REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek. Od kiedy będzie obowiązywał?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek od kiedy, zakaz wyprzedzania dla ciężarówek, zakaz wyprzedzania dla samochodów ciężarowych
Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek. Od kiedy będzie obowiązywał?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek. Od kiedy nowe regulacje zaczną obowiązywać na polskich drogach? Zostaną wprowadzone wraz ze zdjęciem opłat za autostrady dla pojazdów lekkich. To już prawie pewne.

rozwiń >

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek. Od kiedy? Pewnie już od lipca

Bezpieczeństwo ruchu drogowego. To słowo-klucz, które jest odmieniane przez wszystkie przypadki zarówno przez kierujących, jak i policjantów czy rządzących. Tym razem postanowili zadziałać ci ostatni. Skutek? Tym jest nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym. Na jej mocy na wszystkich trasach szybkiego ruchu, a więc drogach ekspresowych i autostradach, już wkrótce zacznie obowiązywać zakaz wyprzedzania dla pojazdów ciężarowych. W tym punkcie wyjaśnienia wymaga jednak kilka kwestii. A jedną z nich jest wyjątek, w przypadku którego nowe przepisy obowiązywać nie będą.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Nowelizacja przepisów zdobyła zgodę sejmu i senatu. Ostatnim krokiem jest zatem zatwierdzenie przez prezydenta. A właściwie to prezydent nowelizację już podpisał. To oznacza, że formalnie zakaz wyprzedzania dla ciężarówek zacznie obowiązywać na polskich drogach szybkiego ruchu już 1 lipca 2023 roku.

Warunki zakazu wyprzedzania dla ciężarówek

W przypadku zakazu wyprzedzania na drogach ekspresowych i autostradach obowiązującego samochody ciężarowe ważne są jeszcze trzy okoliczności.

  1. Tylko czym tak właściwie jest ciężarówka w rozumieniu tego przepisu? Ustawodawca wskazał na pojazdy kategorii N2 lub N3. Mowa zatem o pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej więcej niż 3,5 tony, które są przeznaczone do przewozu ładunków. Dotyczy to nie tylko o TIR-ów, ale także tzw. solówek czy nawet cięższych dostawczaków.
  2. Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek dotyczy nie tylko wyprzedzania ciężarówek, ale także każdego pojazdu samochodowego, a więc również aut osobowych.
  3. Zakaz wyprzedzania dla powyższej kategorii pojazdów odnosi się do tych autostrad i dróg ekspresowych, które składają się wyłącznie z dwóch pasów ruchu.

Skąd pomysł na zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na ekspresówkach i autostradach?

O zakazie wyprzedzania dla samochodów ciężarowych na drogach ekspresowych i autostradach mówiło się od kilku lat. Motywację takiego stanowiska poznał każdy, kto miał przyjemność obserwować wyścig ślimaków. Jedna ciężarówka jedzie 90 km/h, a druga wyprzedza ją z prędkością 95 km/h. Taki manewr może trwać kilometrami. A do tego tamuje ruch, tworzy realne zagrożenie drogowe i potęguje poziom drogowej agresji. Likwidacja tych wszystkich zjawisk przyświecała legislatorom.

Kiedy ciężarówka może wyprzedzić na autostradzie lub drodze ekspresowej?

Nowelizacja przepisów przewiduje aż trzy przypadki, w których samochód ciężarowy może wyprzedzić inny pojazd samochodowy podczas jazdy drogą ekspresową lub autostradą. Mowa o:

REKLAMA

  • sytuacji, w której trasa składa się z trzech pasów ruchu przeznaczonych do jazdy w danym kierunku. Nowelizacja mówi bowiem o tym, że pojazdy mogą korzystać z dwóch pasów skrajnie prawych. Nie mogą wjechać wyłącznie na pas lewy.
  • scenariuszu, w którym na autostradzie lub drodze ekspresowej co prawda są dwa pasy ruchu przeznaczone do jazdy w danym kierunku, ale pojazd jadący z przodu porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej. Przy czym znacznie mniejszą według interpretacji Ministerstwa Infrastruktury oznacza różnicę wynoszącą co najmniej 10 km/h.
  • tym, że zakaz nie dotyczy wyprzedzania pojazdów wykonujących na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne wysyłających żółte sygnały błyskowe.

Ile wynosi mandat za złamanie zakazu wyprzedzania dla ciężarówek?

Tu pojawia się pewien problem. Bo choć nowa regulacja może zacząć obowiązywać już 1 lipca, ciężko powiedzieć tak właściwie jaka mogłaby być sankcja za złamanie tego zakazu. Nie przewiduje jej bowiem taryfikator mandatów. Czy to oznacza, że kierowca samochodu ciężarowego kary nie dostanie? Nic z tych rzeczy. Policjanci mają bowiem do dyspozycji nieśmiertelny art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Ten mówi o złamaniu innych przepisów i przewiduje naprawdę surową sankcję. Funkcjonariusz na jego podstawie może ukarać kierującego ciężarówką grzywną wynoszącą od 20 do nawet 3000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Udowodnienie złamania zakazu może jednak nie być takie proste. Powód? Kierujący ciężarówką zawsze może się powoływać na to, że prowadzący jadący z przodu poruszał się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej. Aby podważyć takie stanowisko, policjanci musieliby dysponować nagraniem, ewentualnie wykonać pomiar prędkości pojazdu jadącego przed ciężarówką. Inaczej mogą mieć problem z obroną swojego stanowiska w sądzie – gdyby kierowca nie przyjął mandatu. Konstrukcja jest dość karkołomna, sami przyznajcie.

Czy zakaz wyprzedzania dla ciężarówek ma sens?

Wniosek może być zatem jeden. Idea w pewnym sensie jest słuszna. Niesprawiedliwa dla kierowców ciężarówek, ale mimo wszystko słuszna. Bo autostrady i drogi ekspresowe nie powstały po to, aby być wygodne dla kierujących ciężkimi pojazdami. Powstały po to, aby gwarantować wyższą i nadal bezpieczną prędkość podróżną oraz aby potęgować przepustowość ruchu. Tyle że problem może się pojawić z realizacją zapisów w praktyce. Identycznie jak z bezpiecznym odstępem na trasach szybkiego ruchu. Początkowo stosowanie się do przepisów było kontrolowane przez służby. Teraz nie widać patroli. W efekcie zapis choć obowiązuje, w pewnym sensie stał się martwy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA