REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nieoznakowany radiowóz policyjny BMW, Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz
Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz?
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz? To pytanie, które zadają sobie polscy kierowcy w obawie przed 5-tysięcznym mandatem za prędkość czy grzywną wynoszącą 1000 zł za wyprzedzanie. Oto co zdradza na drodze samochód policji bez znakowania.

rozwiń >

Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz?

Nieoznakowane radiowozy pojawiły się na polskich drogach w jednym celu. Mają pozwalać na uważne obserwowanie zachowań kierującego z ukrycia. Policjanci siedzący na pokładzie auta ujawniają się dopiero w momencie, w którym inny kierujący popełni wykroczenie. Czy to oznacza, że kierowcy są bezbronni i mogą spodziewać się nieoznakowanego radiowozu wszędzie? Trochę tak. Choć nie do końca. Jest kilka dyskretnych sygnałów, które mogą zdradzić, iż pojazd należy do policji. Mowa o:

REKLAMA

REKLAMA

  • wyraźnie widocznym ekranie za tylną szybą. Na nim funkcjonariusze wyświetlają komunikaty w czasie zatrzymywania pojazdów.
  • nad deską rozdzielczą za przednią szybą może pojawić się obiektyw kamery.
  • czasami w grillu pojazdu są widoczne wygaszone niebieskie lampy błyskowe.
  • policjantach w mundurze, który siedzą w kabinie pasażerskiej.
  • tym, że nieoznakowany radiowóz będzie wiernie śledził wybrane auto. Konieczność zachowania równej odległości przez cały czas jest niezbędna do prawidłowego pomiaru prędkości.
  • warto zwrócić uwagę na markę pojazdu. Dziś w policyjnej flocie dominują auta BMW.
  • cienkiej, dodatkowej antence, która pojawia się na dachu z tyłu lub zaraz nad tylnym oknem. Ta nie występuje jednak w każdym aucie.

Dobrym pomysłem jest też korzystanie z aplikacji typu Yanosik. Gdy kierowca dostrzeże w niej informację mówiącą o pojawieniu się nieoznakowanego BMW, powinien wzmóc uwagę podczas jazdy danym odcinkiem drogi.

Czy nieoznakowany radiowóz może zatrzymać pojazd do kontroli?

Nieoznakowany radiowóz jak najbardziej ma taką możliwość. Powiem więcej, kierujący ma obowiązek stosowania się do sygnałów wydawanych przez jego kierującego. I to zarówno w formie np. lizaka, komunikatów wyświetlanych na ekranie w tylnej części pojazdu, komunikatów głosowych czy lamp błyskowych. Niezatrzymanie się do kontroli skończy się najpierw siłowym zatrzymaniem pojazdu, a później poważnymi konsekwencjami. O tych mówi m.in. art. 92 par. 2 i 3 ustawy Kodeks wykroczeń. O jakich konsekwencjach mowa? Kierujący podlega karze:

  • aresztu,
  • grzywny,
  • polegającej na zakazie prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Jakie rejestracje mają nieoznakowane radiowozy?

Tu tak naprawdę zaczyna się wielka zagadka. Bo tablice rejestracyjne nieoznakowanych radiowozów można ujawnić przede wszystkim w jeden sposób. Mowa o śledzeniu regionalnych informacji i miejsc wymiany informacji przez kierowców. Tylko czy takimi danymi warto się sugerować? To raczej wątpliwe. Kierowcy nie muszą wyłapać wszystkich numerów rejestracyjnych wszystkich pojazdów. A do tego policja ma dowolność w kwestii przerejestrowania pojazdów. Numery może zatem okresowo zmieniać, ewentualnie rotować pojazdy między miastami. Poszukiwanie numeru rejestracyjnego okaże się w takim przypadku zgubne dla kierowcy.

REKLAMA

Ile jest nieoznakowanych radiowozów?

Pytanie o liczbę nieoznakowanych radiowozów policji jest dobre. Jak brzmi odpowiedź? Zdaniem redakcji serwisu naTemat w posiadaniu funkcjonariuszy znajduje się aktualnie 9100 pojazdów. To auta takich marek, jak Kia, Opel, Hyundai, Fiat, Skoda, Toyota, BMW, Ford, Renault, Citroen, Volkswagen, Peugeot, Mitsubishi, Nissan, Land Rover, Isuzu, Mercedes-Benz i MAN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższa liczba wymaga wyjaśnienia. Po pierwsze mówi o wszystkich pojazdach znajdujących się w rękach służby, które nie posiadają znakowania. Nie mówi tylko o wideorejestratora, ale także autach eksploatowanych np. przez oddziały śledcze. Po drugie odnosi się do floty policyjnej, a nieoznakowane radiowozy ma też np. ITD. Tu jest ich 29, przy czym park jeszcze w tym roku może się poszerzyć o 33 kolejne pojazdy.

Czy nieoznakowany radiowóz może zatrzymać do kontroli poza terenem zabudowanym?

Przepisy w kwestii możliwości zatrzymywania do kontroli drogowej w żaden sposób nie odnoszą się do rodzaju pojazdu czy jego oznakowania. To nie ma absolutnie żadnego znaczenia zarówno w terenie zabudowanym, jak i poza nim. Znaczenie ma natomiast ubiór policjanta siedzącego w aucie. Gdy ten ma mundur na sobie, może zatrzymać inny pojazd do kontroli wszędzie. Jeżeli munduru nie posiada, traci takie uprawnienia poza terenem zabudowanym. Pomimo np. sygnałów świetlnych kierujący w takim przypadku nie musi się zatrzymywać do kontroli drogowej.

Ważne

Teraz już pewnie rozumiecie, czemu zawsze na pokładzie tzw. wideorejestratorów znajdują się policjanci w mundurze. Inaczej nie mieliby oni prawa zatrzymać poza miastem pojazdu i ukarać jego kierowcy za wykroczenie. Musieliby czekać na wjazd w teren zabudowany.

Czy nieoznakowany radiowóz może przekraczać prędkość?

Nieoznakowany radiowóz nie może przekraczać dozwolonej na danej drodze prędkości. Powiem więcej, nie mogą też przekraczać linii ciągłej czy wyprzedzać w miejscu zabronionym. Możliwość taką mają dopiero w momencie, w którym odpalą w pojeździe lampy błyskowe i sygnały dźwiękowe. Wtedy uzyskują uprzywilejowanie w ruchu. To uruchamia art. 53 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten mówi wyraźnie, że:

"Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy uczestniczy w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego."

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA