REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec opłaty ewidencyjnej. Zniknie dokładnie 1 lipca 2023 roku

koniec opłaty ewidencyjnej, znika opłata ewidencyjna, znika opłata ewidencyjna od 1 lipca 2023 roku
Koniec opłaty ewidencyjnej. Zniknie dokładnie 1 lipca 2023 roku
Piotr Wróbel
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Koniec opłaty ewidencyjnej w urzędach to wynik nowelizacji przepisów Prawa o ruchu drogowym. Kierowcy nie zapłacą 0,50 zł za każdą czynność związaną z rejestracją czy wydaniem prawa jazdy.

Opłata ewidencyjna znika. Od kiedy?

"Rząd znosi opłatę ewidencyjną w czasie rejestracji pojazdu". To hasło było tyle razy powtórzone w mediach, że stało się nudne. Tyle że aktualnie zmiana rzeczywiście dojdzie do skutku. A wszystko za sprawą nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, które została zatwierdzona przez sejm i podpisana przez prezydenta. Ustawa o zmianie ustawy została opublikowana 16 czerwca 2023 roku. To oznacza, że akt prawny wejdzie w życie dokładnie 1 lipca 2023 roku. To tego dnia z wszystkich wydziałów komunikacji w Polsce powinni zniknąć opłaty ewidencyjne. Urzędnicy nie będą mieli podstawy prawnej do ich doliczania.

REKLAMA

REKLAMA

Czy CEPiK poradzi sobie bez opłaty ewidencyjnej?

Koniec opłaty ewidencyjnej w urzędach i stacjach kontroli pojazdów oznacza ograniczone finansowanie CEPiK. O ile? W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że opłaty ewidencyjne pobierane od obywateli stanowią 14,5 proc. przychodów Funduszu CEPiK. Reszta środków płynie do kasy centralnej ewidencji od zakładów ubezpieczeń. Te dzięki płatnemu dostępowi do danych o punktach karnych, mogą lepiej oszacować ryzyko ubezpieczeniowe i lepiej dostosowywać wysokość składki do przypadku konkretnego kierującego.

Ile do kasy bazy wpłacają firmy ubezpieczeniowe? O wysokości składki wnoszonej przez ubezpieczycieli do kasy CEPiK mówi art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Zapis wyraźnie mówi o tym, że "z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zakład ubezpieczeń uiszcza opłatę ewidencyjną w wysokości równowartości w złotych 1,0 euro ustalanej przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski według tabeli kursów nr 1 w roku zawarcia umowy".

Czym jest opłata ewidencyjna?

Opłata ewidencyjna to forma podatku czy też społecznej "zrzutki". Środki zebrane w referatach komunikacji w całym kraju są kumulowane, a następnie przekazywane na rzecz CEPiK. Z tych środków Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców była najpierw budowana, a później modernizowana. Czy brak opłaty ewidencyjnej oznacza, że pieniądze CEPiK nie są już potrzebne? Nic w tym razie. Rząd po prostu postanowił zmienić finansowanie tych działań. Teraz ciężar utrzymania instytucji będzie spoczywał na ubezpieczycielach, a nie bezpośrednio na kierowcach.

REKLAMA

Ile wynosi opłata ewidencyjna?

Opłata ewidencyjna ma symboliczną wartość wynosi dokładnie 0,50 zł. 50 groszy dotyczy jednak nie całej wizyty kierującego, a raczej poszczególnych procedur. Opłata była bowiem naliczana za:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wydanie dowodu rejestracyjnego,
  • wydanie pozwolenia czasowego,
  • wydanie zalegalizowanych tablic rejestracyjnych (zalegalizowanej tablicy
    rejestracyjnej),
  • wydanie blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego,
  • wydanie zalegalizowanych profesjonalnych tablic rejestracyjnych
    (zalegalizowanej profesjonalnej tablicy rejestracyjnej),
  • wydanie nowego prawa jazdy,
  • wymianę prawa jazdy,
  • wydanie wtórnika prawa jazdy,
  • wydanie pozwolenia na kierowanie tramwajem,
  • zwrot zatrzymanego prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem,
  • przywrócenie uprawnień do kierowania pojazdami,
  • wpis do prawa jazdy informacji o ograniczeniu uprawnienia do kierowania,
  • wyłącznie pojazdem wyposażonym w blokadę alkoholową,
  • wydanie karty kwalifikacji kierowcy.
Ważne

W skrócie, w przypadku rejestracji samochodu rezygnacja z opłaty ewidencyjnej oznacza ulgę wynoszącą 1,5 zł. Podczas odbioru prawa jazdy "rabat" sięgnie 50 groszy.

Zniknie opłata ewidencyjna także w stacji kontroli pojazdów

Opłata ewidencyjna stanowiła dla CEPiK żyłę złota. Wystarczy przemnożyć kwoty wyliczone w poprzednim akapicie przez ilość samochodów rejestrowanych w Polsce w ciągu roku. Mówimy o kwotach sięgających 600 tys. zł i to tylko w przypadku rynku aut nowych. Opłata ewidencyjna pojawia się jednak również w stacji kontroli pojazdów. Do ustawowej stawki za przegląd techniczny, diagnosta musi doliczyć 1 zł na CEPiK. To również forma opłaty ewidencyjnej. I ta forma również zniknie. W efekcie od 1 lipca 2023 roku przegląd techniczny samochodu stanie się o równą złotówkę tańszy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA