REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach. Nowy pomysł UE

Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach
Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach. Nowy pomysł UE
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach i znowelizowane rozporządzenie AFIR toruje drogę dla elektrycznych napędów.

Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach. Nowe rozporządzenie UE

Publiczne ładowarki dla elektrycznych ciężarówek będą musiały być montowane w regularnych odstępach czasu wzdłuż autostrad w Unii Europejskiej oraz w dużych miastach, zgodnie z nowym rozporządzeniem uzgodnionym wczoraj wieczorem przez posłów do Parlamentu Europejskiej i rządy państw członkowskich.

REKLAMA

REKLAMA

Europejska federacja organizacji pozarządowych Transport & Environment (T&E) powiedziała, że znowelizowane rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) usuwa kluczową przeszkodę w ustanowieniu przez UE bardziej ambitnych celów w zakresie norm emisji CO2 dla nowych ciężarówek, gwarantując rozwój infrastruktury do ładowania dla pojazdów ciężkich. Znowelizowane rozporządzenie wymaga również, aby infrastruktura do ładowania samochodów nadążała za liczbą pojazdów elektrycznych w każdym kraju UE.

Ważne

W tym punkcie jedna uwaga. Przed wejściem w życie rozporządzenie AFIR będzie musiało być jeszcze raz formalnie zatwierdzone przez państwa członkowskie UE i Parlament Europejski.

Ładowarki dla aut ciężarowych co 60 km wzdłuż głównych autostrad UE

Do 2030 roku państwa członkowskie muszą zbudować publicznie dostępne ładowarki dla ciężarowych o sumarycznej mocy 3600 kW, które będą ulokowane co 60 km wzdłuż głównych autostrad UE. Na drugorzędnych autostradach i drogach szybkiego ruchu, tzw. sieci komplementarnej TEN-T, ładowarki dla ciężarówek będą  umiejscowione co 100 km, a ich sumaryczna moc wyniesie 1500 kW. Do tego roku 2030 huby ładowania dla ciężarówek będą dostępne w każdym większym mieście, a na każdym wyznaczonym „bezpiecznym parkingu dla ciężarówek" będą musiały znajdować się cztery stacje ładowania.

Według T&E, tak ambitne cele dla infrastruktury do ładowania dla ciężarówek oznaczają, że będzie można znacząco zwiększyć normy redukcji emisji CO2 dla nowych samochodów ciężarowych w 2030 roku - jest to kluczowa regulacja, która spowoduje wzrost produkcji i rejestracji elektrycznych ciężarówek.

REKLAMA

Nowe rozporządzenie otwiera drogę do mocniejszego ucinania emisji CO2

Komisja Europejska zaproponowała jedynie 45-procentową redukcję emisji CO2 z nowych samochodów ciężarowych sprzedawanych w 2030 roku względem 2020, ale Parlament Europejski i rządy mogą ten cel podwyższyć, zanim znowelizowane przepisy w sprawie redukcji emisji z nowych ciężarówek wejdą w życie. Rozporządzenie AFIR zakłada również budowę nowych stacji tankowania wodoru dla przyszłej floty ciężarówek wodorowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ładowanie jest często wymieniane jako duża przeszkoda w szybszym wprowadzeniu na rynek zeroemisyjnych ciężarówek, ale teraz ustawodawcy usunęli tę blokadę. Unijne przepisy dotyczące infrastruktury ładowania odblokowują ambitniejsze cele klimatyczne dla producentów ciężarówek, co z kolei przyczyni się do redukcji emisji CO2 z całego sektora transportu drogowego w UE - powiedział Fabian Sperka, ekspert w T&E.

Rozporządzenie AFIR a samochody osobowe

W przypadku samochodów osobowych nowe cele tzw. flotowe zakładają. powiązanie rozwoju floty samochodów z napędem elektrycznym ze wzrostem mocy publicznej infrastruktury ładowania. Do 2025 r. wszystkie główne autostrady będą musiały mieć punkt ładowania co 60 km, a do 2030 r. wymóg ten zostanie rozszerzony na wszystkie komplementarne drogi szybkiego ruchu. Wszystkie stacje szybkiego ładowania w UE będą musiały umożliwiać płatność kartami bankowymi.

Strach przed ładowanie samochodu stanie się przeszłością. Państwa członkowskie będą teraz prawnie zobowiązane do rozbudowy infrastruktury w miarę wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych. Kierowcy samochodów elektrycznych będą mogli płacić kartą bankową w całej Europie. Naładowanie pojazdu elektrycznego w Rumunii będzie równie łatwe, jak dziś zatankowanie w Niemczech - powiedział Rafał Bajczuk, starszy analityk w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Rozporządzenie AFIR a porty i statki

W sektorze żeglugi porty europejskie będą po raz pierwszy zobowiązane do udostępniania energii elektrycznej pobieranej z lądu dla kontenerowców i statków pasażerskich od 2030 r., co pomoże zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza w miastach portowych. Kraje UE będą teraz również zobowiązane do zgłaszania swoich planów zielonych punktów bunkrowania, w tym infrastruktury tankowania energii elektrycznej, wodoru, metanolu i amoniaku w swoich portach. Zapewnia to kluczowe informacje dla firm żeglugowych inwestujących w statki napędzane czystymi paliwami. Umowa jest następstwem przyjęcia w prawie UE pierwszego na świecie wymogu dotyczącego ekologicznego paliwa dla statków.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA