Odśnieżanie dróg 2022/2023. GDDKiA gotowa do sezonu
REKLAMA
REKLAMA
- Odśnieżanie dróg 2022/2023 i GDDKiA
- GDDKiA będzie odśnieżać drogi 24h przez 7 dni w tygodniu... w razie potrzeby
- Zimowe utrzymanie dróg 2022/2023. Co przygotowało GDDKiA?
- Standardy zimowego utrzymania dróg
Odśnieżanie dróg 2022/2023 i GDDKiA
Choć dopiero jesienne liście zalegają na drogach, już dziś służby przygotowują się do zimowego utrzymania szlaków drogowych. GDDKiA postanowiła pochwalić się postępami tych prac. Zanim wyliczymy jednak wszystkie posiadane przez nią sprzęty i produkty, zajmijmy się czymś innym. Powiedzmy jakimi właściwie drogami zarządza GDDKiA.
REKLAMA
GDDKiA będzie odśnieżać drogi 24h przez 7 dni w tygodniu... w razie potrzeby
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za ponad 17,8 tys. km dróg krajowych (drogi krajowe, ekspresowe i autostrady). Jeżeli jednak do liczby tej dodamy dodatkowe jezdnie np. dróg serwisowych, długość zarządzanych odcinków wzrośnie do ponad 21 tys. km. W ramach zimowego odśnieżania dróg prace w razie potrzeby będą na tych szlakach prowadzone w trybie 24-godzinnym przez 7 dni w tygodniu. Co ważne, GDDKiA wykorzystuje do tego celu nie siły właśnie, a wykonawców wyłonionych w drodze przetargów. I umowy pokrywające całą sieć zostały już spisane.
Zimowe utrzymanie dróg 2022/2023. Co przygotowało GDDKiA?
Do odśnieżania ponad 21 tys. km dróg krajowych w Polsce użytych zostanie w sumie 2300 pojazdów. Będą to m.in. pługi, pługosolarki czy pługi wirnikowe. Poza tym podmioty współpracujące z dyrekcją musiały wyposażyć się chociażby w sól. Jak przewidzieć jej ilość? Tu schemat jest prosty. Robi się średnie wyliczenie zużycia soli z ostatnich 10 lat. W sezonie 2022/2023 przygotowanych zostało zatem:
- 350 tys. ton soli drogowej,
- 2,4 tys. ton chlorku wapnia,
- 31 tys. ton materiałów uszorstniających.
Standardy zimowego utrzymania dróg
Zimowe utrzymanie dróg mocno zależy od standardu. Standardu, który powstał w oparciu o rozporządzenie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 4 października 2021 roku. A więc tak:
- drogi w standardzie I, czyli około 5,2 tys. km: Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz.
- drogi w standardzie II, czyli około 11,1 tys. km: Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz.
- drogi w standardzie III, czyli około 1,9 tys. km: Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu.
- drogi w standardzie V, czyli około 2,7 tys. km: Jezdnia odśnieżona w miejscach zasp (co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek) i posypana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu ustalonych przez zarząd drogi
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.