REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nieoznakowany radiowóz policyjny BMW, Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz
Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz?
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz? To pytanie, które zadają sobie polscy kierowcy w obawie przed 5-tysięcznym mandatem za prędkość czy grzywną wynoszącą 1000 zł za wyprzedzanie. Oto co zdradza na drodze samochód policji bez znakowania.

rozwiń >

Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz?

Nieoznakowane radiowozy pojawiły się na polskich drogach w jednym celu. Mają pozwalać na uważne obserwowanie zachowań kierującego z ukrycia. Policjanci siedzący na pokładzie auta ujawniają się dopiero w momencie, w którym inny kierujący popełni wykroczenie. Czy to oznacza, że kierowcy są bezbronni i mogą spodziewać się nieoznakowanego radiowozu wszędzie? Trochę tak. Choć nie do końca. Jest kilka dyskretnych sygnałów, które mogą zdradzić, iż pojazd należy do policji. Mowa o:

REKLAMA

  • wyraźnie widocznym ekranie za tylną szybą. Na nim funkcjonariusze wyświetlają komunikaty w czasie zatrzymywania pojazdów.
  • nad deską rozdzielczą za przednią szybą może pojawić się obiektyw kamery.
  • czasami w grillu pojazdu są widoczne wygaszone niebieskie lampy błyskowe.
  • policjantach w mundurze, który siedzą w kabinie pasażerskiej.
  • tym, że nieoznakowany radiowóz będzie wiernie śledził wybrane auto. Konieczność zachowania równej odległości przez cały czas jest niezbędna do prawidłowego pomiaru prędkości.
  • warto zwrócić uwagę na markę pojazdu. Dziś w policyjnej flocie dominują auta BMW.
  • cienkiej, dodatkowej antence, która pojawia się na dachu z tyłu lub zaraz nad tylnym oknem. Ta nie występuje jednak w każdym aucie.

Dobrym pomysłem jest też korzystanie z aplikacji typu Yanosik. Gdy kierowca dostrzeże w niej informację mówiącą o pojawieniu się nieoznakowanego BMW, powinien wzmóc uwagę podczas jazdy danym odcinkiem drogi.

Czy nieoznakowany radiowóz może zatrzymać pojazd do kontroli?

Nieoznakowany radiowóz jak najbardziej ma taką możliwość. Powiem więcej, kierujący ma obowiązek stosowania się do sygnałów wydawanych przez jego kierującego. I to zarówno w formie np. lizaka, komunikatów wyświetlanych na ekranie w tylnej części pojazdu, komunikatów głosowych czy lamp błyskowych. Niezatrzymanie się do kontroli skończy się najpierw siłowym zatrzymaniem pojazdu, a później poważnymi konsekwencjami. O tych mówi m.in. art. 92 par. 2 i 3 ustawy Kodeks wykroczeń. O jakich konsekwencjach mowa? Kierujący podlega karze:

  • aresztu,
  • grzywny,
  • polegającej na zakazie prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Jakie rejestracje mają nieoznakowane radiowozy?

Tu tak naprawdę zaczyna się wielka zagadka. Bo tablice rejestracyjne nieoznakowanych radiowozów można ujawnić przede wszystkim w jeden sposób. Mowa o śledzeniu regionalnych informacji i miejsc wymiany informacji przez kierowców. Tylko czy takimi danymi warto się sugerować? To raczej wątpliwe. Kierowcy nie muszą wyłapać wszystkich numerów rejestracyjnych wszystkich pojazdów. A do tego policja ma dowolność w kwestii przerejestrowania pojazdów. Numery może zatem okresowo zmieniać, ewentualnie rotować pojazdy między miastami. Poszukiwanie numeru rejestracyjnego okaże się w takim przypadku zgubne dla kierowcy.

Ile jest nieoznakowanych radiowozów?

REKLAMA

Pytanie o liczbę nieoznakowanych radiowozów policji jest dobre. Jak brzmi odpowiedź? Zdaniem redakcji serwisu naTemat w posiadaniu funkcjonariuszy znajduje się aktualnie 9100 pojazdów. To auta takich marek, jak Kia, Opel, Hyundai, Fiat, Skoda, Toyota, BMW, Ford, Renault, Citroen, Volkswagen, Peugeot, Mitsubishi, Nissan, Land Rover, Isuzu, Mercedes-Benz i MAN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższa liczba wymaga wyjaśnienia. Po pierwsze mówi o wszystkich pojazdach znajdujących się w rękach służby, które nie posiadają znakowania. Nie mówi tylko o wideorejestratora, ale także autach eksploatowanych np. przez oddziały śledcze. Po drugie odnosi się do floty policyjnej, a nieoznakowane radiowozy ma też np. ITD. Tu jest ich 29, przy czym park jeszcze w tym roku może się poszerzyć o 33 kolejne pojazdy.

Czy nieoznakowany radiowóz może zatrzymać do kontroli poza terenem zabudowanym?

Przepisy w kwestii możliwości zatrzymywania do kontroli drogowej w żaden sposób nie odnoszą się do rodzaju pojazdu czy jego oznakowania. To nie ma absolutnie żadnego znaczenia zarówno w terenie zabudowanym, jak i poza nim. Znaczenie ma natomiast ubiór policjanta siedzącego w aucie. Gdy ten ma mundur na sobie, może zatrzymać inny pojazd do kontroli wszędzie. Jeżeli munduru nie posiada, traci takie uprawnienia poza terenem zabudowanym. Pomimo np. sygnałów świetlnych kierujący w takim przypadku nie musi się zatrzymywać do kontroli drogowej.

Ważne

Teraz już pewnie rozumiecie, czemu zawsze na pokładzie tzw. wideorejestratorów znajdują się policjanci w mundurze. Inaczej nie mieliby oni prawa zatrzymać poza miastem pojazdu i ukarać jego kierowcy za wykroczenie. Musieliby czekać na wjazd w teren zabudowany.

Czy nieoznakowany radiowóz może przekraczać prędkość?

REKLAMA

Nieoznakowany radiowóz nie może przekraczać dozwolonej na danej drodze prędkości. Powiem więcej, nie mogą też przekraczać linii ciągłej czy wyprzedzać w miejscu zabronionym. Możliwość taką mają dopiero w momencie, w którym odpalą w pojeździe lampy błyskowe i sygnały dźwiękowe. Wtedy uzyskują uprzywilejowanie w ruchu. To uruchamia art. 53 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten mówi wyraźnie, że:

"Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy uczestniczy w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego."

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA