REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
e-TOLL: kara za brak opłaty jest dotkliwa. Jak jej uniknąć?
e-TOLL: kara za brak opłaty jest dotkliwa. Jak jej uniknąć?
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

e-TOLL: kara za brak systemu może sięgnąć 1500 zł. Co zrobić, aby zapłacić za przejazd poprawnie i nie otrzymać mandatu od KAS?

e-TOLL: kara za brak opłaty 1,5 tys. zł grozi 2 mln pojazdów!

System e-TOLL w październiku roku 2021 zastąpił system viaTOLL. I choć drugie z rozwiązań przestało działać, część kierowców jeszcze nie przestawiła się na nowy system płatności. Dowód? Z danych CEPIK wynika, że do systemu eTOLL powinno obowiązkowo zarejestrować się około 3 milionów pojazdów ciężarowych, autobusów, busów oraz samochodów dostawczych o DMC powyżej 3,5 tony. Tymczasem, jak podaje Krajowa Administracja Skarbowa, na początku stycznia 2022 w systemie zarejestrowało się ponad 1 mln 620 tys. pojazdów, w tym ponad 1 mln 320 tys. pojazdów powyżej 3,5 tony.

REKLAMA

REKLAMA

Tak ukształtowane statystyki sprawiają, że w e-TOLL cały czas nie zarejestrowało się blisko 2 miliony pojazdów. A to potężna luka! Kierowca każdego z nich ryzykuje pojawiając się na drodze grzywną o wysokości 1500 zł. Kara za brak opłaty eTOLL jest wysoka. Zasadnicze pytanie zatem brzmi: jak jej uniknąć? W tym materiale krok po kroku opiszemy wszystkie najważniejsze procedury i aspekty.

Jak się zarejestrować w e-TOLL?

Rejestracja w e-TOLL jest stosunkowo prosta – być może wymaga przejścia kilku kroków, ale system prowadzi kierowcę. W jaki sposób można założyć konto? Online, w stacjonarnej sieci Miejsc Obsługi Klienta albo za pośrednictwem wybranego dostawcy kart flotowych. Kierowca powinien przygotować dowód osobisty oraz dokumenty potwierdzające możliwość reprezentowania firmy transportowej.

Niezarejestrowanie się w systemie nie ma większego sensu, ponieważ potencjalne kary są wyższe niż ceny za wjazd na autostrady. Wspomniana „eTOLLOWA dziura” może wynikać z tego, że w bazach CEPIK istnieją dłużej nieużywane pojazdy lub ciężarówki, które nie miały jeszcze okazji zjechać do bazy z zagranicy, ponieważ na stałe wykonują przewozy kabotażowe czy cross-trade – komentuje Tomasz Czyż, ekspert technologiczny TSL, Grupa Inelo.

REKLAMA

Skoro rejestracja w e-TOLL jest prosta, czemu jeszcze 2 miliony pojazdów nie ma swojego konta? To może być wynik problemów z funkcjonowaniem zarówno strony do logowania, jak i aplikacji e-TOLL obsługującej płatności. Użytkownicy narzekali na nagminnie wyskakujące błędy jak np. zła lokalizacja pojazdów czy znikające wpłaty na konto. Teraz sytuacja się poprawiła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wynosi kara za brak e-TOLL?

Unikanie płatności w ramach systemu e-TOLL nie jest dobrym pomysłem. Szczególnie że dróg pilnuje cała armia urzędników. Krajową Administrację Skarbową przeprowadza kontrole za pośrednictwem Służby Celno-Skarbowej oraz Inspekcji Transportu Drogowego. Do sprawdzania pojazdów używane są też srebrne Fordy Focus. Te posiadają specjalne kamery (boczne, tylne i frontowe) służące do odczytywania numerów rejestracyjnych. W efekcie mogą dokonywać kontroli, stojąc na poboczu lub podczas jazdy.

Za brak płatności e-TOLL kierujący może otrzymać grzywnę wynoszącą od 250 do 1500 zł. Jest szansa na uzyskanie 100-złotowego rabatu. I nie, to nie jest żart! Kara zmaleje o dokładnie 100 zł w sytuacji, w której transportowiec wykona przelew w ramach mandatu e-TOLL do siedmiu dni od otrzymania grzywny.

e-TOLL a jazda z zakrytą rejestracją. Co wtedy?

Polscy kierowcy bardzo często lubią proste, aczkolwiek cwaniackie rozwiązania. Doszli zatem do wniosku, że skoro kontrole e-TOLL są często zdalne i opierają się na numerach rejestracyjnych, te wystarczy... zakryć podczas jazdy. Genialne? No właśnie nie! Bo choć brak numerów rejestracyjnych rzeczywiście utrudnia identyfikację pojazdu i kierowcy, nie sprawia że ta staje się niemożliwa. W odnalezieniu samochodu pomóc może naklejka na szybie lub... po prostu zatrzymanie auta na drodze.

W sytuacji, w której auto jedzie z zakrytymi numerami rejestracyjnymi, KAS zakłada że kierowca nie zarejestrował się w systemie e-TOLL i nie opłacił przejazdu drogą. W efekcie w przypadku ciężarówki z miejsca dostaje karę maksymalną wynoszącą 1500 zł.

e-TOLL a nieprawidłowe dane posiadacza pojazdu

W tym przypadku kara e-TOLL wynosi 500 zł. Kto ją otrzyma? Przede wszystkim kierowca, który podał:

  • nieprawidłowe dane posiadacza,
  • nie dołączył do rejestru odwzorowań cyfrowych – dokumentów potwierdzających dane pojazdu samochodowego (o ile nie zostały zgłoszone do centralnej ewidencji pojazdów) i potwierdzenia złożenia zabezpieczenia w formie pieniężnej lub dokumentu, świadczącego o złożeniu zabezpieczenia (w przypadku rozliczania płatności w trybie z odroczoną płatnością).

Kara za oszustwo e-TOLL w aplikacji

KAS przewidziało jeszcze jedną karę w systemie e-TOLL. Mowa o sytuacji, w której kierowca aplikację do płatności lub urządzenie ustawi w taki sposób, aby pobierane były niższe opłaty. W takim przypadku na kierującego nałożony zostanie mandat wynoszący 750 zł.

Niezależnie od tego, czy zdecydowaliśmy się na ZSL (zewnętrzny system lokalizujący) czy OBU (on-board unit) warto awaryjnie wyposażyć kierowcę w aplikację na telefon i zarejestrować ją jako urządzenie wspomagające dla ZSL lub OBU. W przypadku awarii któregokolwiek z urządzeń można szybko zmienić sposób nadawania danych na aplikację i dzięki temu uniknąć potencjalnych kar. Trzeba jednak pamiętać, że sama aplikacja dla kierowcy nadal zbiera średnie recenzje, wymaga sporo uwagi i odpowiednich ustawień telefonu – dodaje Tomasz Czyż, ekspert technologiczny TSL, Grupa Inelo.

e-TOLL bez kary. Jak to zrobić?

Jednym ze sposobów na uzyskanie prawidłowo realizowanych płatności e-TOLL jest skorzystanie z systemu telematycznego. W jego ramach kierowca będzie dostawał powiadomienia o prawidłowym nadawaniu do systemu eTOLL bezpośrednio do aplikacji na telefon, która jest powiązana zarówno z ZSL, jak i OBU. W przypadku awarii urządzenia kierujący dostanie stosowne ostrzeżenie. Taki system nie wymaga również obserwowania koloru diody, jak w innych rozwiązaniach dostępnych na rynku, przez co kierowca może skupić się na bezpiecznej jeździe.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA