REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Pakiet wiedzy

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Pakiet wiedzy
Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Pakiet wiedzy
Media

REKLAMA

REKLAMA

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego? Tak, to podstawa w przypadku przewożenia drogami przedmiotów, których rozmiary są potężne.
rozwiń >

Pojazd nienormatywny i transport nienormatywny. Co to takiego?

Na początek może nieco informacji o samym pojeździe nienormatywnym czy też transporcie nienormatywnym. Przepisy, a konkretnie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, wyraźnie wskazuje wszystkie dopuszczalne wymiary, masy i naciski osi pojazdu. To wartości dozwolone. Jak one wyglądają? To pokazuje lista poniżej:

REKLAMA

  • 16,5 m długości w przypadku ciągnika z naczepą,
  • 18,75 m długości dla pojazdu silnikowego i przyczepy,
  • 2,55 m szerokości pojazdu,
  • 4 m wysokości pojazdu,
  • 40 t masy całkowitej,
  • 11,5 t nacisku pojedynczej osi. 

W sytuacji, w której pojazd lub zespół pojazdów przekracza powyższe wartości, staje się pojazdem nienormatywnym. W skrócie jego kierowcę dotyczy dalsza część materiału.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Jakie są kategorie?

Do przejazdu pojazdu nienormatywnego nie wystarczy samo jego posiadanie. Aby mógł pojawić się na drogach publicznych, musi uzyskać zezwolenie na przejazd odpowiedniej kategorii - od I do V. Prośbę o zezwolenie sporządza i wysyła do organu zarządzającego daną drogą. Ten podejmuje decyzję administracyjną, na mocy której zezwolenie wydaje. Nie ma możliwości, aby prośba taka została odrzucona – chyba że w przypadku błędów we wniosku. Kategorie zezwoleń dotyczą jednostek terenowych. I tak:

  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. I – starosta,
  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. II – starosta i naczelnik urzędu celno-skarbowego,
  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. III – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad i naczelnik urzędu celno-skarbowego,
  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. IV – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,
  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. V – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad lub prezydent miasta na prawach powiatu (gdy trasa przebiega w granicach miasta).

Ile wynosi opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego?

Wraz z wnioskiem o zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego, wnioskodawca musi przedstawić druk potwierdzający wniesienie opłaty. Ile ona wynosi? To zależy od wielu czynników, a w tym kategorii, ale też właściwości pojazdu. Ogólnie można stwierdzić, że:

  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. I to 100 zł,
  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. II to od 200 do 2000 zł,
  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. III to od 500 do 3000 zł,
  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. IV to od 800 do 4800 zł,
  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. V to od 500 do 1600 zł.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Czas oczekiwania

Ile trwa oczekiwanie na zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego? To zależy od kategorii. W przypadku III i IV trzy dni robocze od momentu prawidłowo wypełnionego wniosku. W przypadku kat. V termin wydłuża się do 14 dni roboczych od dnia złożenia wniosku lub 30 dni w przypadku wymogu określenia zakresu przystosowania infrastruktury drogowej położonej na trasie przejazdu. Co ważne, GDDKiA przed wydaniem zezwolenia uzyskujemy zgodę od zarządców dróg wojewódzkich, powiatowych lub gminnych, koncesjonariuszy autostrad, a w granicach miast na prawach powiatu prezydentów miast.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przejazd pojazdu nienormatywnego a planowanie trasy

Warto pamiętać o tym, że przejazd pojazdu nienormatywnego wymaga odpowiedniego planowania trasy. Na jego drodze mogą bowiem stanąć np. niskie wiadukty, mosty o za małej nośności czy aktualne roboty drogowe. Istnienie takich przeszkód zawsze należy dokładnie sprawdzić.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Statystyki

Ciekawostka? Przepisy w kwestii zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego zmieniły się w roku 2021. Od tego momentu – czyli konkretnie marca – w całym roku 2021 wydanych zostało 11 429 pozwolenia kategorii od III do V. To w sumie przyniosło 19 158 210 zł zysków.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA