REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty w transporcie drogowym. Co i ile kosztuje w roku 2022?

Koszty w transporcie drogowym. Co i ile kosztuje w roku 2022?
Koszty w transporcie drogowym. Co i ile kosztuje w roku 2022?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Koszty w transporcie drogowym? Aż 40 proc. wydatków firm transportowych to obecnie paliwo. A to dopiero pierwszy z filarów wydatków.

Co zaliczamy do kosztów transportu? Na początek paliwo!

REKLAMA

Raport Komisji Europejskiej nie pozostawia żadnych złudzeń. Aż 37 proc. wszystkich kosztów w transporcie drogowym stanowi paliwo. I choć ten odsetek już może się wydawać abstrakcyjnie wysoki, tak naprawdę dziś jest jeszcze wyższy. Komisja Europejska opracowała bowiem swój raport w roku 2021, a więc jeszcze przed szaleńczymi podwyżkami na stacjach. Dziś, gdy paliwo jest o dobre 3 zł na litrze droższe, składnik ten musi odgrywać jeszcze większą rolę.

REKLAMA

Dysponując flotą 32 pojazdów, trudno nie zauważyć wzrostu kosztów prowadzenia działalności transportowej, zwłaszcza na przestrzeni I kwartału tego roku. Najbardziej dotkliwe są szybko zmieniające się ceny paliwa. W szczytowym momencie w marcu ceny te wzrosły o 50 proc. w stosunku do cen z 1 stycznia 2022 roku. Aktualnie są wyższe o około 38 proc. w stosunku do początku roku – komentuje Jan Dzierżawa, Członek Zarządu, Woal Trans.

Koszty w transporcie drogowym to też wypłaty kierowców

Główny koszt w transporcie drogowym już poznaliśmy. A nie wyczerpuje on wszystkich znaczących wydatków. Kolejnym są bowiem pensje. Pensje, które rosną i które trzeba dostosować do wymogów unijnych w ramach pakietu mobilności. Kierowca jeżdżący na trasach międzynarodowych w polskiej firmie musi zarobić teraz nawet o 22 proc. więcej.

REKLAMA

W 2021 roku taki kierowca otrzymywał średnio 7500 zł na rękę, a pracodawca ponosił koszt w wysokości 9053 zł. Większość wynagrodzenia była wypłacana tytułem zwrotu kosztów podróży służbowej. Od lutego 2022 roku kierowca międzynarodowy nie jest już jednak w podróży służbowej. Przy wykonywaniu tych samych tras i takich samych oczekiwaniach finansowych, czyli 7500 zł – na liście płac powinna widnieć kwota 9670 zł, a łączny koszt pracodawcy w tym przypadku to ponad 11 tys. – powiedział Mateusz Włoch, Ekspert ds. Rozwoju i Szkoleń, Grupa Inelo.

A warto wspomnieć również o konieczności podwyższania pensji pracowników wraz ze wzrostem chociażby inflacji czy wyższych kosztów urlopowych. Wyższych, bo wynagrodzenie za ten czas jest liczone od zwiększonej kwoty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Koszty w transporcie drogowym

Koszty w transporcie drogowym

Koszty w transporcie drogowym. Co i ile kosztuje w roku 2022?

Materiały prasowe Inelo

Co wplywa na koszt transportu? Oczywiście... oszczędności

No dobrze, mamy zatem rosnące ceny paliw, rosnące koszty pracownicze i oczywiście inflację. Jak w tym całym zamęcie szukać oszczędności? Szefowie firm transportowych muszą podjąć nie jedno, a szereg działań. Wszystkie jednak sprowadzają się do kilku słów. Mowa o szkoleniu, planowaniu i sprawdzaniu.

O tym czy zaoszczędzimy pieniądze w naszej firmie, decydujemy już na etapie planowania przejazdu. Wykorzystując nowoczesne systemy, jak np. TMS, mamy możliwość optymalnie wybrać kierowcę, pojazd oraz wyznaczyć trasę w taki sposób, by ograniczyć niepotrzebne kilometry, puste przebiegi, a nawet przejechać koło stacji z najniższą ceną paliwa. Dzięki temu rozwiązaniu jesteśmy w stanie zauważyć opuszczenie wyznaczonego korytarza przez kierowcę wykonującego dane zlecenie i w tym momencie możemy adekwatnie zareagować. – powiedział Kamil Korbuszewski, Członek Zarządu, Marcos Bis.

Od jakich czynników zależą opłaty w transporcie? Ecodriving to słowo-klucz

Wiemy już jak planować trasy. Kierowcy powinni jednak wiedzieć jak jeździć. Kluczem do oszczędności jest płynne prowadzenie. Unikanie szarpania, dynamicznych startów i bezsensownych hamowań sprawia, że ciągnik może zredukować spalanie nawet o kilkanaście procent. Poza tym liczy się regularne wymienianie zużytych części i uzupełnianie płynów eksploatacyjnych oraz kontrolowanie ciśnienia w oponach. To też ecodriving.

Koszty w transporcie samochodowym zależą od floty pojazdów

Sposób na obniżenie kosztów w transporcie drogowym jest jeszcze jeden. Chodzi o nic innego jak modernizację floty pojazdów. Nowoczesne ciężarówki po prostu spalają mniej, a do tego są bardziej bezawaryjne. I w tej kwestii polskie firmy transportowe mają sporo do zrobienia. Polskie ciągniki do pięciu lat stanowią jedynie 29 proc. całej floty. Ich średnia wynosi blisko 40 proc. w Europie.

Wzrost kosztów paliwa motywuje zawsze do wymiany taboru samochodowego na nowszy, który jest bardziej oszczędny, a to nie takie proste. W tym roku ceny za części do pojazdów, olejów i smarów samochodowych, a także usług serwisowych wzrosły o około 20 proc. - komentuje Jana Dzierżawa z Woal Trans.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

REKLAMA

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

REKLAMA