REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Jerzy Bitner
Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku
Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są zasady stosowania się do zakazu zatrzymywania? Czy znak zakazu zatrzymywania zawsze zabrania zatrzymywania się na chodniku? A, co w przypadku,, gdy ktoś zaparkuje po lewej stronie ulicy i nie widząc znaku zakazu zatrzymywania się?

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Wielu kierowcom wydaje się zapewne, że znak B-36 „ Zakaz zatrzymywania się” nie może kryć żadnych tajemnic. W praktyce jednak okazuje się, że bardzo często wiedza o tym znaku wśród zmotoryzowanych jest niepełna, a to niekiedy skutkuje mandatami.

REKLAMA

Zobacz też: Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie znaków i sygnałów drogowych § 28: pkt. 3.:

Zakaz wyrażony znakiem B-35 lub B-36 dotyczy tej strony drogi, po której znak się znajduje, z wyjątkiem miejsc, gdzie za pomocą znaku dopuszcza się postój lub zatrzymanie.

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018
NOWOŚĆ
na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym (art. 49 ust. 1 pkt. 7) dopuszczają zatrzymanie pojazdu przy lewej krawędzi jezdni na obszarze zabudowanym na drogach jednokierunkowych lub jezdniach dwukierunkowych o małym ruchu.

Zdarza się zatem, że kierowcy zatrzymują samochód po lewej stronie jezdni, tak jak na fot.1:

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Jerzy Bitner

REKLAMA

Takie zatrzymanie samochodu narusza w sposób oczywisty zakaz wyrażony znakiem B-36. Kierowca nie może się tłumaczyć tym, że parkując po lewej stronie jezdni nie widział tarczy znaku zakazu. Powinien podejść i sprawdzić czy znak nie zabrania zatrzymywania pojazdu.

Z tego samego, cytowanego wyżej przepisu rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych wynika, że zakaz zatrzymywania dotyczy nie tylko jezdni, ale całej strony drogi, a więc także chodnika lub pobocza. Oznacza to, że jeśli kierujący napotka znak „zakaz zatrzymywania się”, to po jego minięciu nie wolno mu zatrzymać się nie tylko na jezdni, ale także na chodniku:

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak pozbyć się wraku blokującego miejsce parkingowe?

Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy to pod znakiem B-36 umieszczona jest tabliczka z napisem „Nie dotyczy chodnika”. Wówczas zatrzymanie pojazdu na chodniku jest dozwolone, ale pod warunkiem, że szerokość chodnika pozostawiona dla ruchu pieszych wynosi co najmniej 1,5 metra:

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Jerzy Bitner

Zobacz też: Czy można parkować na klepisku?

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Jerzy Bitner

I jeszcze jedna kwestia. W Internecie można napotkać fotografie takiej sytuacji, jaką prezentujemy na fotografii 5:

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Jerzy Bitner

Niedouczeni kierowcy piszą, że te znaki są sprzeczne ze sobą i kwalifikują to jako drogowym absurd. W rzeczywistości żadnej sprzeczności tu nie ma. Wystarczy po raz kolejny sięgnąć do cytowanego już przepisu z rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych: Zakaz wyrażony znakiem B-35 lub B-36 dotyczy tej strony drogi, po której znak się znajduje, z wyjątkiem miejsc, gdzie za pomocą znaku dopuszcza się postój lub zatrzymanie. No właśnie, w sytuacji przedstawionej na fot. 5 znak „ Zakaz zatrzymywania się” zabrania zatrzymywania pojazdu na jezdni i na chodniku, ale nie dotyczy to miejsc wyznaczonych do parkowania zgodnie ze wskazaniami znaku „Parking” wraz z tabliczką umieszczona pod nim, wskazującą sposób parkowania.

Zawsze sprawdzaj promile zanim wsiądziesz za kółko. Skorzystaj z naszego prostego narzędzia >>>

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku
Jerzy Bitner
Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku
Jerzy Bitner
Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku
Jerzy Bitner
Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku
Jerzy Bitner
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

REKLAMA

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA