REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?

Jerzy Bitner
Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?
Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia zatrzymywania się na poboczy nie jest jednoznaczna. Kiedy wolno zatrzymać się na poboczu, a kiedy należy zatrzymać się na jezdni?

Większość kierowców zdaje sobie sprawę  faktu, że zabronione jest zatrzymywanie pojazdu na autostradzie i drodze ekspresowej. A jak przepisy regulują zatrzymywanie pojazdu na pozostałych drogach?

REKLAMA

Na obszarach zabudowanych, w miastach i miejscowościach, sprawa jest dosyć prosta. Zatrzymywania zabraniają znaki pionowe B-36 „zakaz zatrzymywania się”. Ponadto przepisy określają, w jakich innych miejscach nie wolno nam zatrzymywać się. A co z drogami pozamiejskimi, poza obszarem zabudowanym?

Zobacz też: Parkowanie samochodu na zamkniętych osiedlach

Czy wolno zatrzymywać się na poboczu?

REKLAMA

W czasach, kiedy ruch pojazdów był mniejszy niż dziś, niejednokrotnie można było zobaczyć samochody stojące na poboczu. Kierowcy zatrzymywali się tam, by odpocząć, coś zjeść, pospacerować itp. Nawet autokary wycieczkowe zatrzymywały się w takich miejscach i wówczas padała komenda: „Panie na prawo, panowie na lewo”. Chodziło tu oczywiście o załatwienie potrzeb fizjologicznych w przydrożnym lasku.

Czasy zmieniły się, ruch pojazdów na drogach jest o wiele większy, ale widocznie niektórzy kierowcy nawet dzisiaj nie rozumieją, że każde zatrzymanie pojazdu na ruchliwej szosie, choćby na poboczu, stanowi bardzo poważne utrudnienie i zagrożenie bezpieczeństwa ruchu. Stojący na poboczu pojazd, zmusza innych kierowców do wzmożonej czujności i obserwacji. Nigdy niewiadomo, czy zza takiego auta nie wybiegnie na drogę dziecko, nie wyskoczy pies albo czy ktoś nieoczekiwanie nie otworzy drzwi od strony jezdni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest też tajemnicą, że na wielu polskich drogach wyprzedzanie odbywa się w ten sposób, iż pojazdy wolniejsze usuwają się w kierunku pobocza, aby ułatwić ten manewr wyprzedzającemu. Stojące na poboczu auto narażone jest więc na uderzenie, jeżeli któryś z kierowców zauważy je zbyt późno albo zostanie zepchnięty na pobocze przez jakiegoś szaleńca, który wyprzedza na trzeciego. Oczywiście nie są to zachowania zgodne z przepisami, ale takie mamy na naszych drogach realia i trzeba się z nimi liczyć.

Zobacz też: Czy można parkować na klepisku?

Linia krawędziowa przerywana

Jeżeli pobocze oddziela od jezdni znak poziomy w postaci „linii krawędziowej przerywanej” (P7a), to wówczas dozwolone jest zatrzymanie pojazdu na poboczu. Nie wolno natomiast zatrzymać go na jezdni, na pasie ruchu przylegającym do pobocza. Mimo to odradzam stanowczo zatrzymywanie się na poboczu, jeżeli nie jest to bezwzględnie konieczne. Tyle mamy obecnie stacji benzynowych i przydrożnych parkingów, że naprawdę nie powinno stanowić problemu przejechanie jeszcze kilometra lub dwóch, aby urządzić postój w miejscu o wiele bardziej bezpiecznym.

Zobacz też: Jak pozbyć się wraku blokującego miejsce parkingowe?

Linia krawędziowa ciągła

REKLAMA

Jeżeli pobocze oddzielone jest od jezdni znakiem poziomym „linia krawędziowa ciągła” (P7b) to wówczas zatrzymanie pojazdu zabronione jest zarówno na jezdni, jak i na poboczu. W takiej sytuacji w ogóle nie wolno wjeżdżać nam na pobocze, z wyjątkiem sytuacji nadzwyczajnej, np. awarii pojazdu.

Niestety, w naszym kraju niewielu chyba kierowców wie, co oznacza linia krawędziowa ciągła wyznaczająca pobocze. A na takich właśnie poboczach w okresie letnim często stoją przydrożne kramiki z owocami, grzybami itp. No i oczywiście znajdują się kierowcy, którzy zatrzymują tam swoje auta, w dodatku często prawymi kołami na poboczu, a lewymi na jezdni. Jest to karygodne i bardzo niebezpieczne postępowanie.

Kwestie dopuszczalności zatrzymywania pojazdu na poboczu i na jezdni reguluje Art. 49. Ust. 1. pkt. 5 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym: „Zabrania się zatrzymania pojazdu na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni i na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni”.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA