REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-TOLL: kara za brak opłaty jest dotkliwa. Jak jej uniknąć?

e-TOLL: kara za brak opłaty jest dotkliwa. Jak jej uniknąć?
e-TOLL: kara za brak opłaty jest dotkliwa. Jak jej uniknąć?
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

e-TOLL: kara za brak systemu może sięgnąć 1500 zł. Co zrobić, aby zapłacić za przejazd poprawnie i nie otrzymać mandatu od KAS?

e-TOLL: kara za brak opłaty 1,5 tys. zł grozi 2 mln pojazdów!

REKLAMA

System e-TOLL w październiku roku 2021 zastąpił system viaTOLL. I choć drugie z rozwiązań przestało działać, część kierowców jeszcze nie przestawiła się na nowy system płatności. Dowód? Z danych CEPIK wynika, że do systemu eTOLL powinno obowiązkowo zarejestrować się około 3 milionów pojazdów ciężarowych, autobusów, busów oraz samochodów dostawczych o DMC powyżej 3,5 tony. Tymczasem, jak podaje Krajowa Administracja Skarbowa, na początku stycznia 2022 w systemie zarejestrowało się ponad 1 mln 620 tys. pojazdów, w tym ponad 1 mln 320 tys. pojazdów powyżej 3,5 tony.

REKLAMA

Tak ukształtowane statystyki sprawiają, że w e-TOLL cały czas nie zarejestrowało się blisko 2 miliony pojazdów. A to potężna luka! Kierowca każdego z nich ryzykuje pojawiając się na drodze grzywną o wysokości 1500 zł. Kara za brak opłaty eTOLL jest wysoka. Zasadnicze pytanie zatem brzmi: jak jej uniknąć? W tym materiale krok po kroku opiszemy wszystkie najważniejsze procedury i aspekty.

Jak się zarejestrować w e-TOLL?

Rejestracja w e-TOLL jest stosunkowo prosta – być może wymaga przejścia kilku kroków, ale system prowadzi kierowcę. W jaki sposób można założyć konto? Online, w stacjonarnej sieci Miejsc Obsługi Klienta albo za pośrednictwem wybranego dostawcy kart flotowych. Kierowca powinien przygotować dowód osobisty oraz dokumenty potwierdzające możliwość reprezentowania firmy transportowej.

REKLAMA

Niezarejestrowanie się w systemie nie ma większego sensu, ponieważ potencjalne kary są wyższe niż ceny za wjazd na autostrady. Wspomniana „eTOLLOWA dziura” może wynikać z tego, że w bazach CEPIK istnieją dłużej nieużywane pojazdy lub ciężarówki, które nie miały jeszcze okazji zjechać do bazy z zagranicy, ponieważ na stałe wykonują przewozy kabotażowe czy cross-trade – komentuje Tomasz Czyż, ekspert technologiczny TSL, Grupa Inelo.

Skoro rejestracja w e-TOLL jest prosta, czemu jeszcze 2 miliony pojazdów nie ma swojego konta? To może być wynik problemów z funkcjonowaniem zarówno strony do logowania, jak i aplikacji e-TOLL obsługującej płatności. Użytkownicy narzekali na nagminnie wyskakujące błędy jak np. zła lokalizacja pojazdów czy znikające wpłaty na konto. Teraz sytuacja się poprawiła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wynosi kara za brak e-TOLL?

Unikanie płatności w ramach systemu e-TOLL nie jest dobrym pomysłem. Szczególnie że dróg pilnuje cała armia urzędników. Krajową Administrację Skarbową przeprowadza kontrole za pośrednictwem Służby Celno-Skarbowej oraz Inspekcji Transportu Drogowego. Do sprawdzania pojazdów używane są też srebrne Fordy Focus. Te posiadają specjalne kamery (boczne, tylne i frontowe) służące do odczytywania numerów rejestracyjnych. W efekcie mogą dokonywać kontroli, stojąc na poboczu lub podczas jazdy.

Za brak płatności e-TOLL kierujący może otrzymać grzywnę wynoszącą od 250 do 1500 zł. Jest szansa na uzyskanie 100-złotowego rabatu. I nie, to nie jest żart! Kara zmaleje o dokładnie 100 zł w sytuacji, w której transportowiec wykona przelew w ramach mandatu e-TOLL do siedmiu dni od otrzymania grzywny.

e-TOLL a jazda z zakrytą rejestracją. Co wtedy?

Polscy kierowcy bardzo często lubią proste, aczkolwiek cwaniackie rozwiązania. Doszli zatem do wniosku, że skoro kontrole e-TOLL są często zdalne i opierają się na numerach rejestracyjnych, te wystarczy... zakryć podczas jazdy. Genialne? No właśnie nie! Bo choć brak numerów rejestracyjnych rzeczywiście utrudnia identyfikację pojazdu i kierowcy, nie sprawia że ta staje się niemożliwa. W odnalezieniu samochodu pomóc może naklejka na szybie lub... po prostu zatrzymanie auta na drodze.

W sytuacji, w której auto jedzie z zakrytymi numerami rejestracyjnymi, KAS zakłada że kierowca nie zarejestrował się w systemie e-TOLL i nie opłacił przejazdu drogą. W efekcie w przypadku ciężarówki z miejsca dostaje karę maksymalną wynoszącą 1500 zł.

e-TOLL a nieprawidłowe dane posiadacza pojazdu

W tym przypadku kara e-TOLL wynosi 500 zł. Kto ją otrzyma? Przede wszystkim kierowca, który podał:

  • nieprawidłowe dane posiadacza,
  • nie dołączył do rejestru odwzorowań cyfrowych – dokumentów potwierdzających dane pojazdu samochodowego (o ile nie zostały zgłoszone do centralnej ewidencji pojazdów) i potwierdzenia złożenia zabezpieczenia w formie pieniężnej lub dokumentu, świadczącego o złożeniu zabezpieczenia (w przypadku rozliczania płatności w trybie z odroczoną płatnością).

Kara za oszustwo e-TOLL w aplikacji

KAS przewidziało jeszcze jedną karę w systemie e-TOLL. Mowa o sytuacji, w której kierowca aplikację do płatności lub urządzenie ustawi w taki sposób, aby pobierane były niższe opłaty. W takim przypadku na kierującego nałożony zostanie mandat wynoszący 750 zł.

Niezależnie od tego, czy zdecydowaliśmy się na ZSL (zewnętrzny system lokalizujący) czy OBU (on-board unit) warto awaryjnie wyposażyć kierowcę w aplikację na telefon i zarejestrować ją jako urządzenie wspomagające dla ZSL lub OBU. W przypadku awarii któregokolwiek z urządzeń można szybko zmienić sposób nadawania danych na aplikację i dzięki temu uniknąć potencjalnych kar. Trzeba jednak pamiętać, że sama aplikacja dla kierowcy nadal zbiera średnie recenzje, wymaga sporo uwagi i odpowiednich ustawień telefonu – dodaje Tomasz Czyż, ekspert technologiczny TSL, Grupa Inelo.

e-TOLL bez kary. Jak to zrobić?

Jednym ze sposobów na uzyskanie prawidłowo realizowanych płatności e-TOLL jest skorzystanie z systemu telematycznego. W jego ramach kierowca będzie dostawał powiadomienia o prawidłowym nadawaniu do systemu eTOLL bezpośrednio do aplikacji na telefon, która jest powiązana zarówno z ZSL, jak i OBU. W przypadku awarii urządzenia kierujący dostanie stosowne ostrzeżenie. Taki system nie wymaga również obserwowania koloru diody, jak w innych rozwiązaniach dostępnych na rynku, przez co kierowca może skupić się na bezpiecznej jeździe.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

REKLAMA

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

REKLAMA