REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darmowe autostrady w Polsce. Już w lipcu bez opłat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
darmowe autostrady w Polsce, opłaty za autostrady w Polsce, autostrady w Polsce
Darmowe autostrady w Polsce. Już w lipcu bez opłat
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Darmowe autostrady w Polsce. Już w lipcu zacznie obowiązywać zwolnienie z opłat. Tyle że informacja w tym punkcie jest połowiczna. Bo nadal bezpłatne nie będą wszystkie odcinki autostradowe...

Od kiedy w Polsce będą darmowe autostrady?

Sejm przegłosował ustawę. Kierowcy w Polsce pojadą darmowymi odcinkami autostrad już 1 lipca 2023 roku. To idealny moment. Wtedy zacznie się bowiem duże natężenie ruchu na drogach w związku z okresem wakacyjnym i urlopowymi wyjazdami. Spod opłat wyjęty zostanie 100-kilometrowy fragment autostrady A2 i 162-kilometrowy fragment autostrady A4.

REKLAMA

Ważne

Nowelizacja została przyjęta najpierw przez Sejm, a później przez Senat 21 czerwca 2023 roku. Swój podpis złożył również Prezydent. To oznacza mniej więcej tyle, że od 1 lipca 2023 roku kierowcy samochodów osobowych nie zapłacą za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA.

Które autostrady będą bezpłatne w Polsce?

W tym punkcie zaczyna się pierwszy z problemów. Bo dla samochodów osobowych nie wszystkie autostrady w Polsce będą bezpłatne. Ulga dotyczy jedynie odcinków zarządzanych przez GDDKiA. Mowa zatem o tych fragmentach tras, które zostały objęte obowiązkową płatnością w systemie e-Toll. Spod obowiązku płatności wyjęte zostanie A2 Stryków – Konin i A4 Wrocław – Sośnica. Na rządowym odcinku A2 kierowca motocykla zaoszczędzi zatem 5 zł, a kierujący autem osobowym 9,9 zł. Na A4 oszczędność wyniesie 8,1 zł dla motocykli i 16,2 zł dla pojazdów lekkich.

Ważne

Ulga dla kierowców nie wydaje się zasadnicza. Zwolnienie z opłat za autostrady na tych dwóch odcinkach będzie jednak kosztować skarb państwa jakieś 200 mln zł rocznie.

Kluczowa w tym punkcie jest jeszcze jedna rzecz. Ustawa mówi bowiem o tym, że spod obowiązku płatności wyjęte są nie tylko aktualnie zarządzane przez GDDKiA fragmenty. Przywilej będzie dotyczyć także tych, które będą zarządzane w przyszłości. Hasło "darmowe autostrady w Polsce" już niedługo może zatem dotyczyć także odcinka A4 Katowice – Kraków. Umowa licencyjna ze Stalexportem kończy się bowiem w 2027 roku i rząd już dziś zapowiada, że ta nie zostanie przedłużona. Trasa wejdzie zatem pod władanie GDDKiA i przejazd nią też stanie się darmowy.

Bezpłatne autostrady. Jakich pojazdów dotyczy ulga?

REKLAMA

Darmowe autostrady w Polsce. To hasło nie jest bezgraniczne. Bo rządowa ulga dotyczy wyłącznie pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. To kategoria pojazdów lekkich. Mowa zatem o samochodach osobowych, vanach, lekkich dostawczakach, większości pick-up`ów, niektórych mikrobusach, części kamperów, a także motocyklach. Ulga dotyczy także kierujących zestawem pojazdów, ale pod warunkiem że jego masa nie przekracza 3,5 tony. I zestaw może się składać zarówno z auta osobowego, jak i dostawczego.

Opłatę za przejazd autostradami nadal uiścić muszą zatem kierujący samochodami ciężarowymi czy autobusami. Dotyczy to również samochodów dostawczych, mikrobusów i zestawów pojazdów, których DMC przekracza 3,5 tony. Przy czym zestaw pojazdów może się składać także z samochodu osobowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy autostrada A1 będzie bezpłatna?

Niestety rządowa regulacja wbrew zapowiedziom na razie nie dotyczy odcinków zarządzanych przez koncesjonariuszy. Nie odnosi się zatem do A1 na odcinku Nowa Wieś – Rusocin. Ta trasa jest bowiem zarządzana przez AmberOne. Zwolnienie z płatności nie będzie jednak działać również na szlaku A4 Katowice – Kraków, bo to fragment zarządzany przez Stalexport czy A2 między Koninem Modłą a Świeckiem. 255-kilometrowym wycinkiem A-dwójki zarządza bowiem Autostrada Wielkopolska.

Od kiedy w Polsce bezpłatne będą wszystkie autostrady?

REKLAMA

Obietnica padła. Przedstawiciele obozu władzy mówią o tym, że bezpłatne w Polsce dla samochodów lekkich mają być wszystkie autostrady. Nie tylko te zarządzane przez GDDKiA. Kiedy mogłoby do tego dojść? Tu prawdopodobnie wszystko rozbija się o kwestie prowadzenia rozmów z koncesjonariuszami. Skarb państwa po zwolnieniu z opłat pojazdów lekkich, musiałby wypłacać firmom rekompensatę. Ta miałaby pokryć straty związane z ograniczeniem działalności biznesowej. Chodzi zatem o ustalenie jej wysokości i sposób przekazywania środków. I kwota nie jest mała. Już wstępne szacunki mówią o sumie oscylującej w granicy nawet kilku miliardów złotych.

W efekcie raczej trudno oczekiwać, że jeszcze tego lata w Polsce dla samochodów osobowych bezpłatne będą wszystkie autostrady. Rozmowy na ten temat są trudne, a motywacją do ich prowadzenia dla obozu rządzącego nie stanie się nawet tocząca się kampania wyborcza. I powodem są potężne koszty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA