REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ilu jest kierowców zawodowych w Polsce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ilu jest kierowców zawodowych w Polsce?
Ilu jest kierowców zawodowych w Polsce?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ilu jest kierowców zawodowych w Polsce? Liczby mogą się okazać naprawdę zaskakujące. Bo ich ilość jest liczona w milionach. Przynajmniej w teorii.

Ilu jest kierowców zawodowych w Polsce?

Z danych CEPiK wynika, że w Polsce są aż 22 miliony osób, które posiadają prawo jazdy. To więcej niż połowa populacji, a do tego dopiero połowa informacji. Bo aż 2,5 miliona osób posiada kategorię C, a 1,5 miliona C+E. Liczby, liczbami. Warto jednak pamiętać o tym, że nie każda z tych osób pracuje w zawodzie kierowcy. Na tym jednak też ilość kierowców zawodowych w Polsce się nie kończy. Bo są jeszcze:

REKLAMA

  • taksówkarze – licencję taksówkarską w naszym kraju posiada 120 tys. osób,
  • osoby wożące busami – kategorię D1 posiada nieco ponad 200 tys. osób.

Kierowcy zawodowi w Polsce starzeją się!

Odpowiedź na pytanie "Ilu jest kierowców zawodowych w Polsce?" oraz powyższe statystyki tak naprawdę wyczerpują ilość informacji optymistycznych. Szczególnie że zawodowy kierowca jest jednym z najszybciej starzejących się zawodów. Według Międzynarodowej Organizacji ds. Transportu średni wiek zawodowego kierowcy wynosi ponad 50 lat. Jednocześnie dane CEPiK wskazują, że aż 1,5 miliona kierowców zawodowych ma więcej niż 65 lat.

Ilu brakuje kierowców zawodowych w Polsce?

Skutek? Już dziś mówi się o poważnym problemie niedoboru pracowników. W Polsce może brakować nawet 400 tys. kierowców ciężarówek! A skoro do tego zawód jest zawodem starzejącym się, problem z biegiem lat będzie się nawarstwiał. I co ciekawe, młodych ludzi nie zachęcają nawet zarobki. Te nie są niskie. Szacuje się, że kierowca TIR-a w Polsce może zarobić nawet ponad 10 tys. zł. Zwłaszcza jeżeli operuje w transporcie międzynarodowym. Dobrze zarabiają również kierowcy taksówek czy busów.

Kierowca zawodowy to profesja wysokie ryzyka

REKLAMA

Czemu ilość kierowców zawodowych w Polsce maleje? Jednym z powodów może być wysokie ryzyko związane z tym zawodem. Jak szacuje GUS, wskaźnik wypadkowości w transporcie w I kwartale roku 2022 wyniósł 1,04. Dla porównania w teoretycznie dużo bardziej wypadkowym rolnictwie sięgnął już 0,89, a budownictwie tylko 0,67. I na tym niedogodności związane z zawodem kierowcy nie kończą się. Bo jest jeszcze kwestia chorób zawodowych.

Zawodowych kierowców znacznie częściej mogą dotykać różne choroby m.in. otyłość, nadciśnienie, choroby kręgosłupa i inne wynikające z długotrwałej pracy w pozycji siedzącej lub ciężkiej pracy fizycznej. Kierowcy narażeni są na inne szkodliwe czynniki – hałas, spaliny, stres, wibracje. Także zaawansowany wiek to ważny czynnik ryzyka, o czym kierowcy doskonale wiedzą. Zważywszy na te elementy, kierowcy zawodowi chętnie interesują się ubezpieczeniami na życie – mówi Sandra Kucińska z CUK Ubezpieczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcesz być kierowcą zawodowym? Zabezpiecz się polisą

Załóżmy że kandydat na kierowcę w transporcie ma konieczne uprawnienia i umiejętności, a do tego chęci do pracy. O czym jeszcze powinien pamiętać? Dobrym pomysłem jest ubezpieczenie, ale takie profilowane pod kątem zawodowym. To oznacza identyfikację głównych zagrożeń przez ubezpieczyciela i skomponowanie polisy w taki sposób, aby ubezpieczony był chroniony na wypadek ich pojawienia się. A do tego warto pomyśleć np. o ubezpieczeniu na życie, ale uzupełnionym o pakiet medyczny gwarantujący dostęp do prywatnej ochrony zdrowia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA