Strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa. A to nie koniec nowości
REKLAMA
REKLAMA
- Gdzie będzie obowiązywać SCT w Warszawie?
- Mieszkańcy strefy czystego transportu w Warszawie i wyjątki
- Zasady poruszania się w strefie czystego transportu w Warszawie
Już w lipcu roku 2024 w Warszawie może się pojawić strefa czystego transportu. Stołeczny ratusz postanowił zatem pochwalić się kolejnymi ustaleniami. Tym razem są one wynikiem m.in. konsultacji społecznych SCT. Te trwały trzy miesiące. Przeprowadzone zostały również dodatkowe analizy w zakresie zgłoszonych propozycji zmian.
REKLAMA
Gdzie będzie obowiązywać SCT w Warszawie?
Pierwszą z nowości jest rozszerzenie strefy czystego transportu w Warszawie. Ostatecznie obejmie ona dwukrotnie większy obszar, niż zakładano pierwotnie. Ma obowiązywać na terenie:
- całego Śródmieścia,
- całego Żoliborza,
- całej Pragi Północ,
- prawie całej Ochoty (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni),
- prawie całej Pragi Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody),
- większości Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca),
- około połowy Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).
Nowy projekt SCT w Warszawie trafi w najbliższych dniach pod obrady Rady m. st. Warszawy, która podejmie decyzję o jej ostatecznym kształcie i terminach.
Mieszkańcy strefy czystego transportu w Warszawie i wyjątki
Drugą z nowości jest wyjście w kierunku mieszkańców danych dzielnic, w tym w szczególności seniorów. Seniorów, którzy mogą mieć problem z dostosowaniem się do wymogów strefy czystego transportu w Warszawie. Poprawki w tym zakresie zostały zgłoszone przez mieszkańców. Na czym będą polegać? Mieszkańców strefy będą mieli cztery lata na dostosowanie się do jej wymogów (zacznie ich obowiązywać dopiero trzeci stopień wprowadzania SCT). Bezterminowy wyjątek obejmie zaś auta kierowców, którzy ukończyli 70 lat (i przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów) i pojazdy zabytkowe.
Kto zostanie uznany za mieszkańca SCT w Warszawie? Osoba, która zamieszkuje obszar wyznaczony w ramach strefy, a do tego płaci podatki w Warszawie. Osoby takie będą zwolnione z obowiązku spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania.
SCT oznacza utrudnienia dla mieszkańców Warszawy i osób przyjeżdżających do tego miasta. Mimo wszystko projekt spotkał się z poparciem. Z badania zrealizowanego na przełomie marca i kwietnia 2023 na zlecenie stołecznego ratusza na reprezentatywnej grupie 1020 mieszkańców Warszawy wynika, że niemal 70 proc. dorosłych mieszkańców Warszawy (w tym 66 proc. kierowców deklarujących jazdę autem regularnie) popiera wprowadzenie SCT.
Zasady poruszania się w strefie czystego transportu w Warszawie
Pierwszy etap wprowadzania strefy czystego transportu w Warszawie pojawi się w lipcu 2024 r. Wtedy na obszar SCT nie wjadą pojazdy z silnikiem diesla starsze niż 18 lat (norma Euro 4) i pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 27 lat (norma Euro 2). To jednak dopiero początek. Następnie:
- od 2026 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 16 lat (norma Euro 5) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 25 lat (norma Euro 3).
- od 2028 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 13 lat (norma Euro 6) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 22 lata (norma Euro 4).
- od 2030 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 11 lat (norma Euro 6dt) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 20 lat (norma Euro 5).
- od 2032 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 11 lat (norma Euro 6d) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 17 lat (norma Euro 6).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.