REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny paliw a branża transportowa. Czyli 8 zł za litr w praktyce

Ceny paliw a branża transportowa. Czyli 8 zł za litr w praktyce
Ceny paliw a branża transportowa. Czyli 8 zł za litr w praktyce
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ceny paliw a branża transportowa, czyli dziś zastanowimy się nad tym, co galopująca cena oleju napędowego oznacza dla firm z branży TSL.

Ceny paliw a branża transportowa. Co oznaczają skoki cen ropy?

Średnio 5,5 zł za litr – tyle trzeba było zapłacić za paliwo zanim rozpoczęły się działania zbrojne Rosji w Ukrainie. Niedługo później wartość ta poszybowała w okolice 8 zł. Powód? Światowy niepokój, ale też Rosyjska dezinformacja z końca lutego na temat grożących Polsce braków paliwa. Kierowcy ruszyli na stacje, a skutkiem była czterokrotnie wyższa sprzedaż oleju napędowego niż przed 24 lutego. Teraz na szczęście widać promyk nadziei. Po raz pierwszy od wielu dni odnotowano spadek cen ropy na rynkach światowych oraz umocnienie się polskiego złotego, który w wyniku wojny na Ukrainie i podwyżki cen surowców energetycznych stracił na wartości.

REKLAMA

Według PKN ORLEN, hurtowa cena netto oleju napędowego wynosi aktualnie 7,35 gr, co oznacza, że stawka za litr diesla zmniejszyła się nawet o 30 gr względem wcześniejszych dni.

Chwilowa panika bez wpływu. Brak VAT od paliw ten nie dotyczy transportu

Kryzys z początku inwazji i panika spowodowana potencjalnym brakiem paliwa w Polsce, nie miały większego wpływu na to, w jaki sposób działała branża TSL, przede wszystkim ze względu na krótki czas trwania tej sytuacji. Bardziej niepokojące dla firm transportowych są obserwowane od początku lutego wzrosty cen paliw, które wraz z inwazją na Ukrainę osiągnęły rekordowy poziom. Niestety coś, co pomaga oszczędzać kierowcom niekomercyjnym, czyli obniżka VAT-u, nie ma identycznego zastosowania w transporcie, ponieważ, co do zasady, firmy TSL opierają się na cenach hurtowych, czyli cenach SPOT netto, które określane są na przykład przez PKN ORLEN. W przypadku transportu możemy mówić tylko o stale rosnących kosztach zakupu paliwa – komentuje Tomasz Czyż, ekspert technologiczny branży TSL, Grupa Inelo.

Polecamy publikację: Samochód w firmie

Montaż sondy paliwa. Nie tyle oszczędzaj, co monitoruj

REKLAMA

W tym punkcie kluczowe staje się zatem zasadnicze pytanie. Co zrobić, żeby w obliczu niepewności na rynkach, zyskać większą kontrolę nad kosztami paliwa w firmie transportowej? Na szczęście są na to sposoby. Po pierwsze firmy transportowe coraz częściej powracają do koncepcji sond paliwowych. Za ich sprawą zbierane są dokładnie informacje dotyczące zapotrzebowania na olej napędowy – opierają się bowiem na wskazaniach pływaka zamontowanego w baku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Część klientów decyduje się na instalację sondy paliwowej, ponieważ podejrzewa w swoich firmach kradzieże paliwa. Jednak niezależnie od powodu, sonda paliwowa pozwala uszczelnić system i dać przewoźnikom więcej danych. – komentuje Tomasz Czyż, ekspert technologiczny branży TSL.

Ecodriving ciężarówką, czyli kluczowa jest technika jazdy

REKLAMA

O tym, że ecodriving przynosi realne korzyści, nie trzeba raczej nikogo przekonywać. Stosowanie się do odpowiedniej techniki jazdy może sprawić, że zużycie paliwa spadnie nawet o kilkanaście proc. To potężna różnica! I w tym punkcie warto obalić pewien mit. Ecodriving to nie wolna jazda. Ecodriving to jazda często dynamiczna, ale efektywna.

Kierowca dzięki takim rozwiązaniom unika „rwanej” jazdy ze względu na stały kontakt z bazą, która dobiera mu trasę umożliwiającą płynne poruszanie się na drodze – bez korków, bez niepotrzebnych zjazdów, z możliwością wprowadzania korekt na bieżąco. W takich warunkach zachowujemy stałą liczbę obrotów i efektywniej zarządzamy transportem – przekonuje Tomasz Czyż.

Optymalizacja trasy przewozu to numer trzy listy

Selekcja tras pod kątem płynności jazdy to tylko jedna z zalet połączenia telematyki z systemem zarządzania transportem klasy TMS. Takie systemy pozwalają na korytarzowanie zleceń i wyznaczanie konkretnych tras, które wyświetlają się kierowcom w nawigacji urządzenia telematycznego. Co ważne, planować można nie tylko trasy dotyczące obsługi zlecenia, ale również puste przejazdy na załadunki czy zjazdy do bazy. Optymalizacja to też podpięcie do systemu kilku kart paliwowych. W ten sposób podczas transportu dużo lepiej można planować tankowania i też współpracować z wieloma sieciami stacji. Planowanie tankowania jest kluczowe – pozwala na wygenerowanie kolejnych i niemałych oszczędności na paliwie.

Która ciężarówka najmniej pali? Nowoczesna!

Każda generacja nowych ciężarówek gwarantuje kolejne spadki ilości spalanego paliwa. Nie są to może spektakularne różnice, jednak w skali trzech czy pięciu lat eksploatacji są to konkretne korzyści. Do tego dochodzi efekt skali, co oznacza w praktyce, że nawet niewielkie oszczędności pomnożone przez tysiące pokonanych kilometrów rosną do znaczących wartości – komentuje Tomasz Czyż.

Własna stacja paliw. Czy to się opłaca?

Własna stacja paliw to kolejny element kontroli. Właściciel firmy transportowej na podstawie danych telemetrycznych może przewidzieć ile na pojedynczy fracht paliwa potrzebuje pojazd. Może się okazać, że ciężarówki wcale nie trzeba tankować do pełna.

Za uruchomieniem własnej stacji przemawia też fakt, że jej zalegalizowanie jest o wiele prostsze, niż mogłoby się wydawać. Do otwarcia takiego punktu potrzebny jest zbiornik, dystrybutor i wypoziomowany plac. Wielkość obszaru jest uzależniona od pojemności zbiornika (standardowy zbiornik mieszczący 30 m3 paliwa może zostać umieszczony na placu wielkości 23 m2). – podsumowuje Tomasz Czyż, ekspert technologiczny branży TSL.

Źródło: Materiały prasowe Inelo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

REKLAMA

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA