REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darmowe autostrady w Polsce. Już w lipcu bez opłat

darmowe autostrady w Polsce, opłaty za autostrady w Polsce, autostrady w Polsce
Darmowe autostrady w Polsce. Już w lipcu bez opłat
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Darmowe autostrady w Polsce. Już w lipcu zacznie obowiązywać zwolnienie z opłat. Tyle że informacja w tym punkcie jest połowiczna. Bo nadal bezpłatne nie będą wszystkie odcinki autostradowe...

Od kiedy w Polsce będą darmowe autostrady?

Sejm przegłosował ustawę. Kierowcy w Polsce pojadą darmowymi odcinkami autostrad już 1 lipca 2023 roku. To idealny moment. Wtedy zacznie się bowiem duże natężenie ruchu na drogach w związku z okresem wakacyjnym i urlopowymi wyjazdami. Spod opłat wyjęty zostanie 100-kilometrowy fragment autostrady A2 i 162-kilometrowy fragment autostrady A4.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Nowelizacja została przyjęta najpierw przez Sejm, a później przez Senat 21 czerwca 2023 roku. Swój podpis złożył również Prezydent. To oznacza mniej więcej tyle, że od 1 lipca 2023 roku kierowcy samochodów osobowych nie zapłacą za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA.

Które autostrady będą bezpłatne w Polsce?

W tym punkcie zaczyna się pierwszy z problemów. Bo dla samochodów osobowych nie wszystkie autostrady w Polsce będą bezpłatne. Ulga dotyczy jedynie odcinków zarządzanych przez GDDKiA. Mowa zatem o tych fragmentach tras, które zostały objęte obowiązkową płatnością w systemie e-Toll. Spod obowiązku płatności wyjęte zostanie A2 Stryków – Konin i A4 Wrocław – Sośnica. Na rządowym odcinku A2 kierowca motocykla zaoszczędzi zatem 5 zł, a kierujący autem osobowym 9,9 zł. Na A4 oszczędność wyniesie 8,1 zł dla motocykli i 16,2 zł dla pojazdów lekkich.

Ważne

Ulga dla kierowców nie wydaje się zasadnicza. Zwolnienie z opłat za autostrady na tych dwóch odcinkach będzie jednak kosztować skarb państwa jakieś 200 mln zł rocznie.

Kluczowa w tym punkcie jest jeszcze jedna rzecz. Ustawa mówi bowiem o tym, że spod obowiązku płatności wyjęte są nie tylko aktualnie zarządzane przez GDDKiA fragmenty. Przywilej będzie dotyczyć także tych, które będą zarządzane w przyszłości. Hasło "darmowe autostrady w Polsce" już niedługo może zatem dotyczyć także odcinka A4 Katowice – Kraków. Umowa licencyjna ze Stalexportem kończy się bowiem w 2027 roku i rząd już dziś zapowiada, że ta nie zostanie przedłużona. Trasa wejdzie zatem pod władanie GDDKiA i przejazd nią też stanie się darmowy.

Bezpłatne autostrady. Jakich pojazdów dotyczy ulga?

Darmowe autostrady w Polsce. To hasło nie jest bezgraniczne. Bo rządowa ulga dotyczy wyłącznie pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. To kategoria pojazdów lekkich. Mowa zatem o samochodach osobowych, vanach, lekkich dostawczakach, większości pick-up`ów, niektórych mikrobusach, części kamperów, a także motocyklach. Ulga dotyczy także kierujących zestawem pojazdów, ale pod warunkiem że jego masa nie przekracza 3,5 tony. I zestaw może się składać zarówno z auta osobowego, jak i dostawczego.

REKLAMA

Opłatę za przejazd autostradami nadal uiścić muszą zatem kierujący samochodami ciężarowymi czy autobusami. Dotyczy to również samochodów dostawczych, mikrobusów i zestawów pojazdów, których DMC przekracza 3,5 tony. Przy czym zestaw pojazdów może się składać także z samochodu osobowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy autostrada A1 będzie bezpłatna?

Niestety rządowa regulacja wbrew zapowiedziom na razie nie dotyczy odcinków zarządzanych przez koncesjonariuszy. Nie odnosi się zatem do A1 na odcinku Nowa Wieś – Rusocin. Ta trasa jest bowiem zarządzana przez AmberOne. Zwolnienie z płatności nie będzie jednak działać również na szlaku A4 Katowice – Kraków, bo to fragment zarządzany przez Stalexport czy A2 między Koninem Modłą a Świeckiem. 255-kilometrowym wycinkiem A-dwójki zarządza bowiem Autostrada Wielkopolska.

Od kiedy w Polsce bezpłatne będą wszystkie autostrady?

Obietnica padła. Przedstawiciele obozu władzy mówią o tym, że bezpłatne w Polsce dla samochodów lekkich mają być wszystkie autostrady. Nie tylko te zarządzane przez GDDKiA. Kiedy mogłoby do tego dojść? Tu prawdopodobnie wszystko rozbija się o kwestie prowadzenia rozmów z koncesjonariuszami. Skarb państwa po zwolnieniu z opłat pojazdów lekkich, musiałby wypłacać firmom rekompensatę. Ta miałaby pokryć straty związane z ograniczeniem działalności biznesowej. Chodzi zatem o ustalenie jej wysokości i sposób przekazywania środków. I kwota nie jest mała. Już wstępne szacunki mówią o sumie oscylującej w granicy nawet kilku miliardów złotych.

W efekcie raczej trudno oczekiwać, że jeszcze tego lata w Polsce dla samochodów osobowych bezpłatne będą wszystkie autostrady. Rozmowy na ten temat są trudne, a motywacją do ich prowadzenia dla obozu rządzącego nie stanie się nawet tocząca się kampania wyborcza. I powodem są potężne koszty.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA