REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkty karne nie przedawniają się po roku od 1 lipca. Uważajcie!

Punkty karne nie przedawniają się po roku od 1 lipca, kursy redukujące 6 punktów karnych od kiedy
Punkty karne nie przedawniają się po roku od 1 lipca. Uważajcie!
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca punkty karne zdobyte w czasie kontroli drogowej przedawniają się po roku. Kierowca może się też zapisać na kurs redukujący 6 punktów karnych? Nic z tych rzeczy. Przepisy co prawda już są, ale nie obowiązują! Uważajcie!

Nowelizacja przepisów. Rok przedawnienia punktów i kursy redukujące

Szumne deklaracje polityków brzmiały mocno optymistycznie. Podpis prezydenta złożony w połowie czerwca 2023 roku pod nowelizacją przepisów Prawa o ruchu drogowym w pierwszym dniu kolejnego miesiąca miał zmienić dwie kluczowe zasady. Mowa oczywiście o:

REKLAMA

  • Przedawnieniu punktów karnych po roku, a nie dwóch latach.
  • Powrocie punktów redukujących 6 punktów karnych do WORD-ów.

To zmiany, o której kierowcy postulowali i na które czekali. Tyle że dziś już wiadomo, że czekać będą nadal. Zasady nie weszły w życie 1 lipca 2023 roku i raczej prędko nie wejdą. Warto zdawać sobie z tego sprawę. Nie ma zatem sensu, aby dziś kierowcy zaczęli wydzwaniać do WORD-ów z pytaniami o możliwość udziału w kursie.

Punkty karne nie przedawniają się po roku od 1 lipca? Nie do końca

No dobrze, ale skąd w ogóle wzięło się to zamieszanie? To wynik działania art. 8 ustawy z dnia 26 maja 2023 roku o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Ten stwierdza wyraźnie, że:

  • w ust. 2 i 3 wyrazy "2 lat" zastępuje się wyrazami "1 roku" – art. 8 pkt 2 w/w aktu prawnego,
  • po ust. 6 dodaje się ust. 6a–6f w brzmieniu: "6a. Osoba wpisana do ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie częściej niż raz na 6 miesięcy może na własny koszt uczestniczyć w szkoleniu prowadzonym z wyłączeniem możliwości odbycia szkolenia z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość, którego odbycie spowoduje zmniejszenie liczby punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego. Nie dotyczy to kierowcy w okresie 1 roku od dnia wydania po raz pierwszy prawa jazdy." – art. 8 pkt 4 w/w aktu prawnego.

Te dwa zapisy kierowcy bardzo szybko uzupełnili art. 22 tego aktu prawnego, który stwierdza wyraźnie, że "ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia".

Nowelizacja wejdzie w życie, ale po komunikacie ministra, a nie 1 lipca

REKLAMA

Od powyższej zasady wejście w życie nowelizacji ustawa przewiduje jednak wyjątki. I tu właśnie tworzy się problem. W przypadku zapisów dotyczących punktów karnych działa bowiem art. 20 w/w aktu prawnego. A ten już przekazuje kierowcom zdecydowanie mniej optymistycznie brzmiącą informację. Mówi o tym, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister właściwy do spraw informatyzacji ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" komunikat określający termin oraz zakres wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających: 1) usuwanie punktów za naruszenia przepisów ruchu drogowego, 2) zmniejszenie liczby punktów za naruszenia przepisów ruchu drogowego ‒ zgodnie z art. 17 ustawy zmienianej w art. 8 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Kiedy zatem przedawnienie punktów karnych po roku i kursy redukujące 6 punktów karnych mogłyby zacząć obowiązywać? Po pierwsze wtedy, gdy pojawi się możliwość wdrożenia stosownych rozwiązań technicznych. Po drugie wtedy, gdy minister cyfryzacji wystosuje komunikat i przygotuje akty wykonawcze. To z kolei wskazuje na perspektywę bliżej nieokreśloną. W skrócie kierowcy powinni uzbroić się w cierpliwość.

WORD-y są gotowe. Rząd jak zwykle nie...

REKLAMA

System standardowo nie jest przygotowany do nowelizacji przepisów, które sam powołał. Co z innymi instytucjami? WORD-y w całym kraju są np. absolutnie gotowe. Jak można przeczytać w serwisie PrawoDrogowe.pl, "Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego gotowe do organizacji szkoleń, niestety nie mają rozporządzenia wykonawczego. Nie ma też możliwości technicznych, bo nie ma komunikatu, a co za tym idzie terminu. Czyli kierowcy „zdobywają” tzw. punkty karne na zasadach obowiązujących od 17 września 2022 r., nie mają też możliwości ich pomniejszenia po dobrowolnym zgłoszeniu się i odbyciu szkolenia."

Nowelizacja przepisów prawa o ruchu drogowym w zakresie punktów karnych jest ważna. Szkoda zatem, że została przygotowana nieco pospiesznie i trochę "na kolanie" bez sprawdzenia zaplecza. Taka sytuacja, zamiast ucieszyć kierowców, może ich jedynie rozsierdzić. A chyba nie o to chodziło ustawodawcy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej? Zarząd Panek S.A. wydał oświadczenie w tej sprawie. Jakie są kluczowe powody zawieszenia usługi współdzielenia samochodów?

KGP: 106 796 interwencji, 339 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 796 interwencji. Byli wzywani do 339 wypadków drogowych.

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

REKLAMA

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

REKLAMA