Kara za brak licencji wspólnotowej to nawet... 12 tys. zł!

REKLAMA
REKLAMA
- Kara za brak licencji wspólnotowej? 12 tys. zł w czasie każdej kontroli
- Kara za brak licencji wspólnotowej w UE jeszcze wyższa!
- Za brak licencji wspólnotowej utrata dobrej reputacji
- Licencja wspólnotowa: jak ją zdobyć? Ile to kosztuje?
- Licencja wspólnotowa do 3,5 t i statystyki
Kara za brak licencji wspólnotowej? 12 tys. zł w czasie każdej kontroli
Od 21 maja 2022 roku każda polska firma, która wykonuje międzynarodowy transport towarów, powinna zdobyć dla każdego z pojazdów licencję wspólnotową. Skoro pojawił się nowy obowiązek, pojawiła się też i nowa kara. Za brak licencji firma transportowa może otrzymać karę w wysokości nawet 12 tys. zł. I kwota będzie naliczana podczas każdorazowej kontroli drogowej! Co więcej, skutkiem braku licencji wspólnotowej jest też utrata dobrej reputacji przez przewoźnika.
REKLAMA
Kara za brak licencji wspólnotowej w UE jeszcze wyższa!
Tak wysokie kary mają na celu powstrzymywać przewoźników od nielegalnych praktyk na rynku transportowym i wyjazdów bez licencji. Jeśli firma busiarska ma 100 kierowców i 50 z nich zostanie tylko raz skontrolowana w ciągu 3 miesięcy, to przewoźnik, który zaniedbał przepisy, może dostać karę w wysokości nawet 600 tys. zł, a to poważnie dotknie jego biznes. I warto pamiętać o tym, że mówimy o karach w Polsce. Każdy kraj Unii Europejskiej ma inne kary, najczęściej są one większe niż w Polsce. – komentuje Jakub Ordon, Regionalny Ekspert, Grupa Inelo.
Za brak licencji wspólnotowej utrata dobrej reputacji
O co chodzi z dobrą reputacją? Firmy zajmujące się transportem podlegają pod kontrolę dobrej reputacji. Brak licencji wspólnotowej będzie oznaczać zapis o oznaczeniu 1 BPN, czyli bardzo poważne naruszenie. Trzy takie wpisy, a GITD rozpocznie postępowanie w zakresie utraty dobrej reputacji, a w konsekwencji utratę usprawnień do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego.
Licencja wspólnotowa: jak ją zdobyć? Ile to kosztuje?
Temat licencji wspólnotowej dokładnie omówiliśmy w innym naszym materiale. Opowiedzieliśmy o tym kiedy jest konieczna, jakie warunki należy spełnić, aby ją zdobyć, wskazaliśmy też ile to kosztuje. Bezpośredni link do materiału zamieszczamy poniżej.
Zobacz również: Licencja wspólnotowa do 3,5 t. Co musisz wiedzieć?
Licencja wspólnotowa do 3,5 t i statystyki
REKLAMA
O licencję wspólnotową na gruncie polskim firmy transportowe muszą się starać w ITD. Ale na razie nadmiernego zainteresowania formalnościami nie widać. Jak podaje Główny Inspektorat Transportu Drogowego, do połowy maja 2022 roku wpłynęły 2194 wnioski dotyczące pojazdów o DMC od 2,5 do 3,5. Do tej pory GITD wydało 906 licencji i blisko 6900 wypisów z tych licencji. Wiele firm nadal nie posiada zatem niezbędnych uprawnień. To oznacza, że w teorii pojazdy po 21 maja 2022 roku nie mogą wyruszyć w trasę w celu prowadzenia transportu międzynarodowego towarów. A przynajmniej nie mogą w głos zapisów wynikających z Ustawy o transporcie drogowym i pakietu mobilności.
Z pewnością część busów po 21 maja br. zostanie unieruchomiona, lecz na ten moment nie możemy dokładnie określić skali tego problemu ze względu na to, że przepisy dotyczące transportu lekkiego są nowością na rynku transportowym – mówi Jakub Ordon, Regionalny Ekspert, Grupa Inelo.
Zobacz również: Licencja wspólnotowa, brak przewoźników i paraliż w Europie?
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA