REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?
Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia zatrzymywania się na poboczy nie jest jednoznaczna. Kiedy wolno zatrzymać się na poboczu, a kiedy należy zatrzymać się na jezdni?

Większość kierowców zdaje sobie sprawę  faktu, że zabronione jest zatrzymywanie pojazdu na autostradzie i drodze ekspresowej. A jak przepisy regulują zatrzymywanie pojazdu na pozostałych drogach?

REKLAMA

REKLAMA

Na obszarach zabudowanych, w miastach i miejscowościach, sprawa jest dosyć prosta. Zatrzymywania zabraniają znaki pionowe B-36 „zakaz zatrzymywania się”. Ponadto przepisy określają, w jakich innych miejscach nie wolno nam zatrzymywać się. A co z drogami pozamiejskimi, poza obszarem zabudowanym?

Zobacz też: Parkowanie samochodu na zamkniętych osiedlach

Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?

W czasach, kiedy ruch pojazdów był mniejszy niż dziś, niejednokrotnie można było zobaczyć samochody stojące na poboczu. Kierowcy zatrzymywali się tam, by odpocząć, coś zjeść, pospacerować itp. Nawet autokary wycieczkowe zatrzymywały się w takich miejscach i wówczas padała komenda: „Panie na prawo, panowie na lewo”. Chodziło tu oczywiście o załatwienie potrzeb fizjologicznych w przydrożnym lasku.

REKLAMA

Czasy zmieniły się, ruch pojazdów na drogach jest o wiele większy, ale widocznie niektórzy kierowcy nawet dzisiaj nie rozumieją, że każde zatrzymanie pojazdu na ruchliwej szosie, choćby na poboczu, stanowi bardzo poważne utrudnienie i zagrożenie bezpieczeństwa ruchu. Stojący na poboczu pojazd, zmusza innych kierowców do wzmożonej czujności i obserwacji. Nigdy niewiadomo, czy zza takiego auta nie wybiegnie na drogę dziecko, nie wyskoczy pies albo czy ktoś nieoczekiwanie nie otworzy drzwi od strony jezdni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest też tajemnicą, że na wielu polskich drogach wyprzedzanie odbywa się w ten sposób, iż pojazdy wolniejsze usuwają się w kierunku pobocza, aby ułatwić ten manewr wyprzedzającemu. Stojące na poboczu auto narażone jest więc na uderzenie, jeżeli któryś z kierowców zauważy je zbyt późno albo zostanie zepchnięty na pobocze przez jakiegoś szaleńca, który wyprzedza na trzeciego. Oczywiście nie są to zachowania zgodne z przepisami, ale takie mamy na naszych drogach realia i trzeba się z nimi liczyć.

Zobacz też: Czy można parkować na klepisku?

Linia krawędziowa przerywana

Jeżeli pobocze oddziela od jezdni znak poziomy w postaci „linii krawędziowej przerywanej” (P7a), to wówczas dozwolone jest zatrzymanie pojazdu na poboczu. Nie wolno natomiast zatrzymać go na jezdni, na pasie ruchu przylegającym do pobocza. Mimo to odradzam stanowczo zatrzymywanie się na poboczu, jeżeli nie jest to bezwzględnie konieczne. Tyle mamy obecnie stacji benzynowych i przydrożnych parkingów, że naprawdę nie powinno stanowić problemu przejechanie jeszcze kilometra lub dwóch, aby urządzić postój w miejscu o wiele bardziej bezpiecznym.

Zobacz też: Jak pozbyć się wraku blokującego miejsce parkingowe?

Linia krawędziowa ciągła

Jeżeli pobocze oddzielone jest od jezdni znakiem poziomym „linia krawędziowa ciągła” (P7b) to wówczas zatrzymanie pojazdu zabronione jest zarówno na jezdni, jak i na poboczu. W takiej sytuacji w ogóle nie wolno wjeżdżać nam na pobocze, z wyjątkiem sytuacji nadzwyczajnej, np. awarii pojazdu.

Niestety, w naszym kraju niewielu chyba kierowców wie, co oznacza linia krawędziowa ciągła wyznaczająca pobocze. A na takich właśnie poboczach w okresie letnim często stoją przydrożne kramiki z owocami, grzybami itp. No i oczywiście znajdują się kierowcy, którzy zatrzymują tam swoje auta, w dodatku często prawymi kołami na poboczu, a lewymi na jezdni. Jest to karygodne i bardzo niebezpieczne postępowanie.

Kwestie dopuszczalności zatrzymywania pojazdu na poboczu i na jezdni reguluje Art. 49. Ust. 1. pkt. 5 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym: „Zabrania się zatrzymania pojazdu na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni i na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni”.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA