REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgłoszenie nabycia pojazdu znika. Od 1 stycznia 2024 r. auto zawsze trzeba przerejestrować

Zgłoszenie nabycia pojazdu? Nieaktualne. Auto zawsze trzeba przerejestrować
Zgłoszenie nabycia pojazdu? Nieaktualne. Auto zawsze trzeba przerejestrować
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2024 r. pojawiają się kluczowe zmiany w zakresie rejestracji pojazdów. Od nowego roku kierowca będzie miał wybór. Rejestracja albo nawet 2000 zł kary. Czasami na wizytę w urzędzie będzie 30, a czasami 90 dni. A do tego zniknie zgłoszenie nabycia pojazdu.

Legislatorzy przygotowali pakiet zmian Prawa o ruchu drogowym w zakresie rejestracji pojazdów. Choć nowela stała się tzw. "wrzutką" do przepisów mających na celu ograniczanie niektórych skutków kradzieży tożsamości. Powód zmian? Chodzi o to, aby zmusić kierowców do aktualizacji danych w CEPiK. Informacje o właścicielu pojazdu są aktualne tylko w przypadku, w którym ten przerejestruje auto. A z informacji tych korzysta np. policja czy CANARD.

REKLAMA

Nowelizacja została zapisana w ustawie z dnia 7 lipca 2023 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości. Jej wejście w życie zostało jednak odciągnięte do 1 stycznia 2024 r.

Obowiązkowa rejestracja zamiast zgłoszenia nabycia pojazdu

REKLAMA

Po nowelizacji zawiadomienie starosty o nabyciu pojazdu przestanie obowiązywać. Nie będzie takiej procedury. Czynności wykonywane przez kierowców w referacie komunikacji zostały ograniczone do jednej. Mowa o rejestracji pojazdu. W przypadku samochodu sprowadzonego do Polski nadal mowa o pełnej rejestracji. Gdy pojazd jest już zarejestrowany w kraju, rejestracja jest czymś na kształt przerejestrowania. I na tym właściwie zmiany się kończą. Bo nadal kierujący ma np. możliwość pozostawienia dotychczasowych numerów rejestracyjnych. Obowiązek wymiany dotyczy wyłącznie dowodu rejestracyjnego.

Jak tłumaczą rządzący w oficjalnym komunikacie opublikowanym w serwisie Gov.pl: "Zapewni to aktualność danych właścicieli pojazdów w centralnej ewidencji pojazdów, na której bazuje m.in. Policja i inne służby, chociażby nakładając mandaty. Rozwiązany zostanie problem nakładania mandatów na osoby, które już nie są właścicielami pojazdów, ale wobec braku przerejestrowania i wprowadzenia zmiany danych nadal figurują w CEPiK jako właściciele."

Sprecyzowana została kara za nieprzerejestrowanie samochodu

Zgodnie z przepisami ustawy, właściciel pojazdu będzie miał 30 dni od dnia nabycia pojazdu na złożenie wniosku o jego rejestrację (w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami termin ten został wydłużony do 90 dni). Niedochowanie tego terminu oznacza konsekwencje finansowe. Tyle że nowelizacja przepisów zlikwidowała tzw. "widełki" i uznaniowość kary od starosty, a wprowadziła sztywne stawki. Kierowca dostanie karę pieniężną o wysokości:

  • 250 zł dla dotychczasowego właściciela pojazdu, który nie zawiadomił starosty o zbyciu pojazdu (obecna wysokość kary nawet do 1 000 zł),
  • 500 zł dla właściciela pojazdu, który w terminie 30 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu (obecna wysokość kary nawet do 1 000 zł za brak zgłoszenia nabycia pojazdu),
  • 1000 zł jeśli wniosek o rejestrację pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie został złożony w terminie 180 dni,
  • 1000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 90 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu (obecna wysokość kary to 1 000 zł),
  • 2000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 180 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu (obecna wysokość kary to maksymalnie 1 000 zł).

Powyższe kary pieniężne są wnoszone na odrębny rachunek bankowy starostwa, w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o nałożeniu kary pieniężnej stała się ostateczna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od kiedy wchodzi obowiązkowa rejestracja samochodów?

REKLAMA

Ustawa nowelizująca przepisy pochodzi z dnia 7 lipca 2023 r. To jednak nie oznacza, że właśnie wtedy przepisy zaczęły obowiązywać. Bo legislatorzy przewidzieli dla nich długi okres karencji. Zmiany w zakresie ustawy Prawo o ruchu drogowym i w kwestii rejestracji pojazdów zaczną obowiązywać dokładnie 1 stycznia 2024 r.

Taka data wejście zmian w życie oznacza jedno. Nowelizacją objęte zostaną wszystkie transakcje zakupu pojazdu używanego, które zostaną dokonane od 1 stycznia 2024 r. Umowy kupna-sprzedaży sporządzone przed tą datą, będą objęte starymi zasadami (w tym także te spisane za granicami Polski). W efekcie w ich przypadku kupujący samochód używany zarejestrowany w Polsce, nadal będzie mógł jedynie zgłosić zakup w ciągu 30 dni od momentu nabycia pojazdu. W ten sposób wypełni ustawową przesłankę mówiącą o braku możliwości wlepienia kary.

Obowiązkowa rejestracja samochodu a czarne tablice rejestracyjne

Nowelizacja przepisów mocno utrudniła życie pewnej grupie kierowców. Mowa o osobach, które po zakupie youngtimera chciały zachować jego oldskulowe czarne tablice rejestracyjne. Procedura w tym przypadku był prosta. Wystarczyło zgłosić nabycie pojazdu, zamiast przerejestrowywać go. W ten sposób nieaktualny wzór tablic był jakby legalizowany, choć nowy właściciel nie mógł wpisać swoich danych do dowodu rejestracyjnego. Te pojawiały się jednak w bazie CEPiK.

Co teraz? Właściwie to mechanizm pewnie pozostanie. Z dwiema jednak różnicami. Pierwsza jest taka, że dane nowego właściciela nie pojawiają się w CEPiK. Nie będzie on mógł bowiem po prostu zgłosić nabycia pojazdu. Druga jest taka, że kupujący w koszt posiadania klasyka musi wliczyć karę. Ta będzie wynosiła nawet 1000 zł.

Od 2020 wystarczyło zgłosić zakup samochodu używanego

1 stycznia 2020 roku w życie weszły przepisy, które przewidywały dwa przypadki. Kierujący miał równe 30 dni od zakupu na:

  • zarejestrowanie samochodu w przypadku pierwszej rejestracji w kraju, a więc np. sprowadzenia pojazd zza granicy,
  • zgłoszenie nabycia pojazdu w sytuacji, w której auto było już zarejestrowane w kraju. Alternatywnie zgłoszenie można było zamienić na przerejestrowanie.

Dochowanie powyższych obowiązków było kluczowe. Sprawiało bowiem, że kierujący mógł uniknąć kary wlepionej przez starostę. A ta wynosiła od 200 do 1000 zł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

REKLAMA