REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ilu jest kierowców zawodowych w Polsce?
Ilu jest kierowców zawodowych w Polsce?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ilu jest kierowców zawodowych w Polsce? Liczby mogą się okazać naprawdę zaskakujące. Bo ich ilość jest liczona w milionach. Przynajmniej w teorii.

Ilu jest kierowców zawodowych w Polsce?

Z danych CEPiK wynika, że w Polsce są aż 22 miliony osób, które posiadają prawo jazdy. To więcej niż połowa populacji, a do tego dopiero połowa informacji. Bo aż 2,5 miliona osób posiada kategorię C, a 1,5 miliona C+E. Liczby, liczbami. Warto jednak pamiętać o tym, że nie każda z tych osób pracuje w zawodzie kierowcy. Na tym jednak też ilość kierowców zawodowych w Polsce się nie kończy. Bo są jeszcze:

REKLAMA

  • taksówkarze – licencję taksówkarską w naszym kraju posiada 120 tys. osób,
  • osoby wożące busami – kategorię D1 posiada nieco ponad 200 tys. osób.

Kierowcy zawodowi w Polsce starzeją się!

Odpowiedź na pytanie "Ilu jest kierowców zawodowych w Polsce?" oraz powyższe statystyki tak naprawdę wyczerpują ilość informacji optymistycznych. Szczególnie że zawodowy kierowca jest jednym z najszybciej starzejących się zawodów. Według Międzynarodowej Organizacji ds. Transportu średni wiek zawodowego kierowcy wynosi ponad 50 lat. Jednocześnie dane CEPiK wskazują, że aż 1,5 miliona kierowców zawodowych ma więcej niż 65 lat.

Ilu brakuje kierowców zawodowych w Polsce?

Skutek? Już dziś mówi się o poważnym problemie niedoboru pracowników. W Polsce może brakować nawet 400 tys. kierowców ciężarówek! A skoro do tego zawód jest zawodem starzejącym się, problem z biegiem lat będzie się nawarstwiał. I co ciekawe, młodych ludzi nie zachęcają nawet zarobki. Te nie są niskie. Szacuje się, że kierowca TIR-a w Polsce może zarobić nawet ponad 10 tys. zł. Zwłaszcza jeżeli operuje w transporcie międzynarodowym. Dobrze zarabiają również kierowcy taksówek czy busów.

Kierowca zawodowy to profesja wysokie ryzyka

REKLAMA

Czemu ilość kierowców zawodowych w Polsce maleje? Jednym z powodów może być wysokie ryzyko związane z tym zawodem. Jak szacuje GUS, wskaźnik wypadkowości w transporcie w I kwartale roku 2022 wyniósł 1,04. Dla porównania w teoretycznie dużo bardziej wypadkowym rolnictwie sięgnął już 0,89, a budownictwie tylko 0,67. I na tym niedogodności związane z zawodem kierowcy nie kończą się. Bo jest jeszcze kwestia chorób zawodowych.

Zawodowych kierowców znacznie częściej mogą dotykać różne choroby m.in. otyłość, nadciśnienie, choroby kręgosłupa i inne wynikające z długotrwałej pracy w pozycji siedzącej lub ciężkiej pracy fizycznej. Kierowcy narażeni są na inne szkodliwe czynniki – hałas, spaliny, stres, wibracje. Także zaawansowany wiek to ważny czynnik ryzyka, o czym kierowcy doskonale wiedzą. Zważywszy na te elementy, kierowcy zawodowi chętnie interesują się ubezpieczeniami na życie – mówi Sandra Kucińska z CUK Ubezpieczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcesz być kierowcą zawodowym? Zabezpiecz się polisą

Załóżmy że kandydat na kierowcę w transporcie ma konieczne uprawnienia i umiejętności, a do tego chęci do pracy. O czym jeszcze powinien pamiętać? Dobrym pomysłem jest ubezpieczenie, ale takie profilowane pod kątem zawodowym. To oznacza identyfikację głównych zagrożeń przez ubezpieczyciela i skomponowanie polisy w taki sposób, aby ubezpieczony był chroniony na wypadek ich pojawienia się. A do tego warto pomyśleć np. o ubezpieczeniu na życie, ale uzupełnionym o pakiet medyczny gwarantujący dostęp do prywatnej ochrony zdrowia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA