REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa. A to nie koniec nowości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa, strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa, SCT Warszawa
Strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa. A to nie koniec nowości
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wszystko wskazuje na to, że strefa czystego transportu w Warszawie ostatecznie okaże się dwa razy większa, niż pierwotnie zakładano. Taka decyzja stanowi wynik konsultacji społecznych. W nowym projekcie przewidziane są też ulgi dla seniorów.

Już w lipcu roku 2024 w Warszawie może się pojawić strefa czystego transportu. Stołeczny ratusz postanowił zatem pochwalić się kolejnymi ustaleniami. Tym razem są one wynikiem m.in. konsultacji społecznych SCT. Te trwały trzy miesiące. Przeprowadzone zostały również dodatkowe analizy w zakresie zgłoszonych propozycji zmian.

REKLAMA

REKLAMA

Gdzie będzie obowiązywać SCT w Warszawie?

Pierwszą z nowości jest rozszerzenie strefy czystego transportu w Warszawie. Ostatecznie obejmie ona dwukrotnie większy obszar, niż zakładano pierwotnie. Ma obowiązywać na terenie:

  • całego Śródmieścia,
  • całego Żoliborza,
  • całej Pragi Północ,
  • prawie całej Ochoty (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni),
  • prawie całej Pragi Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody),
  • większości Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca),
  • około połowy Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

Nowy projekt SCT w Warszawie trafi w najbliższych dniach pod obrady Rady m. st. Warszawy, która podejmie decyzję o jej ostatecznym kształcie i terminach.

strefa czystego transportu w Warszawie, SCT Warszawa, strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa

Strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa. A to nie koniec nowości

Urząd Miasta Warszawa

Mieszkańcy strefy czystego transportu w Warszawie i wyjątki

Drugą z nowości jest wyjście w kierunku mieszkańców danych dzielnic, w tym w szczególności seniorów. Seniorów, którzy mogą mieć problem z dostosowaniem się do wymogów strefy czystego transportu w Warszawie. Poprawki w tym zakresie zostały zgłoszone przez mieszkańców. Na czym będą polegać? Mieszkańców strefy będą mieli cztery lata na dostosowanie się do jej wymogów (zacznie ich obowiązywać dopiero trzeci stopień wprowadzania SCT). Bezterminowy wyjątek obejmie zaś auta kierowców, którzy ukończyli 70 lat (i przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów) i pojazdy zabytkowe.

REKLAMA

Kto zostanie uznany za mieszkańca SCT w Warszawie? Osoba, która zamieszkuje obszar wyznaczony w ramach strefy, a do tego płaci podatki w Warszawie. Osoby takie będą zwolnione z obowiązku spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania.

SCT oznacza utrudnienia dla mieszkańców Warszawy i osób przyjeżdżających do tego miasta. Mimo wszystko projekt spotkał się z poparciem. Z badania zrealizowanego na przełomie marca i kwietnia 2023 na zlecenie stołecznego ratusza na reprezentatywnej grupie 1020 mieszkańców Warszawy wynika, że niemal 70 proc. dorosłych mieszkańców Warszawy (w tym 66 proc. kierowców deklarujących jazdę autem regularnie) popiera wprowadzenie SCT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady poruszania się w strefie czystego transportu w Warszawie

Pierwszy etap wprowadzania strefy czystego transportu w Warszawie pojawi się w lipcu 2024 r. Wtedy na obszar SCT nie wjadą pojazdy z silnikiem diesla starsze niż 18 lat (norma Euro 4) i pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 27 lat (norma Euro 2). To jednak dopiero początek. Następnie:

  • od 2026 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 16 lat (norma Euro 5) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 25 lat (norma Euro 3).
  • od 2028 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 13 lat (norma Euro 6) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 22 lata (norma Euro 4).
  • od 2030 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 11 lat (norma Euro 6dt) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 20 lat (norma Euro 5).
  • od 2032 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 11 lat (norma Euro 6d) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 17 lat (norma Euro 6).

strefa czystego transportu w Warszawie, SCT Warszawa, strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa

Strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa. A to nie koniec nowości

Urząd Miasta Warszawa

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA