REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Co z ciężarówkami?

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Co z ciężarówkami?
Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Co z ciężarówkami?
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. jest pewny. Co z ciężarówkami? Choć stanowią one 4 proc. floty, odpowiadają za 34 proc. emisji CO2.
rozwiń >

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Aut osobowych oczywiście

W roku 2035 z salonu samochodowego w Europie ma wyjechać ostatni samochód o napędzie spalinowym. Nie mówimy zatem wyłącznie o benzyniakach czy dieslach, ale również hybrydach, w tym plug-in. Cel? Chodzi o klimat, środowisko naturalne i jakość powietrza. Kierowcom w Polsce nowe regulacje nie przypadły do gustu. Do wprowadzenia zakazu sprzedaży aut spalinowych od dziś zostało 13 lat. My natomiast jesteśmy w czarnym lesie pod względem ilości ładowarek czy ilości elektryków. Tych jest na razie jakiś... promil.

REKLAMA

Zobacz również: Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. To już pewne!

Spalinowych osobówek nie będzie. Co z ciężarówkami?

Tematu zakazu sprzedaży aut spalinowych nie będziemy już jednak rozgrzebywać. Bo jest jeszcze jedna kwestia, która z jego punktu widzenia nabiera coraz większego znaczenia. I kwestia ta dotyczy samochodów ciężarowych. Te powyższym zakazem objęte nie były. Czy będą? Unia Europejska przygotowuje się do prezentacji nowych norm emisji dla pojazdów ciężarowych w listopadzie. Tylko czy będą one równie restrykcyjne, co w przypadku aut osobowych? No właśnie.

Spalinowe ciężarówki emitują 34 proc. CO2!

REKLAMA

Pytanie jest palące. I najlepiej pokazuje to struktura parku samochodowego w Europie. O ile ciężarówkom przypada zaledwie 4 proc. ogólnej liczby pojazdów, o tyle odpowiadają one już za wyemitowanie aż 34 proc. CO2. A na tym nie koniec. Szczególnie że według szacunków Komisji Europejskiej w latach 2020-2050 ruch ciężarówek w samej Polsce wzrośnie o 73 proc., a autobusów o 55 proc. A skutkiem takiej sytuacji będzie zdaniem organizacji Transport & Environment to, że tylko do roku 2030 zwiększona flota ciężarówek praktycznie wyzeruje wszystkie ograniczenia emisyjne nałożone na samochody osobowe.

Tylko w latach 1990-2019 poziom emisji CO2 z pojazdów ciężarowych w Polsce wzrósł czterokrotnie. A to nie koniec. Obecnie ciężarówki i autobusy spalają 53 proc. oleju napędowego zużywanego przez polski transport drogowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Co z ciężarówkami?

Materiały Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych

Osobówki się uciska. Ciężarówki mają absolutny luz. Czemu?

REKLAMA

W skrócie sytuacja wygląda w sposób następujący. Kierowcy samochodów osobowych mają być obejmowani kolejnymi restrykcjami i zmuszani do przesiadki do samochodów elektrycznych, a wszystko w imię ekologii i ratowania planety. Jednocześnie w tym samym czasie transport kołowy będzie ignorowany przez nowe przepisy. Przez co w najbliższych latach wyzeruje skutek, który uda się osiągnąć kosztem prywatnych właścicieli samochodów. Sprawiedliwość? Żadna!

Transport jest największym problemem klimatycznym w Europie, a ciężarówki coraz bardziej się do tego przyczyniają. Jeśli UE nie zmieni trendu ich sprzedaży, zanieczyszczające samochody ciężarowe zniwelują wszystkie sukcesy w ograniczeniu emisji osiągnięte dzięki elektryfikacji pojazdów rozpoczętej po 2020 roku – powiedział Rafał Bajczuk, dyrektor starszy analityk w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

5 lat sprzedaży ciężarówek to emisja CO2 sześciu krajów

No dobrze, ale co tak naprawdę należałoby zrobić, aby efekt oszczędzania przez osobówki i dopełniania emisji przez ciężarówki zniwelować? Rozwiązanie może być jedno. Chodzi o zakończenie sprzedaży nowych ciężarówek z silnikami spalinowymi do 2030 roku. Tyle że data ta jest zdecydowanie zbyt optymistyczna i raczej trudna do osiągnięcia. Zarówno z technologicznego, jak i ludzkiego punktu widzenia. Bo nie chodzi o to, że ciężarówek takich przez 8 lat zaprojektować się nie da. Później ktoś je musi jeszcze kupić...

Przesunięcie terminu wykasowania ze sprzedaży ciężarówek spalinowych tylko o 5 lat oznacza wyemitowanie przez te pojazdy w całym cyklu życia nawet 644 milionów ton CO2. To mniej więcej tyle, ile rocznie emitują Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania i Polska – oczywiście razem wzięte! Różnica nie jest zatem subtelna...

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Co z ciężarówkami?

Materiały Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych

Napęd elektryczny w formie bateryjnej jest ślepą uliczką

Motoryzacja w Europie znalazła się trochę w ślepej uliczce. Kierowców prywatnych uciska się i zmusza się ich do zmiany technologii. W tym samym czasie kierowcy pojazdów ciężarowych mają ogromną dowolność. Czy zmiany w tym modelu nadejdą? Być może i tak, ale nadal będą to zmiany czysto legislacyjne. Nie wiadomo w jakim stopniu przełożą się na rynek samochodowy. A to może prowadzić tak naprawdę do jednego wniosku. Można odnieść coraz mocniejsze wrażenie, że elektryfikacja motoryzacji naprawdę jest ślepą uliczką. Włodarze UE wybrali rozwiązanie najłatwiejsze i chyba postawili na złego konia.

Napęd elektryczny może być dobrym pomysłem. Ale nie w wersji, w której czerpie energię z baterii zasilanej z sieci. Musi mieć własne źródło zasilania. Najlepiej żeby był zatem podłączony do ogniwa paliwowego. To kasuje wiele znaków zapytania.

Polska do elektryfikacji nie jest przygotowana i nie będzie

W Polsce droga do postawienia stacji szybkiego ładowania prowadzi przez dwa lata starania się o wszelkie pozwolenia i przyłącza. Postawienie ładowarki w garażu wymaga audytu energetycznego bloku, zwiększenia przyłącza i poprowadzenia kabli przez całą halę garażową, a gdy ktoś nie ma własnego garażu, nie postawi słupka przed blokiem. Bo niby gdzie... Nigdy nie wiadomo, gdzie tej nocy zaparkuje auto. Co więcej, Polacy nie rzucają się na elektryki. Te stanowią promil sprzedaży nowych aut, a do tego są drogie i w dobie obecnych problemów nie da się ich produkować masowo.

Elektryk emituje 140 g CO2/km. Hybryda tylko 99 g...

Pikanterii sprawie dodaje jeszcze jeden fakt. Chodzi o przeliczenie przygotowane przez Toyotę. Prezes Jacek Pawlak, prezesa Toyoty Central Europe powiedział w wywiadzie dla magazynu "Auto świat", że "Przeciętny samochód elektryczny zużywa 20 kWh/100 km, tymczasem wyprodukowanie 1 kWh z węgla to emisja 650-700 g dwutlenku węgla. Daje to 140 g CO2/km, a przecież hybrydowa Toyota Corolla 1.8 Hybrid emituje średnio już 99 g CO2/km." W skrócie elektryki dla przykładu w Polsce z kretesem przegrywają z mitem mówiącym o ich ekologiczności. Ekologiczność elektryków okazuje być jedynie zgrabnie przygotowanym PR-em.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Nieeko
    2023-03-30 08:42:48
    "1 kWh z węgla to emisja 650-700 g dwutlenku węgla. Daje to 140 g CO2/km, a przecież hybrydowa Toyota Corolla 1.8 Hybrid emituje średnio już 99 g CO2/km" - do tych 99g co2 zapomniał doliczyc ile CO2 emituje sie przy produkcji paliwa do tej Toyoty. Pomija się to co dla siebie wygodne....
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

REKLAMA

Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

REKLAMA

Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

REKLAMA