REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady wydawania kart parkingowych

Subskrybuj nas na Youtube
Zasady wydawania kart parkingowych. Fot. Fotolia
Zasady wydawania kart parkingowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe zasady wydawania kart parkingowych obowiązują od 2015 r. i przyczyniły się do ograniczenia liczby osób uprawnionych do parkowania na miejscach dla niepełnosprawnych.

Po zmianach wprowadzonych w 2015 r. znacznie zmniejszyła się liczba osób uprawnionych do parkowania na miejscach dla niepełnosprawnych, czyli tzw. kopertach. Zmienił się wygląd kart parkingowych, zmieniają się też same "koperty" - do połowy 2017 r. wszystkie powinny mieć niebieskie tło.

REKLAMA

REKLAMA

Jak wyjaśnia w rozmowie z PAP ekspert Fundacji "Integracja" Krzysztof Pater, 2015 r. przyniósł trzy istotne zmiany dla kierowców z niepełnosprawnością lub osób przewożących niepełnosprawnych.

Zobacz też: Co grozi za parkowanie na miejscu dla inwalidy w 2016 r?

"Po pierwsze, od 1 lipca 2015 r. obowiązują tylko nowe karty parkingowe i liczba osób, w porównaniu z liczbą osób, które wcześniej z takich uprawnień korzystały, gwałtownie się zmniejszyła. Po drugie, każdy zarządzający parkingiem, miejscami parkingowymi musi zapewnić co najmniej 4 proc. z ogólnej sumy miejsc na miejsca dla niepełnosprawnych. Po trzecie, wszystkie miejsca parkingowe, które teraz powstają, muszą być malowane na niebieskim tle; a te, które już istnieją, muszą zostać przemalowane na niebiesko do końca czerwca 2017 r." - powiedział.

REKLAMA

Podczas prac legislacyjnych nad nową kartą parkingową resort pracy oceniał, że na rynku jest od 900 tys. do 1,2 mln starych kart. Z danych resortu przesłanych PAP wynika, że od lipca 2014 r. do końca listopada 2015 r. wydano 314 tys. nowych kart.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Karta parkingowa to jedyny dokument uprawniający osoby z niepełnosprawnością do parkowania na "kopertach"; jest wydawana niepełnosprawnym lub placówce zajmującej się osobami niepełnosprawnymi. Można ją otrzymać tylko na podstawie orzeczeń wydawanych przez powiatowe lub miejskie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności.

Przed zmianą karty były wydawane bezterminowo, co m.in. utrudniało korzystanie z uprzywilejowanych miejsc parkingowych w krajach UE, a przede wszystkim powodowało, że w Polsce kart często używały osoby nieuprawnione – np. korzystano z kart osób, które już zmarły, lub które były wystawione na członków rodziny mieszkających w innym rejonie kraju, które nie zamierzały korzystać ze swojej karty i przekazywały ją w "użytkowanie" członkom rodziny.

Zobacz też: Karty parkingowe dla niepełnosprawnych ważne do 1 lipca 2015 roku?

Nowe karty parkingowe są wydawane na nie dłużej niż 5 lat, wyłącznie osobom o znacznym albo umiarkowanym stopniu niepełnosprawności mającym znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się. Z karty mogą też korzystać kierowcy, którzy przewożą osoby niepełnosprawne posiadające kartę. W przypadku osób o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności wniosek o wydanie karty mogą złożyć tylko niektórzy niepełnosprawni - osoby z chorobami narządu wzroku, upośledzeniem narządu ruchu lub chorobą neurologiczną (muszą mieć w orzeczeniu o niepełnosprawności konkretny symbol niepełnosprawności i wskazanie do karty parkingowej). Placówki obsługujące osoby niepełnosprawne otrzymują karty parkingowe na 3 lata.

Na jednej stronie karty znajduje się fotografia osoby uprawnionej do parkowania na miejscach dla niepełnosprawnych, jej dane, na drugiej stronie - numer karty, termin jej ważności, a poniżej niebieski znak wózka inwalidzkiego (taki sam symbol jak na "kopertach"); po prawej stronie znajduje się nazwa dokumentu w języku polskim i w innych językach europejskich. Jak mówi Pater, polska karta jest jedyną, na której znajdują się napisy we wszystkich językach UE. Pośrodku jest jeszcze hologram z symbolem niepełnosprawności i okrąg z białych gwiazdek a w jego środku litery PL - symbolizujący kraj, z którego pochodzi właściciel karty.

Zobacz też: Parkowanie samochodu na zamkniętych osiedlach  

Powoli zmieniają się same "koperty"; zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury do czerwca 2017 r. wszyscy zarządcy parkingów powinni dostosować się do wymogu i pomalować te miejsca parkingowe na niebiesko.

Krzysztof Pater podkreślił, że ustawodawca nie określił, jaki to ma być kolor niebieski. Od zarządcy parkingu zależy więc, czy miejsce dla niepełnosprawnego kierowcy będzie miało kolor stonowany czy bardziej rzucający się w oczy. Ekspert Integracji uważa, że takie oznaczenie sprawia, iż "koperta" jest lepiej widoczna, co - jego zdaniem - sprawi, że rzadziej będą na niej parkować kierowcy nieuprawnieni, którzy się po prostu zagapią i wjadą na takie miejsce. Pater przekonuje, że niebieski kolor ma też znaczenie psychologiczne - kierowca, który parkuje na takim miejscu czuje się bardziej widoczny; dwa razy się zastanowi zanim złamie prawo np. korzystając z cudzej karty parkingowej.

Wraz ze zmianami w wydawaniu kart parkingowych w Kodeksie wykroczeń pojawiło się nowe wykroczenie: posługiwanie się w sposób nieuprawniony kartą parkingową dla osób niepełnosprawnych, za co można grozi grzywna do 2 tys. zł.

500 złotych kary może zaś otrzymać osoba, która stanie swoim samochodem na oznaczonym miejscu dla niepełnosprawnych a nie ma do tego uprawnienia. Według Krzysztofa Patera, jeśli widzimy taka sytuację, powinniśmy zawsze reagować i dzwonić na numer telefoniczny staży miejskiej lub policji. "Jeśli nie mandat 500-złotowy i punkty karne, to sama konieczność chodzenia do straży miejskiej, być może oczekiwanie w kolejce, a więc strata czasu, takiego kierowcę czegoś nauczy" - ocenił Pater.

Bożena Ławnicka (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA