REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nieoznakowany radiowóz policyjny BMW, Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz
Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz?
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz? To pytanie, które zadają sobie polscy kierowcy w obawie przed 5-tysięcznym mandatem za prędkość czy grzywną wynoszącą 1000 zł za wyprzedzanie. Oto co zdradza na drodze samochód policji bez znakowania.
rozwiń >

Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz?

Nieoznakowane radiowozy pojawiły się na polskich drogach w jednym celu. Mają pozwalać na uważne obserwowanie zachowań kierującego z ukrycia. Policjanci siedzący na pokładzie auta ujawniają się dopiero w momencie, w którym inny kierujący popełni wykroczenie. Czy to oznacza, że kierowcy są bezbronni i mogą spodziewać się nieoznakowanego radiowozu wszędzie? Trochę tak. Choć nie do końca. Jest kilka dyskretnych sygnałów, które mogą zdradzić, iż pojazd należy do policji. Mowa o:

REKLAMA

  • wyraźnie widocznym ekranie za tylną szybą. Na nim funkcjonariusze wyświetlają komunikaty w czasie zatrzymywania pojazdów.
  • nad deską rozdzielczą za przednią szybą może pojawić się obiektyw kamery.
  • czasami w grillu pojazdu są widoczne wygaszone niebieskie lampy błyskowe.
  • policjantach w mundurze, który siedzą w kabinie pasażerskiej.
  • tym, że nieoznakowany radiowóz będzie wiernie śledził wybrane auto. Konieczność zachowania równej odległości przez cały czas jest niezbędna do prawidłowego pomiaru prędkości.
  • warto zwrócić uwagę na markę pojazdu. Dziś w policyjnej flocie dominują auta BMW.
  • cienkiej, dodatkowej antence, która pojawia się na dachu z tyłu lub zaraz nad tylnym oknem. Ta nie występuje jednak w każdym aucie.

Dobrym pomysłem jest też korzystanie z aplikacji typu Yanosik. Gdy kierowca dostrzeże w niej informację mówiącą o pojawieniu się nieoznakowanego BMW, powinien wzmóc uwagę podczas jazdy danym odcinkiem drogi.

Czy nieoznakowany radiowóz może zatrzymać pojazd do kontroli?

Nieoznakowany radiowóz jak najbardziej ma taką możliwość. Powiem więcej, kierujący ma obowiązek stosowania się do sygnałów wydawanych przez jego kierującego. I to zarówno w formie np. lizaka, komunikatów wyświetlanych na ekranie w tylnej części pojazdu, komunikatów głosowych czy lamp błyskowych. Niezatrzymanie się do kontroli skończy się najpierw siłowym zatrzymaniem pojazdu, a później poważnymi konsekwencjami. O tych mówi m.in. art. 92 par. 2 i 3 ustawy Kodeks wykroczeń. O jakich konsekwencjach mowa? Kierujący podlega karze:

  • aresztu,
  • grzywny,
  • polegającej na zakazie prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Jakie rejestracje mają nieoznakowane radiowozy?

Tu tak naprawdę zaczyna się wielka zagadka. Bo tablice rejestracyjne nieoznakowanych radiowozów można ujawnić przede wszystkim w jeden sposób. Mowa o śledzeniu regionalnych informacji i miejsc wymiany informacji przez kierowców. Tylko czy takimi danymi warto się sugerować? To raczej wątpliwe. Kierowcy nie muszą wyłapać wszystkich numerów rejestracyjnych wszystkich pojazdów. A do tego policja ma dowolność w kwestii przerejestrowania pojazdów. Numery może zatem okresowo zmieniać, ewentualnie rotować pojazdy między miastami. Poszukiwanie numeru rejestracyjnego okaże się w takim przypadku zgubne dla kierowcy.

Ile jest nieoznakowanych radiowozów?

REKLAMA

Pytanie o liczbę nieoznakowanych radiowozów policji jest dobre. Jak brzmi odpowiedź? Zdaniem redakcji serwisu naTemat w posiadaniu funkcjonariuszy znajduje się aktualnie 9100 pojazdów. To auta takich marek, jak Kia, Opel, Hyundai, Fiat, Skoda, Toyota, BMW, Ford, Renault, Citroen, Volkswagen, Peugeot, Mitsubishi, Nissan, Land Rover, Isuzu, Mercedes-Benz i MAN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższa liczba wymaga wyjaśnienia. Po pierwsze mówi o wszystkich pojazdach znajdujących się w rękach służby, które nie posiadają znakowania. Nie mówi tylko o wideorejestratora, ale także autach eksploatowanych np. przez oddziały śledcze. Po drugie odnosi się do floty policyjnej, a nieoznakowane radiowozy ma też np. ITD. Tu jest ich 29, przy czym park jeszcze w tym roku może się poszerzyć o 33 kolejne pojazdy.

Czy nieoznakowany radiowóz może zatrzymać do kontroli poza terenem zabudowanym?

Przepisy w kwestii możliwości zatrzymywania do kontroli drogowej w żaden sposób nie odnoszą się do rodzaju pojazdu czy jego oznakowania. To nie ma absolutnie żadnego znaczenia zarówno w terenie zabudowanym, jak i poza nim. Znaczenie ma natomiast ubiór policjanta siedzącego w aucie. Gdy ten ma mundur na sobie, może zatrzymać inny pojazd do kontroli wszędzie. Jeżeli munduru nie posiada, traci takie uprawnienia poza terenem zabudowanym. Pomimo np. sygnałów świetlnych kierujący w takim przypadku nie musi się zatrzymywać do kontroli drogowej.

Ważne

Teraz już pewnie rozumiecie, czemu zawsze na pokładzie tzw. wideorejestratorów znajdują się policjanci w mundurze. Inaczej nie mieliby oni prawa zatrzymać poza miastem pojazdu i ukarać jego kierowcy za wykroczenie. Musieliby czekać na wjazd w teren zabudowany.

Czy nieoznakowany radiowóz może przekraczać prędkość?

REKLAMA

Nieoznakowany radiowóz nie może przekraczać dozwolonej na danej drodze prędkości. Powiem więcej, nie mogą też przekraczać linii ciągłej czy wyprzedzać w miejscu zabronionym. Możliwość taką mają dopiero w momencie, w którym odpalą w pojeździe lampy błyskowe i sygnały dźwiękowe. Wtedy uzyskują uprzywilejowanie w ruchu. To uruchamia art. 53 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten mówi wyraźnie, że:

"Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy uczestniczy w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego."

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

REKLAMA

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

REKLAMA

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA