Koszty w transporcie drogowym. Co i ile kosztuje w roku 2022?

REKLAMA
REKLAMA
- Co zaliczamy do kosztów transportu? Na początek paliwo!
- Koszty w transporcie drogowym to też wypłaty kierowców
- Co wplywa na koszt transportu? Oczywiście... oszczędności
- Od jakich czynników zależą opłaty w transporcie? Ecodriving to słowo-klucz
- Koszty w transporcie samochodowym zależą od floty pojazdów
Co zaliczamy do kosztów transportu? Na początek paliwo!
REKLAMA
Raport Komisji Europejskiej nie pozostawia żadnych złudzeń. Aż 37 proc. wszystkich kosztów w transporcie drogowym stanowi paliwo. I choć ten odsetek już może się wydawać abstrakcyjnie wysoki, tak naprawdę dziś jest jeszcze wyższy. Komisja Europejska opracowała bowiem swój raport w roku 2021, a więc jeszcze przed szaleńczymi podwyżkami na stacjach. Dziś, gdy paliwo jest o dobre 3 zł na litrze droższe, składnik ten musi odgrywać jeszcze większą rolę.
REKLAMA
Dysponując flotą 32 pojazdów, trudno nie zauważyć wzrostu kosztów prowadzenia działalności transportowej, zwłaszcza na przestrzeni I kwartału tego roku. Najbardziej dotkliwe są szybko zmieniające się ceny paliwa. W szczytowym momencie w marcu ceny te wzrosły o 50 proc. w stosunku do cen z 1 stycznia 2022 roku. Aktualnie są wyższe o około 38 proc. w stosunku do początku roku – komentuje Jan Dzierżawa, Członek Zarządu, Woal Trans.
Koszty w transporcie drogowym to też wypłaty kierowców
Główny koszt w transporcie drogowym już poznaliśmy. A nie wyczerpuje on wszystkich znaczących wydatków. Kolejnym są bowiem pensje. Pensje, które rosną i które trzeba dostosować do wymogów unijnych w ramach pakietu mobilności. Kierowca jeżdżący na trasach międzynarodowych w polskiej firmie musi zarobić teraz nawet o 22 proc. więcej.
REKLAMA
W 2021 roku taki kierowca otrzymywał średnio 7500 zł na rękę, a pracodawca ponosił koszt w wysokości 9053 zł. Większość wynagrodzenia była wypłacana tytułem zwrotu kosztów podróży służbowej. Od lutego 2022 roku kierowca międzynarodowy nie jest już jednak w podróży służbowej. Przy wykonywaniu tych samych tras i takich samych oczekiwaniach finansowych, czyli 7500 zł – na liście płac powinna widnieć kwota 9670 zł, a łączny koszt pracodawcy w tym przypadku to ponad 11 tys. – powiedział Mateusz Włoch, Ekspert ds. Rozwoju i Szkoleń, Grupa Inelo.
A warto wspomnieć również o konieczności podwyższania pensji pracowników wraz ze wzrostem chociażby inflacji czy wyższych kosztów urlopowych. Wyższych, bo wynagrodzenie za ten czas jest liczone od zwiększonej kwoty.

Koszty w transporcie drogowym
Koszty w transporcie drogowym. Co i ile kosztuje w roku 2022?
Materiały prasowe Inelo
Co wplywa na koszt transportu? Oczywiście... oszczędności
No dobrze, mamy zatem rosnące ceny paliw, rosnące koszty pracownicze i oczywiście inflację. Jak w tym całym zamęcie szukać oszczędności? Szefowie firm transportowych muszą podjąć nie jedno, a szereg działań. Wszystkie jednak sprowadzają się do kilku słów. Mowa o szkoleniu, planowaniu i sprawdzaniu.
O tym czy zaoszczędzimy pieniądze w naszej firmie, decydujemy już na etapie planowania przejazdu. Wykorzystując nowoczesne systemy, jak np. TMS, mamy możliwość optymalnie wybrać kierowcę, pojazd oraz wyznaczyć trasę w taki sposób, by ograniczyć niepotrzebne kilometry, puste przebiegi, a nawet przejechać koło stacji z najniższą ceną paliwa. Dzięki temu rozwiązaniu jesteśmy w stanie zauważyć opuszczenie wyznaczonego korytarza przez kierowcę wykonującego dane zlecenie i w tym momencie możemy adekwatnie zareagować. – powiedział Kamil Korbuszewski, Członek Zarządu, Marcos Bis.
Od jakich czynników zależą opłaty w transporcie? Ecodriving to słowo-klucz
Wiemy już jak planować trasy. Kierowcy powinni jednak wiedzieć jak jeździć. Kluczem do oszczędności jest płynne prowadzenie. Unikanie szarpania, dynamicznych startów i bezsensownych hamowań sprawia, że ciągnik może zredukować spalanie nawet o kilkanaście procent. Poza tym liczy się regularne wymienianie zużytych części i uzupełnianie płynów eksploatacyjnych oraz kontrolowanie ciśnienia w oponach. To też ecodriving.
Koszty w transporcie samochodowym zależą od floty pojazdów
Sposób na obniżenie kosztów w transporcie drogowym jest jeszcze jeden. Chodzi o nic innego jak modernizację floty pojazdów. Nowoczesne ciężarówki po prostu spalają mniej, a do tego są bardziej bezawaryjne. I w tej kwestii polskie firmy transportowe mają sporo do zrobienia. Polskie ciągniki do pięciu lat stanowią jedynie 29 proc. całej floty. Ich średnia wynosi blisko 40 proc. w Europie.
Wzrost kosztów paliwa motywuje zawsze do wymiany taboru samochodowego na nowszy, który jest bardziej oszczędny, a to nie takie proste. W tym roku ceny za części do pojazdów, olejów i smarów samochodowych, a także usług serwisowych wzrosły o około 20 proc. - komentuje Jana Dzierżawa z Woal Trans.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA