REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Progi zwalniające na autostradach? To bzdura! GDDKiA dementuje

Progi zwalniające na autostradach? To bzdura! GDDKiA dementuje
Progi zwalniające na autostradach? To bzdura! GDDKiA dementuje
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Progi zwalniające na autostradach pojawią się w Polsce? To absolutna bzdura. GDDKiA ma inny pomysł, ale nie dotyczy progów spowalniających.

Progi zwalniające na autostradach. To nawet brzmi jak bzdura

Internet obiegła informacja. GDDKiA z uwagi na ograniczenie prędkości jazdy i dla bezpieczeństwa zacznie montować na drogach szybkiego ruchu i autostradach progi zwalniające. I z tą informacją sprawa jest o tyle prosta, że już samo brzmienie tego komunikatu powinno skierować myślenie w stronę fake news`a. Mimo wszystko GDDKiA postanowiło zabrać głos. Dementuje te plotki.

REKLAMA

Trasy szybkiego ruchu nie są po to, aby drastycznie ograniczać prędkość

Autostrady i drogi szybkiego ruchu z zasady budowane są jako szlaki, na których można bezpiecznie rozwijać większe prędkości. Są oddzielone od ruchu pieszych, rowerów czy pojazdów wolnobieżnych. A do tego są chronione barierami ochronnymi i posiadają zazwyczaj co najmniej dwa pasy ruchu w każdym z kierunków. To dlatego ograniczenia na tych drogach potrafią dochodzić do 140 km/h. To bezpieczna prędkość w tych warunkach.

Progi zwalniające na autostradach to zagrożenie dla bezpieczeństwa!

Patrząc na powyższe, nietrudno stwierdzić, że montowanie progów zwalniających na autostradach nie miałoby żadnego sensu. Po co bowiem wyznaczać ograniczenie na 140 km/h, skoro punktowo prędkość za pomocą progi miałaby zostać zredukowana do powiedzmy 10 czy 15 km/h? Poza tym to tworzyłoby realne zagrożenie karambolem. Tak, progi musiałyby być oznakowane. Mimo wszystko nagłe hamowanie jednego z pojazdów mogłoby sprawić, że kierowca auta jadącego z tyłu nie zdążyłby zareagować. I pisząc o nagłym hamowaniu mamy na myśli naprawdę nagłe. Samochód musiałby wytracić czasami nawet 130 km/h!

O co zatem chodzi z tymi progami na autostradach?

REKLAMA

No dobrze, zatem skąd wzięła się informacja mówiąca o tym, że GDDKiA chce montować progi spowalniające na autostradach? Bo poniekąd rzeczywiście chce. Tyle że nie progi, a poprzeczne listwy. I choć rzeczywiście na autostradach i drogach ekspresowych, to jedynie na pasach awaryjnych lub pasach wyłączonych z ruchu i to też w miejscu prowadzenia robót drogowych. Chodzi o bezpieczeństwo drogowców. Jak tłumaczy GDDKiA:

Aby wzmocnić oznakowanie prowadzonych robót i jednocześnie ostrzec kierowców, którzy wjadą na pas awaryjny, planujemy wdrożenie pilotażowego rozwiązania, polegającego na ułożeniu specjalnych szerokich listew właśnie na tym pasie. Najechanie kołem pojazdu ma „obudzić” kierowcę, by zdążył zmienić pas ruchu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To dbanie o bezpieczeństwo drogowców. Zagrożone bezpieczeństwo

Strach ma tylko duże oczy? Bez wątpienia tak. Zwłaszcza że w tym przypadku cel jest można powiedzieć szczytny. Chodzi bowiem o bezpieczeństwo drogowców. Bezpieczeństwo, które jest realnie zagrożone. Jak informuje GDDKiA, "od lipca 2020 r. do czerwca 2022 r. na drogach krajowych doszło do 179 zdarzeń z udziałem firm wykonujących prace w pasie drogowym. Niestety zginęło w nich 14 osób, a 63 osoby zostały ranne. Większość tych zdarzeń to najechanie na pracowników służb utrzymaniowych lub wykorzystywane przez nich pojazdy".

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA