REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec opłaty ewidencyjnej. Zniknie dokładnie 1 lipca 2023 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
koniec opłaty ewidencyjnej, znika opłata ewidencyjna, znika opłata ewidencyjna od 1 lipca 2023 roku
Koniec opłaty ewidencyjnej. Zniknie dokładnie 1 lipca 2023 roku
Piotr Wróbel
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Koniec opłaty ewidencyjnej w urzędach to wynik nowelizacji przepisów Prawa o ruchu drogowym. Kierowcy nie zapłacą 0,50 zł za każdą czynność związaną z rejestracją czy wydaniem prawa jazdy.

Opłata ewidencyjna znika. Od kiedy?

"Rząd znosi opłatę ewidencyjną w czasie rejestracji pojazdu". To hasło było tyle razy powtórzone w mediach, że stało się nudne. Tyle że aktualnie zmiana rzeczywiście dojdzie do skutku. A wszystko za sprawą nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, które została zatwierdzona przez sejm i podpisana przez prezydenta. Ustawa o zmianie ustawy została opublikowana 16 czerwca 2023 roku. To oznacza, że akt prawny wejdzie w życie dokładnie 1 lipca 2023 roku. To tego dnia z wszystkich wydziałów komunikacji w Polsce powinni zniknąć opłaty ewidencyjne. Urzędnicy nie będą mieli podstawy prawnej do ich doliczania.

REKLAMA

Czy CEPiK poradzi sobie bez opłaty ewidencyjnej?

REKLAMA

Koniec opłaty ewidencyjnej w urzędach i stacjach kontroli pojazdów oznacza ograniczone finansowanie CEPiK. O ile? W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że opłaty ewidencyjne pobierane od obywateli stanowią 14,5 proc. przychodów Funduszu CEPiK. Reszta środków płynie do kasy centralnej ewidencji od zakładów ubezpieczeń. Te dzięki płatnemu dostępowi do danych o punktach karnych, mogą lepiej oszacować ryzyko ubezpieczeniowe i lepiej dostosowywać wysokość składki do przypadku konkretnego kierującego.

Ile do kasy bazy wpłacają firmy ubezpieczeniowe? O wysokości składki wnoszonej przez ubezpieczycieli do kasy CEPiK mówi art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Zapis wyraźnie mówi o tym, że "z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zakład ubezpieczeń uiszcza opłatę ewidencyjną w wysokości równowartości w złotych 1,0 euro ustalanej przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski według tabeli kursów nr 1 w roku zawarcia umowy".

Czym jest opłata ewidencyjna?

Opłata ewidencyjna to forma podatku czy też społecznej "zrzutki". Środki zebrane w referatach komunikacji w całym kraju są kumulowane, a następnie przekazywane na rzecz CEPiK. Z tych środków Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców była najpierw budowana, a później modernizowana. Czy brak opłaty ewidencyjnej oznacza, że pieniądze CEPiK nie są już potrzebne? Nic w tym razie. Rząd po prostu postanowił zmienić finansowanie tych działań. Teraz ciężar utrzymania instytucji będzie spoczywał na ubezpieczycielach, a nie bezpośrednio na kierowcach.

Ile wynosi opłata ewidencyjna?

Opłata ewidencyjna ma symboliczną wartość wynosi dokładnie 0,50 zł. 50 groszy dotyczy jednak nie całej wizyty kierującego, a raczej poszczególnych procedur. Opłata była bowiem naliczana za:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wydanie dowodu rejestracyjnego,
  • wydanie pozwolenia czasowego,
  • wydanie zalegalizowanych tablic rejestracyjnych (zalegalizowanej tablicy
    rejestracyjnej),
  • wydanie blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego,
  • wydanie zalegalizowanych profesjonalnych tablic rejestracyjnych
    (zalegalizowanej profesjonalnej tablicy rejestracyjnej),
  • wydanie nowego prawa jazdy,
  • wymianę prawa jazdy,
  • wydanie wtórnika prawa jazdy,
  • wydanie pozwolenia na kierowanie tramwajem,
  • zwrot zatrzymanego prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem,
  • przywrócenie uprawnień do kierowania pojazdami,
  • wpis do prawa jazdy informacji o ograniczeniu uprawnienia do kierowania,
  • wyłącznie pojazdem wyposażonym w blokadę alkoholową,
  • wydanie karty kwalifikacji kierowcy.
Ważne

W skrócie, w przypadku rejestracji samochodu rezygnacja z opłaty ewidencyjnej oznacza ulgę wynoszącą 1,5 zł. Podczas odbioru prawa jazdy "rabat" sięgnie 50 groszy.

Zniknie opłata ewidencyjna także w stacji kontroli pojazdów

Opłata ewidencyjna stanowiła dla CEPiK żyłę złota. Wystarczy przemnożyć kwoty wyliczone w poprzednim akapicie przez ilość samochodów rejestrowanych w Polsce w ciągu roku. Mówimy o kwotach sięgających 600 tys. zł i to tylko w przypadku rynku aut nowych. Opłata ewidencyjna pojawia się jednak również w stacji kontroli pojazdów. Do ustawowej stawki za przegląd techniczny, diagnosta musi doliczyć 1 zł na CEPiK. To również forma opłaty ewidencyjnej. I ta forma również zniknie. W efekcie od 1 lipca 2023 roku przegląd techniczny samochodu stanie się o równą złotówkę tańszy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA