REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata CO2 od ciężarówek w Niemczech i Austrii. Zasady, sposób naliczania, obniżki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
opłata CO2 od ciężarówek w Niemczech i Austrii, opłata drogowa od ciężarówek w Niemczech i Austrii, opłata drogowa emisyjna od ciężarówek w Niemczech i Austrii
Opłata CO2 od ciężarówek w Niemczech i Austrii. Zasady, sposób naliczania, obniżki
Krzysztof Nalewajko
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Niemcy i Austria jako pierwsze wprowadzają opłaty drogowe za emisję CO2 przez ciężarówki. Automatycznie pojazd ma przypisaną klasę najniższą i najdroższą. Właściciel auta może jednak w prosty sposób obniżyć opłatę emisyjną. Wystarczy, że poda szereg danych.

Niemcy i Austria zdobywają się na pionierski ruch. Jako pierwsze postanowiły wdrożyć europejską dyrektywę Eurovignette, dotyczącą opłat drogowych. Te będą obowiązywały samochody ciężarowe i są uzależnione od emisji CO2. Dyrektywa jest obowiązkowa w UE od marca 2025 r. Niemcy wprowadzą ją 1 grudnia 2023, a Austria 1 stycznia 2024 roku.

REKLAMA

Klasy emisji CO2 przy opłacie drogowej w Niemczech i Austrii

REKLAMA

Założenia nowej opłaty drogowej są proste. Funkcjonować ma pięć progów emisyjnych ustalonych dyrektywą. Problem polega na tym, że progi emisyjne wcale nie pokrywają się np. z normami Euro, które obowiązują w przypadku rejestracji pojazdów. Tu zasady są inne.

Wszystkie pojazdy z silnikiem spalinowym i datą pierwszej rejestracji przed 1 lipca 2019 r. są automatycznie klasyfikowane do klasy 1 emisji CO2. Dla pojazdów z silnikiem spalinowym i datą pierwszej rejestracji po 1 lipca 2019 r. potrzebne będą dodatkowe parametry, które pozwolą zwiększyć normę, a więc i obniżyć opłatę drogową – wyjaśnia Ferdinand Butaš, Dyrektor Produktu ds. Opłat w Eurowag.

Wyjątek jest jeden. Z góry do najwyższej, piątej klasy emisji automatycznie trafią wyłącznie samochody ciężarowe o zerowej emisji. Mowa o ciężarówkach wodorowej lub elektrycznych.

Jak obniżyć opłatę drogową za emisję CO2 w Niemczech i Austrii?

REKLAMA

Operatorzy wysyłający swoje pojazdy do Niemiec czy Austrii, powinni zadbać o to, aby złożyć wszystkie konieczne dokumenty w przypadku aut, które zostały zarejestrowane po 1 lipca 2019 r. Te powinny wskazywać na klasę pojazdu, konfigurację osi kół, technicznie dopuszczalną masę całkowitą pod obciążeniem, grupę pojazdów, kabinę sypialną, znamionową moc silnika w kW, emisję CO2 w g CO2/km, datę pierwszej rejestracji oraz konfigurację podwozia. Takie wskaźniki mają główne znaczenie dla określenia normy i wyliczenia wysokości opłaty drogowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niedotrzymanie tego obowiązku będzie wyjątkowo kosztowne. Jak szacują specjaliści Eurowag, brak informacji i zaliczenie pojazdu do najniższej klasy emisji, może dla nowoczesnej ciężarówki oznaczać nawet 70 do 80 proc. wyższą opłatę drogową emisyjną. Różnica jest zatem potężna.

Gdzie wprowadzić dane potrzebne do wyliczenia opłaty drogowej?

Powyższe dane trzeba wprowadzić ręcznie do portalu lub systemu dostawcy usług związanych z opłatami drogowymi. Trzeba to zrobić w terminie określonym przez dany kraj. Tak, aby wysokość ewentualnych opłat drogowych została naliczona prawidłowo.

Na tym jednak nie koniec, bo np. w przypadku Niemiec, konieczny będzie jeszcze jeden obowiązek. Chodzi o aktualizację masy ciężarówki. Dotychczas do obliczania opłat wykorzystywano maksymalną dopuszczalną masę pojazdu (F.2 w karcie homologacji technicznej), ale po zmianach konieczne będzie podanie maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej pod obciążeniem (F.1). Eurowag szacuje, że ta aktualizacja dotyczy nawet 55 000 pojazdów obsługiwanych przez swoich klientów.

Gdzie znaleźć dane potrzebne do określenia klasy emisji CO2?

Operator danego środka transportu musi przedstawić dość szczegółowe informacje w celu wskazania klasy emisji CO2. Skąd ma je jednak wziąć? Kanały dostępu są tak naprawdę dwa. Spedytor może:

  • znaleźć je w Certyfikacie Zgodności (CoC), Customer Information File (CIF) lub w karcie technicznej pojazdu.
  • poprosić producenta pojazdu o wydanie któregoś z powyższych dokumentów ponownie.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA