REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach. Nowy pomysł UE

Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach
Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach. Nowy pomysł UE
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach i znowelizowane rozporządzenie AFIR toruje drogę dla elektrycznych napędów.

Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach. Nowe rozporządzenie UE

Publiczne ładowarki dla elektrycznych ciężarówek będą musiały być montowane w regularnych odstępach czasu wzdłuż autostrad w Unii Europejskiej oraz w dużych miastach, zgodnie z nowym rozporządzeniem uzgodnionym wczoraj wieczorem przez posłów do Parlamentu Europejskiej i rządy państw członkowskich.

REKLAMA

REKLAMA

Europejska federacja organizacji pozarządowych Transport & Environment (T&E) powiedziała, że znowelizowane rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) usuwa kluczową przeszkodę w ustanowieniu przez UE bardziej ambitnych celów w zakresie norm emisji CO2 dla nowych ciężarówek, gwarantując rozwój infrastruktury do ładowania dla pojazdów ciężkich. Znowelizowane rozporządzenie wymaga również, aby infrastruktura do ładowania samochodów nadążała za liczbą pojazdów elektrycznych w każdym kraju UE.

Ważne

W tym punkcie jedna uwaga. Przed wejściem w życie rozporządzenie AFIR będzie musiało być jeszcze raz formalnie zatwierdzone przez państwa członkowskie UE i Parlament Europejski.

Ładowarki dla aut ciężarowych co 60 km wzdłuż głównych autostrad UE

Do 2030 roku państwa członkowskie muszą zbudować publicznie dostępne ładowarki dla ciężarowych o sumarycznej mocy 3600 kW, które będą ulokowane co 60 km wzdłuż głównych autostrad UE. Na drugorzędnych autostradach i drogach szybkiego ruchu, tzw. sieci komplementarnej TEN-T, ładowarki dla ciężarówek będą  umiejscowione co 100 km, a ich sumaryczna moc wyniesie 1500 kW. Do tego roku 2030 huby ładowania dla ciężarówek będą dostępne w każdym większym mieście, a na każdym wyznaczonym „bezpiecznym parkingu dla ciężarówek" będą musiały znajdować się cztery stacje ładowania.

Według T&E, tak ambitne cele dla infrastruktury do ładowania dla ciężarówek oznaczają, że będzie można znacząco zwiększyć normy redukcji emisji CO2 dla nowych samochodów ciężarowych w 2030 roku - jest to kluczowa regulacja, która spowoduje wzrost produkcji i rejestracji elektrycznych ciężarówek.

REKLAMA

Nowe rozporządzenie otwiera drogę do mocniejszego ucinania emisji CO2

Komisja Europejska zaproponowała jedynie 45-procentową redukcję emisji CO2 z nowych samochodów ciężarowych sprzedawanych w 2030 roku względem 2020, ale Parlament Europejski i rządy mogą ten cel podwyższyć, zanim znowelizowane przepisy w sprawie redukcji emisji z nowych ciężarówek wejdą w życie. Rozporządzenie AFIR zakłada również budowę nowych stacji tankowania wodoru dla przyszłej floty ciężarówek wodorowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ładowanie jest często wymieniane jako duża przeszkoda w szybszym wprowadzeniu na rynek zeroemisyjnych ciężarówek, ale teraz ustawodawcy usunęli tę blokadę. Unijne przepisy dotyczące infrastruktury ładowania odblokowują ambitniejsze cele klimatyczne dla producentów ciężarówek, co z kolei przyczyni się do redukcji emisji CO2 z całego sektora transportu drogowego w UE - powiedział Fabian Sperka, ekspert w T&E.

Rozporządzenie AFIR a samochody osobowe

W przypadku samochodów osobowych nowe cele tzw. flotowe zakładają. powiązanie rozwoju floty samochodów z napędem elektrycznym ze wzrostem mocy publicznej infrastruktury ładowania. Do 2025 r. wszystkie główne autostrady będą musiały mieć punkt ładowania co 60 km, a do 2030 r. wymóg ten zostanie rozszerzony na wszystkie komplementarne drogi szybkiego ruchu. Wszystkie stacje szybkiego ładowania w UE będą musiały umożliwiać płatność kartami bankowymi.

Strach przed ładowanie samochodu stanie się przeszłością. Państwa członkowskie będą teraz prawnie zobowiązane do rozbudowy infrastruktury w miarę wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych. Kierowcy samochodów elektrycznych będą mogli płacić kartą bankową w całej Europie. Naładowanie pojazdu elektrycznego w Rumunii będzie równie łatwe, jak dziś zatankowanie w Niemczech - powiedział Rafał Bajczuk, starszy analityk w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Rozporządzenie AFIR a porty i statki

W sektorze żeglugi porty europejskie będą po raz pierwszy zobowiązane do udostępniania energii elektrycznej pobieranej z lądu dla kontenerowców i statków pasażerskich od 2030 r., co pomoże zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza w miastach portowych. Kraje UE będą teraz również zobowiązane do zgłaszania swoich planów zielonych punktów bunkrowania, w tym infrastruktury tankowania energii elektrycznej, wodoru, metanolu i amoniaku w swoich portach. Zapewnia to kluczowe informacje dla firm żeglugowych inwestujących w statki napędzane czystymi paliwami. Umowa jest następstwem przyjęcia w prawie UE pierwszego na świecie wymogu dotyczącego ekologicznego paliwa dla statków.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA