REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Pakiet wiedzy

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Pakiet wiedzy
Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Pakiet wiedzy
Media

REKLAMA

REKLAMA

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego? Tak, to podstawa w przypadku przewożenia drogami przedmiotów, których rozmiary są potężne.
rozwiń >

Pojazd nienormatywny i transport nienormatywny. Co to takiego?

Na początek może nieco informacji o samym pojeździe nienormatywnym czy też transporcie nienormatywnym. Przepisy, a konkretnie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, wyraźnie wskazuje wszystkie dopuszczalne wymiary, masy i naciski osi pojazdu. To wartości dozwolone. Jak one wyglądają? To pokazuje lista poniżej:

REKLAMA

  • 16,5 m długości w przypadku ciągnika z naczepą,
  • 18,75 m długości dla pojazdu silnikowego i przyczepy,
  • 2,55 m szerokości pojazdu,
  • 4 m wysokości pojazdu,
  • 40 t masy całkowitej,
  • 11,5 t nacisku pojedynczej osi. 

W sytuacji, w której pojazd lub zespół pojazdów przekracza powyższe wartości, staje się pojazdem nienormatywnym. W skrócie jego kierowcę dotyczy dalsza część materiału.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Jakie są kategorie?

Do przejazdu pojazdu nienormatywnego nie wystarczy samo jego posiadanie. Aby mógł pojawić się na drogach publicznych, musi uzyskać zezwolenie na przejazd odpowiedniej kategorii - od I do V. Prośbę o zezwolenie sporządza i wysyła do organu zarządzającego daną drogą. Ten podejmuje decyzję administracyjną, na mocy której zezwolenie wydaje. Nie ma możliwości, aby prośba taka została odrzucona – chyba że w przypadku błędów we wniosku. Kategorie zezwoleń dotyczą jednostek terenowych. I tak:

  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. I – starosta,
  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. II – starosta i naczelnik urzędu celno-skarbowego,
  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. III – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad i naczelnik urzędu celno-skarbowego,
  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. IV – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,
  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. V – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad lub prezydent miasta na prawach powiatu (gdy trasa przebiega w granicach miasta).

Ile wynosi opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego?

Wraz z wnioskiem o zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego, wnioskodawca musi przedstawić druk potwierdzający wniesienie opłaty. Ile ona wynosi? To zależy od wielu czynników, a w tym kategorii, ale też właściwości pojazdu. Ogólnie można stwierdzić, że:

  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. I to 100 zł,
  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. II to od 200 do 2000 zł,
  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. III to od 500 do 3000 zł,
  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. IV to od 800 do 4800 zł,
  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. V to od 500 do 1600 zł.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Czas oczekiwania

Ile trwa oczekiwanie na zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego? To zależy od kategorii. W przypadku III i IV trzy dni robocze od momentu prawidłowo wypełnionego wniosku. W przypadku kat. V termin wydłuża się do 14 dni roboczych od dnia złożenia wniosku lub 30 dni w przypadku wymogu określenia zakresu przystosowania infrastruktury drogowej położonej na trasie przejazdu. Co ważne, GDDKiA przed wydaniem zezwolenia uzyskujemy zgodę od zarządców dróg wojewódzkich, powiatowych lub gminnych, koncesjonariuszy autostrad, a w granicach miast na prawach powiatu prezydentów miast.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przejazd pojazdu nienormatywnego a planowanie trasy

Warto pamiętać o tym, że przejazd pojazdu nienormatywnego wymaga odpowiedniego planowania trasy. Na jego drodze mogą bowiem stanąć np. niskie wiadukty, mosty o za małej nośności czy aktualne roboty drogowe. Istnienie takich przeszkód zawsze należy dokładnie sprawdzić.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Statystyki

Ciekawostka? Przepisy w kwestii zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego zmieniły się w roku 2021. Od tego momentu – czyli konkretnie marca – w całym roku 2021 wydanych zostało 11 429 pozwolenia kategorii od III do V. To w sumie przyniosło 19 158 210 zł zysków.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA