REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nieoznakowany radiowóz policyjny BMW, Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz
Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz?
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz? To pytanie, które zadają sobie polscy kierowcy w obawie przed 5-tysięcznym mandatem za prędkość czy grzywną wynoszącą 1000 zł za wyprzedzanie. Oto co zdradza na drodze samochód policji bez znakowania.
rozwiń >

Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz?

Nieoznakowane radiowozy pojawiły się na polskich drogach w jednym celu. Mają pozwalać na uważne obserwowanie zachowań kierującego z ukrycia. Policjanci siedzący na pokładzie auta ujawniają się dopiero w momencie, w którym inny kierujący popełni wykroczenie. Czy to oznacza, że kierowcy są bezbronni i mogą spodziewać się nieoznakowanego radiowozu wszędzie? Trochę tak. Choć nie do końca. Jest kilka dyskretnych sygnałów, które mogą zdradzić, iż pojazd należy do policji. Mowa o:

REKLAMA

  • wyraźnie widocznym ekranie za tylną szybą. Na nim funkcjonariusze wyświetlają komunikaty w czasie zatrzymywania pojazdów.
  • nad deską rozdzielczą za przednią szybą może pojawić się obiektyw kamery.
  • czasami w grillu pojazdu są widoczne wygaszone niebieskie lampy błyskowe.
  • policjantach w mundurze, który siedzą w kabinie pasażerskiej.
  • tym, że nieoznakowany radiowóz będzie wiernie śledził wybrane auto. Konieczność zachowania równej odległości przez cały czas jest niezbędna do prawidłowego pomiaru prędkości.
  • warto zwrócić uwagę na markę pojazdu. Dziś w policyjnej flocie dominują auta BMW.
  • cienkiej, dodatkowej antence, która pojawia się na dachu z tyłu lub zaraz nad tylnym oknem. Ta nie występuje jednak w każdym aucie.

Dobrym pomysłem jest też korzystanie z aplikacji typu Yanosik. Gdy kierowca dostrzeże w niej informację mówiącą o pojawieniu się nieoznakowanego BMW, powinien wzmóc uwagę podczas jazdy danym odcinkiem drogi.

Czy nieoznakowany radiowóz może zatrzymać pojazd do kontroli?

Nieoznakowany radiowóz jak najbardziej ma taką możliwość. Powiem więcej, kierujący ma obowiązek stosowania się do sygnałów wydawanych przez jego kierującego. I to zarówno w formie np. lizaka, komunikatów wyświetlanych na ekranie w tylnej części pojazdu, komunikatów głosowych czy lamp błyskowych. Niezatrzymanie się do kontroli skończy się najpierw siłowym zatrzymaniem pojazdu, a później poważnymi konsekwencjami. O tych mówi m.in. art. 92 par. 2 i 3 ustawy Kodeks wykroczeń. O jakich konsekwencjach mowa? Kierujący podlega karze:

  • aresztu,
  • grzywny,
  • polegającej na zakazie prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Jakie rejestracje mają nieoznakowane radiowozy?

Tu tak naprawdę zaczyna się wielka zagadka. Bo tablice rejestracyjne nieoznakowanych radiowozów można ujawnić przede wszystkim w jeden sposób. Mowa o śledzeniu regionalnych informacji i miejsc wymiany informacji przez kierowców. Tylko czy takimi danymi warto się sugerować? To raczej wątpliwe. Kierowcy nie muszą wyłapać wszystkich numerów rejestracyjnych wszystkich pojazdów. A do tego policja ma dowolność w kwestii przerejestrowania pojazdów. Numery może zatem okresowo zmieniać, ewentualnie rotować pojazdy między miastami. Poszukiwanie numeru rejestracyjnego okaże się w takim przypadku zgubne dla kierowcy.

Ile jest nieoznakowanych radiowozów?

REKLAMA

Pytanie o liczbę nieoznakowanych radiowozów policji jest dobre. Jak brzmi odpowiedź? Zdaniem redakcji serwisu naTemat w posiadaniu funkcjonariuszy znajduje się aktualnie 9100 pojazdów. To auta takich marek, jak Kia, Opel, Hyundai, Fiat, Skoda, Toyota, BMW, Ford, Renault, Citroen, Volkswagen, Peugeot, Mitsubishi, Nissan, Land Rover, Isuzu, Mercedes-Benz i MAN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższa liczba wymaga wyjaśnienia. Po pierwsze mówi o wszystkich pojazdach znajdujących się w rękach służby, które nie posiadają znakowania. Nie mówi tylko o wideorejestratora, ale także autach eksploatowanych np. przez oddziały śledcze. Po drugie odnosi się do floty policyjnej, a nieoznakowane radiowozy ma też np. ITD. Tu jest ich 29, przy czym park jeszcze w tym roku może się poszerzyć o 33 kolejne pojazdy.

Czy nieoznakowany radiowóz może zatrzymać do kontroli poza terenem zabudowanym?

Przepisy w kwestii możliwości zatrzymywania do kontroli drogowej w żaden sposób nie odnoszą się do rodzaju pojazdu czy jego oznakowania. To nie ma absolutnie żadnego znaczenia zarówno w terenie zabudowanym, jak i poza nim. Znaczenie ma natomiast ubiór policjanta siedzącego w aucie. Gdy ten ma mundur na sobie, może zatrzymać inny pojazd do kontroli wszędzie. Jeżeli munduru nie posiada, traci takie uprawnienia poza terenem zabudowanym. Pomimo np. sygnałów świetlnych kierujący w takim przypadku nie musi się zatrzymywać do kontroli drogowej.

Ważne

Teraz już pewnie rozumiecie, czemu zawsze na pokładzie tzw. wideorejestratorów znajdują się policjanci w mundurze. Inaczej nie mieliby oni prawa zatrzymać poza miastem pojazdu i ukarać jego kierowcy za wykroczenie. Musieliby czekać na wjazd w teren zabudowany.

Czy nieoznakowany radiowóz może przekraczać prędkość?

REKLAMA

Nieoznakowany radiowóz nie może przekraczać dozwolonej na danej drodze prędkości. Powiem więcej, nie mogą też przekraczać linii ciągłej czy wyprzedzać w miejscu zabronionym. Możliwość taką mają dopiero w momencie, w którym odpalą w pojeździe lampy błyskowe i sygnały dźwiękowe. Wtedy uzyskują uprzywilejowanie w ruchu. To uruchamia art. 53 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten mówi wyraźnie, że:

"Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy uczestniczy w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego."

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA