REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku
Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są zasady stosowania się do zakazu zatrzymywania? Czy znak zakazu zatrzymywania zawsze zabrania zatrzymywania się na chodniku? A, co w przypadku,, gdy ktoś zaparkuje po lewej stronie ulicy i nie widząc znaku zakazu zatrzymywania się?

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Wielu kierowcom wydaje się zapewne, że znak B-36 „ Zakaz zatrzymywania się” nie może kryć żadnych tajemnic. W praktyce jednak okazuje się, że bardzo często wiedza o tym znaku wśród zmotoryzowanych jest niepełna, a to niekiedy skutkuje mandatami.

REKLAMA

Zobacz też: Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie znaków i sygnałów drogowych § 28: pkt. 3.:

Zakaz wyrażony znakiem B-35 lub B-36 dotyczy tej strony drogi, po której znak się znajduje, z wyjątkiem miejsc, gdzie za pomocą znaku dopuszcza się postój lub zatrzymanie.

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018
NOWOŚĆ
na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym (art. 49 ust. 1 pkt. 7) dopuszczają zatrzymanie pojazdu przy lewej krawędzi jezdni na obszarze zabudowanym na drogach jednokierunkowych lub jezdniach dwukierunkowych o małym ruchu.

Zdarza się zatem, że kierowcy zatrzymują samochód po lewej stronie jezdni, tak jak na fot.1:

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Jerzy Bitner

REKLAMA

Takie zatrzymanie samochodu narusza w sposób oczywisty zakaz wyrażony znakiem B-36. Kierowca nie może się tłumaczyć tym, że parkując po lewej stronie jezdni nie widział tarczy znaku zakazu. Powinien podejść i sprawdzić czy znak nie zabrania zatrzymywania pojazdu.

Z tego samego, cytowanego wyżej przepisu rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych wynika, że zakaz zatrzymywania dotyczy nie tylko jezdni, ale całej strony drogi, a więc także chodnika lub pobocza. Oznacza to, że jeśli kierujący napotka znak „zakaz zatrzymywania się”, to po jego minięciu nie wolno mu zatrzymać się nie tylko na jezdni, ale także na chodniku:

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak pozbyć się wraku blokującego miejsce parkingowe?

Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy to pod znakiem B-36 umieszczona jest tabliczka z napisem „Nie dotyczy chodnika”. Wówczas zatrzymanie pojazdu na chodniku jest dozwolone, ale pod warunkiem, że szerokość chodnika pozostawiona dla ruchu pieszych wynosi co najmniej 1,5 metra:

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Jerzy Bitner

Zobacz też: Czy można parkować na klepisku?

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Jerzy Bitner

I jeszcze jedna kwestia. W Internecie można napotkać fotografie takiej sytuacji, jaką prezentujemy na fotografii 5:

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku

Jerzy Bitner

Niedouczeni kierowcy piszą, że te znaki są sprzeczne ze sobą i kwalifikują to jako drogowym absurd. W rzeczywistości żadnej sprzeczności tu nie ma. Wystarczy po raz kolejny sięgnąć do cytowanego już przepisu z rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych: Zakaz wyrażony znakiem B-35 lub B-36 dotyczy tej strony drogi, po której znak się znajduje, z wyjątkiem miejsc, gdzie za pomocą znaku dopuszcza się postój lub zatrzymanie. No właśnie, w sytuacji przedstawionej na fot. 5 znak „ Zakaz zatrzymywania się” zabrania zatrzymywania pojazdu na jezdni i na chodniku, ale nie dotyczy to miejsc wyznaczonych do parkowania zgodnie ze wskazaniami znaku „Parking” wraz z tabliczką umieszczona pod nim, wskazującą sposób parkowania.

Zawsze sprawdzaj promile zanim wsiądziesz za kółko. Skorzystaj z naszego prostego narzędzia >>>

Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku
Jerzy Bitner
Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku
Jerzy Bitner
Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku
Jerzy Bitner
Zakaz zatrzymywania się - zasady stosowania się do znaku
Jerzy Bitner
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA