REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przedawnienie punktów karnych sprzed 17 września 2023 r. także po roku? Część prawników tak uważa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
przedawnienie punktów sprzed 17 września 2023 r. także po roku, przedawnienie punktów sprzed 17 września 2023 r. po roku, przedawnienie punktów sprzed 17 września 2023 r.
Przedawnienie punktów sprzed 17 września 2023 r. także po roku? Część prawników tak uważa
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Wydaje się, że powrót do rocznego terminu przedawnienia punktów karnych po nowelizacji z 17 września 2023 r. oznacza tylko te wykroczenia, które nastąpiły po tej dacie. Nie wszystkie interpretacje i nawet głosy policjantów się z tym zgadzają. Jak zatem jest ostatecznie?

Polacy uwielbiają... stawiać wszelkie zasady na głowie! I dobry przykład dotyczy punktów karnych. Ostatnio miejsce miała ważna nowelizacja. Prawo nie działa jednak wstecz. To fundamentalna zasada. Zatem kierowcy, którzy popełnili wykroczenie przed nowelizacją, nie zostaną objęci jej treścią? To akurat powoli przestaje być takie oczywiste. Nowa-stara regulacja obowiązuje już od dwóch miesięcy. Najwyższa zatem pora, aby ktoś wytłumaczył, co oznacza w praktyce. Bo przecież ustawodawca się na to nie zdobył...

REKLAMA

Przedawnienie punktów karnych. Prawo jednak działa wstecz?

REKLAMA

Zacznijmy jednak od początku. 17 września 2023 r. w życie weszła nowelizacja przepisów drogowych, które da facto cofa zmiany wprowadzone 17 września 2022 r. Rok temu termin przedawnienia punktów karnych został wydłużony do 24 miesięcy. Teraz ponownie skrócono go do 12 miesięcy. Zmiana dotyczy art. 98 ust. 5 pkt 1a i 2a ustawy o kierujących pojazdami. W tym punkcie powstała kwestia sporna. Czy kierowcy, którzy popełnili wykroczenie przed 17 września 2023 r., a więc przed znowelizowaniem przepisów, są również objęci skróconym terminem przedawnienia punktów karnych?

Podstawą zasadę działania przepisów wskazuje łacińska zasada lex retro non agit, czyli prawo nie działa wstecz. I wszyscy niejako automatycznie założyli, że tak samo będzie i w tym przypadku. Teraz okazuje się, że ustawodawca mógł mieć inny zamysł. Niestety nie wyraził go na tyle jasno, aby sprawa stała się oczywista. W jaki sposób wyraża się inny zamysł legislatora? Na ten wskazują chociażby pierwsze wypowiedzi policjantów.

Dla przykładu Mariusz Ciarka, rzecznik komendanta głównego policji, w rozmowie z Rzeczpospolitą powiedział, że "kierowcy, którzy zebrali punkty karne od 17 września 2022 r. (od kiedy kasowanie obowiązywało po dwóch latach) do 17 września 2023 r. (kiedy weszło w życie kasowanie po roku od zapłacenia mandatu) także będą mogli je kasować po roku".

Punkty karne sprzed 17 września 2023 r. też przedawniają się po roku

No dobrze, zatem czemu może być tak, że nowe przepisy obowiązują od 17 września 2023 r., a zostaną nimi objęci także kierowcy, którzy popełnili wykroczenie i otrzymali punkty karne przed wejściem w życie tej reguły? Tu w charakterze wyjaśnienia można wskazać dwie reguły.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Po pierwsze jest nią sama zasada mówiąca o tym, że prawo nie działa wstecz. Gdyby sięgnąć do jej korzeni, odnosi się ona nie do zmian w prawie, a raczej faktu, że nikt nie może być ukarany za czyn, który nie stanowił przestępstwa w momencie jego popełnienia. Tu nie da się jej zatem zastosować. Potwierdzenie tego faktu można znaleźć m.in. w art. 42 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
  • Po drugie, jak wskazuje adwokat Jakub Radlmacher z białostockiej kancelarii Radlmacher, zastosowanie w tym przypadku ma również art. 7a par. 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. Zapis ten mówi wyraźnie o tym, że "jeżeli przedmiotem postępowania administracyjnego jest nałożenie na stronę obowiązku bądź ograniczenie lub odebranie stronie uprawnienia, a w sprawie pozostają wątpliwości co do treści normy prawnej, wątpliwości te są rozstrzygane na korzyść strony". A przecież jest jeszcze art. 2 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń, który stoi na stanowisku, że "jeżeli w czasie orzekania obowiązuje ustawa inna niż w czasie popełnienia wykroczenia, stosuje się ustawę nową, jednakże należy stosować ustawę obowiązującą poprzednio, jeżeli jest względniejsza dla sprawcy".

Kasowanie punktów karnych: przed 17 września 2023 r. czasami rok, a czasami dwa?

Tłumaczenia policjantów i prawników wydają się w tym punkcie oczywiste? W dużej mierze tak. Ale moim zdaniem nadal jest kilka punktów, które warto rozważyć. Bo dla przykładu interpretacja art. 7a par. 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego wydaje się niezwykle korzystna, ale zapomina o par. 2 pkt 1. A tam jest już zapisane, że "przepisu par. 1 nie stosuje się jeżeli wymaga tego ważny interes publiczny, w tym istotne interesy państwa, a w szczególności jego bezpieczeństwa, obronności lub porządku publicznego". Kwestia bezpieczeństwa drogowego i wlepianych w związku z jego naruszeniem punktów karnych, bez wątpienia łapie się do tej kategorii.

Nietrudno odnieść wrażenie, że w sprawie pojawia się interpretacja prawa przeciw interpretacji prawa. Szkoda, że ustawodawca nie zadbał o wystarczającą przejrzystość przepisów...

REKLAMA

I podczas analizowania tego zapisu warto jeszcze raz na chwilę wrócić do wypowiedzi Mariusz Ciarka, rzecznik komendanta głównego policji, dla Rzeczpospolitej. On wyraźnie mówi o tym, że "kierowcy, którzy zebrali punkty karne od 17 września 2022 r. do 17 września 2023 r. także BĘDĄ MOGLI je kasować po roku". To nie jest stwierdzenie kategoryczne. Może to oznaczać, że norma mówiąca o tym, że punkty karne przyznane przed 17 września 2023 r. będą się kasowały po 12 miesiącach, wcale nie jest taka kategoryczna i stuprocentowo pewna.

Tym bardziej że oliwy do ognia dolewa fakt wcześniejszych komunikatów Policji publikowanych na oficjalnej stronie internetowej. Dla przykładu w poście z 9 września 2023 r. wytłuszczonym drukiem pojawia się takie stwierdzenie "trzeba też pamiętać, że po roku kasują się punkty za przewinienia popełnione od dnia 17 września 2023 roku".

Czy prawo w sprawie punktów karnych jednak zadziała wstecz?

Punkty zebrane przed 17 września 2023 r. miały się kasować po dwóch latach. Nowe interpretacje wskazują jednak, że skasują się już po roku, choć też być może nie w każdym przypadku. Jak będzie w praktyce? Tu może się zacząć trzecia bajka. Nie od dziś wiadomo, że CEPiK jest pełen błędnych informacji. Błędy mogą się zatem zdarzyć i w tym przypadku. Tu jednak pozostaje rola kierowcy. Sam musi kontrolować stan swojego konta punktowego i sam musi reagować na ewentualne nieprawidłowości.

Wniosek? Kierowca, który dostał mandat między 17 września 2022 r. a 17 września 2023 r., powinien sprawdzić ewidencję punktów. Może to zrobić w serwisie rządowym, aplikacji mObywatel lub na komendzie. Jeżeli dostrzeże informację o okresie przedawnienia wynoszącym 24 miesiące, a nie 12 miesięcy dla punktów, powinien zwrócić się z wnioskiem do policji. W końcu to policjanci zarządzają bazą punktów karnych w CEPiK. Być może w ten sposób ugra skrócenie terminu przedawnienia. Być może, bo wielość interpretacji moim zdaniem wcale nie oznacza stuprocentowego sukcesu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA