REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Co z ciężarówkami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Co z ciężarówkami?
Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Co z ciężarówkami?
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. jest pewny. Co z ciężarówkami? Choć stanowią one 4 proc. floty, odpowiadają za 34 proc. emisji CO2.
rozwiń >

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Aut osobowych oczywiście

W roku 2035 z salonu samochodowego w Europie ma wyjechać ostatni samochód o napędzie spalinowym. Nie mówimy zatem wyłącznie o benzyniakach czy dieslach, ale również hybrydach, w tym plug-in. Cel? Chodzi o klimat, środowisko naturalne i jakość powietrza. Kierowcom w Polsce nowe regulacje nie przypadły do gustu. Do wprowadzenia zakazu sprzedaży aut spalinowych od dziś zostało 13 lat. My natomiast jesteśmy w czarnym lesie pod względem ilości ładowarek czy ilości elektryków. Tych jest na razie jakiś... promil.

REKLAMA

Zobacz również: Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. To już pewne!

Spalinowych osobówek nie będzie. Co z ciężarówkami?

Tematu zakazu sprzedaży aut spalinowych nie będziemy już jednak rozgrzebywać. Bo jest jeszcze jedna kwestia, która z jego punktu widzenia nabiera coraz większego znaczenia. I kwestia ta dotyczy samochodów ciężarowych. Te powyższym zakazem objęte nie były. Czy będą? Unia Europejska przygotowuje się do prezentacji nowych norm emisji dla pojazdów ciężarowych w listopadzie. Tylko czy będą one równie restrykcyjne, co w przypadku aut osobowych? No właśnie.

Spalinowe ciężarówki emitują 34 proc. CO2!

REKLAMA

Pytanie jest palące. I najlepiej pokazuje to struktura parku samochodowego w Europie. O ile ciężarówkom przypada zaledwie 4 proc. ogólnej liczby pojazdów, o tyle odpowiadają one już za wyemitowanie aż 34 proc. CO2. A na tym nie koniec. Szczególnie że według szacunków Komisji Europejskiej w latach 2020-2050 ruch ciężarówek w samej Polsce wzrośnie o 73 proc., a autobusów o 55 proc. A skutkiem takiej sytuacji będzie zdaniem organizacji Transport & Environment to, że tylko do roku 2030 zwiększona flota ciężarówek praktycznie wyzeruje wszystkie ograniczenia emisyjne nałożone na samochody osobowe.

Tylko w latach 1990-2019 poziom emisji CO2 z pojazdów ciężarowych w Polsce wzrósł czterokrotnie. A to nie koniec. Obecnie ciężarówki i autobusy spalają 53 proc. oleju napędowego zużywanego przez polski transport drogowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Co z ciężarówkami?

Materiały Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych

Osobówki się uciska. Ciężarówki mają absolutny luz. Czemu?

REKLAMA

W skrócie sytuacja wygląda w sposób następujący. Kierowcy samochodów osobowych mają być obejmowani kolejnymi restrykcjami i zmuszani do przesiadki do samochodów elektrycznych, a wszystko w imię ekologii i ratowania planety. Jednocześnie w tym samym czasie transport kołowy będzie ignorowany przez nowe przepisy. Przez co w najbliższych latach wyzeruje skutek, który uda się osiągnąć kosztem prywatnych właścicieli samochodów. Sprawiedliwość? Żadna!

Transport jest największym problemem klimatycznym w Europie, a ciężarówki coraz bardziej się do tego przyczyniają. Jeśli UE nie zmieni trendu ich sprzedaży, zanieczyszczające samochody ciężarowe zniwelują wszystkie sukcesy w ograniczeniu emisji osiągnięte dzięki elektryfikacji pojazdów rozpoczętej po 2020 roku – powiedział Rafał Bajczuk, dyrektor starszy analityk w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

5 lat sprzedaży ciężarówek to emisja CO2 sześciu krajów

No dobrze, ale co tak naprawdę należałoby zrobić, aby efekt oszczędzania przez osobówki i dopełniania emisji przez ciężarówki zniwelować? Rozwiązanie może być jedno. Chodzi o zakończenie sprzedaży nowych ciężarówek z silnikami spalinowymi do 2030 roku. Tyle że data ta jest zdecydowanie zbyt optymistyczna i raczej trudna do osiągnięcia. Zarówno z technologicznego, jak i ludzkiego punktu widzenia. Bo nie chodzi o to, że ciężarówek takich przez 8 lat zaprojektować się nie da. Później ktoś je musi jeszcze kupić...

Przesunięcie terminu wykasowania ze sprzedaży ciężarówek spalinowych tylko o 5 lat oznacza wyemitowanie przez te pojazdy w całym cyklu życia nawet 644 milionów ton CO2. To mniej więcej tyle, ile rocznie emitują Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania i Polska – oczywiście razem wzięte! Różnica nie jest zatem subtelna...

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Co z ciężarówkami?

Materiały Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych

Napęd elektryczny w formie bateryjnej jest ślepą uliczką

Motoryzacja w Europie znalazła się trochę w ślepej uliczce. Kierowców prywatnych uciska się i zmusza się ich do zmiany technologii. W tym samym czasie kierowcy pojazdów ciężarowych mają ogromną dowolność. Czy zmiany w tym modelu nadejdą? Być może i tak, ale nadal będą to zmiany czysto legislacyjne. Nie wiadomo w jakim stopniu przełożą się na rynek samochodowy. A to może prowadzić tak naprawdę do jednego wniosku. Można odnieść coraz mocniejsze wrażenie, że elektryfikacja motoryzacji naprawdę jest ślepą uliczką. Włodarze UE wybrali rozwiązanie najłatwiejsze i chyba postawili na złego konia.

Napęd elektryczny może być dobrym pomysłem. Ale nie w wersji, w której czerpie energię z baterii zasilanej z sieci. Musi mieć własne źródło zasilania. Najlepiej żeby był zatem podłączony do ogniwa paliwowego. To kasuje wiele znaków zapytania.

Polska do elektryfikacji nie jest przygotowana i nie będzie

W Polsce droga do postawienia stacji szybkiego ładowania prowadzi przez dwa lata starania się o wszelkie pozwolenia i przyłącza. Postawienie ładowarki w garażu wymaga audytu energetycznego bloku, zwiększenia przyłącza i poprowadzenia kabli przez całą halę garażową, a gdy ktoś nie ma własnego garażu, nie postawi słupka przed blokiem. Bo niby gdzie... Nigdy nie wiadomo, gdzie tej nocy zaparkuje auto. Co więcej, Polacy nie rzucają się na elektryki. Te stanowią promil sprzedaży nowych aut, a do tego są drogie i w dobie obecnych problemów nie da się ich produkować masowo.

Elektryk emituje 140 g CO2/km. Hybryda tylko 99 g...

Pikanterii sprawie dodaje jeszcze jeden fakt. Chodzi o przeliczenie przygotowane przez Toyotę. Prezes Jacek Pawlak, prezesa Toyoty Central Europe powiedział w wywiadzie dla magazynu "Auto świat", że "Przeciętny samochód elektryczny zużywa 20 kWh/100 km, tymczasem wyprodukowanie 1 kWh z węgla to emisja 650-700 g dwutlenku węgla. Daje to 140 g CO2/km, a przecież hybrydowa Toyota Corolla 1.8 Hybrid emituje średnio już 99 g CO2/km." W skrócie elektryki dla przykładu w Polsce z kretesem przegrywają z mitem mówiącym o ich ekologiczności. Ekologiczność elektryków okazuje być jedynie zgrabnie przygotowanym PR-em.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA