REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec opłaty ewidencyjnej. Zniknie dokładnie 1 lipca 2023 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
koniec opłaty ewidencyjnej, znika opłata ewidencyjna, znika opłata ewidencyjna od 1 lipca 2023 roku
Koniec opłaty ewidencyjnej. Zniknie dokładnie 1 lipca 2023 roku
Piotr Wróbel
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Koniec opłaty ewidencyjnej w urzędach to wynik nowelizacji przepisów Prawa o ruchu drogowym. Kierowcy nie zapłacą 0,50 zł za każdą czynność związaną z rejestracją czy wydaniem prawa jazdy.

Opłata ewidencyjna znika. Od kiedy?

"Rząd znosi opłatę ewidencyjną w czasie rejestracji pojazdu". To hasło było tyle razy powtórzone w mediach, że stało się nudne. Tyle że aktualnie zmiana rzeczywiście dojdzie do skutku. A wszystko za sprawą nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, które została zatwierdzona przez sejm i podpisana przez prezydenta. Ustawa o zmianie ustawy została opublikowana 16 czerwca 2023 roku. To oznacza, że akt prawny wejdzie w życie dokładnie 1 lipca 2023 roku. To tego dnia z wszystkich wydziałów komunikacji w Polsce powinni zniknąć opłaty ewidencyjne. Urzędnicy nie będą mieli podstawy prawnej do ich doliczania.

REKLAMA

Czy CEPiK poradzi sobie bez opłaty ewidencyjnej?

REKLAMA

Koniec opłaty ewidencyjnej w urzędach i stacjach kontroli pojazdów oznacza ograniczone finansowanie CEPiK. O ile? W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że opłaty ewidencyjne pobierane od obywateli stanowią 14,5 proc. przychodów Funduszu CEPiK. Reszta środków płynie do kasy centralnej ewidencji od zakładów ubezpieczeń. Te dzięki płatnemu dostępowi do danych o punktach karnych, mogą lepiej oszacować ryzyko ubezpieczeniowe i lepiej dostosowywać wysokość składki do przypadku konkretnego kierującego.

Ile do kasy bazy wpłacają firmy ubezpieczeniowe? O wysokości składki wnoszonej przez ubezpieczycieli do kasy CEPiK mówi art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Zapis wyraźnie mówi o tym, że "z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zakład ubezpieczeń uiszcza opłatę ewidencyjną w wysokości równowartości w złotych 1,0 euro ustalanej przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski według tabeli kursów nr 1 w roku zawarcia umowy".

Czym jest opłata ewidencyjna?

Opłata ewidencyjna to forma podatku czy też społecznej "zrzutki". Środki zebrane w referatach komunikacji w całym kraju są kumulowane, a następnie przekazywane na rzecz CEPiK. Z tych środków Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców była najpierw budowana, a później modernizowana. Czy brak opłaty ewidencyjnej oznacza, że pieniądze CEPiK nie są już potrzebne? Nic w tym razie. Rząd po prostu postanowił zmienić finansowanie tych działań. Teraz ciężar utrzymania instytucji będzie spoczywał na ubezpieczycielach, a nie bezpośrednio na kierowcach.

Ile wynosi opłata ewidencyjna?

Opłata ewidencyjna ma symboliczną wartość wynosi dokładnie 0,50 zł. 50 groszy dotyczy jednak nie całej wizyty kierującego, a raczej poszczególnych procedur. Opłata była bowiem naliczana za:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wydanie dowodu rejestracyjnego,
  • wydanie pozwolenia czasowego,
  • wydanie zalegalizowanych tablic rejestracyjnych (zalegalizowanej tablicy
    rejestracyjnej),
  • wydanie blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego,
  • wydanie zalegalizowanych profesjonalnych tablic rejestracyjnych
    (zalegalizowanej profesjonalnej tablicy rejestracyjnej),
  • wydanie nowego prawa jazdy,
  • wymianę prawa jazdy,
  • wydanie wtórnika prawa jazdy,
  • wydanie pozwolenia na kierowanie tramwajem,
  • zwrot zatrzymanego prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem,
  • przywrócenie uprawnień do kierowania pojazdami,
  • wpis do prawa jazdy informacji o ograniczeniu uprawnienia do kierowania,
  • wyłącznie pojazdem wyposażonym w blokadę alkoholową,
  • wydanie karty kwalifikacji kierowcy.
Ważne

W skrócie, w przypadku rejestracji samochodu rezygnacja z opłaty ewidencyjnej oznacza ulgę wynoszącą 1,5 zł. Podczas odbioru prawa jazdy "rabat" sięgnie 50 groszy.

Zniknie opłata ewidencyjna także w stacji kontroli pojazdów

Opłata ewidencyjna stanowiła dla CEPiK żyłę złota. Wystarczy przemnożyć kwoty wyliczone w poprzednim akapicie przez ilość samochodów rejestrowanych w Polsce w ciągu roku. Mówimy o kwotach sięgających 600 tys. zł i to tylko w przypadku rynku aut nowych. Opłata ewidencyjna pojawia się jednak również w stacji kontroli pojazdów. Do ustawowej stawki za przegląd techniczny, diagnosta musi doliczyć 1 zł na CEPiK. To również forma opłaty ewidencyjnej. I ta forma również zniknie. W efekcie od 1 lipca 2023 roku przegląd techniczny samochodu stanie się o równą złotówkę tańszy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA