REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przedawnienie punktów karnych sprzed 17 września 2023 r. także po roku? Część prawników tak uważa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
przedawnienie punktów sprzed 17 września 2023 r. także po roku, przedawnienie punktów sprzed 17 września 2023 r. po roku, przedawnienie punktów sprzed 17 września 2023 r.
Przedawnienie punktów sprzed 17 września 2023 r. także po roku? Część prawników tak uważa
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Wydaje się, że powrót do rocznego terminu przedawnienia punktów karnych po nowelizacji z 17 września 2023 r. oznacza tylko te wykroczenia, które nastąpiły po tej dacie. Nie wszystkie interpretacje i nawet głosy policjantów się z tym zgadzają. Jak zatem jest ostatecznie?

Polacy uwielbiają... stawiać wszelkie zasady na głowie! I dobry przykład dotyczy punktów karnych. Ostatnio miejsce miała ważna nowelizacja. Prawo nie działa jednak wstecz. To fundamentalna zasada. Zatem kierowcy, którzy popełnili wykroczenie przed nowelizacją, nie zostaną objęci jej treścią? To akurat powoli przestaje być takie oczywiste. Nowa-stara regulacja obowiązuje już od dwóch miesięcy. Najwyższa zatem pora, aby ktoś wytłumaczył, co oznacza w praktyce. Bo przecież ustawodawca się na to nie zdobył...

REKLAMA

Przedawnienie punktów karnych. Prawo jednak działa wstecz?

REKLAMA

Zacznijmy jednak od początku. 17 września 2023 r. w życie weszła nowelizacja przepisów drogowych, które da facto cofa zmiany wprowadzone 17 września 2022 r. Rok temu termin przedawnienia punktów karnych został wydłużony do 24 miesięcy. Teraz ponownie skrócono go do 12 miesięcy. Zmiana dotyczy art. 98 ust. 5 pkt 1a i 2a ustawy o kierujących pojazdami. W tym punkcie powstała kwestia sporna. Czy kierowcy, którzy popełnili wykroczenie przed 17 września 2023 r., a więc przed znowelizowaniem przepisów, są również objęci skróconym terminem przedawnienia punktów karnych?

Podstawą zasadę działania przepisów wskazuje łacińska zasada lex retro non agit, czyli prawo nie działa wstecz. I wszyscy niejako automatycznie założyli, że tak samo będzie i w tym przypadku. Teraz okazuje się, że ustawodawca mógł mieć inny zamysł. Niestety nie wyraził go na tyle jasno, aby sprawa stała się oczywista. W jaki sposób wyraża się inny zamysł legislatora? Na ten wskazują chociażby pierwsze wypowiedzi policjantów.

Dla przykładu Mariusz Ciarka, rzecznik komendanta głównego policji, w rozmowie z Rzeczpospolitą powiedział, że "kierowcy, którzy zebrali punkty karne od 17 września 2022 r. (od kiedy kasowanie obowiązywało po dwóch latach) do 17 września 2023 r. (kiedy weszło w życie kasowanie po roku od zapłacenia mandatu) także będą mogli je kasować po roku".

Punkty karne sprzed 17 września 2023 r. też przedawniają się po roku

No dobrze, zatem czemu może być tak, że nowe przepisy obowiązują od 17 września 2023 r., a zostaną nimi objęci także kierowcy, którzy popełnili wykroczenie i otrzymali punkty karne przed wejściem w życie tej reguły? Tu w charakterze wyjaśnienia można wskazać dwie reguły.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Po pierwsze jest nią sama zasada mówiąca o tym, że prawo nie działa wstecz. Gdyby sięgnąć do jej korzeni, odnosi się ona nie do zmian w prawie, a raczej faktu, że nikt nie może być ukarany za czyn, który nie stanowił przestępstwa w momencie jego popełnienia. Tu nie da się jej zatem zastosować. Potwierdzenie tego faktu można znaleźć m.in. w art. 42 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
  • Po drugie, jak wskazuje adwokat Jakub Radlmacher z białostockiej kancelarii Radlmacher, zastosowanie w tym przypadku ma również art. 7a par. 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. Zapis ten mówi wyraźnie o tym, że "jeżeli przedmiotem postępowania administracyjnego jest nałożenie na stronę obowiązku bądź ograniczenie lub odebranie stronie uprawnienia, a w sprawie pozostają wątpliwości co do treści normy prawnej, wątpliwości te są rozstrzygane na korzyść strony". A przecież jest jeszcze art. 2 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń, który stoi na stanowisku, że "jeżeli w czasie orzekania obowiązuje ustawa inna niż w czasie popełnienia wykroczenia, stosuje się ustawę nową, jednakże należy stosować ustawę obowiązującą poprzednio, jeżeli jest względniejsza dla sprawcy".

Kasowanie punktów karnych: przed 17 września 2023 r. czasami rok, a czasami dwa?

Tłumaczenia policjantów i prawników wydają się w tym punkcie oczywiste? W dużej mierze tak. Ale moim zdaniem nadal jest kilka punktów, które warto rozważyć. Bo dla przykładu interpretacja art. 7a par. 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego wydaje się niezwykle korzystna, ale zapomina o par. 2 pkt 1. A tam jest już zapisane, że "przepisu par. 1 nie stosuje się jeżeli wymaga tego ważny interes publiczny, w tym istotne interesy państwa, a w szczególności jego bezpieczeństwa, obronności lub porządku publicznego". Kwestia bezpieczeństwa drogowego i wlepianych w związku z jego naruszeniem punktów karnych, bez wątpienia łapie się do tej kategorii.

Nietrudno odnieść wrażenie, że w sprawie pojawia się interpretacja prawa przeciw interpretacji prawa. Szkoda, że ustawodawca nie zadbał o wystarczającą przejrzystość przepisów...

REKLAMA

I podczas analizowania tego zapisu warto jeszcze raz na chwilę wrócić do wypowiedzi Mariusz Ciarka, rzecznik komendanta głównego policji, dla Rzeczpospolitej. On wyraźnie mówi o tym, że "kierowcy, którzy zebrali punkty karne od 17 września 2022 r. do 17 września 2023 r. także BĘDĄ MOGLI je kasować po roku". To nie jest stwierdzenie kategoryczne. Może to oznaczać, że norma mówiąca o tym, że punkty karne przyznane przed 17 września 2023 r. będą się kasowały po 12 miesiącach, wcale nie jest taka kategoryczna i stuprocentowo pewna.

Tym bardziej że oliwy do ognia dolewa fakt wcześniejszych komunikatów Policji publikowanych na oficjalnej stronie internetowej. Dla przykładu w poście z 9 września 2023 r. wytłuszczonym drukiem pojawia się takie stwierdzenie "trzeba też pamiętać, że po roku kasują się punkty za przewinienia popełnione od dnia 17 września 2023 roku".

Czy prawo w sprawie punktów karnych jednak zadziała wstecz?

Punkty zebrane przed 17 września 2023 r. miały się kasować po dwóch latach. Nowe interpretacje wskazują jednak, że skasują się już po roku, choć też być może nie w każdym przypadku. Jak będzie w praktyce? Tu może się zacząć trzecia bajka. Nie od dziś wiadomo, że CEPiK jest pełen błędnych informacji. Błędy mogą się zatem zdarzyć i w tym przypadku. Tu jednak pozostaje rola kierowcy. Sam musi kontrolować stan swojego konta punktowego i sam musi reagować na ewentualne nieprawidłowości.

Wniosek? Kierowca, który dostał mandat między 17 września 2022 r. a 17 września 2023 r., powinien sprawdzić ewidencję punktów. Może to zrobić w serwisie rządowym, aplikacji mObywatel lub na komendzie. Jeżeli dostrzeże informację o okresie przedawnienia wynoszącym 24 miesiące, a nie 12 miesięcy dla punktów, powinien zwrócić się z wnioskiem do policji. W końcu to policjanci zarządzają bazą punktów karnych w CEPiK. Być może w ten sposób ugra skrócenie terminu przedawnienia. Być może, bo wielość interpretacji moim zdaniem wcale nie oznacza stuprocentowego sukcesu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA