REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa. A to nie koniec nowości

strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa, strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa, SCT Warszawa
Strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa. A to nie koniec nowości
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wszystko wskazuje na to, że strefa czystego transportu w Warszawie ostatecznie okaże się dwa razy większa, niż pierwotnie zakładano. Taka decyzja stanowi wynik konsultacji społecznych. W nowym projekcie przewidziane są też ulgi dla seniorów.

Już w lipcu roku 2024 w Warszawie może się pojawić strefa czystego transportu. Stołeczny ratusz postanowił zatem pochwalić się kolejnymi ustaleniami. Tym razem są one wynikiem m.in. konsultacji społecznych SCT. Te trwały trzy miesiące. Przeprowadzone zostały również dodatkowe analizy w zakresie zgłoszonych propozycji zmian.

REKLAMA

Gdzie będzie obowiązywać SCT w Warszawie?

Pierwszą z nowości jest rozszerzenie strefy czystego transportu w Warszawie. Ostatecznie obejmie ona dwukrotnie większy obszar, niż zakładano pierwotnie. Ma obowiązywać na terenie:

  • całego Śródmieścia,
  • całego Żoliborza,
  • całej Pragi Północ,
  • prawie całej Ochoty (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni),
  • prawie całej Pragi Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody),
  • większości Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca),
  • około połowy Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

Nowy projekt SCT w Warszawie trafi w najbliższych dniach pod obrady Rady m. st. Warszawy, która podejmie decyzję o jej ostatecznym kształcie i terminach.

strefa czystego transportu w Warszawie, SCT Warszawa, strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa

strefa czystego transportu w Warszawie, SCT Warszawa, strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa

Strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa. A to nie koniec nowości

Urząd Miasta Warszawa

Mieszkańcy strefy czystego transportu w Warszawie i wyjątki

Drugą z nowości jest wyjście w kierunku mieszkańców danych dzielnic, w tym w szczególności seniorów. Seniorów, którzy mogą mieć problem z dostosowaniem się do wymogów strefy czystego transportu w Warszawie. Poprawki w tym zakresie zostały zgłoszone przez mieszkańców. Na czym będą polegać? Mieszkańców strefy będą mieli cztery lata na dostosowanie się do jej wymogów (zacznie ich obowiązywać dopiero trzeci stopień wprowadzania SCT). Bezterminowy wyjątek obejmie zaś auta kierowców, którzy ukończyli 70 lat (i przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów) i pojazdy zabytkowe.

Kto zostanie uznany za mieszkańca SCT w Warszawie? Osoba, która zamieszkuje obszar wyznaczony w ramach strefy, a do tego płaci podatki w Warszawie. Osoby takie będą zwolnione z obowiązku spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania.

SCT oznacza utrudnienia dla mieszkańców Warszawy i osób przyjeżdżających do tego miasta. Mimo wszystko projekt spotkał się z poparciem. Z badania zrealizowanego na przełomie marca i kwietnia 2023 na zlecenie stołecznego ratusza na reprezentatywnej grupie 1020 mieszkańców Warszawy wynika, że niemal 70 proc. dorosłych mieszkańców Warszawy (w tym 66 proc. kierowców deklarujących jazdę autem regularnie) popiera wprowadzenie SCT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady poruszania się w strefie czystego transportu w Warszawie

Pierwszy etap wprowadzania strefy czystego transportu w Warszawie pojawi się w lipcu 2024 r. Wtedy na obszar SCT nie wjadą pojazdy z silnikiem diesla starsze niż 18 lat (norma Euro 4) i pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 27 lat (norma Euro 2). To jednak dopiero początek. Następnie:

  • od 2026 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 16 lat (norma Euro 5) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 25 lat (norma Euro 3).
  • od 2028 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 13 lat (norma Euro 6) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 22 lata (norma Euro 4).
  • od 2030 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 11 lat (norma Euro 6dt) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 20 lat (norma Euro 5).
  • od 2032 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 11 lat (norma Euro 6d) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 17 lat (norma Euro 6).
strefa czystego transportu w Warszawie, SCT Warszawa, strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa

strefa czystego transportu w Warszawie, SCT Warszawa, strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa

Strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa. A to nie koniec nowości

Urząd Miasta Warszawa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA