżać drogi pojazdowi podążającemu sąsiednim pasem.

Przypominam, że nawet jeśli pasy ruchu nie są wyznaczone w obrębie skrzyżowania tzw. liniami prowadzącymi, to obowiązkiem kierującego jest wyobrazić sobie przebieg tych pasów:

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?

Jerzy Bitner

Teoretycznie jest możliwa zmiana pasa ruchu w takiej sytuacji, ale pod warunkiem ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi, który już znajduje się na sąsiednim pasie. W praktyce jednak podczas skręcania, jeśli na sąsiednim pasie jest dużo pojazdów, lepiej zaniechać dokonywania zmiany pasa ruchu na zakręcie. Lepiej uczynić to za skrzyżowaniem, kiedy już miniemy zakręt.

Zwracam zatem uwagę na konieczność dokładnej, starannej jazdy bez ścinania pasów ruchu i zajeżdżania innym drogi. Nie tylko stwarza to ryzyko kolizji, ale jest bardzo denerwujące dla jadących prawidłowo kierowców.

Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?
Jerzy Bitner
Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?
Jerzy Bitner
Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?
Jerzy Bitner
Niewyznaczone pasy ruchu – jak się zachować?
Jerzy Bitner
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA