REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Długi firm transportowych to już 2,5 mld zł. Nie jest dobrze...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Długi firm transportowych to już 2,5 mld zł. Nie jest dobrze...
Długi firm transportowych to już 2,5 mld zł. Nie jest dobrze...
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Długi firm transportowych rosną w tempie lawinowym. Winna temu jest pandemia, inflacja, rosnące koszty paliwa, Pakiet Mobilności i wojna w Ukrainie.

Firmy transportowe mają mniej dłużników

Rynek transportu towarów dotyczy pewien paradoks. Badanie przeprowadzone przez BIG InfoMonitor wskazuje, że tylko 30 proc. mikro, małych i średnich firm miało w ostatnich 6 miesiącach klientów opóźniających przez ponad 60 dni rozliczenia za otrzymany towar czy usługi. Dla porównania rok temu odsetek wynosił 35 proc. W przypadku firm transportowych wskaźnik jest jeszcze niższy. Spadł z 36 proc. rok temu do 28 proc. Paradoks polega jednak na tym, że to nie ratuje samych firm transportowych przed problemami.

REKLAMA

Długi firm transportowych

Długi firm transportowych

Długi firm transportowych to już 2,5 mld zł. Nie jest dobrze...

Materiały BIG InfoMonitor

Długi firm transportowych to w sumie 2,48 mld zł!

REKLAMA

Sektor transportowy w pierwszych miesiącach tego roku zwielokrotnił swoje długi. Wartość nieopłaconych zobowiązań wzrosła bowiem aż o 16 proc. i sięgnęła dokładnie 2,48 mld zł. Taka korelacja czasowa prowadzi do pierwszego wniosku. Winna problemów jest oczywiście wojna w Ukrainie.

Z uwagi na uwzględnianie co najmniej 30 dniowych opóźnień w spłacie, są to dane jeszcze sprzed wybuchu wojny w Ukrainie, która jak już wiadomo dobitnie daje się we znaki firmom przewozowym. Po dwóch miesiącach konfliktu 18 proc. biznesów transportowych mówiło, że odczuwa negatywne skutki tej wyjątkowej sytuacji. A wojna trwa. Konflikt pogarsza położenie firm związanych z rynkiem wschodnim, ale wszystkim szkodzi utrata kierowców z Ukrainy i galopujący wzrost cen paliw, no i zapisy Pakietu Mobilności dotyczące chociażby wynagrodzeń dla kierowców. – zwraca uwagę Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Najwięcej długów narosło firmom realizującym transport pasażerski

Struktura zadłużenia wykazuje jeszcze jeden trend. Z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że najwięcej problemów mają przedsiębiorstwa transportu pasażerskiego. Podwoiły one swoje zaległości. Ich długi wzrosły o dokładnie 201 mln zł. Przy czym są to długi mniej więcej tych samych podmiotów co w czasie pandemii. Szczególnie że ilość dłużników zwiększyła się nieznacznie – z 5 do 5,4 tys. podmiotów.

W rezultacie, obserwujemy skok średniego długu firm transportu pasażerskiego z 37 tys. zł do niemal 72 tys. zł. Śródlądowy transport pasażerski wypada jeszcze gorzej. Średnia zaległość wypada w tym przypadku w milionach złotych, a dokładnie wynosi 2,9 mln zł. – powiedział Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Długi firm transportowych

Długi firm transportowych

Długi firm transportowych to już 2,5 mld zł. Nie jest dobrze...

Materiały BIG InfoMonitor

Najbardziej zadłużone są firmy transportowe z Mazowsza i Śląska

W których województwach sytuacja jest najbardziej dramatyczna? Zdecydowanie na Mazowszu, Śląsku i w Wielkopolsce. To na te rejony kraju przypada odpowiednio 468 mln zł, 451 mln zł i 263 mln zł długu. Średnia zaległość przeliczana na jedną firmę jest najwyższa na Śląsku. Sięga 101 409 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA