REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większe zapotrzebowanie na usługi transportowe w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
usługi transportowe
usługi transportowe
Media

REKLAMA

REKLAMA

Firmy transportowe w ostatnich latach musiały mierzyć się z wieloma zmianami prawnymi. Wśród istotnych czynników wpływających na ich działalność można wymienić wzrost cen paliw oraz inflację – wynika z badania.

Usługi transportowe – jaki popyt

Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej liczba osób poszukujących usług transportowych wciąż rośnie. Analiza pierwszych 3 kwartałów 2021 i 2022 roku uwidacznia trend wzrostowy liczb zleceń dotyczących transportu krajowego. Liczba zamówień tego typu usług w trzech pierwszych kwartałach bieżącego roku wzrosła o 6% w stosunku do tego samego okresu 2021 roku.

REKLAMA

Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku transportu zagranicznego. W analizie tych samych okresów widoczny jest wzrost liczby zamówień o 4% w pierwszych trzech kwartałach 2022 roku.

REKLAMA

Zmiany takie są odnotowywane pomimo faktu, że w badaniu wśród właścicieli firm transportowych, przeszło 90% z nich wskazało, że od początku 2022 roku ceny za ich usługi wzrosły. Najczęściej cennik zmienił się o 11–25% (42% ankietowanych) oraz o 26–50% (33% ankietowanych).

– Z badania wynika, że blisko 40% firm zauważyło wzrost liczby zamówień na usługi transportu krajowego w 2022 roku. W takim wypadku obawiać się można wydłużonego czasu oczekiwania na podjęcie zlecenia przez daną firmę. Aby uniknąć utrudnionego dostępu do fachowców, dobrym pomysłem jest poszukiwanie firmy transportowej przez Internet, najlepiej z odpowiednim wyprzedzeniem – radzi Karol Grygiel z Oferteo.pl.

Zamówienia krajowe

Widoczna jest również zmiana w strukturze składanych zamówień. Patrząc na usługi krajowe, gdy ogólna liczba zleceń dotyczących transportu rośnie, zauważalne są zmiany w udziale poszczególnych typów przewożonych towarów. Przykładem może być transport materiałów sypkich, który w 2022 stał się trzecim najczęściej zamawianym rodzajem usługi. Udział tego typu zleceń stanowił 5% w 2021 roku. W pierwszych trzech kwartałach 2022 roku odnotowano wzrost do 19%, co oznacza zmianę o 14 punktów procentowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej strony, w 2021 roku transport materiałów budowlanych stanowił 11% zamówień, dotychczas w 2022 roku było to 8%. Oznacza to zmianę o -3 punkty procentowe. Podobne różnice widoczne są w większości kategorii. Dla przykładu: udział transportu maszyn zmalał o 4 p.p., przeprowadzek było mniej o 3 p.p., a transportu samochodów o 2 p.p. 

Więcej zagranicznych transportów

Porównując pierwsze trzy kwartały 2021 i 2022 roku w tramach transportu zagranicznego, odnotowano wzrost udziału przesyłek towarów na paletach o 5 p.p. O 1 punkt procentowy wzrosły udziały transportów materiałów sypkich i obiektów ponadgabarytowych. Zmniejszył się za to odsetek przeprowadzek (-2 p.p.), zleceń dotyczących transportów materiałów budowlanych (-2 p.p.) i maszyn (-3 p.p.). Udział zamówień na transport produktów spożywczych pozostał na tym samym poziomie.

44% zleceń dotyczyło transportu wewnątrz województw

REKLAMA

Transport krajowy może być zlecany w obrębie jednego województwa lub może mieć charakter ogólnopolski. Przez ostatnie dwa lata ten pierwszy typ usługi stanowił 44% wszystkich zleceń krajowych. Usługi transportu między województwami stanowiły natomiast 56%.

Najczęściej miejscami załadunku były obszary o wysokiej gęstości zaludnienia, takie jak województwa mazowieckie czy śląskie. W latach 2021 i 2022 ich udział w liczbie zleceń w skali kraju stanowił odpowiednio 12 i 18% wśród miejsc rozpoczęcia usługi (tzw. załadunku). Podobną sytuację można było zaobserwować w przypadku miejsc rozładunku.

Ciekawym przypadkiem jest województwo śląskie, gdzie odnotowano znaczny wzrost liczby zleceń. W II i III kwartale 2022 roku odsetek załadunków na tym obszarze wzrósł z 11% w skali kraju w 2021 do 27% w roku bieżącym. Na taką sytuację mogło wpłynąć wiele czynników, wśród których można domniemywać szybko rosnący popyt na transport węgla.

Niemcy: najważniejszy kierunek transportu zagranicznego

Krajem, z którego ładunki najczęściej trafiały do Polski, są Niemcy, których dotyczyło przeszło 40% zamówień w latach 2021 i 2022. Następne są: Wielka Brytania (10%), Holandia (7%), Włochy (6,5%) i Francja (5,5%).

Podobną sytuację można było zaobserwować w przypadku usług przewozu towarów z Polski za granicę. Kierunki transportów były następujące: Niemcy (40%), Francja (8%), Wielka Brytania (7,5%), Włochy (5%), Belgia (5%).

Z danych wynika również, że biorąc pod uwagę liczbę zamówień transportów zagranicznych w 2021 i 2022 roku, przewozy do Polski stanowiły 39% usług tego typu. Natomiast liczba transportów jadących z Polski za granicę stanowiła 61%.

Przedstawione dane pochodzą z zapytań ofertowych (usług transportu towarów) publikowanych w serwisie od 1 stycznia 2021 do 28 września 2022 roku.

Źródło: oferteo.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA