REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach. Nowy pomysł UE

Subskrybuj nas na Youtube
Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach
Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach. Nowy pomysł UE
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach i znowelizowane rozporządzenie AFIR toruje drogę dla elektrycznych napędów.

Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach. Nowe rozporządzenie UE

REKLAMA

Publiczne ładowarki dla elektrycznych ciężarówek będą musiały być montowane w regularnych odstępach czasu wzdłuż autostrad w Unii Europejskiej oraz w dużych miastach, zgodnie z nowym rozporządzeniem uzgodnionym wczoraj wieczorem przez posłów do Parlamentu Europejskiej i rządy państw członkowskich.

REKLAMA

Europejska federacja organizacji pozarządowych Transport & Environment (T&E) powiedziała, że znowelizowane rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) usuwa kluczową przeszkodę w ustanowieniu przez UE bardziej ambitnych celów w zakresie norm emisji CO2 dla nowych ciężarówek, gwarantując rozwój infrastruktury do ładowania dla pojazdów ciężkich. Znowelizowane rozporządzenie wymaga również, aby infrastruktura do ładowania samochodów nadążała za liczbą pojazdów elektrycznych w każdym kraju UE.

Ważne

W tym punkcie jedna uwaga. Przed wejściem w życie rozporządzenie AFIR będzie musiało być jeszcze raz formalnie zatwierdzone przez państwa członkowskie UE i Parlament Europejski.

Ładowarki dla aut ciężarowych co 60 km wzdłuż głównych autostrad UE

REKLAMA

Do 2030 roku państwa członkowskie muszą zbudować publicznie dostępne ładowarki dla ciężarowych o sumarycznej mocy 3600 kW, które będą ulokowane co 60 km wzdłuż głównych autostrad UE. Na drugorzędnych autostradach i drogach szybkiego ruchu, tzw. sieci komplementarnej TEN-T, ładowarki dla ciężarówek będą  umiejscowione co 100 km, a ich sumaryczna moc wyniesie 1500 kW. Do tego roku 2030 huby ładowania dla ciężarówek będą dostępne w każdym większym mieście, a na każdym wyznaczonym „bezpiecznym parkingu dla ciężarówek" będą musiały znajdować się cztery stacje ładowania.

Według T&E, tak ambitne cele dla infrastruktury do ładowania dla ciężarówek oznaczają, że będzie można znacząco zwiększyć normy redukcji emisji CO2 dla nowych samochodów ciężarowych w 2030 roku - jest to kluczowa regulacja, która spowoduje wzrost produkcji i rejestracji elektrycznych ciężarówek.

Nowe rozporządzenie otwiera drogę do mocniejszego ucinania emisji CO2

Komisja Europejska zaproponowała jedynie 45-procentową redukcję emisji CO2 z nowych samochodów ciężarowych sprzedawanych w 2030 roku względem 2020, ale Parlament Europejski i rządy mogą ten cel podwyższyć, zanim znowelizowane przepisy w sprawie redukcji emisji z nowych ciężarówek wejdą w życie. Rozporządzenie AFIR zakłada również budowę nowych stacji tankowania wodoru dla przyszłej floty ciężarówek wodorowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ładowanie jest często wymieniane jako duża przeszkoda w szybszym wprowadzeniu na rynek zeroemisyjnych ciężarówek, ale teraz ustawodawcy usunęli tę blokadę. Unijne przepisy dotyczące infrastruktury ładowania odblokowują ambitniejsze cele klimatyczne dla producentów ciężarówek, co z kolei przyczyni się do redukcji emisji CO2 z całego sektora transportu drogowego w UE - powiedział Fabian Sperka, ekspert w T&E.

Rozporządzenie AFIR a samochody osobowe

W przypadku samochodów osobowych nowe cele tzw. flotowe zakładają. powiązanie rozwoju floty samochodów z napędem elektrycznym ze wzrostem mocy publicznej infrastruktury ładowania. Do 2025 r. wszystkie główne autostrady będą musiały mieć punkt ładowania co 60 km, a do 2030 r. wymóg ten zostanie rozszerzony na wszystkie komplementarne drogi szybkiego ruchu. Wszystkie stacje szybkiego ładowania w UE będą musiały umożliwiać płatność kartami bankowymi.

Strach przed ładowanie samochodu stanie się przeszłością. Państwa członkowskie będą teraz prawnie zobowiązane do rozbudowy infrastruktury w miarę wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych. Kierowcy samochodów elektrycznych będą mogli płacić kartą bankową w całej Europie. Naładowanie pojazdu elektrycznego w Rumunii będzie równie łatwe, jak dziś zatankowanie w Niemczech - powiedział Rafał Bajczuk, starszy analityk w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Rozporządzenie AFIR a porty i statki

W sektorze żeglugi porty europejskie będą po raz pierwszy zobowiązane do udostępniania energii elektrycznej pobieranej z lądu dla kontenerowców i statków pasażerskich od 2030 r., co pomoże zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza w miastach portowych. Kraje UE będą teraz również zobowiązane do zgłaszania swoich planów zielonych punktów bunkrowania, w tym infrastruktury tankowania energii elektrycznej, wodoru, metanolu i amoniaku w swoich portach. Zapewnia to kluczowe informacje dla firm żeglugowych inwestujących w statki napędzane czystymi paliwami. Umowa jest następstwem przyjęcia w prawie UE pierwszego na świecie wymogu dotyczącego ekologicznego paliwa dla statków.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA