REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata CO2 od ciężarówek w Niemczech i Austrii. Zasady, sposób naliczania, obniżki

opłata CO2 od ciężarówek w Niemczech i Austrii, opłata drogowa od ciężarówek w Niemczech i Austrii, opłata drogowa emisyjna od ciężarówek w Niemczech i Austrii
opłata CO2 od ciężarówek w Niemczech i Austrii, opłata drogowa od ciężarówek w Niemczech i Austrii, opłata drogowa emisyjna od ciężarówek w Niemczech i Austrii
Opłata CO2 od ciężarówek w Niemczech i Austrii. Zasady, sposób naliczania, obniżki
Krzysztof Nalewajko
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Niemcy i Austria jako pierwsze wprowadzają opłaty drogowe za emisję CO2 przez ciężarówki. Automatycznie pojazd ma przypisaną klasę najniższą i najdroższą. Właściciel auta może jednak w prosty sposób obniżyć opłatę emisyjną. Wystarczy, że poda szereg danych.

Niemcy i Austria zdobywają się na pionierski ruch. Jako pierwsze postanowiły wdrożyć europejską dyrektywę Eurovignette, dotyczącą opłat drogowych. Te będą obowiązywały samochody ciężarowe i są uzależnione od emisji CO2. Dyrektywa jest obowiązkowa w UE od marca 2025 r. Niemcy wprowadzą ją 1 grudnia 2023, a Austria 1 stycznia 2024 roku.

REKLAMA

Klasy emisji CO2 przy opłacie drogowej w Niemczech i Austrii

REKLAMA

Założenia nowej opłaty drogowej są proste. Funkcjonować ma pięć progów emisyjnych ustalonych dyrektywą. Problem polega na tym, że progi emisyjne wcale nie pokrywają się np. z normami Euro, które obowiązują w przypadku rejestracji pojazdów. Tu zasady są inne.

Wszystkie pojazdy z silnikiem spalinowym i datą pierwszej rejestracji przed 1 lipca 2019 r. są automatycznie klasyfikowane do klasy 1 emisji CO2. Dla pojazdów z silnikiem spalinowym i datą pierwszej rejestracji po 1 lipca 2019 r. potrzebne będą dodatkowe parametry, które pozwolą zwiększyć normę, a więc i obniżyć opłatę drogową – wyjaśnia Ferdinand Butaš, Dyrektor Produktu ds. Opłat w Eurowag.

Wyjątek jest jeden. Z góry do najwyższej, piątej klasy emisji automatycznie trafią wyłącznie samochody ciężarowe o zerowej emisji. Mowa o ciężarówkach wodorowej lub elektrycznych.

Jak obniżyć opłatę drogową za emisję CO2 w Niemczech i Austrii?

REKLAMA

Operatorzy wysyłający swoje pojazdy do Niemiec czy Austrii, powinni zadbać o to, aby złożyć wszystkie konieczne dokumenty w przypadku aut, które zostały zarejestrowane po 1 lipca 2019 r. Te powinny wskazywać na klasę pojazdu, konfigurację osi kół, technicznie dopuszczalną masę całkowitą pod obciążeniem, grupę pojazdów, kabinę sypialną, znamionową moc silnika w kW, emisję CO2 w g CO2/km, datę pierwszej rejestracji oraz konfigurację podwozia. Takie wskaźniki mają główne znaczenie dla określenia normy i wyliczenia wysokości opłaty drogowej.

Niedotrzymanie tego obowiązku będzie wyjątkowo kosztowne. Jak szacują specjaliści Eurowag, brak informacji i zaliczenie pojazdu do najniższej klasy emisji, może dla nowoczesnej ciężarówki oznaczać nawet 70 do 80 proc. wyższą opłatę drogową emisyjną. Różnica jest zatem potężna.

Gdzie wprowadzić dane potrzebne do wyliczenia opłaty drogowej?

Powyższe dane trzeba wprowadzić ręcznie do portalu lub systemu dostawcy usług związanych z opłatami drogowymi. Trzeba to zrobić w terminie określonym przez dany kraj. Tak, aby wysokość ewentualnych opłat drogowych została naliczona prawidłowo.

Na tym jednak nie koniec, bo np. w przypadku Niemiec, konieczny będzie jeszcze jeden obowiązek. Chodzi o aktualizację masy ciężarówki. Dotychczas do obliczania opłat wykorzystywano maksymalną dopuszczalną masę pojazdu (F.2 w karcie homologacji technicznej), ale po zmianach konieczne będzie podanie maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej pod obciążeniem (F.1). Eurowag szacuje, że ta aktualizacja dotyczy nawet 55 000 pojazdów obsługiwanych przez swoich klientów.

Gdzie znaleźć dane potrzebne do określenia klasy emisji CO2?

Operator danego środka transportu musi przedstawić dość szczegółowe informacje w celu wskazania klasy emisji CO2. Skąd ma je jednak wziąć? Kanały dostępu są tak naprawdę dwa. Spedytor może:

  • znaleźć je w Certyfikacie Zgodności (CoC), Customer Information File (CIF) lub w karcie technicznej pojazdu.
  • poprosić producenta pojazdu o wydanie któregoś z powyższych dokumentów ponownie.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    Zmiany dla kierowców w 2024 r. Lista jest długa. Szykuje się kolejna rewolucja w przepisach

    Pojawią się strefy czystego transportu, konfiskata samochodu pijanych kierowców oraz obowiązkowa kamera na kierownicy i czarna skrzynka w aucie. A to dopiero początek zmian dla kierowców, które przyniesie 366 dni 2024 r. W tym materiale znajdziesz pełną listę nowości.

    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    REKLAMA

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    REKLAMA

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    REKLAMA