REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Antyradary w Polsce. Legalne czy nie? Co mówią przepisy?

Antyradary w Polsce, antyradary przepisy, antyradary są legalne w polsce, mandat za antyradar
Antyradary w Polsce, antyradary przepisy, antyradary są legalne w polsce, mandat za antyradar
Antyradary w Polsce. Legalne czy nie? Co mówią przepisy?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Czy antyradary w Polsce są legalne? Niestety nie. Tyle że przepisy "uśmiercające je" według niektórych interpretacji dotyczą nie tylko urządzeń wykrywających fale emitowane przez policyjne suszarki. Więcej na ten temat w naszym tekście.
rozwiń >

Czym jest antyradar?

REKLAMA

Według polskich przepisów antyradarem jest urządzenie, które jest w stanie nie tylko poinformować kierującego o działaniu sprzętu kontrolno-pomiarowego używanego przez organy kontroli ruchu drogowego. Może również działanie tego sprzętu zakłócać. W efekcie specjaliści antyradarem nazywają urządzenie wykrywające fale radiowe emitowane przez policyjne radary. Gdy wykrywa ono sygnał emitowany przez "suszarkę", za pomocą komunikatu dźwiękowego informuje kierującego o pomiarze prędkości. Do kategorii tej zaliczają się antyradary, antylasery czy jammery.

REKLAMA

Zasada działania jest prosta. Antyradar reaguje na fale emitowane przez policyjną suszarkę. Z tą zasadą wiąże się jednak również największa wada antyradaru. Skoro reaguje on dopiero na fale, ostrzeże kierowcę przed kontrolą drogową w porę tylko w przypadku, w którym funkcjonariusze nie będą "strzelać" do jego auta. Gdy pomiar dotyczyć będzie jego pojazdu, ostrzeżenie okaże się zbyt późne. Zanim kierujący zdąży zareagować, policjanci będą już mieli gotowy odczyt prędkości. Chyba że antyradarowi wcześniej uda się zakłócić pomiar…

Ile kosztuje antyradar?

Tanie urządzenia o wątpliwym działaniu kosztują często 350 do 500 zł. Za antyradar z prawdziwego zdarzenia płaci się już jednak tysiące złotych. Na polskich portalach aukcyjnych z powodzeniem można znaleźć sprzęty, które są wyceniane na 3,5 tys. zł czy nawet 25 tys. zł. Profesjonalne antyradary są zatem wprost astronomicznie drogie. W efekcie pod znakiem zapytania można postawić opłacalność ich zakupu. Bo przecież przed iloma mandatami musiałby obronić kierowcę sprzęt, aby wydatek na poziomie 25 tys. zł mógł się zwrócić? Zapłacenie takiej kwoty ma sens wyłącznie w przypadku, w którym antyradar miałby chronić przed utratą prawa jazdy.

Czy w Polsce można legalnie używać antyradarów?

REKLAMA

Polskie przepisy nie mają co do tego żadnych wątpliwości. Używanie antyradarów na krajowych drogach przez kierowców nie jest dozwolone. Wyraźnie mówi o tym art. 66 ust. 4 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Na tym jednak nie koniec. Przepisy są zdecydowanie bardziej restrykcyjne. Mówią bowiem także o tym, że zabrania się "przewożenia w pojeździe takiego urządzenia w stanie wskazującym na gotowość jego użycia". Zapis ten pojawił się na wypadek sytuacji, w której kierujący po ustaleniu sygnały suszarki, szybko wyłączyłby antyradar przed zatrzymaniem do kontroli drogowej.

Kierujący nie może przewozić działającego antyradaru. Nie może też mieć na pokładzie auta takiego, który znajduje się w stanie wskazującym na gotowość użycia. Co to oznacza? Oznacza to rozpakowany z fabrycznego pudełka antyradar, który znajduje się w kabinie, w jednym ze schowków czy nawet w bagażniku. Przewozić autem antyradar można tylko wtedy, gdy jest fabrycznie zapakowany, przy czym opakowanie musi być zaklejone folią termokurczliwą lub zaplombowane. W każdym innym przypadku przewożenie urządzenia nie jest legalne w Polsce.

Czy policja może wykryć antyradar?

Policjanci mają możliwość ujawnienia, że w danym pojeździe znajduje się antyradar. I mogą to zrobić aż na dwa sposoby. Mowa o:

  • odczycie prędkości na aparaturze pomiarowej. Nowoczesne fotoradary reagują na zagłuszacze. Pokazują informację mówiącą o błędzie pomiaru. To ważny sygnał mówiący o możliwości korzystania z antyradaru. W takim przypadku pojazd z pewnością zostanie zatrzymany do kontroli drogowej.
  • dostrzeżeniu urządzenia w czasie kontroli drogowej. Szczególnie że to musi znajdować się za przednią szybą pojazdu. W razie podejrzenia użycia fotoradaru policjanci mogą również przeszukać pojazd, korzystając tym samym z uprawnień dawanych im przez art. 15 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o policji.

Mandat za używanie antyradaru w samochodzie

Wyposażanie pojazdu w urządzenie informujące o działaniu sprzętu kontrolno-pomiarowego używanego przez organy kontroli ruchu drogowego oznacza wypełnienie znamion czynu opisanego w art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Zapis ten wyraźnie stwierdza, że "uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie, podlega karze grzywny do 3000 złotych albo karze nagany".

W skrócie używanie antyradaru zakończy się dla kierowcy nie tylko mandatem za wykroczenie. Jednocześnie dostanie on grzywnę za urządzenie wykrywające aparaturę pomiarową. Ta będzie wynosić od 20 do 3000 zł. Policjant kwotę wybierze uznaniowo. Wykroczenie nie oznacza jednak żadnych punktów karnych.

Czy istnieje legalny antyradar?

Nie ma legalnego antyradaru. Każde urządzenie, które jest w stanie INFORMOWAĆ o obecności aparatury pomiarowej policji, okazuje się nielegalne. Wyraźnie mówi o tym art. 66 ust. 4 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Urządzenie takie wcale nie musi informować i móc zakłócać odczyty aparatury. Wystarczy, że informuje. A to oznacza, że istnieje podstawa prawna do uznania za nielegalne także systemu prawie-antyradarowe. Mowa o systemie Yanosik, aplikacji Yanosik czy opcji informującej o kontrolach w Mapach Google.

Z możliwości tej funkcjonariusze w Polsce nie korzystają zbyt często (o ile kiedykolwiek skorzystali). Warto jednak o niej wiedzieć i pamiętać z uwagi na kontrowersje związane z interpretacją przepisów. Jak się zachować podczas kontroli drogowej? Problem będą mieć kierujący korzystający z urządzenia Yanosik. Nie schowają go tak łatwo. W przypadku aplikacji Yanosik, wystarczy ją po prostu zamknąć na chwilę przed tym, zanim do pojazdu podejdzie policjant. Tak dla świętego spokoju.

Ważne

Kolejnym przykładem jest także CB Radio. Choć tu policjantom zdecydowanie trudniej byłoby udowodnić funkcję, polegającą na informowaniu o działaniu sprzętu kontrolno-pomiarowego używanego przez organy kontroli ruchu drogowego. Kierowca zawsze może się tłumaczyć bowiem komunikacją z innymi użytkownikami drogi w sprawie ruchu drogowego na danym odcinku drogi

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA