Podwyżki opłat za autostrady 2023. Na A4 będą. Co z resztą tras?
REKLAMA
REKLAMA
- Podwyżki opłat za autostrady. 15 proc. więcej na A4
- Podwyżki opłat na A4 w kwietniu. UOKiK i GDDKiA reagują
- Czy podwyżki opłat na A4 są możliwe? Pozwala na to umowa
- Podwyżki opłat za autostrady w 2023 r. Stawką bezpieczeństwo!
- Czy na innych autostradach też szykują się podwyżki w 2023 roku?
- Drogi szybkiego ruchu w Polsce. Tylko część autostrad płatna
Podwyżki opłat za autostrady. 15 proc. więcej na A4
3 kwietnia 2023 roku na odcinku A4 Katowice - Kraków zarządzanym na mocy koncesji przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A. pojawią się podwyżki opłat. I te będą znaczące. W przypadku samochodu osobowego cena pokonania każdej z dwóch bramek podskoczy o 2 zł i sięgnie 15 zł. Pokonanie całego odcinka będzie zatem kosztować 30 zł. Do 3 kwietnia cena to 26 zł. To stanowi wzrost o przeszło 15 proc. Sytuacją oburzeni są kierowcy. To za sprawą ich wiadomości w mediach wybuchła afera.
REKLAMA
Prowadząca zwróciła się z prośbą o interwencję do redakcji radia RMF FM. Napisała w swojej wiadomości, że po podwyżce same autostrady w przypadku dojazdów do pracy będą ją kosztować 1200 zł miesięcznie.
Podwyżki opłat na A4 w kwietniu. UOKiK i GDDKiA reagują
W sprawie podwyżek opłat za autostradę A4 już wypowiedział się:
- Prezes UOKiK. Zapowiedział wszczęcie postępowania wyjaśniającego, konkretnie poprosi Stalexport Autostradę Małopolską S.A. o uzasadnienie wzrostu cen.
- GDDKiA. Dyrekcja uznaje "wzrost ten jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy. Może też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych."
Czy podwyżki opłat na A4 są możliwe? Pozwala na to umowa
No dobrze, ale czy Stalexport Autostrada Małopolska S.A. ma prawo do dowolnego kształtowania cen za przejazdy A4 Katowice - Kraków? Dowolnego może nie, ale prawo do podwyżek niestety ma. GDDKiA wskazuje w komunikacie, że operator może podwyższać opłaty za przejazd autostradą A4. Jednocześnie GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, oczywiście pod warunkiem że są one zgodne z postanowieniami umowy koncesyjnej.
Podwyżki opłat za autostrady w 2023 r. Stawką bezpieczeństwo!
Podwyżki opłat za autostrady w 2023 roku to scenariusz o tyle tragiczny, że kilkunastoprocentowy skok cen może zachęcić kierowców do omijania płatnych szlaków. A przecież nie o to chodzi... Autostrady mają wyprowadzać ruch z dróg krajowych i mają pozwalać na bezpieczny tranzyt. Odwrót od trasy typu A z pewnością wpłynie zatem na obniżenie poziomu bezpieczeństwa. Zwłaszcza gdy będzie dotyczył kierowców jeżdżących po kraju w ramach transportu ciężkiego.
Czy na innych autostradach też szykują się podwyżki w 2023 roku?
Jeżeli Stalexport pod wpływem medialnej wrzawy nie zrezygnuje z podwyżek opłat za przejazd A4, te staną się faktem. Co z pozostałymi autostradami w Polsce? Przejazd nimi również będzie droższy? W przypadku szlaków zarządzanych przez GDDKiA takiej możliwości nie ma. Stawki za przejazd autostradami nie zmienią się w roku 2023 i zresztą nie zmieniły się od lat. Ustalone zostały rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 25 kwietnia 2012 r.
Drogi szybkiego ruchu w Polsce. Tylko część autostrad płatna
Sieć dróg szybkiego ruchu na terenie naszego kraju liczy obecnie 4 886,6 km. W skład tego wchodzi 1 799,7 km autostrad oraz 3 086,9 km dróg ekspresowych. Opłaty obowiązują na niektórych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA: A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław - Sośnica (łącznie 261,4 km), a także na trzech odcinkach koncesyjnych.
W zarządzie koncesjonariuszy znajduje się:
- ok. 152 km autostrady A1 na odcinku Gdańsk (Rusocin) - Toruń (Toruń Południe) - Gdańsk Transport Company,
- ok. 255 km (z czego 238 km płatne) autostrady A2 na odcinku Konin - Świecko - Autostrada Wielkopolska,
- ok. 61 km autostrady A4 na odcinku Kraków (Balice) - Katowice (Murckowska) - Stalexport Autostrada Małopolska.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.