REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Pakiet wiedzy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Pakiet wiedzy
Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Pakiet wiedzy
Media

REKLAMA

REKLAMA

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego? Tak, to podstawa w przypadku przewożenia drogami przedmiotów, których rozmiary są potężne.
rozwiń >

Pojazd nienormatywny i transport nienormatywny. Co to takiego?

Na początek może nieco informacji o samym pojeździe nienormatywnym czy też transporcie nienormatywnym. Przepisy, a konkretnie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, wyraźnie wskazuje wszystkie dopuszczalne wymiary, masy i naciski osi pojazdu. To wartości dozwolone. Jak one wyglądają? To pokazuje lista poniżej:

REKLAMA

  • 16,5 m długości w przypadku ciągnika z naczepą,
  • 18,75 m długości dla pojazdu silnikowego i przyczepy,
  • 2,55 m szerokości pojazdu,
  • 4 m wysokości pojazdu,
  • 40 t masy całkowitej,
  • 11,5 t nacisku pojedynczej osi. 

W sytuacji, w której pojazd lub zespół pojazdów przekracza powyższe wartości, staje się pojazdem nienormatywnym. W skrócie jego kierowcę dotyczy dalsza część materiału.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Jakie są kategorie?

Do przejazdu pojazdu nienormatywnego nie wystarczy samo jego posiadanie. Aby mógł pojawić się na drogach publicznych, musi uzyskać zezwolenie na przejazd odpowiedniej kategorii - od I do V. Prośbę o zezwolenie sporządza i wysyła do organu zarządzającego daną drogą. Ten podejmuje decyzję administracyjną, na mocy której zezwolenie wydaje. Nie ma możliwości, aby prośba taka została odrzucona – chyba że w przypadku błędów we wniosku. Kategorie zezwoleń dotyczą jednostek terenowych. I tak:

  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. I – starosta,
  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. II – starosta i naczelnik urzędu celno-skarbowego,
  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. III – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad i naczelnik urzędu celno-skarbowego,
  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. IV – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,
  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. V – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad lub prezydent miasta na prawach powiatu (gdy trasa przebiega w granicach miasta).

Ile wynosi opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego?

Wraz z wnioskiem o zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego, wnioskodawca musi przedstawić druk potwierdzający wniesienie opłaty. Ile ona wynosi? To zależy od wielu czynników, a w tym kategorii, ale też właściwości pojazdu. Ogólnie można stwierdzić, że:

  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. I to 100 zł,
  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. II to od 200 do 2000 zł,
  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. III to od 500 do 3000 zł,
  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. IV to od 800 do 4800 zł,
  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. V to od 500 do 1600 zł.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Czas oczekiwania

Ile trwa oczekiwanie na zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego? To zależy od kategorii. W przypadku III i IV trzy dni robocze od momentu prawidłowo wypełnionego wniosku. W przypadku kat. V termin wydłuża się do 14 dni roboczych od dnia złożenia wniosku lub 30 dni w przypadku wymogu określenia zakresu przystosowania infrastruktury drogowej położonej na trasie przejazdu. Co ważne, GDDKiA przed wydaniem zezwolenia uzyskujemy zgodę od zarządców dróg wojewódzkich, powiatowych lub gminnych, koncesjonariuszy autostrad, a w granicach miast na prawach powiatu prezydentów miast.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przejazd pojazdu nienormatywnego a planowanie trasy

Warto pamiętać o tym, że przejazd pojazdu nienormatywnego wymaga odpowiedniego planowania trasy. Na jego drodze mogą bowiem stanąć np. niskie wiadukty, mosty o za małej nośności czy aktualne roboty drogowe. Istnienie takich przeszkód zawsze należy dokładnie sprawdzić.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Statystyki

Ciekawostka? Przepisy w kwestii zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego zmieniły się w roku 2021. Od tego momentu – czyli konkretnie marca – w całym roku 2021 wydanych zostało 11 429 pozwolenia kategorii od III do V. To w sumie przyniosło 19 158 210 zł zysków.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA