REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgłoszenie nabycia pojazdu znika. Od 1 stycznia 2024 r. auto zawsze trzeba przerejestrować

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zgłoszenie nabycia pojazdu? Nieaktualne. Auto zawsze trzeba przerejestrować
Zgłoszenie nabycia pojazdu? Nieaktualne. Auto zawsze trzeba przerejestrować
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2024 r. pojawiają się kluczowe zmiany w zakresie rejestracji pojazdów. Od nowego roku kierowca będzie miał wybór. Rejestracja albo nawet 2000 zł kary. Czasami na wizytę w urzędzie będzie 30, a czasami 90 dni. A do tego zniknie zgłoszenie nabycia pojazdu.

Legislatorzy przygotowali pakiet zmian Prawa o ruchu drogowym w zakresie rejestracji pojazdów. Choć nowela stała się tzw. "wrzutką" do przepisów mających na celu ograniczanie niektórych skutków kradzieży tożsamości. Powód zmian? Chodzi o to, aby zmusić kierowców do aktualizacji danych w CEPiK. Informacje o właścicielu pojazdu są aktualne tylko w przypadku, w którym ten przerejestruje auto. A z informacji tych korzysta np. policja czy CANARD.

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja została zapisana w ustawie z dnia 7 lipca 2023 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości. Jej wejście w życie zostało jednak odciągnięte do 1 stycznia 2024 r.

Obowiązkowa rejestracja zamiast zgłoszenia nabycia pojazdu

Po nowelizacji zawiadomienie starosty o nabyciu pojazdu przestanie obowiązywać. Nie będzie takiej procedury. Czynności wykonywane przez kierowców w referacie komunikacji zostały ograniczone do jednej. Mowa o rejestracji pojazdu. W przypadku samochodu sprowadzonego do Polski nadal mowa o pełnej rejestracji. Gdy pojazd jest już zarejestrowany w kraju, rejestracja jest czymś na kształt przerejestrowania. I na tym właściwie zmiany się kończą. Bo nadal kierujący ma np. możliwość pozostawienia dotychczasowych numerów rejestracyjnych. Obowiązek wymiany dotyczy wyłącznie dowodu rejestracyjnego.

Jak tłumaczą rządzący w oficjalnym komunikacie opublikowanym w serwisie Gov.pl: "Zapewni to aktualność danych właścicieli pojazdów w centralnej ewidencji pojazdów, na której bazuje m.in. Policja i inne służby, chociażby nakładając mandaty. Rozwiązany zostanie problem nakładania mandatów na osoby, które już nie są właścicielami pojazdów, ale wobec braku przerejestrowania i wprowadzenia zmiany danych nadal figurują w CEPiK jako właściciele."

Sprecyzowana została kara za nieprzerejestrowanie samochodu

Zgodnie z przepisami ustawy, właściciel pojazdu będzie miał 30 dni od dnia nabycia pojazdu na złożenie wniosku o jego rejestrację (w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami termin ten został wydłużony do 90 dni). Niedochowanie tego terminu oznacza konsekwencje finansowe. Tyle że nowelizacja przepisów zlikwidowała tzw. "widełki" i uznaniowość kary od starosty, a wprowadziła sztywne stawki. Kierowca dostanie karę pieniężną o wysokości:

REKLAMA

  • 250 zł dla dotychczasowego właściciela pojazdu, który nie zawiadomił starosty o zbyciu pojazdu (obecna wysokość kary nawet do 1 000 zł),
  • 500 zł dla właściciela pojazdu, który w terminie 30 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu (obecna wysokość kary nawet do 1 000 zł za brak zgłoszenia nabycia pojazdu),
  • 1000 zł jeśli wniosek o rejestrację pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie został złożony w terminie 180 dni,
  • 1000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 90 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu (obecna wysokość kary to 1 000 zł),
  • 2000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 180 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu (obecna wysokość kary to maksymalnie 1 000 zł).

Powyższe kary pieniężne są wnoszone na odrębny rachunek bankowy starostwa, w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o nałożeniu kary pieniężnej stała się ostateczna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od kiedy wchodzi obowiązkowa rejestracja samochodów?

Ustawa nowelizująca przepisy pochodzi z dnia 7 lipca 2023 r. To jednak nie oznacza, że właśnie wtedy przepisy zaczęły obowiązywać. Bo legislatorzy przewidzieli dla nich długi okres karencji. Zmiany w zakresie ustawy Prawo o ruchu drogowym i w kwestii rejestracji pojazdów zaczną obowiązywać dokładnie 1 stycznia 2024 r.

Taka data wejście zmian w życie oznacza jedno. Nowelizacją objęte zostaną wszystkie transakcje zakupu pojazdu używanego, które zostaną dokonane od 1 stycznia 2024 r. Umowy kupna-sprzedaży sporządzone przed tą datą, będą objęte starymi zasadami (w tym także te spisane za granicami Polski). W efekcie w ich przypadku kupujący samochód używany zarejestrowany w Polsce, nadal będzie mógł jedynie zgłosić zakup w ciągu 30 dni od momentu nabycia pojazdu. W ten sposób wypełni ustawową przesłankę mówiącą o braku możliwości wlepienia kary.

Obowiązkowa rejestracja samochodu a czarne tablice rejestracyjne

Nowelizacja przepisów mocno utrudniła życie pewnej grupie kierowców. Mowa o osobach, które po zakupie youngtimera chciały zachować jego oldskulowe czarne tablice rejestracyjne. Procedura w tym przypadku był prosta. Wystarczyło zgłosić nabycie pojazdu, zamiast przerejestrowywać go. W ten sposób nieaktualny wzór tablic był jakby legalizowany, choć nowy właściciel nie mógł wpisać swoich danych do dowodu rejestracyjnego. Te pojawiały się jednak w bazie CEPiK.

Co teraz? Właściwie to mechanizm pewnie pozostanie. Z dwiema jednak różnicami. Pierwsza jest taka, że dane nowego właściciela nie pojawiają się w CEPiK. Nie będzie on mógł bowiem po prostu zgłosić nabycia pojazdu. Druga jest taka, że kupujący w koszt posiadania klasyka musi wliczyć karę. Ta będzie wynosiła nawet 1000 zł.

Od 2020 wystarczyło zgłosić zakup samochodu używanego

1 stycznia 2020 roku w życie weszły przepisy, które przewidywały dwa przypadki. Kierujący miał równe 30 dni od zakupu na:

  • zarejestrowanie samochodu w przypadku pierwszej rejestracji w kraju, a więc np. sprowadzenia pojazd zza granicy,
  • zgłoszenie nabycia pojazdu w sytuacji, w której auto było już zarejestrowane w kraju. Alternatywnie zgłoszenie można było zamienić na przerejestrowanie.

Dochowanie powyższych obowiązków było kluczowe. Sprawiało bowiem, że kierujący mógł uniknąć kary wlepionej przez starostę. A ta wynosiła od 200 do 1000 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA