REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przedawnienie punktów karnych sprzed 17 września 2023 r. także po roku? Część prawników tak uważa

przedawnienie punktów sprzed 17 września 2023 r. także po roku, przedawnienie punktów sprzed 17 września 2023 r. po roku, przedawnienie punktów sprzed 17 września 2023 r.
Przedawnienie punktów sprzed 17 września 2023 r. także po roku? Część prawników tak uważa
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Wydaje się, że powrót do rocznego terminu przedawnienia punktów karnych po nowelizacji z 17 września 2023 r. oznacza tylko te wykroczenia, które nastąpiły po tej dacie. Nie wszystkie interpretacje i nawet głosy policjantów się z tym zgadzają. Jak zatem jest ostatecznie?

Polacy uwielbiają... stawiać wszelkie zasady na głowie! I dobry przykład dotyczy punktów karnych. Ostatnio miejsce miała ważna nowelizacja. Prawo nie działa jednak wstecz. To fundamentalna zasada. Zatem kierowcy, którzy popełnili wykroczenie przed nowelizacją, nie zostaną objęci jej treścią? To akurat powoli przestaje być takie oczywiste. Nowa-stara regulacja obowiązuje już od dwóch miesięcy. Najwyższa zatem pora, aby ktoś wytłumaczył, co oznacza w praktyce. Bo przecież ustawodawca się na to nie zdobył...

REKLAMA

Przedawnienie punktów karnych. Prawo jednak działa wstecz?

REKLAMA

Zacznijmy jednak od początku. 17 września 2023 r. w życie weszła nowelizacja przepisów drogowych, które da facto cofa zmiany wprowadzone 17 września 2022 r. Rok temu termin przedawnienia punktów karnych został wydłużony do 24 miesięcy. Teraz ponownie skrócono go do 12 miesięcy. Zmiana dotyczy art. 98 ust. 5 pkt 1a i 2a ustawy o kierujących pojazdami. W tym punkcie powstała kwestia sporna. Czy kierowcy, którzy popełnili wykroczenie przed 17 września 2023 r., a więc przed znowelizowaniem przepisów, są również objęci skróconym terminem przedawnienia punktów karnych?

Podstawą zasadę działania przepisów wskazuje łacińska zasada lex retro non agit, czyli prawo nie działa wstecz. I wszyscy niejako automatycznie założyli, że tak samo będzie i w tym przypadku. Teraz okazuje się, że ustawodawca mógł mieć inny zamysł. Niestety nie wyraził go na tyle jasno, aby sprawa stała się oczywista. W jaki sposób wyraża się inny zamysł legislatora? Na ten wskazują chociażby pierwsze wypowiedzi policjantów.

Dla przykładu Mariusz Ciarka, rzecznik komendanta głównego policji, w rozmowie z Rzeczpospolitą powiedział, że "kierowcy, którzy zebrali punkty karne od 17 września 2022 r. (od kiedy kasowanie obowiązywało po dwóch latach) do 17 września 2023 r. (kiedy weszło w życie kasowanie po roku od zapłacenia mandatu) także będą mogli je kasować po roku".

Punkty karne sprzed 17 września 2023 r. też przedawniają się po roku

No dobrze, zatem czemu może być tak, że nowe przepisy obowiązują od 17 września 2023 r., a zostaną nimi objęci także kierowcy, którzy popełnili wykroczenie i otrzymali punkty karne przed wejściem w życie tej reguły? Tu w charakterze wyjaśnienia można wskazać dwie reguły.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Po pierwsze jest nią sama zasada mówiąca o tym, że prawo nie działa wstecz. Gdyby sięgnąć do jej korzeni, odnosi się ona nie do zmian w prawie, a raczej faktu, że nikt nie może być ukarany za czyn, który nie stanowił przestępstwa w momencie jego popełnienia. Tu nie da się jej zatem zastosować. Potwierdzenie tego faktu można znaleźć m.in. w art. 42 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
  • Po drugie, jak wskazuje adwokat Jakub Radlmacher z białostockiej kancelarii Radlmacher, zastosowanie w tym przypadku ma również art. 7a par. 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. Zapis ten mówi wyraźnie o tym, że "jeżeli przedmiotem postępowania administracyjnego jest nałożenie na stronę obowiązku bądź ograniczenie lub odebranie stronie uprawnienia, a w sprawie pozostają wątpliwości co do treści normy prawnej, wątpliwości te są rozstrzygane na korzyść strony". A przecież jest jeszcze art. 2 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń, który stoi na stanowisku, że "jeżeli w czasie orzekania obowiązuje ustawa inna niż w czasie popełnienia wykroczenia, stosuje się ustawę nową, jednakże należy stosować ustawę obowiązującą poprzednio, jeżeli jest względniejsza dla sprawcy".

Kasowanie punktów karnych: przed 17 września 2023 r. czasami rok, a czasami dwa?

Tłumaczenia policjantów i prawników wydają się w tym punkcie oczywiste? W dużej mierze tak. Ale moim zdaniem nadal jest kilka punktów, które warto rozważyć. Bo dla przykładu interpretacja art. 7a par. 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego wydaje się niezwykle korzystna, ale zapomina o par. 2 pkt 1. A tam jest już zapisane, że "przepisu par. 1 nie stosuje się jeżeli wymaga tego ważny interes publiczny, w tym istotne interesy państwa, a w szczególności jego bezpieczeństwa, obronności lub porządku publicznego". Kwestia bezpieczeństwa drogowego i wlepianych w związku z jego naruszeniem punktów karnych, bez wątpienia łapie się do tej kategorii.

Nietrudno odnieść wrażenie, że w sprawie pojawia się interpretacja prawa przeciw interpretacji prawa. Szkoda, że ustawodawca nie zadbał o wystarczającą przejrzystość przepisów...

REKLAMA

I podczas analizowania tego zapisu warto jeszcze raz na chwilę wrócić do wypowiedzi Mariusz Ciarka, rzecznik komendanta głównego policji, dla Rzeczpospolitej. On wyraźnie mówi o tym, że "kierowcy, którzy zebrali punkty karne od 17 września 2022 r. do 17 września 2023 r. także BĘDĄ MOGLI je kasować po roku". To nie jest stwierdzenie kategoryczne. Może to oznaczać, że norma mówiąca o tym, że punkty karne przyznane przed 17 września 2023 r. będą się kasowały po 12 miesiącach, wcale nie jest taka kategoryczna i stuprocentowo pewna.

Tym bardziej że oliwy do ognia dolewa fakt wcześniejszych komunikatów Policji publikowanych na oficjalnej stronie internetowej. Dla przykładu w poście z 9 września 2023 r. wytłuszczonym drukiem pojawia się takie stwierdzenie "trzeba też pamiętać, że po roku kasują się punkty za przewinienia popełnione od dnia 17 września 2023 roku".

Czy prawo w sprawie punktów karnych jednak zadziała wstecz?

Punkty zebrane przed 17 września 2023 r. miały się kasować po dwóch latach. Nowe interpretacje wskazują jednak, że skasują się już po roku, choć też być może nie w każdym przypadku. Jak będzie w praktyce? Tu może się zacząć trzecia bajka. Nie od dziś wiadomo, że CEPiK jest pełen błędnych informacji. Błędy mogą się zatem zdarzyć i w tym przypadku. Tu jednak pozostaje rola kierowcy. Sam musi kontrolować stan swojego konta punktowego i sam musi reagować na ewentualne nieprawidłowości.

Wniosek? Kierowca, który dostał mandat między 17 września 2022 r. a 17 września 2023 r., powinien sprawdzić ewidencję punktów. Może to zrobić w serwisie rządowym, aplikacji mObywatel lub na komendzie. Jeżeli dostrzeże informację o okresie przedawnienia wynoszącym 24 miesiące, a nie 12 miesięcy dla punktów, powinien zwrócić się z wnioskiem do policji. W końcu to policjanci zarządzają bazą punktów karnych w CEPiK. Być może w ten sposób ugra skrócenie terminu przedawnienia. Być może, bo wielość interpretacji moim zdaniem wcale nie oznacza stuprocentowego sukcesu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

REKLAMA

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

REKLAMA

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

REKLAMA