REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Przynajmniej w tym jednym punkcie...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance, tunel na Zakopiance, tunel na S7, tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich
Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Przynajmniej w tym jednym punkcie...
Krzysztof Nalewajko
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Jesteście zaskoczeni? No to może warto dodać, że tak wysokie statystyki dotyczą tylko jednego punktu na mapie drogowej kraju. Punktem tym jest tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance.

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Fraza jest nośna? I to jeszcze jak. Niestety nie odnosi się do całej sieci dróg w naszym kraju, a jedynie nieco ponad 2-kilometrowego odcinka. Dobra informacja jest taka, że polscy kierowcy potrafią jeździć przepisowo. Zła niestety taka, że potrzebują do tego wyraźnej zachęty...

REKLAMA

REKLAMA

Zaledwie 0,4 proc. kierowców popełnia wykroczenia w tunelu na S7

Tunel na Zakopiance został otwarty równy rok temu. W tym czasie na przeszło 2-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S7 wystawionych zostało nieco ponad 28 tys. mandatów. To oznacza, że każdego dnia kierowcy popełniali blisko 77 wykroczeń, średnio nieco ponad 3 na godzinę. Liczba jest wysoka? Gdy zostanie zapisana jako suchy fakt, z pewnością tak. Warto jednak dodać, że w tym samym czasie tunelem pod Luboniem Małym przejechało 7 640 329 pojazdów. To daje prawie 21 tys. aut dziennie i średnio 872 auta każdej godziny! 28 tys. wystawionych mandatów oznacza zatem, że zaledwie 0,4 proc. kierowców jechało odcinkiem zbyt szybko.

Oczywiście nie jest tak, że subordynacja przepisowa wynosząca 99,6 proc. kierowców to wynik poczucia odpowiedzialności ze strony kierowców. Prowadzących do tak restrykcyjnego stosowania przepisów zachęcił, a być może nawet zmusił... odcinkowy pomiar prędkości. OPP monitoruje przejazd całym tunelem na S7. A jego precyzja sprawia, że prowadzący stosują się do znaków B-33 "ograniczenie prędkości" wyświetlanych na tablicach umieszczonych przed wjazdem do przeprawy jota w jotę.

Jakie mandaty są wystawiane z OPP na S7 na Zakopiance? Zdecydowana większość prowadzących jedzie maksymalnie 20 km/h powyżej limitu. To oznacza, że grozi im nie więcej niż 200 zł grzywny i 3 punkty karne. Choć był i jeden rekordzista. Ten przekroczył limit prędkości o ponad 80 km/h. Dostał 2,5 tys. zł mandatu i 15 punktów karnych.

tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance, tunel na Zakopiance, tunel na S7, tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Przynajmniej w tym jednym punkcie...

GDDKiA

Tunel na S7 na Zakopiance to nie tunel. To inteligentny kolos!

Pierwszy "roczek" tunelu na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance to świetna okazja do podsumowania przepisowości jazdy kierowców w Polsce. To prawda. Warto jednak pamiętać też o innych aspektach związanych z długo wyczekiwaną przeprawą. Jej oddanie do użytkowania skróciło czas podróży między węzłami Lubień i Skomielna Biała o 20 minut. Poprawiło też przepustowość Zakopianki. A to nadal nie koniec. Bo tunel na S7 pod Luboniem to też:

REKLAMA

  • Jeden z najdłuższych tuneli w kraju. Ma długość 2058 m. Oficjalnie jest nazywany tunelem im. Marii i Lecha Kaczyńskich.
  • Niezwykle nowoczesny obiekt! Na nieco ponad 2 km trasy zamontowanych jest 170 kamer. A dodatkowo pojawiło się 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 sztuk czujników dymu, cztery czujniki liniowe ciepła oraz 178 głośników, przez które można podać ostrzeżenia i polecenia w przypadku wystąpienia sytuacji alarmowych.
  • Budowa tunelu rozpoczęła się w roku 2016. Trwała 6 lat i pochłonęła prawie miliard złotych. Prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, tj. 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.
  • Drążenie tunelu odbywało się z dwóch stron. Po masywu Lubonia Małego środku ekipa idąca od północy i południa się spotkały. Miało to miejsce 23 października 2019 r.
  • Tunel składa się z dwóch naw. Każda jest przeznaczona dla innego kierunku jazdy i każda została wyposażona w dwa pasy ruchu i pas awaryjny.
  • Tunel to prawdziwy rekordzista. Podczas pierwszych ferii zimowych dzienna przepustowość trasy sięgnęła 34 tys. pojazdów. W wakacje roku 2023 wynik został jednak pobity 10-krotnie!
  • Latem tunelem więcej pojazdów przejeżdżało w kierunku Krakowa (ponad 13 tysięcy) niż Zakopanego (prawie 12 tysięcy).

tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance, tunel na Zakopiance, tunel na S7, tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Przynajmniej w tym jednym punkcie...

GDDKiA

Sytuację w tunelu na S7 obserwuje aż 170 kamer i pracownicy centrum nadzoru

Tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w kraju. Posiada nie tyle znaki drogowe, co tablice wskaźnikowe, na których znaki są wyświetlane. To sprawia, że obserwując ruch oraz sytuację drogową, zarządca obiektu może w każdej chwili zmienić obowiązujące na trasie przepisy. Ma możliwość modyfikowania ograniczeń prędkości czy informowania kierowców o zagrożeniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ta funkcja nie byłaby jednak możliwa bez stałego nadzoru centrum zarządzania. Pracę osób zatrudnionych w tej jednostce ułatwiają wcześniej wspomniane czujniki, ale przede wszystkim kamery. Aż 170 kamer! Na liczbę tą składają się kamery obrotowe, wideo detekcji, kamery stałopozycyjne oraz kamery dualne (pokazujące zwykły obraz oraz termowizyjny). A to cały czas nie koniec, bo tunel wymaga też serwisowania. Prace serwisowe są prowadzone codziennie. Te większe są planowane tak, aby były prowadzone w nocy, gdy ruch okazuje się dużo mniejszy.

Tunel na trasie S7 przeszedł roczny przegląd gwarancyjny. Ten potwierdził bardzo dobry stan tunelu po 12-miesięcznym użytkowaniu przez kierowców.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA