REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ITD może zatrzymać samochód osobowy do kontroli? Odpowiedź może zaskoczyć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy ITD może zatrzymać samochód osobowy do kontroli, ITD a kontrola drogowa samochodu osobowego, uprawnienia ITD w zakresie kontrolowania aut osobowych
Czy ITD może zatrzymać samochód osobowy do kontroli? Odpowiedź może zaskoczyć
GITD

REKLAMA

REKLAMA

Widok oznakowanego radiowozu ITD przy drodze sprawia, że kierowcy samochodów osobowych czują się zrelaksowani. Krokodyle zatrzymują przecież tylko ciężarówki i autobusy. To jednak błąd. I to poważny oraz często kosztowny!

rozwiń >

ITD nie interesuje się autami osobowymi?

Inspekcja Transportu Drogowego to jednostka umundurowana powołana do życia we wrześniu 2001 r. Przez kierowców jest nazywana różnie. Czasami mówi się o niej krokodyle, a czasami zieloni. Komu ta formacja ma uważniej przyglądać się w czasie pracy? Bardzo dużo mówi się o transporcie, a więc busach, ciężarówkach, TIR-ach i autobusach. Na tym jednak uprawnienia inspektorów wcale się nie kończą. Legislatorzy dali im szersze możliwości działania. I te odnoszą się do dodatkowych grup użytkowników dróg. Tyle że tu są już ustawowo ograniczane do pewnego zakresu.

REKLAMA

Czy ITD może zatrzymać samochód osobowy do kontroli?

Czy ITD może zatrzymać samochód osobowy do kontroli? Oczywiście, że tak. I wyraźnie mówi o tym art. 129a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Warto jednak pamiętać o tym, że uprawnienie to nie działa bezgranicznie. Przepisy wyraźnie wskazują przypadki, w których możliwość taka się pojawia.

  • Inspektor ITD może zatrzymać do kontroli kierującego samochodem osobowym w przypadku, w którym naruszył on przepisy ruchu drogowego i zostało to zarejestrowane przy użyciu przyrządów kontrolno-pomiarowych albo przenośnych, albo zainstalowanych w pojeździe, albo na statku powietrznym urządzeń rejestrujących – art. 129a ust. 1 pkt 3 lit. a i b ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • Inspektor ITD może zatrzymać do kontroli kierującego samochodem osobowym w przypadku, w którym rażąco naruszył on przepisy ruchu drogowego lub spowodował zagrożenie jego bezpieczeństwa – art. 129a ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Zakres uprawnień do kontrolowania ruchu drogowego przez ITD w stosunku do kierowców aut osobowych ogranicza się zatem do wystąpienia konkretnego i często rażącego wykroczenia drogowego. A to oznacza mniej więcej tyle, że inspektorzy nie mają możliwości realizowania rutynowych kontroli drogowych. Nie mogą tak sobie zatrzymać auta osobowego i sprawdzić dokumentów kierowcy.

Kogo ITD nie może kontrolować na drodze?

REKLAMA

Powyższe zapisy mówią jasno. Inspektorzy ITD w zakresie wystąpienia konkretnych wykroczeń mają możliwość prowadzenia kontroli w odniesieniu do kierującego pojazdem. To oznacza, że już nad pieszymi nie mają zatem żadnej jurysdykcji. A to nie koniec, bo w pojęcie "kierującego pojazdem" nie łapie się także m.in. osoba jadąca na urządzeniu wspomagającym ruch.

Kto się łapie? Tu katalog jest szeroki. Bo nie tylko kierujący samochodem osobowym, ale także motocyklem, motorowerem, ciągnikiem rolniczym, rowerem czy hulajnogą elektryczną. Te osoby ITD również ma możliwość zatrzymać do kontroli drogowej, ale ponownie tylko w związku z popełnieniem konkretnego wykroczenia drogowego. One również mogą zatem dostać mandat karny od "zielonych".

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Czy ITD może zatrzymać samochód osobowy do kontroli, ITD a kontrola drogowa samochodu osobowego, uprawnienia ITD w zakresie kontrolowania aut osobowych

Czy ITD może zatrzymać samochód osobowy do kontroli, ITD a kontrola drogowa samochodu osobowego, uprawnienia ITD w zakresie kontrolowania aut osobowych

Czy ITD może zatrzymać samochód osobowy do kontroli? Odpowiedź może zaskoczyć

GITD

Jakie czynności ITD może wykonywać po zatrzymaniu samochodu osobowego?

Inspektorzy mogą zatrzymać do kontroli drogowej kierującego samochodem osobowym. To jest pewne. Do wykonywania jakich czynności mają prawo w czasie takiego zatrzymania? Lista jest długa. Mówi o niej art. 129a ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Inspektorzy ITD w czasie kontroli drogowej mogą:

  • legitymować kierującego lub ustalić jego tożsamość,
  • zweryfikować dane pojazdu i kierującego w centralnej ewidencji pojazdów i kierowców,
  • zażądać poddania się badaniu alkomatem,
  • odczytać stan drogomierza zamontowanego w samochodzie,
  • uniemożliwić dalszą jazdę, gdy kierowca znajduje się pod wpływem alkoholu, ewentualnie stan techniczny pojazdu na to nie pozwala,
  • przejechać pojazdem kontrolowanym w celu np. przestawienia go poza obręb drogi,
  • wnioskować do starosty o skierowania kierującego na egzamin sprawdzający,
  • odebrać dowód rejestracyjny pojazdu,
  • wystawić mandat karny kierującemu.

Za co inspektor ITD może wystawić mandat kierowcy auta osobowego?

Inspektorzy ITD mogą zatrzymać pojazd w sytuacji, w której jego kierowca popełni wykroczenie drogowe. To w dużej mierze warunkuje zatem rodzaje mandatów, które funkcjonariusze będą w stanie wystawić. Mogą wlepić kierowcy karę za:

  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu,
  • przekroczenie dozwolonej prędkości,
  • nieprawidłowe wyprzedzanie,
  • złamanie zasady bezpiecznego odstępu na drogach szybkiego ruchu,
  • przewożenie zbyt dużej ilości pasażerów,
  • szeroko pojęte stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Z drugiej strony inspektorzy nie podejmą interwencji, bo też nie mają do tego uprawnień, w przypadku źle zaparkowanego pojazdu, auta, które porusza się na niewłaściwych światłach, wjechało na drogę pod zakaz czy ostrzegało światłami innych kierujących przed patrolem. To raczej nie przypadki, które powodują realne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

ITD kontroli zachowania kierowców nieoznakowanymi radiowozami

REKLAMA

Inspektorzy ITD mają możliwość rejestrowania wykroczeń przy pomocy urządzeń kontrolno-pomiarowych, które są stacjonarne czy zainstalowane w pojeździe. Właśnie dlatego to CANARD, czyli jednostka ITD, została powołana do obsługi systemu fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce. To ona wystawia mandaty z tych urządzeń, a nie policja!

Powiem więcej, inspektorzy posiadają również nieoznakowane radiowozy (większość to czarne Passaty B8). Jest ich mniej więcej 30. Przy ich pomocy rejestrują wykroczenia, tyle że tu nie zawsze podejmują interwencję na drodze. Czasami nagrania są zachowywane, a kierujący jest karany przez inspektorów drogą korespondencyjną. Identycznie jak w przypadku fotoradaru czy OPP, właściciel pojazdu jest wzywany do wskazania osoby, w której posiadaniu znajdowało się auto. Ona otrzymuje propozycję mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA