REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-TOLL: kara za brak opłaty jest dotkliwa. Jak jej uniknąć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
e-TOLL: kara za brak opłaty jest dotkliwa. Jak jej uniknąć?
e-TOLL: kara za brak opłaty jest dotkliwa. Jak jej uniknąć?
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

e-TOLL: kara za brak systemu może sięgnąć 1500 zł. Co zrobić, aby zapłacić za przejazd poprawnie i nie otrzymać mandatu od KAS?

e-TOLL: kara za brak opłaty 1,5 tys. zł grozi 2 mln pojazdów!

System e-TOLL w październiku roku 2021 zastąpił system viaTOLL. I choć drugie z rozwiązań przestało działać, część kierowców jeszcze nie przestawiła się na nowy system płatności. Dowód? Z danych CEPIK wynika, że do systemu eTOLL powinno obowiązkowo zarejestrować się około 3 milionów pojazdów ciężarowych, autobusów, busów oraz samochodów dostawczych o DMC powyżej 3,5 tony. Tymczasem, jak podaje Krajowa Administracja Skarbowa, na początku stycznia 2022 w systemie zarejestrowało się ponad 1 mln 620 tys. pojazdów, w tym ponad 1 mln 320 tys. pojazdów powyżej 3,5 tony.

REKLAMA

REKLAMA

Tak ukształtowane statystyki sprawiają, że w e-TOLL cały czas nie zarejestrowało się blisko 2 miliony pojazdów. A to potężna luka! Kierowca każdego z nich ryzykuje pojawiając się na drodze grzywną o wysokości 1500 zł. Kara za brak opłaty eTOLL jest wysoka. Zasadnicze pytanie zatem brzmi: jak jej uniknąć? W tym materiale krok po kroku opiszemy wszystkie najważniejsze procedury i aspekty.

Jak się zarejestrować w e-TOLL?

Rejestracja w e-TOLL jest stosunkowo prosta – być może wymaga przejścia kilku kroków, ale system prowadzi kierowcę. W jaki sposób można założyć konto? Online, w stacjonarnej sieci Miejsc Obsługi Klienta albo za pośrednictwem wybranego dostawcy kart flotowych. Kierowca powinien przygotować dowód osobisty oraz dokumenty potwierdzające możliwość reprezentowania firmy transportowej.

Niezarejestrowanie się w systemie nie ma większego sensu, ponieważ potencjalne kary są wyższe niż ceny za wjazd na autostrady. Wspomniana „eTOLLOWA dziura” może wynikać z tego, że w bazach CEPIK istnieją dłużej nieużywane pojazdy lub ciężarówki, które nie miały jeszcze okazji zjechać do bazy z zagranicy, ponieważ na stałe wykonują przewozy kabotażowe czy cross-trade – komentuje Tomasz Czyż, ekspert technologiczny TSL, Grupa Inelo.

REKLAMA

Skoro rejestracja w e-TOLL jest prosta, czemu jeszcze 2 miliony pojazdów nie ma swojego konta? To może być wynik problemów z funkcjonowaniem zarówno strony do logowania, jak i aplikacji e-TOLL obsługującej płatności. Użytkownicy narzekali na nagminnie wyskakujące błędy jak np. zła lokalizacja pojazdów czy znikające wpłaty na konto. Teraz sytuacja się poprawiła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wynosi kara za brak e-TOLL?

Unikanie płatności w ramach systemu e-TOLL nie jest dobrym pomysłem. Szczególnie że dróg pilnuje cała armia urzędników. Krajową Administrację Skarbową przeprowadza kontrole za pośrednictwem Służby Celno-Skarbowej oraz Inspekcji Transportu Drogowego. Do sprawdzania pojazdów używane są też srebrne Fordy Focus. Te posiadają specjalne kamery (boczne, tylne i frontowe) służące do odczytywania numerów rejestracyjnych. W efekcie mogą dokonywać kontroli, stojąc na poboczu lub podczas jazdy.

Za brak płatności e-TOLL kierujący może otrzymać grzywnę wynoszącą od 250 do 1500 zł. Jest szansa na uzyskanie 100-złotowego rabatu. I nie, to nie jest żart! Kara zmaleje o dokładnie 100 zł w sytuacji, w której transportowiec wykona przelew w ramach mandatu e-TOLL do siedmiu dni od otrzymania grzywny.

e-TOLL a jazda z zakrytą rejestracją. Co wtedy?

Polscy kierowcy bardzo często lubią proste, aczkolwiek cwaniackie rozwiązania. Doszli zatem do wniosku, że skoro kontrole e-TOLL są często zdalne i opierają się na numerach rejestracyjnych, te wystarczy... zakryć podczas jazdy. Genialne? No właśnie nie! Bo choć brak numerów rejestracyjnych rzeczywiście utrudnia identyfikację pojazdu i kierowcy, nie sprawia że ta staje się niemożliwa. W odnalezieniu samochodu pomóc może naklejka na szybie lub... po prostu zatrzymanie auta na drodze.

W sytuacji, w której auto jedzie z zakrytymi numerami rejestracyjnymi, KAS zakłada że kierowca nie zarejestrował się w systemie e-TOLL i nie opłacił przejazdu drogą. W efekcie w przypadku ciężarówki z miejsca dostaje karę maksymalną wynoszącą 1500 zł.

e-TOLL a nieprawidłowe dane posiadacza pojazdu

W tym przypadku kara e-TOLL wynosi 500 zł. Kto ją otrzyma? Przede wszystkim kierowca, który podał:

  • nieprawidłowe dane posiadacza,
  • nie dołączył do rejestru odwzorowań cyfrowych – dokumentów potwierdzających dane pojazdu samochodowego (o ile nie zostały zgłoszone do centralnej ewidencji pojazdów) i potwierdzenia złożenia zabezpieczenia w formie pieniężnej lub dokumentu, świadczącego o złożeniu zabezpieczenia (w przypadku rozliczania płatności w trybie z odroczoną płatnością).

Kara za oszustwo e-TOLL w aplikacji

KAS przewidziało jeszcze jedną karę w systemie e-TOLL. Mowa o sytuacji, w której kierowca aplikację do płatności lub urządzenie ustawi w taki sposób, aby pobierane były niższe opłaty. W takim przypadku na kierującego nałożony zostanie mandat wynoszący 750 zł.

Niezależnie od tego, czy zdecydowaliśmy się na ZSL (zewnętrzny system lokalizujący) czy OBU (on-board unit) warto awaryjnie wyposażyć kierowcę w aplikację na telefon i zarejestrować ją jako urządzenie wspomagające dla ZSL lub OBU. W przypadku awarii któregokolwiek z urządzeń można szybko zmienić sposób nadawania danych na aplikację i dzięki temu uniknąć potencjalnych kar. Trzeba jednak pamiętać, że sama aplikacja dla kierowcy nadal zbiera średnie recenzje, wymaga sporo uwagi i odpowiednich ustawień telefonu – dodaje Tomasz Czyż, ekspert technologiczny TSL, Grupa Inelo.

e-TOLL bez kary. Jak to zrobić?

Jednym ze sposobów na uzyskanie prawidłowo realizowanych płatności e-TOLL jest skorzystanie z systemu telematycznego. W jego ramach kierowca będzie dostawał powiadomienia o prawidłowym nadawaniu do systemu eTOLL bezpośrednio do aplikacji na telefon, która jest powiązana zarówno z ZSL, jak i OBU. W przypadku awarii urządzenia kierujący dostanie stosowne ostrzeżenie. Taki system nie wymaga również obserwowania koloru diody, jak w innych rozwiązaniach dostępnych na rynku, przez co kierowca może skupić się na bezpiecznej jeździe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA