REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgłoszenie nabycia pojazdu znika. Od 1 stycznia 2024 r. auto zawsze trzeba przerejestrować

Zgłoszenie nabycia pojazdu? Nieaktualne. Auto zawsze trzeba przerejestrować
Zgłoszenie nabycia pojazdu? Nieaktualne. Auto zawsze trzeba przerejestrować
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2024 r. pojawiają się kluczowe zmiany w zakresie rejestracji pojazdów. Od nowego roku kierowca będzie miał wybór. Rejestracja albo nawet 2000 zł kary. Czasami na wizytę w urzędzie będzie 30, a czasami 90 dni. A do tego zniknie zgłoszenie nabycia pojazdu.

Legislatorzy przygotowali pakiet zmian Prawa o ruchu drogowym w zakresie rejestracji pojazdów. Choć nowela stała się tzw. "wrzutką" do przepisów mających na celu ograniczanie niektórych skutków kradzieży tożsamości. Powód zmian? Chodzi o to, aby zmusić kierowców do aktualizacji danych w CEPiK. Informacje o właścicielu pojazdu są aktualne tylko w przypadku, w którym ten przerejestruje auto. A z informacji tych korzysta np. policja czy CANARD.

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja została zapisana w ustawie z dnia 7 lipca 2023 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości. Jej wejście w życie zostało jednak odciągnięte do 1 stycznia 2024 r.

Obowiązkowa rejestracja zamiast zgłoszenia nabycia pojazdu

Po nowelizacji zawiadomienie starosty o nabyciu pojazdu przestanie obowiązywać. Nie będzie takiej procedury. Czynności wykonywane przez kierowców w referacie komunikacji zostały ograniczone do jednej. Mowa o rejestracji pojazdu. W przypadku samochodu sprowadzonego do Polski nadal mowa o pełnej rejestracji. Gdy pojazd jest już zarejestrowany w kraju, rejestracja jest czymś na kształt przerejestrowania. I na tym właściwie zmiany się kończą. Bo nadal kierujący ma np. możliwość pozostawienia dotychczasowych numerów rejestracyjnych. Obowiązek wymiany dotyczy wyłącznie dowodu rejestracyjnego.

Jak tłumaczą rządzący w oficjalnym komunikacie opublikowanym w serwisie Gov.pl: "Zapewni to aktualność danych właścicieli pojazdów w centralnej ewidencji pojazdów, na której bazuje m.in. Policja i inne służby, chociażby nakładając mandaty. Rozwiązany zostanie problem nakładania mandatów na osoby, które już nie są właścicielami pojazdów, ale wobec braku przerejestrowania i wprowadzenia zmiany danych nadal figurują w CEPiK jako właściciele."

Sprecyzowana została kara za nieprzerejestrowanie samochodu

Zgodnie z przepisami ustawy, właściciel pojazdu będzie miał 30 dni od dnia nabycia pojazdu na złożenie wniosku o jego rejestrację (w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami termin ten został wydłużony do 90 dni). Niedochowanie tego terminu oznacza konsekwencje finansowe. Tyle że nowelizacja przepisów zlikwidowała tzw. "widełki" i uznaniowość kary od starosty, a wprowadziła sztywne stawki. Kierowca dostanie karę pieniężną o wysokości:

REKLAMA

  • 250 zł dla dotychczasowego właściciela pojazdu, który nie zawiadomił starosty o zbyciu pojazdu (obecna wysokość kary nawet do 1 000 zł),
  • 500 zł dla właściciela pojazdu, który w terminie 30 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu (obecna wysokość kary nawet do 1 000 zł za brak zgłoszenia nabycia pojazdu),
  • 1000 zł jeśli wniosek o rejestrację pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie został złożony w terminie 180 dni,
  • 1000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 90 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu (obecna wysokość kary to 1 000 zł),
  • 2000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 180 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu (obecna wysokość kary to maksymalnie 1 000 zł).

Powyższe kary pieniężne są wnoszone na odrębny rachunek bankowy starostwa, w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o nałożeniu kary pieniężnej stała się ostateczna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od kiedy wchodzi obowiązkowa rejestracja samochodów?

Ustawa nowelizująca przepisy pochodzi z dnia 7 lipca 2023 r. To jednak nie oznacza, że właśnie wtedy przepisy zaczęły obowiązywać. Bo legislatorzy przewidzieli dla nich długi okres karencji. Zmiany w zakresie ustawy Prawo o ruchu drogowym i w kwestii rejestracji pojazdów zaczną obowiązywać dokładnie 1 stycznia 2024 r.

Taka data wejście zmian w życie oznacza jedno. Nowelizacją objęte zostaną wszystkie transakcje zakupu pojazdu używanego, które zostaną dokonane od 1 stycznia 2024 r. Umowy kupna-sprzedaży sporządzone przed tą datą, będą objęte starymi zasadami (w tym także te spisane za granicami Polski). W efekcie w ich przypadku kupujący samochód używany zarejestrowany w Polsce, nadal będzie mógł jedynie zgłosić zakup w ciągu 30 dni od momentu nabycia pojazdu. W ten sposób wypełni ustawową przesłankę mówiącą o braku możliwości wlepienia kary.

Obowiązkowa rejestracja samochodu a czarne tablice rejestracyjne

Nowelizacja przepisów mocno utrudniła życie pewnej grupie kierowców. Mowa o osobach, które po zakupie youngtimera chciały zachować jego oldskulowe czarne tablice rejestracyjne. Procedura w tym przypadku był prosta. Wystarczyło zgłosić nabycie pojazdu, zamiast przerejestrowywać go. W ten sposób nieaktualny wzór tablic był jakby legalizowany, choć nowy właściciel nie mógł wpisać swoich danych do dowodu rejestracyjnego. Te pojawiały się jednak w bazie CEPiK.

Co teraz? Właściwie to mechanizm pewnie pozostanie. Z dwiema jednak różnicami. Pierwsza jest taka, że dane nowego właściciela nie pojawiają się w CEPiK. Nie będzie on mógł bowiem po prostu zgłosić nabycia pojazdu. Druga jest taka, że kupujący w koszt posiadania klasyka musi wliczyć karę. Ta będzie wynosiła nawet 1000 zł.

Od 2020 wystarczyło zgłosić zakup samochodu używanego

1 stycznia 2020 roku w życie weszły przepisy, które przewidywały dwa przypadki. Kierujący miał równe 30 dni od zakupu na:

  • zarejestrowanie samochodu w przypadku pierwszej rejestracji w kraju, a więc np. sprowadzenia pojazd zza granicy,
  • zgłoszenie nabycia pojazdu w sytuacji, w której auto było już zarejestrowane w kraju. Alternatywnie zgłoszenie można było zamienić na przerejestrowanie.

Dochowanie powyższych obowiązków było kluczowe. Sprawiało bowiem, że kierujący mógł uniknąć kary wlepionej przez starostę. A ta wynosiła od 200 do 1000 zł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA