REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Progi zwalniające na autostradach? To bzdura! GDDKiA dementuje

Progi zwalniające na autostradach? To bzdura! GDDKiA dementuje
Progi zwalniające na autostradach? To bzdura! GDDKiA dementuje
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Progi zwalniające na autostradach pojawią się w Polsce? To absolutna bzdura. GDDKiA ma inny pomysł, ale nie dotyczy progów spowalniających.

Progi zwalniające na autostradach. To nawet brzmi jak bzdura

Internet obiegła informacja. GDDKiA z uwagi na ograniczenie prędkości jazdy i dla bezpieczeństwa zacznie montować na drogach szybkiego ruchu i autostradach progi zwalniające. I z tą informacją sprawa jest o tyle prosta, że już samo brzmienie tego komunikatu powinno skierować myślenie w stronę fake news`a. Mimo wszystko GDDKiA postanowiło zabrać głos. Dementuje te plotki.

REKLAMA

Trasy szybkiego ruchu nie są po to, aby drastycznie ograniczać prędkość

Autostrady i drogi szybkiego ruchu z zasady budowane są jako szlaki, na których można bezpiecznie rozwijać większe prędkości. Są oddzielone od ruchu pieszych, rowerów czy pojazdów wolnobieżnych. A do tego są chronione barierami ochronnymi i posiadają zazwyczaj co najmniej dwa pasy ruchu w każdym z kierunków. To dlatego ograniczenia na tych drogach potrafią dochodzić do 140 km/h. To bezpieczna prędkość w tych warunkach.

Progi zwalniające na autostradach to zagrożenie dla bezpieczeństwa!

Patrząc na powyższe, nietrudno stwierdzić, że montowanie progów zwalniających na autostradach nie miałoby żadnego sensu. Po co bowiem wyznaczać ograniczenie na 140 km/h, skoro punktowo prędkość za pomocą progi miałaby zostać zredukowana do powiedzmy 10 czy 15 km/h? Poza tym to tworzyłoby realne zagrożenie karambolem. Tak, progi musiałyby być oznakowane. Mimo wszystko nagłe hamowanie jednego z pojazdów mogłoby sprawić, że kierowca auta jadącego z tyłu nie zdążyłby zareagować. I pisząc o nagłym hamowaniu mamy na myśli naprawdę nagłe. Samochód musiałby wytracić czasami nawet 130 km/h!

O co zatem chodzi z tymi progami na autostradach?

REKLAMA

No dobrze, zatem skąd wzięła się informacja mówiąca o tym, że GDDKiA chce montować progi spowalniające na autostradach? Bo poniekąd rzeczywiście chce. Tyle że nie progi, a poprzeczne listwy. I choć rzeczywiście na autostradach i drogach ekspresowych, to jedynie na pasach awaryjnych lub pasach wyłączonych z ruchu i to też w miejscu prowadzenia robót drogowych. Chodzi o bezpieczeństwo drogowców. Jak tłumaczy GDDKiA:

Aby wzmocnić oznakowanie prowadzonych robót i jednocześnie ostrzec kierowców, którzy wjadą na pas awaryjny, planujemy wdrożenie pilotażowego rozwiązania, polegającego na ułożeniu specjalnych szerokich listew właśnie na tym pasie. Najechanie kołem pojazdu ma „obudzić” kierowcę, by zdążył zmienić pas ruchu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To dbanie o bezpieczeństwo drogowców. Zagrożone bezpieczeństwo

Strach ma tylko duże oczy? Bez wątpienia tak. Zwłaszcza że w tym przypadku cel jest można powiedzieć szczytny. Chodzi bowiem o bezpieczeństwo drogowców. Bezpieczeństwo, które jest realnie zagrożone. Jak informuje GDDKiA, "od lipca 2020 r. do czerwca 2022 r. na drogach krajowych doszło do 179 zdarzeń z udziałem firm wykonujących prace w pasie drogowym. Niestety zginęło w nich 14 osób, a 63 osoby zostały ranne. Większość tych zdarzeń to najechanie na pracowników służb utrzymaniowych lub wykorzystywane przez nich pojazdy".

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA