REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Przynajmniej w tym jednym punkcie...

tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance, tunel na Zakopiance, tunel na S7, tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich
Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Przynajmniej w tym jednym punkcie...
Krzysztof Nalewajko
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Jesteście zaskoczeni? No to może warto dodać, że tak wysokie statystyki dotyczą tylko jednego punktu na mapie drogowej kraju. Punktem tym jest tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance.

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Fraza jest nośna? I to jeszcze jak. Niestety nie odnosi się do całej sieci dróg w naszym kraju, a jedynie nieco ponad 2-kilometrowego odcinka. Dobra informacja jest taka, że polscy kierowcy potrafią jeździć przepisowo. Zła niestety taka, że potrzebują do tego wyraźnej zachęty...

REKLAMA

Zaledwie 0,4 proc. kierowców popełnia wykroczenia w tunelu na S7

REKLAMA

Tunel na Zakopiance został otwarty równy rok temu. W tym czasie na przeszło 2-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S7 wystawionych zostało nieco ponad 28 tys. mandatów. To oznacza, że każdego dnia kierowcy popełniali blisko 77 wykroczeń, średnio nieco ponad 3 na godzinę. Liczba jest wysoka? Gdy zostanie zapisana jako suchy fakt, z pewnością tak. Warto jednak dodać, że w tym samym czasie tunelem pod Luboniem Małym przejechało 7 640 329 pojazdów. To daje prawie 21 tys. aut dziennie i średnio 872 auta każdej godziny! 28 tys. wystawionych mandatów oznacza zatem, że zaledwie 0,4 proc. kierowców jechało odcinkiem zbyt szybko.

Oczywiście nie jest tak, że subordynacja przepisowa wynosząca 99,6 proc. kierowców to wynik poczucia odpowiedzialności ze strony kierowców. Prowadzących do tak restrykcyjnego stosowania przepisów zachęcił, a być może nawet zmusił... odcinkowy pomiar prędkości. OPP monitoruje przejazd całym tunelem na S7. A jego precyzja sprawia, że prowadzący stosują się do znaków B-33 "ograniczenie prędkości" wyświetlanych na tablicach umieszczonych przed wjazdem do przeprawy jota w jotę.

Jakie mandaty są wystawiane z OPP na S7 na Zakopiance? Zdecydowana większość prowadzących jedzie maksymalnie 20 km/h powyżej limitu. To oznacza, że grozi im nie więcej niż 200 zł grzywny i 3 punkty karne. Choć był i jeden rekordzista. Ten przekroczył limit prędkości o ponad 80 km/h. Dostał 2,5 tys. zł mandatu i 15 punktów karnych.

tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance, tunel na Zakopiance, tunel na S7, tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich

tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance, tunel na Zakopiance, tunel na S7, tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Przynajmniej w tym jednym punkcie...

GDDKiA

Tunel na S7 na Zakopiance to nie tunel. To inteligentny kolos!

Pierwszy "roczek" tunelu na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance to świetna okazja do podsumowania przepisowości jazdy kierowców w Polsce. To prawda. Warto jednak pamiętać też o innych aspektach związanych z długo wyczekiwaną przeprawą. Jej oddanie do użytkowania skróciło czas podróży między węzłami Lubień i Skomielna Biała o 20 minut. Poprawiło też przepustowość Zakopianki. A to nadal nie koniec. Bo tunel na S7 pod Luboniem to też:

  • Jeden z najdłuższych tuneli w kraju. Ma długość 2058 m. Oficjalnie jest nazywany tunelem im. Marii i Lecha Kaczyńskich.
  • Niezwykle nowoczesny obiekt! Na nieco ponad 2 km trasy zamontowanych jest 170 kamer. A dodatkowo pojawiło się 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 sztuk czujników dymu, cztery czujniki liniowe ciepła oraz 178 głośników, przez które można podać ostrzeżenia i polecenia w przypadku wystąpienia sytuacji alarmowych.
  • Budowa tunelu rozpoczęła się w roku 2016. Trwała 6 lat i pochłonęła prawie miliard złotych. Prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, tj. 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.
  • Drążenie tunelu odbywało się z dwóch stron. Po masywu Lubonia Małego środku ekipa idąca od północy i południa się spotkały. Miało to miejsce 23 października 2019 r.
  • Tunel składa się z dwóch naw. Każda jest przeznaczona dla innego kierunku jazdy i każda została wyposażona w dwa pasy ruchu i pas awaryjny.
  • Tunel to prawdziwy rekordzista. Podczas pierwszych ferii zimowych dzienna przepustowość trasy sięgnęła 34 tys. pojazdów. W wakacje roku 2023 wynik został jednak pobity 10-krotnie!
  • Latem tunelem więcej pojazdów przejeżdżało w kierunku Krakowa (ponad 13 tysięcy) niż Zakopanego (prawie 12 tysięcy).
tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance, tunel na Zakopiance, tunel na S7, tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich

tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance, tunel na Zakopiance, tunel na S7, tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Przynajmniej w tym jednym punkcie...

GDDKiA

Sytuację w tunelu na S7 obserwuje aż 170 kamer i pracownicy centrum nadzoru

REKLAMA

Tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w kraju. Posiada nie tyle znaki drogowe, co tablice wskaźnikowe, na których znaki są wyświetlane. To sprawia, że obserwując ruch oraz sytuację drogową, zarządca obiektu może w każdej chwili zmienić obowiązujące na trasie przepisy. Ma możliwość modyfikowania ograniczeń prędkości czy informowania kierowców o zagrożeniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ta funkcja nie byłaby jednak możliwa bez stałego nadzoru centrum zarządzania. Pracę osób zatrudnionych w tej jednostce ułatwiają wcześniej wspomniane czujniki, ale przede wszystkim kamery. Aż 170 kamer! Na liczbę tą składają się kamery obrotowe, wideo detekcji, kamery stałopozycyjne oraz kamery dualne (pokazujące zwykły obraz oraz termowizyjny). A to cały czas nie koniec, bo tunel wymaga też serwisowania. Prace serwisowe są prowadzone codziennie. Te większe są planowane tak, aby były prowadzone w nocy, gdy ruch okazuje się dużo mniejszy.

Tunel na trasie S7 przeszedł roczny przegląd gwarancyjny. Ten potwierdził bardzo dobry stan tunelu po 12-miesięcznym użytkowaniu przez kierowców.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA