REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec opłaty ewidencyjnej. Zniknie dokładnie 1 lipca 2023 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
koniec opłaty ewidencyjnej, znika opłata ewidencyjna, znika opłata ewidencyjna od 1 lipca 2023 roku
Koniec opłaty ewidencyjnej. Zniknie dokładnie 1 lipca 2023 roku
Piotr Wróbel
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Koniec opłaty ewidencyjnej w urzędach to wynik nowelizacji przepisów Prawa o ruchu drogowym. Kierowcy nie zapłacą 0,50 zł za każdą czynność związaną z rejestracją czy wydaniem prawa jazdy.

Opłata ewidencyjna znika. Od kiedy?

"Rząd znosi opłatę ewidencyjną w czasie rejestracji pojazdu". To hasło było tyle razy powtórzone w mediach, że stało się nudne. Tyle że aktualnie zmiana rzeczywiście dojdzie do skutku. A wszystko za sprawą nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, które została zatwierdzona przez sejm i podpisana przez prezydenta. Ustawa o zmianie ustawy została opublikowana 16 czerwca 2023 roku. To oznacza, że akt prawny wejdzie w życie dokładnie 1 lipca 2023 roku. To tego dnia z wszystkich wydziałów komunikacji w Polsce powinni zniknąć opłaty ewidencyjne. Urzędnicy nie będą mieli podstawy prawnej do ich doliczania.

REKLAMA

REKLAMA

Czy CEPiK poradzi sobie bez opłaty ewidencyjnej?

Koniec opłaty ewidencyjnej w urzędach i stacjach kontroli pojazdów oznacza ograniczone finansowanie CEPiK. O ile? W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że opłaty ewidencyjne pobierane od obywateli stanowią 14,5 proc. przychodów Funduszu CEPiK. Reszta środków płynie do kasy centralnej ewidencji od zakładów ubezpieczeń. Te dzięki płatnemu dostępowi do danych o punktach karnych, mogą lepiej oszacować ryzyko ubezpieczeniowe i lepiej dostosowywać wysokość składki do przypadku konkretnego kierującego.

Ile do kasy bazy wpłacają firmy ubezpieczeniowe? O wysokości składki wnoszonej przez ubezpieczycieli do kasy CEPiK mówi art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Zapis wyraźnie mówi o tym, że "z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zakład ubezpieczeń uiszcza opłatę ewidencyjną w wysokości równowartości w złotych 1,0 euro ustalanej przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski według tabeli kursów nr 1 w roku zawarcia umowy".

Czym jest opłata ewidencyjna?

Opłata ewidencyjna to forma podatku czy też społecznej "zrzutki". Środki zebrane w referatach komunikacji w całym kraju są kumulowane, a następnie przekazywane na rzecz CEPiK. Z tych środków Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców była najpierw budowana, a później modernizowana. Czy brak opłaty ewidencyjnej oznacza, że pieniądze CEPiK nie są już potrzebne? Nic w tym razie. Rząd po prostu postanowił zmienić finansowanie tych działań. Teraz ciężar utrzymania instytucji będzie spoczywał na ubezpieczycielach, a nie bezpośrednio na kierowcach.

REKLAMA

Ile wynosi opłata ewidencyjna?

Opłata ewidencyjna ma symboliczną wartość wynosi dokładnie 0,50 zł. 50 groszy dotyczy jednak nie całej wizyty kierującego, a raczej poszczególnych procedur. Opłata była bowiem naliczana za:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wydanie dowodu rejestracyjnego,
  • wydanie pozwolenia czasowego,
  • wydanie zalegalizowanych tablic rejestracyjnych (zalegalizowanej tablicy
    rejestracyjnej),
  • wydanie blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego,
  • wydanie zalegalizowanych profesjonalnych tablic rejestracyjnych
    (zalegalizowanej profesjonalnej tablicy rejestracyjnej),
  • wydanie nowego prawa jazdy,
  • wymianę prawa jazdy,
  • wydanie wtórnika prawa jazdy,
  • wydanie pozwolenia na kierowanie tramwajem,
  • zwrot zatrzymanego prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem,
  • przywrócenie uprawnień do kierowania pojazdami,
  • wpis do prawa jazdy informacji o ograniczeniu uprawnienia do kierowania,
  • wyłącznie pojazdem wyposażonym w blokadę alkoholową,
  • wydanie karty kwalifikacji kierowcy.
Ważne

W skrócie, w przypadku rejestracji samochodu rezygnacja z opłaty ewidencyjnej oznacza ulgę wynoszącą 1,5 zł. Podczas odbioru prawa jazdy "rabat" sięgnie 50 groszy.

Zniknie opłata ewidencyjna także w stacji kontroli pojazdów

Opłata ewidencyjna stanowiła dla CEPiK żyłę złota. Wystarczy przemnożyć kwoty wyliczone w poprzednim akapicie przez ilość samochodów rejestrowanych w Polsce w ciągu roku. Mówimy o kwotach sięgających 600 tys. zł i to tylko w przypadku rynku aut nowych. Opłata ewidencyjna pojawia się jednak również w stacji kontroli pojazdów. Do ustawowej stawki za przegląd techniczny, diagnosta musi doliczyć 1 zł na CEPiK. To również forma opłaty ewidencyjnej. I ta forma również zniknie. W efekcie od 1 lipca 2023 roku przegląd techniczny samochodu stanie się o równą złotówkę tańszy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA