REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKS-y z długami. Wykluczenie transportowe poszerza się

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PKS-y z długami. Wykluczenie transportowe poszerza się
PKS-y z długami. Wykluczenie transportowe poszerza się
Forum

REKLAMA

REKLAMA

PKS-y z długami? Niestety tak. Przewoźnicy borykają się z zadłużeniem. To sprawia, że problem wykluczenia transportowego będzie się tylko poszerzał.
rozwiń >

PKS-y z długami. Pandemia przestawiła nas na auta!

REKLAMA

Śmiało można powiedzieć, że dziś branża transportu osobowego w Polsce leży! Powód? Ta część sektora nigdy nie była przesadnie rentowna. A pandemia jedynie poszerzyła problem. Polacy przestali podróżować autobusami. Woleli własne samochody. Dlatego w czasie ograniczeń koronawirusowych przychodów ze sprzedaży biletów nawet o 80 proc. To katastrofalny wynik! Tyle że dziś sytuacja może się odwrócić i paradoksalnie decyduje o tym inflacja.

REKLAMA

Rosnące koszty życia i ceny paliwa sprawiają, że Polacy szukają oszczędności. A ważna może dotyczyć m.in. rezygnacji z jeżdżenia własnym autem. Tu właśnie pojawia się szansa dla PKS-ów czy też prywatnych przewoźników.

Jakie długi mają PKS-y? Przewoźnicy są w dramatycznej sytuacji

Szansa to słowo, które brzmi pięknie. Tyle że to jeszcze nie oznacza bogacenia się przewoźników, a raczej odrabianie strat. Szczególnie że PKS-y z długami to dziś prawie standard. Jest zatem co nadrabiać! Nieopłacone zobowiązania firm świadczących usługi przewozów pasażerskich osiągają już łącznie 408 mln zł, wobec 199 mln zł w sierpniu 2021 roku, wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK.

PKS-y z długami

PKS-y z długami. Wykluczenie transportowe poszerza się

Materiały BIG InfoMonitor

PKS-y z długami. Kto ma najgorzej?

Którzy przewoźnicy są w najgorszej sytuacji? Mowa o przysłowiowych PKS-ach. Długi firm wynajmujących autokary i wożących dalekobieżnie oraz operujących w terenach wiejskich wynoszą blisko 312 mln zł. A kłopoty z terminowymi płatnościami ma aż 9 proc. firm. Z mniejszymi perturbacjami borykają się podmioty realizujące transporty typowo lokalnie, czyli w obrębie miasta i strefy podmiejskiej.

PKS-y z długami

PKS-y z długami. Wykluczenie transportowe poszerza się

Materiały BIG InfoMonitor

Zamiast samochodu autobus. To już się dzieje

No dobrze, ale na ile scenariusz mówiący o odwrocie od podróżowania własnym samochodem i przerzuceniu się na autobus jest realny? Pierwsze dane wskazują na to, że jest nie tyle realny, co tak właściwie już się dzieje. W badaniu prowadzonym na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor aż 25 proc. Polaków deklarowało, że w ciągu ostatniego pół roku częściej niż zwykle korzysta z komunikacji zbiorowej. Warszawski ZTM z kolei informuje o tym, że w lipcu roku 2022 (w stosunku do lipca roku 2021) o około 20 proc. wzrosła sprzedaż biletów jednorazowych i krótkookresowych, a o prawie 30 proc. biletów długookresowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czemu Polacy rzadziej jeżdżą samochodami?

REKLAMA

Kluczowym powodem ograniczania jazdy samochodem jest wzrost cen paliw, na który wskazało 79 proc. osób deklarujących, że obecnie rzadziej korzysta z tego środka transportu. Dla 42 proc. z nich głównym powodem zmiany sposobu podróżowania jest konieczność oszczędzania, a 37 proc. zwyczajnie nie stać już na ten środek transportu.

To dobra wiadomość dla przewoźników skupionych wokół dużych miast, którzy dziury w budżecie łatają wpływami ze sprzedaży biletów. O ile dla firm świadczących usługi miejskiego i podmiejskiego przewozu pasażerskiego wzrost zainteresowania usługami może być wystarczający, to już dla przewoźników komunikacji dalekobieżnej, o charakterze turystycznym, w obszarach wiejskich czy oferujących przewozy szkolne i pracownicze już nie. – wskazuje Sławomir Grzelczak, Prezes BIG InfoMonitor.

Wykluczenie komunikacyjne w Polsce. Problem narasta!

Trudna sytuacja przewoźników prowadzi do jeszcze jednego wniosku. Mowa o pogłębiającym się w Polsce wykluczeniu komunikacyjnym. Polacy przez ostatnie lata stawiali głównie na auta prywatne. W Polsce na 1000 mieszkańców przypada aż 664 samochodów. Jesteśmy pod tym względem w czołówce wśród wszystkich krajów UE. A to dobija od lat firmy operujące na krótkich dystansach. Skutek? Maleje liczba połączeń i rośnie liczba miejsc, z których autobusem nie da się dotrzeć prawie nigdzie.

Wykluczenie komunikacyjne jest o tyle poważnym problemem, że potęguje wykluczenie społeczne w innych obszarach życia. Utrudnia dostęp do usług publicznych, w tym edukacyjnych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

REKLAMA