REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Pakiet wiedzy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Pakiet wiedzy
Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Pakiet wiedzy
Media

REKLAMA

REKLAMA

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego? Tak, to podstawa w przypadku przewożenia drogami przedmiotów, których rozmiary są potężne.
rozwiń >

Pojazd nienormatywny i transport nienormatywny. Co to takiego?

Na początek może nieco informacji o samym pojeździe nienormatywnym czy też transporcie nienormatywnym. Przepisy, a konkretnie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, wyraźnie wskazuje wszystkie dopuszczalne wymiary, masy i naciski osi pojazdu. To wartości dozwolone. Jak one wyglądają? To pokazuje lista poniżej:

REKLAMA

  • 16,5 m długości w przypadku ciągnika z naczepą,
  • 18,75 m długości dla pojazdu silnikowego i przyczepy,
  • 2,55 m szerokości pojazdu,
  • 4 m wysokości pojazdu,
  • 40 t masy całkowitej,
  • 11,5 t nacisku pojedynczej osi. 

W sytuacji, w której pojazd lub zespół pojazdów przekracza powyższe wartości, staje się pojazdem nienormatywnym. W skrócie jego kierowcę dotyczy dalsza część materiału.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Jakie są kategorie?

Do przejazdu pojazdu nienormatywnego nie wystarczy samo jego posiadanie. Aby mógł pojawić się na drogach publicznych, musi uzyskać zezwolenie na przejazd odpowiedniej kategorii - od I do V. Prośbę o zezwolenie sporządza i wysyła do organu zarządzającego daną drogą. Ten podejmuje decyzję administracyjną, na mocy której zezwolenie wydaje. Nie ma możliwości, aby prośba taka została odrzucona – chyba że w przypadku błędów we wniosku. Kategorie zezwoleń dotyczą jednostek terenowych. I tak:

  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. I – starosta,
  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. II – starosta i naczelnik urzędu celno-skarbowego,
  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. III – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad i naczelnik urzędu celno-skarbowego,
  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. IV – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,
  • zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. V – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad lub prezydent miasta na prawach powiatu (gdy trasa przebiega w granicach miasta).

Ile wynosi opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego?

Wraz z wnioskiem o zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego, wnioskodawca musi przedstawić druk potwierdzający wniesienie opłaty. Ile ona wynosi? To zależy od wielu czynników, a w tym kategorii, ale też właściwości pojazdu. Ogólnie można stwierdzić, że:

  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. I to 100 zł,
  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. II to od 200 do 2000 zł,
  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. III to od 500 do 3000 zł,
  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. IV to od 800 do 4800 zł,
  • opłata za zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w przypadku kat. V to od 500 do 1600 zł.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Czas oczekiwania

Ile trwa oczekiwanie na zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego? To zależy od kategorii. W przypadku III i IV trzy dni robocze od momentu prawidłowo wypełnionego wniosku. W przypadku kat. V termin wydłuża się do 14 dni roboczych od dnia złożenia wniosku lub 30 dni w przypadku wymogu określenia zakresu przystosowania infrastruktury drogowej położonej na trasie przejazdu. Co ważne, GDDKiA przed wydaniem zezwolenia uzyskujemy zgodę od zarządców dróg wojewódzkich, powiatowych lub gminnych, koncesjonariuszy autostrad, a w granicach miast na prawach powiatu prezydentów miast.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przejazd pojazdu nienormatywnego a planowanie trasy

Warto pamiętać o tym, że przejazd pojazdu nienormatywnego wymaga odpowiedniego planowania trasy. Na jego drodze mogą bowiem stanąć np. niskie wiadukty, mosty o za małej nośności czy aktualne roboty drogowe. Istnienie takich przeszkód zawsze należy dokładnie sprawdzić.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Statystyki

Ciekawostka? Przepisy w kwestii zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego zmieniły się w roku 2021. Od tego momentu – czyli konkretnie marca – w całym roku 2021 wydanych zostało 11 429 pozwolenia kategorii od III do V. To w sumie przyniosło 19 158 210 zł zysków.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA