REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Przynajmniej w tym jednym punkcie...

tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance, tunel na Zakopiance, tunel na S7, tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich
Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Przynajmniej w tym jednym punkcie...
Krzysztof Nalewajko
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Jesteście zaskoczeni? No to może warto dodać, że tak wysokie statystyki dotyczą tylko jednego punktu na mapie drogowej kraju. Punktem tym jest tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance.

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Fraza jest nośna? I to jeszcze jak. Niestety nie odnosi się do całej sieci dróg w naszym kraju, a jedynie nieco ponad 2-kilometrowego odcinka. Dobra informacja jest taka, że polscy kierowcy potrafią jeździć przepisowo. Zła niestety taka, że potrzebują do tego wyraźnej zachęty...

REKLAMA

REKLAMA

Zaledwie 0,4 proc. kierowców popełnia wykroczenia w tunelu na S7

Tunel na Zakopiance został otwarty równy rok temu. W tym czasie na przeszło 2-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S7 wystawionych zostało nieco ponad 28 tys. mandatów. To oznacza, że każdego dnia kierowcy popełniali blisko 77 wykroczeń, średnio nieco ponad 3 na godzinę. Liczba jest wysoka? Gdy zostanie zapisana jako suchy fakt, z pewnością tak. Warto jednak dodać, że w tym samym czasie tunelem pod Luboniem Małym przejechało 7 640 329 pojazdów. To daje prawie 21 tys. aut dziennie i średnio 872 auta każdej godziny! 28 tys. wystawionych mandatów oznacza zatem, że zaledwie 0,4 proc. kierowców jechało odcinkiem zbyt szybko.

Oczywiście nie jest tak, że subordynacja przepisowa wynosząca 99,6 proc. kierowców to wynik poczucia odpowiedzialności ze strony kierowców. Prowadzących do tak restrykcyjnego stosowania przepisów zachęcił, a być może nawet zmusił... odcinkowy pomiar prędkości. OPP monitoruje przejazd całym tunelem na S7. A jego precyzja sprawia, że prowadzący stosują się do znaków B-33 "ograniczenie prędkości" wyświetlanych na tablicach umieszczonych przed wjazdem do przeprawy jota w jotę.

Jakie mandaty są wystawiane z OPP na S7 na Zakopiance? Zdecydowana większość prowadzących jedzie maksymalnie 20 km/h powyżej limitu. To oznacza, że grozi im nie więcej niż 200 zł grzywny i 3 punkty karne. Choć był i jeden rekordzista. Ten przekroczył limit prędkości o ponad 80 km/h. Dostał 2,5 tys. zł mandatu i 15 punktów karnych.

tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance, tunel na Zakopiance, tunel na S7, tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Przynajmniej w tym jednym punkcie...

GDDKiA

Tunel na S7 na Zakopiance to nie tunel. To inteligentny kolos!

Pierwszy "roczek" tunelu na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance to świetna okazja do podsumowania przepisowości jazdy kierowców w Polsce. To prawda. Warto jednak pamiętać też o innych aspektach związanych z długo wyczekiwaną przeprawą. Jej oddanie do użytkowania skróciło czas podróży między węzłami Lubień i Skomielna Biała o 20 minut. Poprawiło też przepustowość Zakopianki. A to nadal nie koniec. Bo tunel na S7 pod Luboniem to też:

REKLAMA

  • Jeden z najdłuższych tuneli w kraju. Ma długość 2058 m. Oficjalnie jest nazywany tunelem im. Marii i Lecha Kaczyńskich.
  • Niezwykle nowoczesny obiekt! Na nieco ponad 2 km trasy zamontowanych jest 170 kamer. A dodatkowo pojawiło się 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 sztuk czujników dymu, cztery czujniki liniowe ciepła oraz 178 głośników, przez które można podać ostrzeżenia i polecenia w przypadku wystąpienia sytuacji alarmowych.
  • Budowa tunelu rozpoczęła się w roku 2016. Trwała 6 lat i pochłonęła prawie miliard złotych. Prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, tj. 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.
  • Drążenie tunelu odbywało się z dwóch stron. Po masywu Lubonia Małego środku ekipa idąca od północy i południa się spotkały. Miało to miejsce 23 października 2019 r.
  • Tunel składa się z dwóch naw. Każda jest przeznaczona dla innego kierunku jazdy i każda została wyposażona w dwa pasy ruchu i pas awaryjny.
  • Tunel to prawdziwy rekordzista. Podczas pierwszych ferii zimowych dzienna przepustowość trasy sięgnęła 34 tys. pojazdów. W wakacje roku 2023 wynik został jednak pobity 10-krotnie!
  • Latem tunelem więcej pojazdów przejeżdżało w kierunku Krakowa (ponad 13 tysięcy) niż Zakopanego (prawie 12 tysięcy).

tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance, tunel na Zakopiance, tunel na S7, tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Przynajmniej w tym jednym punkcie...

GDDKiA

Sytuację w tunelu na S7 obserwuje aż 170 kamer i pracownicy centrum nadzoru

Tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w kraju. Posiada nie tyle znaki drogowe, co tablice wskaźnikowe, na których znaki są wyświetlane. To sprawia, że obserwując ruch oraz sytuację drogową, zarządca obiektu może w każdej chwili zmienić obowiązujące na trasie przepisy. Ma możliwość modyfikowania ograniczeń prędkości czy informowania kierowców o zagrożeniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ta funkcja nie byłaby jednak możliwa bez stałego nadzoru centrum zarządzania. Pracę osób zatrudnionych w tej jednostce ułatwiają wcześniej wspomniane czujniki, ale przede wszystkim kamery. Aż 170 kamer! Na liczbę tą składają się kamery obrotowe, wideo detekcji, kamery stałopozycyjne oraz kamery dualne (pokazujące zwykły obraz oraz termowizyjny). A to cały czas nie koniec, bo tunel wymaga też serwisowania. Prace serwisowe są prowadzone codziennie. Te większe są planowane tak, aby były prowadzone w nocy, gdy ruch okazuje się dużo mniejszy.

Tunel na trasie S7 przeszedł roczny przegląd gwarancyjny. Ten potwierdził bardzo dobry stan tunelu po 12-miesięcznym użytkowaniu przez kierowców.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA