REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nieoznakowany radiowóz policyjny BMW, Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz
Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz?
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz? To pytanie, które zadają sobie polscy kierowcy w obawie przed 5-tysięcznym mandatem za prędkość czy grzywną wynoszącą 1000 zł za wyprzedzanie. Oto co zdradza na drodze samochód policji bez znakowania.

rozwiń >

Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz?

Nieoznakowane radiowozy pojawiły się na polskich drogach w jednym celu. Mają pozwalać na uważne obserwowanie zachowań kierującego z ukrycia. Policjanci siedzący na pokładzie auta ujawniają się dopiero w momencie, w którym inny kierujący popełni wykroczenie. Czy to oznacza, że kierowcy są bezbronni i mogą spodziewać się nieoznakowanego radiowozu wszędzie? Trochę tak. Choć nie do końca. Jest kilka dyskretnych sygnałów, które mogą zdradzić, iż pojazd należy do policji. Mowa o:

REKLAMA

REKLAMA

  • wyraźnie widocznym ekranie za tylną szybą. Na nim funkcjonariusze wyświetlają komunikaty w czasie zatrzymywania pojazdów.
  • nad deską rozdzielczą za przednią szybą może pojawić się obiektyw kamery.
  • czasami w grillu pojazdu są widoczne wygaszone niebieskie lampy błyskowe.
  • policjantach w mundurze, który siedzą w kabinie pasażerskiej.
  • tym, że nieoznakowany radiowóz będzie wiernie śledził wybrane auto. Konieczność zachowania równej odległości przez cały czas jest niezbędna do prawidłowego pomiaru prędkości.
  • warto zwrócić uwagę na markę pojazdu. Dziś w policyjnej flocie dominują auta BMW.
  • cienkiej, dodatkowej antence, która pojawia się na dachu z tyłu lub zaraz nad tylnym oknem. Ta nie występuje jednak w każdym aucie.

Dobrym pomysłem jest też korzystanie z aplikacji typu Yanosik. Gdy kierowca dostrzeże w niej informację mówiącą o pojawieniu się nieoznakowanego BMW, powinien wzmóc uwagę podczas jazdy danym odcinkiem drogi.

Czy nieoznakowany radiowóz może zatrzymać pojazd do kontroli?

Nieoznakowany radiowóz jak najbardziej ma taką możliwość. Powiem więcej, kierujący ma obowiązek stosowania się do sygnałów wydawanych przez jego kierującego. I to zarówno w formie np. lizaka, komunikatów wyświetlanych na ekranie w tylnej części pojazdu, komunikatów głosowych czy lamp błyskowych. Niezatrzymanie się do kontroli skończy się najpierw siłowym zatrzymaniem pojazdu, a później poważnymi konsekwencjami. O tych mówi m.in. art. 92 par. 2 i 3 ustawy Kodeks wykroczeń. O jakich konsekwencjach mowa? Kierujący podlega karze:

  • aresztu,
  • grzywny,
  • polegającej na zakazie prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Jakie rejestracje mają nieoznakowane radiowozy?

Tu tak naprawdę zaczyna się wielka zagadka. Bo tablice rejestracyjne nieoznakowanych radiowozów można ujawnić przede wszystkim w jeden sposób. Mowa o śledzeniu regionalnych informacji i miejsc wymiany informacji przez kierowców. Tylko czy takimi danymi warto się sugerować? To raczej wątpliwe. Kierowcy nie muszą wyłapać wszystkich numerów rejestracyjnych wszystkich pojazdów. A do tego policja ma dowolność w kwestii przerejestrowania pojazdów. Numery może zatem okresowo zmieniać, ewentualnie rotować pojazdy między miastami. Poszukiwanie numeru rejestracyjnego okaże się w takim przypadku zgubne dla kierowcy.

REKLAMA

Ile jest nieoznakowanych radiowozów?

Pytanie o liczbę nieoznakowanych radiowozów policji jest dobre. Jak brzmi odpowiedź? Zdaniem redakcji serwisu naTemat w posiadaniu funkcjonariuszy znajduje się aktualnie 9100 pojazdów. To auta takich marek, jak Kia, Opel, Hyundai, Fiat, Skoda, Toyota, BMW, Ford, Renault, Citroen, Volkswagen, Peugeot, Mitsubishi, Nissan, Land Rover, Isuzu, Mercedes-Benz i MAN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższa liczba wymaga wyjaśnienia. Po pierwsze mówi o wszystkich pojazdach znajdujących się w rękach służby, które nie posiadają znakowania. Nie mówi tylko o wideorejestratora, ale także autach eksploatowanych np. przez oddziały śledcze. Po drugie odnosi się do floty policyjnej, a nieoznakowane radiowozy ma też np. ITD. Tu jest ich 29, przy czym park jeszcze w tym roku może się poszerzyć o 33 kolejne pojazdy.

Czy nieoznakowany radiowóz może zatrzymać do kontroli poza terenem zabudowanym?

Przepisy w kwestii możliwości zatrzymywania do kontroli drogowej w żaden sposób nie odnoszą się do rodzaju pojazdu czy jego oznakowania. To nie ma absolutnie żadnego znaczenia zarówno w terenie zabudowanym, jak i poza nim. Znaczenie ma natomiast ubiór policjanta siedzącego w aucie. Gdy ten ma mundur na sobie, może zatrzymać inny pojazd do kontroli wszędzie. Jeżeli munduru nie posiada, traci takie uprawnienia poza terenem zabudowanym. Pomimo np. sygnałów świetlnych kierujący w takim przypadku nie musi się zatrzymywać do kontroli drogowej.

Ważne

Teraz już pewnie rozumiecie, czemu zawsze na pokładzie tzw. wideorejestratorów znajdują się policjanci w mundurze. Inaczej nie mieliby oni prawa zatrzymać poza miastem pojazdu i ukarać jego kierowcy za wykroczenie. Musieliby czekać na wjazd w teren zabudowany.

Czy nieoznakowany radiowóz może przekraczać prędkość?

Nieoznakowany radiowóz nie może przekraczać dozwolonej na danej drodze prędkości. Powiem więcej, nie mogą też przekraczać linii ciągłej czy wyprzedzać w miejscu zabronionym. Możliwość taką mają dopiero w momencie, w którym odpalą w pojeździe lampy błyskowe i sygnały dźwiękowe. Wtedy uzyskują uprzywilejowanie w ruchu. To uruchamia art. 53 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten mówi wyraźnie, że:

"Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy uczestniczy w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego."

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA