REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opony do ciężarówki mają wpływ na zużycie paliwa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy opony do ciężarówki mają wpływ na zużycie paliwa?
Czy opony do ciężarówki mają wpływ na zużycie paliwa?
PZPO

REKLAMA

REKLAMA

Czy opony do ciężarówki mają wpływ na zużycie paliwa? W skrajnym przypadku mogą pozwolić zaoszczędzić nawet 5 tys. litrów paliwa rocznie!

Opony do ciężarówek obniżają spalanie silnika

Opony do ciężarówek są często tematem mocno pomijanym w przypadku rozmowy o transporcie ciężkim. Ich znaczenie jest jednak potężne. Pokonanie oporów toczenia w TIR-ze może kosztować nawet 30 proc. spalonego przez jednostkę napędową paliwa. A to prowadzi do prostego wniosku. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wylicza, że właściwe opony do ciężarówki oszczędzają 2 litry paliwa na każde 100 km jazdy. To daje nawet 5 tys. litrów rocznie, co z kolei przy obecnych cenach przekłada się nawet na kwotę oscylującą w granicy 40 tys. zł.

REKLAMA

To nie koniec. Zadbany komplet opon starczy nawet na 600 do 800 tys. km przebiegu!

Opony to 5 proc. kosztów. Wpływają jednak na 45 proc. kosztów

W transporcie liczy się opłacalność i pewność dostaw, dotyczy to także opon. Choć opony w  branży transportowej generują ok. 3-5 proc. kosztów, to jednak wpływają one nawet na 45 proc. kosztów operacyjnych firmy, takich jak paliwo, serwis zwieszenia, koszty części zamiennych, a także kary umowne za opóźnienia dostaw. Dlatego jakość opon i ich serwisu ma takie znaczenie – zarówno dla biznesu, jak też dla bezpieczeństwa kierowców i samych zestawów oraz transportowanych towarów – zwraca uwagę Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Jakie opony do ciężarówki wybrać?

No dobrze, ale jakie opony do ciężarówki wybrać, aby maksymalizować oszczędności? Tu niestety zasada jest jedna. I głosi ona, że biednych ludzi nie stać na tanie rzeczy. Im bardziej zaawansowane ogumienie wybierze firma transportowa, tym bardziej zaawansowane technologie staną się jego częścią. To z kolei przekłada się na oszczędności na paliwie i oczywiście przebieg. Tak, modele pochodzące z segmentu premium będą drogie. Tyle że tu droższy wydatek stanie się drogą do oszczędności.

Właściwe opony do ciężarówki. To oszczędności liczone w tysiącach!

5 tys. litrów zaoszczędzonego paliwa na oponach rocznie oznacza przebieg na poziomie 250 tys. km. To oznacza, że opona będzie eksploatowana przez ponad 3 lata. W tym czasie wygeneruje oszczędności sięgające nawet 120 tys. zł. Wyższa cena zakupu zwróci się zatem z nawiązką... A przecież opony segmentu premium oznaczają więcej korzyści. Oferują wyższy poziom trakcji i w większości przypadków pozwalają na bieżnikowanie. To wydłuża czas życia ogumienia i jest... eko!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak obniżyć spalanie ciężarówki? Pamiętaj o ciśnieniu powietrza w kołach

Oczywiście mówiąc o oszczędnościach generowanych przez opony do samochodów ciężarowych, nie można zapomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Zużycie paliwa jest w stanie zmniejszyć także czynność niezwykle prosta i podstawowa. Mowa o dbaniu o prawidłowe ciśnienie powietrza w kołach. Kontrola poziomu napompowania może pomóc zaoszczędzić nawet 0,3 litra paliwa na każde 100 km. A do tego sprawia, że bieżnik ściera się w sposób równomierny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA