Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Pakiet wiedzy
REKLAMA
REKLAMA
- Pojazd nienormatywny i transport nienormatywny. Co to takiego?
- Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Jakie są kategorie?
- Ile wynosi opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego?
- Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Czas oczekiwania
- Przejazd pojazdu nienormatywnego a planowanie trasy
- Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Statystyki
Pojazd nienormatywny i transport nienormatywny. Co to takiego?
Na początek może nieco informacji o samym pojeździe nienormatywnym czy też transporcie nienormatywnym. Przepisy, a konkretnie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, wyraźnie wskazuje wszystkie dopuszczalne wymiary, masy i naciski osi pojazdu. To wartości dozwolone. Jak one wyglądają? To pokazuje lista poniżej:
REKLAMA
- 16,5 m długości w przypadku ciągnika z naczepą,
- 18,75 m długości dla pojazdu silnikowego i przyczepy,
- 2,55 m szerokości pojazdu,
- 4 m wysokości pojazdu,
- 40 t masy całkowitej,
- 11,5 t nacisku pojedynczej osi.
W sytuacji, w której pojazd lub zespół pojazdów przekracza powyższe wartości, staje się pojazdem nienormatywnym. W skrócie jego kierowcę dotyczy dalsza część materiału.
Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Jakie są kategorie?
Do przejazdu pojazdu nienormatywnego nie wystarczy samo jego posiadanie. Aby mógł pojawić się na drogach publicznych, musi uzyskać zezwolenie na przejazd odpowiedniej kategorii - od I do V. Prośbę o zezwolenie sporządza i wysyła do organu zarządzającego daną drogą. Ten podejmuje decyzję administracyjną, na mocy której zezwolenie wydaje. Nie ma możliwości, aby prośba taka została odrzucona – chyba że w przypadku błędów we wniosku. Kategorie zezwoleń dotyczą jednostek terenowych. I tak:
- zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. I – starosta,
- zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. II – starosta i naczelnik urzędu celno-skarbowego,
- zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. III – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad i naczelnik urzędu celno-skarbowego,
- zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. IV – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,
- zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. V – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad lub prezydent miasta na prawach powiatu (gdy trasa przebiega w granicach miasta).
Ile wynosi opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego?
Wraz z wnioskiem o zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego, wnioskodawca musi przedstawić druk potwierdzający wniesienie opłaty. Ile ona wynosi? To zależy od wielu czynników, a w tym kategorii, ale też właściwości pojazdu. Ogólnie można stwierdzić, że:
- opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. I to 100 zł,
- opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. II to od 200 do 2000 zł,
- opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. III to od 500 do 3000 zł,
- opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. IV to od 800 do 4800 zł,
- opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. V to od 500 do 1600 zł.
Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Czas oczekiwania
Ile trwa oczekiwanie na zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego? To zależy od kategorii. W przypadku III i IV trzy dni robocze od momentu prawidłowo wypełnionego wniosku. W przypadku kat. V termin wydłuża się do 14 dni roboczych od dnia złożenia wniosku lub 30 dni w przypadku wymogu określenia zakresu przystosowania infrastruktury drogowej położonej na trasie przejazdu. Co ważne, GDDKiA przed wydaniem zezwolenia uzyskujemy zgodę od zarządców dróg wojewódzkich, powiatowych lub gminnych, koncesjonariuszy autostrad, a w granicach miast na prawach powiatu prezydentów miast.
Przejazd pojazdu nienormatywnego a planowanie trasy
Warto pamiętać o tym, że przejazd pojazdu nienormatywnego wymaga odpowiedniego planowania trasy. Na jego drodze mogą bowiem stanąć np. niskie wiadukty, mosty o za małej nośności czy aktualne roboty drogowe. Istnienie takich przeszkód zawsze należy dokładnie sprawdzić.
Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Statystyki
Ciekawostka? Przepisy w kwestii zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego zmieniły się w roku 2021. Od tego momentu – czyli konkretnie marca – w całym roku 2021 wydanych zostało 11 429 pozwolenia kategorii od III do V. To w sumie przyniosło 19 158 210 zł zysków.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.