REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata CO2 od ciężarówek w Niemczech i Austrii. Zasady, sposób naliczania, obniżki

opłata CO2 od ciężarówek w Niemczech i Austrii, opłata drogowa od ciężarówek w Niemczech i Austrii, opłata drogowa emisyjna od ciężarówek w Niemczech i Austrii
Opłata CO2 od ciężarówek w Niemczech i Austrii. Zasady, sposób naliczania, obniżki
Krzysztof Nalewajko
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Niemcy i Austria jako pierwsze wprowadzają opłaty drogowe za emisję CO2 przez ciężarówki. Automatycznie pojazd ma przypisaną klasę najniższą i najdroższą. Właściciel auta może jednak w prosty sposób obniżyć opłatę emisyjną. Wystarczy, że poda szereg danych.

Niemcy i Austria zdobywają się na pionierski ruch. Jako pierwsze postanowiły wdrożyć europejską dyrektywę Eurovignette, dotyczącą opłat drogowych. Te będą obowiązywały samochody ciężarowe i są uzależnione od emisji CO2. Dyrektywa jest obowiązkowa w UE od marca 2025 r. Niemcy wprowadzą ją 1 grudnia 2023, a Austria 1 stycznia 2024 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Klasy emisji CO2 przy opłacie drogowej w Niemczech i Austrii

Założenia nowej opłaty drogowej są proste. Funkcjonować ma pięć progów emisyjnych ustalonych dyrektywą. Problem polega na tym, że progi emisyjne wcale nie pokrywają się np. z normami Euro, które obowiązują w przypadku rejestracji pojazdów. Tu zasady są inne.

Wszystkie pojazdy z silnikiem spalinowym i datą pierwszej rejestracji przed 1 lipca 2019 r. są automatycznie klasyfikowane do klasy 1 emisji CO2. Dla pojazdów z silnikiem spalinowym i datą pierwszej rejestracji po 1 lipca 2019 r. potrzebne będą dodatkowe parametry, które pozwolą zwiększyć normę, a więc i obniżyć opłatę drogową – wyjaśnia Ferdinand Butaš, Dyrektor Produktu ds. Opłat w Eurowag.

Wyjątek jest jeden. Z góry do najwyższej, piątej klasy emisji automatycznie trafią wyłącznie samochody ciężarowe o zerowej emisji. Mowa o ciężarówkach wodorowej lub elektrycznych.

REKLAMA

Jak obniżyć opłatę drogową za emisję CO2 w Niemczech i Austrii?

Operatorzy wysyłający swoje pojazdy do Niemiec czy Austrii, powinni zadbać o to, aby złożyć wszystkie konieczne dokumenty w przypadku aut, które zostały zarejestrowane po 1 lipca 2019 r. Te powinny wskazywać na klasę pojazdu, konfigurację osi kół, technicznie dopuszczalną masę całkowitą pod obciążeniem, grupę pojazdów, kabinę sypialną, znamionową moc silnika w kW, emisję CO2 w g CO2/km, datę pierwszej rejestracji oraz konfigurację podwozia. Takie wskaźniki mają główne znaczenie dla określenia normy i wyliczenia wysokości opłaty drogowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niedotrzymanie tego obowiązku będzie wyjątkowo kosztowne. Jak szacują specjaliści Eurowag, brak informacji i zaliczenie pojazdu do najniższej klasy emisji, może dla nowoczesnej ciężarówki oznaczać nawet 70 do 80 proc. wyższą opłatę drogową emisyjną. Różnica jest zatem potężna.

Gdzie wprowadzić dane potrzebne do wyliczenia opłaty drogowej?

Powyższe dane trzeba wprowadzić ręcznie do portalu lub systemu dostawcy usług związanych z opłatami drogowymi. Trzeba to zrobić w terminie określonym przez dany kraj. Tak, aby wysokość ewentualnych opłat drogowych została naliczona prawidłowo.

Na tym jednak nie koniec, bo np. w przypadku Niemiec, konieczny będzie jeszcze jeden obowiązek. Chodzi o aktualizację masy ciężarówki. Dotychczas do obliczania opłat wykorzystywano maksymalną dopuszczalną masę pojazdu (F.2 w karcie homologacji technicznej), ale po zmianach konieczne będzie podanie maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej pod obciążeniem (F.1). Eurowag szacuje, że ta aktualizacja dotyczy nawet 55 000 pojazdów obsługiwanych przez swoich klientów.

Gdzie znaleźć dane potrzebne do określenia klasy emisji CO2?

Operator danego środka transportu musi przedstawić dość szczegółowe informacje w celu wskazania klasy emisji CO2. Skąd ma je jednak wziąć? Kanały dostępu są tak naprawdę dwa. Spedytor może:

  • znaleźć je w Certyfikacie Zgodności (CoC), Customer Information File (CIF) lub w karcie technicznej pojazdu.
  • poprosić producenta pojazdu o wydanie któregoś z powyższych dokumentów ponownie.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA