REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek. Od kiedy będzie obowiązywał?

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek od kiedy, zakaz wyprzedzania dla ciężarówek, zakaz wyprzedzania dla samochodów ciężarowych
Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek. Od kiedy będzie obowiązywał?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek. Od kiedy nowe regulacje zaczną obowiązywać na polskich drogach? Zostaną wprowadzone wraz ze zdjęciem opłat za autostrady dla pojazdów lekkich. To już prawie pewne.
rozwiń >

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek. Od kiedy? Pewnie już od lipca

Bezpieczeństwo ruchu drogowego. To słowo-klucz, które jest odmieniane przez wszystkie przypadki zarówno przez kierujących, jak i policjantów czy rządzących. Tym razem postanowili zadziałać ci ostatni. Skutek? Tym jest nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym. Na jej mocy na wszystkich trasach szybkiego ruchu, a więc drogach ekspresowych i autostradach, już wkrótce zacznie obowiązywać zakaz wyprzedzania dla pojazdów ciężarowych. W tym punkcie wyjaśnienia wymaga jednak kilka kwestii. A jedną z nich jest wyjątek, w przypadku którego nowe przepisy obowiązywać nie będą.

REKLAMA

Ważne

Nowelizacja przepisów zdobyła zgodę sejmu i senatu. Ostatnim krokiem jest zatem zatwierdzenie przez prezydenta. A właściwie to prezydent nowelizację już podpisał. To oznacza, że formalnie zakaz wyprzedzania dla ciężarówek zacznie obowiązywać na polskich drogach szybkiego ruchu już 1 lipca 2023 roku.

Warunki zakazu wyprzedzania dla ciężarówek

W przypadku zakazu wyprzedzania na drogach ekspresowych i autostradach obowiązującego samochody ciężarowe ważne są jeszcze trzy okoliczności.

  1. Tylko czym tak właściwie jest ciężarówka w rozumieniu tego przepisu? Ustawodawca wskazał na pojazdy kategorii N2 lub N3. Mowa zatem o pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej więcej niż 3,5 tony, które są przeznaczone do przewozu ładunków. Dotyczy to nie tylko o TIR-ów, ale także tzw. solówek czy nawet cięższych dostawczaków.
  2. Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek dotyczy nie tylko wyprzedzania ciężarówek, ale także każdego pojazdu samochodowego, a więc również aut osobowych.
  3. Zakaz wyprzedzania dla powyższej kategorii pojazdów odnosi się do tych autostrad i dróg ekspresowych, które składają się wyłącznie z dwóch pasów ruchu.

Skąd pomysł na zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na ekspresówkach i autostradach?

O zakazie wyprzedzania dla samochodów ciężarowych na drogach ekspresowych i autostradach mówiło się od kilku lat. Motywację takiego stanowiska poznał każdy, kto miał przyjemność obserwować wyścig ślimaków. Jedna ciężarówka jedzie 90 km/h, a druga wyprzedza ją z prędkością 95 km/h. Taki manewr może trwać kilometrami. A do tego tamuje ruch, tworzy realne zagrożenie drogowe i potęguje poziom drogowej agresji. Likwidacja tych wszystkich zjawisk przyświecała legislatorom.

Kiedy ciężarówka może wyprzedzić na autostradzie lub drodze ekspresowej?

Nowelizacja przepisów przewiduje aż trzy przypadki, w których samochód ciężarowy może wyprzedzić inny pojazd samochodowy podczas jazdy drogą ekspresową lub autostradą. Mowa o:

  • sytuacji, w której trasa składa się z trzech pasów ruchu przeznaczonych do jazdy w danym kierunku. Nowelizacja mówi bowiem o tym, że pojazdy mogą korzystać z dwóch pasów skrajnie prawych. Nie mogą wjechać wyłącznie na pas lewy.
  • scenariuszu, w którym na autostradzie lub drodze ekspresowej co prawda są dwa pasy ruchu przeznaczone do jazdy w danym kierunku, ale pojazd jadący z przodu porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej. Przy czym znacznie mniejszą według interpretacji Ministerstwa Infrastruktury oznacza różnicę wynoszącą co najmniej 10 km/h.
  • tym, że zakaz nie dotyczy wyprzedzania pojazdów wykonujących na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne wysyłających żółte sygnały błyskowe.

Ile wynosi mandat za złamanie zakazu wyprzedzania dla ciężarówek?

REKLAMA

Tu pojawia się pewien problem. Bo choć nowa regulacja może zacząć obowiązywać już 1 lipca, ciężko powiedzieć tak właściwie jaka mogłaby być sankcja za złamanie tego zakazu. Nie przewiduje jej bowiem taryfikator mandatów. Czy to oznacza, że kierowca samochodu ciężarowego kary nie dostanie? Nic z tych rzeczy. Policjanci mają bowiem do dyspozycji nieśmiertelny art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Ten mówi o złamaniu innych przepisów i przewiduje naprawdę surową sankcję. Funkcjonariusz na jego podstawie może ukarać kierującego ciężarówką grzywną wynoszącą od 20 do nawet 3000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Udowodnienie złamania zakazu może jednak nie być takie proste. Powód? Kierujący ciężarówką zawsze może się powoływać na to, że prowadzący jadący z przodu poruszał się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej. Aby podważyć takie stanowisko, policjanci musieliby dysponować nagraniem, ewentualnie wykonać pomiar prędkości pojazdu jadącego przed ciężarówką. Inaczej mogą mieć problem z obroną swojego stanowiska w sądzie – gdyby kierowca nie przyjął mandatu. Konstrukcja jest dość karkołomna, sami przyznajcie.

Czy zakaz wyprzedzania dla ciężarówek ma sens?

Wniosek może być zatem jeden. Idea w pewnym sensie jest słuszna. Niesprawiedliwa dla kierowców ciężarówek, ale mimo wszystko słuszna. Bo autostrady i drogi ekspresowe nie powstały po to, aby być wygodne dla kierujących ciężkimi pojazdami. Powstały po to, aby gwarantować wyższą i nadal bezpieczną prędkość podróżną oraz aby potęgować przepustowość ruchu. Tyle że problem może się pojawić z realizacją zapisów w praktyce. Identycznie jak z bezpiecznym odstępem na trasach szybkiego ruchu. Początkowo stosowanie się do przepisów było kontrolowane przez służby. Teraz nie widać patroli. W efekcie zapis choć obowiązuje, w pewnym sensie stał się martwy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

REKLAMA

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

REKLAMA