REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkty karne nie przedawniają się po roku od 1 lipca. Uważajcie!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Punkty karne nie przedawniają się po roku od 1 lipca, kursy redukujące 6 punktów karnych od kiedy
Punkty karne nie przedawniają się po roku od 1 lipca. Uważajcie!
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca punkty karne zdobyte w czasie kontroli drogowej przedawniają się po roku. Kierowca może się też zapisać na kurs redukujący 6 punktów karnych? Nic z tych rzeczy. Przepisy co prawda już są, ale nie obowiązują! Uważajcie!

Nowelizacja przepisów. Rok przedawnienia punktów i kursy redukujące

Szumne deklaracje polityków brzmiały mocno optymistycznie. Podpis prezydenta złożony w połowie czerwca 2023 roku pod nowelizacją przepisów Prawa o ruchu drogowym w pierwszym dniu kolejnego miesiąca miał zmienić dwie kluczowe zasady. Mowa oczywiście o:

REKLAMA

REKLAMA

  • Przedawnieniu punktów karnych po roku, a nie dwóch latach.
  • Powrocie punktów redukujących 6 punktów karnych do WORD-ów.

To zmiany, o której kierowcy postulowali i na które czekali. Tyle że dziś już wiadomo, że czekać będą nadal. Zasady nie weszły w życie 1 lipca 2023 roku i raczej prędko nie wejdą. Warto zdawać sobie z tego sprawę. Nie ma zatem sensu, aby dziś kierowcy zaczęli wydzwaniać do WORD-ów z pytaniami o możliwość udziału w kursie.

Punkty karne nie przedawniają się po roku od 1 lipca? Nie do końca

No dobrze, ale skąd w ogóle wzięło się to zamieszanie? To wynik działania art. 8 ustawy z dnia 26 maja 2023 roku o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Ten stwierdza wyraźnie, że:

  • w ust. 2 i 3 wyrazy "2 lat" zastępuje się wyrazami "1 roku" – art. 8 pkt 2 w/w aktu prawnego,
  • po ust. 6 dodaje się ust. 6a–6f w brzmieniu: "6a. Osoba wpisana do ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie częściej niż raz na 6 miesięcy może na własny koszt uczestniczyć w szkoleniu prowadzonym z wyłączeniem możliwości odbycia szkolenia z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość, którego odbycie spowoduje zmniejszenie liczby punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego. Nie dotyczy to kierowcy w okresie 1 roku od dnia wydania po raz pierwszy prawa jazdy." – art. 8 pkt 4 w/w aktu prawnego.

Te dwa zapisy kierowcy bardzo szybko uzupełnili art. 22 tego aktu prawnego, który stwierdza wyraźnie, że "ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia".

REKLAMA

Nowelizacja wejdzie w życie, ale po komunikacie ministra, a nie 1 lipca

Od powyższej zasady wejście w życie nowelizacji ustawa przewiduje jednak wyjątki. I tu właśnie tworzy się problem. W przypadku zapisów dotyczących punktów karnych działa bowiem art. 20 w/w aktu prawnego. A ten już przekazuje kierowcom zdecydowanie mniej optymistycznie brzmiącą informację. Mówi o tym, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister właściwy do spraw informatyzacji ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" komunikat określający termin oraz zakres wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających: 1) usuwanie punktów za naruszenia przepisów ruchu drogowego, 2) zmniejszenie liczby punktów za naruszenia przepisów ruchu drogowego ‒ zgodnie z art. 17 ustawy zmienianej w art. 8 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Kiedy zatem przedawnienie punktów karnych po roku i kursy redukujące 6 punktów karnych mogłyby zacząć obowiązywać? Po pierwsze wtedy, gdy pojawi się możliwość wdrożenia stosownych rozwiązań technicznych. Po drugie wtedy, gdy minister cyfryzacji wystosuje komunikat i przygotuje akty wykonawcze. To z kolei wskazuje na perspektywę bliżej nieokreśloną. W skrócie kierowcy powinni uzbroić się w cierpliwość.

WORD-y są gotowe. Rząd jak zwykle nie...

System standardowo nie jest przygotowany do nowelizacji przepisów, które sam powołał. Co z innymi instytucjami? WORD-y w całym kraju są np. absolutnie gotowe. Jak można przeczytać w serwisie PrawoDrogowe.pl, "Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego gotowe do organizacji szkoleń, niestety nie mają rozporządzenia wykonawczego. Nie ma też możliwości technicznych, bo nie ma komunikatu, a co za tym idzie terminu. Czyli kierowcy „zdobywają” tzw. punkty karne na zasadach obowiązujących od 17 września 2022 r., nie mają też możliwości ich pomniejszenia po dobrowolnym zgłoszeniu się i odbyciu szkolenia."

Nowelizacja przepisów prawa o ruchu drogowym w zakresie punktów karnych jest ważna. Szkoda zatem, że została przygotowana nieco pospiesznie i trochę "na kolanie" bez sprawdzenia zaplecza. Taka sytuacja, zamiast ucieszyć kierowców, może ich jedynie rozsierdzić. A chyba nie o to chodziło ustawodawcy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA