REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darmowe autostrady w Polsce. Już w lipcu bez opłat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
darmowe autostrady w Polsce, opłaty za autostrady w Polsce, autostrady w Polsce
Darmowe autostrady w Polsce. Już w lipcu bez opłat
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Darmowe autostrady w Polsce. Już w lipcu zacznie obowiązywać zwolnienie z opłat. Tyle że informacja w tym punkcie jest połowiczna. Bo nadal bezpłatne nie będą wszystkie odcinki autostradowe...

Od kiedy w Polsce będą darmowe autostrady?

Sejm przegłosował ustawę. Kierowcy w Polsce pojadą darmowymi odcinkami autostrad już 1 lipca 2023 roku. To idealny moment. Wtedy zacznie się bowiem duże natężenie ruchu na drogach w związku z okresem wakacyjnym i urlopowymi wyjazdami. Spod opłat wyjęty zostanie 100-kilometrowy fragment autostrady A2 i 162-kilometrowy fragment autostrady A4.

REKLAMA

Ważne

Nowelizacja została przyjęta najpierw przez Sejm, a później przez Senat 21 czerwca 2023 roku. Swój podpis złożył również Prezydent. To oznacza mniej więcej tyle, że od 1 lipca 2023 roku kierowcy samochodów osobowych nie zapłacą za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA.

Które autostrady będą bezpłatne w Polsce?

W tym punkcie zaczyna się pierwszy z problemów. Bo dla samochodów osobowych nie wszystkie autostrady w Polsce będą bezpłatne. Ulga dotyczy jedynie odcinków zarządzanych przez GDDKiA. Mowa zatem o tych fragmentach tras, które zostały objęte obowiązkową płatnością w systemie e-Toll. Spod obowiązku płatności wyjęte zostanie A2 Stryków – Konin i A4 Wrocław – Sośnica. Na rządowym odcinku A2 kierowca motocykla zaoszczędzi zatem 5 zł, a kierujący autem osobowym 9,9 zł. Na A4 oszczędność wyniesie 8,1 zł dla motocykli i 16,2 zł dla pojazdów lekkich.

Ważne

Ulga dla kierowców nie wydaje się zasadnicza. Zwolnienie z opłat za autostrady na tych dwóch odcinkach będzie jednak kosztować skarb państwa jakieś 200 mln zł rocznie.

Kluczowa w tym punkcie jest jeszcze jedna rzecz. Ustawa mówi bowiem o tym, że spod obowiązku płatności wyjęte są nie tylko aktualnie zarządzane przez GDDKiA fragmenty. Przywilej będzie dotyczyć także tych, które będą zarządzane w przyszłości. Hasło "darmowe autostrady w Polsce" już niedługo może zatem dotyczyć także odcinka A4 Katowice – Kraków. Umowa licencyjna ze Stalexportem kończy się bowiem w 2027 roku i rząd już dziś zapowiada, że ta nie zostanie przedłużona. Trasa wejdzie zatem pod władanie GDDKiA i przejazd nią też stanie się darmowy.

Bezpłatne autostrady. Jakich pojazdów dotyczy ulga?

REKLAMA

Darmowe autostrady w Polsce. To hasło nie jest bezgraniczne. Bo rządowa ulga dotyczy wyłącznie pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. To kategoria pojazdów lekkich. Mowa zatem o samochodach osobowych, vanach, lekkich dostawczakach, większości pick-up`ów, niektórych mikrobusach, części kamperów, a także motocyklach. Ulga dotyczy także kierujących zestawem pojazdów, ale pod warunkiem że jego masa nie przekracza 3,5 tony. I zestaw może się składać zarówno z auta osobowego, jak i dostawczego.

Opłatę za przejazd autostradami nadal uiścić muszą zatem kierujący samochodami ciężarowymi czy autobusami. Dotyczy to również samochodów dostawczych, mikrobusów i zestawów pojazdów, których DMC przekracza 3,5 tony. Przy czym zestaw pojazdów może się składać także z samochodu osobowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy autostrada A1 będzie bezpłatna?

Niestety rządowa regulacja wbrew zapowiedziom na razie nie dotyczy odcinków zarządzanych przez koncesjonariuszy. Nie odnosi się zatem do A1 na odcinku Nowa Wieś – Rusocin. Ta trasa jest bowiem zarządzana przez AmberOne. Zwolnienie z płatności nie będzie jednak działać również na szlaku A4 Katowice – Kraków, bo to fragment zarządzany przez Stalexport czy A2 między Koninem Modłą a Świeckiem. 255-kilometrowym wycinkiem A-dwójki zarządza bowiem Autostrada Wielkopolska.

Od kiedy w Polsce bezpłatne będą wszystkie autostrady?

REKLAMA

Obietnica padła. Przedstawiciele obozu władzy mówią o tym, że bezpłatne w Polsce dla samochodów lekkich mają być wszystkie autostrady. Nie tylko te zarządzane przez GDDKiA. Kiedy mogłoby do tego dojść? Tu prawdopodobnie wszystko rozbija się o kwestie prowadzenia rozmów z koncesjonariuszami. Skarb państwa po zwolnieniu z opłat pojazdów lekkich, musiałby wypłacać firmom rekompensatę. Ta miałaby pokryć straty związane z ograniczeniem działalności biznesowej. Chodzi zatem o ustalenie jej wysokości i sposób przekazywania środków. I kwota nie jest mała. Już wstępne szacunki mówią o sumie oscylującej w granicy nawet kilku miliardów złotych.

W efekcie raczej trudno oczekiwać, że jeszcze tego lata w Polsce dla samochodów osobowych bezpłatne będą wszystkie autostrady. Rozmowy na ten temat są trudne, a motywacją do ich prowadzenia dla obozu rządzącego nie stanie się nawet tocząca się kampania wyborcza. I powodem są potężne koszty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA