REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Przynajmniej w tym jednym punkcie...

tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance, tunel na Zakopiance, tunel na S7, tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich
Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Przynajmniej w tym jednym punkcie...
Krzysztof Nalewajko
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Jesteście zaskoczeni? No to może warto dodać, że tak wysokie statystyki dotyczą tylko jednego punktu na mapie drogowej kraju. Punktem tym jest tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance.

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Fraza jest nośna? I to jeszcze jak. Niestety nie odnosi się do całej sieci dróg w naszym kraju, a jedynie nieco ponad 2-kilometrowego odcinka. Dobra informacja jest taka, że polscy kierowcy potrafią jeździć przepisowo. Zła niestety taka, że potrzebują do tego wyraźnej zachęty...

REKLAMA

Zaledwie 0,4 proc. kierowców popełnia wykroczenia w tunelu na S7

REKLAMA

Tunel na Zakopiance został otwarty równy rok temu. W tym czasie na przeszło 2-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S7 wystawionych zostało nieco ponad 28 tys. mandatów. To oznacza, że każdego dnia kierowcy popełniali blisko 77 wykroczeń, średnio nieco ponad 3 na godzinę. Liczba jest wysoka? Gdy zostanie zapisana jako suchy fakt, z pewnością tak. Warto jednak dodać, że w tym samym czasie tunelem pod Luboniem Małym przejechało 7 640 329 pojazdów. To daje prawie 21 tys. aut dziennie i średnio 872 auta każdej godziny! 28 tys. wystawionych mandatów oznacza zatem, że zaledwie 0,4 proc. kierowców jechało odcinkiem zbyt szybko.

Oczywiście nie jest tak, że subordynacja przepisowa wynosząca 99,6 proc. kierowców to wynik poczucia odpowiedzialności ze strony kierowców. Prowadzących do tak restrykcyjnego stosowania przepisów zachęcił, a być może nawet zmusił... odcinkowy pomiar prędkości. OPP monitoruje przejazd całym tunelem na S7. A jego precyzja sprawia, że prowadzący stosują się do znaków B-33 "ograniczenie prędkości" wyświetlanych na tablicach umieszczonych przed wjazdem do przeprawy jota w jotę.

Jakie mandaty są wystawiane z OPP na S7 na Zakopiance? Zdecydowana większość prowadzących jedzie maksymalnie 20 km/h powyżej limitu. To oznacza, że grozi im nie więcej niż 200 zł grzywny i 3 punkty karne. Choć był i jeden rekordzista. Ten przekroczył limit prędkości o ponad 80 km/h. Dostał 2,5 tys. zł mandatu i 15 punktów karnych.

tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance, tunel na Zakopiance, tunel na S7, tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich

tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance, tunel na Zakopiance, tunel na S7, tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Przynajmniej w tym jednym punkcie...

GDDKiA

Tunel na S7 na Zakopiance to nie tunel. To inteligentny kolos!

Pierwszy "roczek" tunelu na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance to świetna okazja do podsumowania przepisowości jazdy kierowców w Polsce. To prawda. Warto jednak pamiętać też o innych aspektach związanych z długo wyczekiwaną przeprawą. Jej oddanie do użytkowania skróciło czas podróży między węzłami Lubień i Skomielna Biała o 20 minut. Poprawiło też przepustowość Zakopianki. A to nadal nie koniec. Bo tunel na S7 pod Luboniem to też:

  • Jeden z najdłuższych tuneli w kraju. Ma długość 2058 m. Oficjalnie jest nazywany tunelem im. Marii i Lecha Kaczyńskich.
  • Niezwykle nowoczesny obiekt! Na nieco ponad 2 km trasy zamontowanych jest 170 kamer. A dodatkowo pojawiło się 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 sztuk czujników dymu, cztery czujniki liniowe ciepła oraz 178 głośników, przez które można podać ostrzeżenia i polecenia w przypadku wystąpienia sytuacji alarmowych.
  • Budowa tunelu rozpoczęła się w roku 2016. Trwała 6 lat i pochłonęła prawie miliard złotych. Prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, tj. 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.
  • Drążenie tunelu odbywało się z dwóch stron. Po masywu Lubonia Małego środku ekipa idąca od północy i południa się spotkały. Miało to miejsce 23 października 2019 r.
  • Tunel składa się z dwóch naw. Każda jest przeznaczona dla innego kierunku jazdy i każda została wyposażona w dwa pasy ruchu i pas awaryjny.
  • Tunel to prawdziwy rekordzista. Podczas pierwszych ferii zimowych dzienna przepustowość trasy sięgnęła 34 tys. pojazdów. W wakacje roku 2023 wynik został jednak pobity 10-krotnie!
  • Latem tunelem więcej pojazdów przejeżdżało w kierunku Krakowa (ponad 13 tysięcy) niż Zakopanego (prawie 12 tysięcy).
tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance, tunel na Zakopiance, tunel na S7, tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich

tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance, tunel na Zakopiance, tunel na S7, tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich

Ponad 99 proc. kierowców w Polsce jeździ przepisowo. Przynajmniej w tym jednym punkcie...

GDDKiA

Sytuację w tunelu na S7 obserwuje aż 170 kamer i pracownicy centrum nadzoru

REKLAMA

Tunel na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym na Zakopiance jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w kraju. Posiada nie tyle znaki drogowe, co tablice wskaźnikowe, na których znaki są wyświetlane. To sprawia, że obserwując ruch oraz sytuację drogową, zarządca obiektu może w każdej chwili zmienić obowiązujące na trasie przepisy. Ma możliwość modyfikowania ograniczeń prędkości czy informowania kierowców o zagrożeniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ta funkcja nie byłaby jednak możliwa bez stałego nadzoru centrum zarządzania. Pracę osób zatrudnionych w tej jednostce ułatwiają wcześniej wspomniane czujniki, ale przede wszystkim kamery. Aż 170 kamer! Na liczbę tą składają się kamery obrotowe, wideo detekcji, kamery stałopozycyjne oraz kamery dualne (pokazujące zwykły obraz oraz termowizyjny). A to cały czas nie koniec, bo tunel wymaga też serwisowania. Prace serwisowe są prowadzone codziennie. Te większe są planowane tak, aby były prowadzone w nocy, gdy ruch okazuje się dużo mniejszy.

Tunel na trasie S7 przeszedł roczny przegląd gwarancyjny. Ten potwierdził bardzo dobry stan tunelu po 12-miesięcznym użytkowaniu przez kierowców.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA