REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ITD może zatrzymać samochód osobowy do kontroli? Odpowiedź może zaskoczyć

Czy ITD może zatrzymać samochód osobowy do kontroli, ITD a kontrola drogowa samochodu osobowego, uprawnienia ITD w zakresie kontrolowania aut osobowych
Czy ITD może zatrzymać samochód osobowy do kontroli? Odpowiedź może zaskoczyć
GITD

REKLAMA

REKLAMA

Widok oznakowanego radiowozu ITD przy drodze sprawia, że kierowcy samochodów osobowych czują się zrelaksowani. Krokodyle zatrzymują przecież tylko ciężarówki i autobusy. To jednak błąd. I to poważny oraz często kosztowny!

rozwiń >

ITD nie interesuje się autami osobowymi?

Inspekcja Transportu Drogowego to jednostka umundurowana powołana do życia we wrześniu 2001 r. Przez kierowców jest nazywana różnie. Czasami mówi się o niej krokodyle, a czasami zieloni. Komu ta formacja ma uważniej przyglądać się w czasie pracy? Bardzo dużo mówi się o transporcie, a więc busach, ciężarówkach, TIR-ach i autobusach. Na tym jednak uprawnienia inspektorów wcale się nie kończą. Legislatorzy dali im szersze możliwości działania. I te odnoszą się do dodatkowych grup użytkowników dróg. Tyle że tu są już ustawowo ograniczane do pewnego zakresu.

REKLAMA

REKLAMA

Czy ITD może zatrzymać samochód osobowy do kontroli?

Czy ITD może zatrzymać samochód osobowy do kontroli? Oczywiście, że tak. I wyraźnie mówi o tym art. 129a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Warto jednak pamiętać o tym, że uprawnienie to nie działa bezgranicznie. Przepisy wyraźnie wskazują przypadki, w których możliwość taka się pojawia.

  • Inspektor ITD może zatrzymać do kontroli kierującego samochodem osobowym w przypadku, w którym naruszył on przepisy ruchu drogowego i zostało to zarejestrowane przy użyciu przyrządów kontrolno-pomiarowych albo przenośnych, albo zainstalowanych w pojeździe, albo na statku powietrznym urządzeń rejestrujących – art. 129a ust. 1 pkt 3 lit. a i b ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • Inspektor ITD może zatrzymać do kontroli kierującego samochodem osobowym w przypadku, w którym rażąco naruszył on przepisy ruchu drogowego lub spowodował zagrożenie jego bezpieczeństwa – art. 129a ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Zakres uprawnień do kontrolowania ruchu drogowego przez ITD w stosunku do kierowców aut osobowych ogranicza się zatem do wystąpienia konkretnego i często rażącego wykroczenia drogowego. A to oznacza mniej więcej tyle, że inspektorzy nie mają możliwości realizowania rutynowych kontroli drogowych. Nie mogą tak sobie zatrzymać auta osobowego i sprawdzić dokumentów kierowcy.

Kogo ITD nie może kontrolować na drodze?

Powyższe zapisy mówią jasno. Inspektorzy ITD w zakresie wystąpienia konkretnych wykroczeń mają możliwość prowadzenia kontroli w odniesieniu do kierującego pojazdem. To oznacza, że już nad pieszymi nie mają zatem żadnej jurysdykcji. A to nie koniec, bo w pojęcie "kierującego pojazdem" nie łapie się także m.in. osoba jadąca na urządzeniu wspomagającym ruch.

REKLAMA

Kto się łapie? Tu katalog jest szeroki. Bo nie tylko kierujący samochodem osobowym, ale także motocyklem, motorowerem, ciągnikiem rolniczym, rowerem czy hulajnogą elektryczną. Te osoby ITD również ma możliwość zatrzymać do kontroli drogowej, ale ponownie tylko w związku z popełnieniem konkretnego wykroczenia drogowego. One również mogą zatem dostać mandat karny od "zielonych".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy ITD może zatrzymać samochód osobowy do kontroli, ITD a kontrola drogowa samochodu osobowego, uprawnienia ITD w zakresie kontrolowania aut osobowych

Czy ITD może zatrzymać samochód osobowy do kontroli? Odpowiedź może zaskoczyć

GITD

Jakie czynności ITD może wykonywać po zatrzymaniu samochodu osobowego?

Inspektorzy mogą zatrzymać do kontroli drogowej kierującego samochodem osobowym. To jest pewne. Do wykonywania jakich czynności mają prawo w czasie takiego zatrzymania? Lista jest długa. Mówi o niej art. 129a ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Inspektorzy ITD w czasie kontroli drogowej mogą:

  • legitymować kierującego lub ustalić jego tożsamość,
  • zweryfikować dane pojazdu i kierującego w centralnej ewidencji pojazdów i kierowców,
  • zażądać poddania się badaniu alkomatem,
  • odczytać stan drogomierza zamontowanego w samochodzie,
  • uniemożliwić dalszą jazdę, gdy kierowca znajduje się pod wpływem alkoholu, ewentualnie stan techniczny pojazdu na to nie pozwala,
  • przejechać pojazdem kontrolowanym w celu np. przestawienia go poza obręb drogi,
  • wnioskować do starosty o skierowania kierującego na egzamin sprawdzający,
  • odebrać dowód rejestracyjny pojazdu,
  • wystawić mandat karny kierującemu.

Za co inspektor ITD może wystawić mandat kierowcy auta osobowego?

Inspektorzy ITD mogą zatrzymać pojazd w sytuacji, w której jego kierowca popełni wykroczenie drogowe. To w dużej mierze warunkuje zatem rodzaje mandatów, które funkcjonariusze będą w stanie wystawić. Mogą wlepić kierowcy karę za:

  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu,
  • przekroczenie dozwolonej prędkości,
  • nieprawidłowe wyprzedzanie,
  • złamanie zasady bezpiecznego odstępu na drogach szybkiego ruchu,
  • przewożenie zbyt dużej ilości pasażerów,
  • szeroko pojęte stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Z drugiej strony inspektorzy nie podejmą interwencji, bo też nie mają do tego uprawnień, w przypadku źle zaparkowanego pojazdu, auta, które porusza się na niewłaściwych światłach, wjechało na drogę pod zakaz czy ostrzegało światłami innych kierujących przed patrolem. To raczej nie przypadki, które powodują realne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

ITD kontroli zachowania kierowców nieoznakowanymi radiowozami

Inspektorzy ITD mają możliwość rejestrowania wykroczeń przy pomocy urządzeń kontrolno-pomiarowych, które są stacjonarne czy zainstalowane w pojeździe. Właśnie dlatego to CANARD, czyli jednostka ITD, została powołana do obsługi systemu fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce. To ona wystawia mandaty z tych urządzeń, a nie policja!

Powiem więcej, inspektorzy posiadają również nieoznakowane radiowozy (większość to czarne Passaty B8). Jest ich mniej więcej 30. Przy ich pomocy rejestrują wykroczenia, tyle że tu nie zawsze podejmują interwencję na drodze. Czasami nagrania są zachowywane, a kierujący jest karany przez inspektorów drogą korespondencyjną. Identycznie jak w przypadku fotoradaru czy OPP, właściciel pojazdu jest wzywany do wskazania osoby, w której posiadaniu znajdowało się auto. Ona otrzymuje propozycję mandatu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA