REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Antyradary w Polsce, antyradary przepisy, antyradary są legalne w polsce, mandat za antyradar
Antyradary w Polsce. Legalne czy nie? Co mówią przepisy?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Czy antyradary w Polsce są legalne? Niestety nie. Tyle że przepisy "uśmiercające je" według niektórych interpretacji dotyczą nie tylko urządzeń wykrywających fale emitowane przez policyjne suszarki. Więcej na ten temat w naszym tekście.

rozwiń >

Czym jest antyradar?

Według polskich przepisów antyradarem jest urządzenie, które jest w stanie nie tylko poinformować kierującego o działaniu sprzętu kontrolno-pomiarowego używanego przez organy kontroli ruchu drogowego. Może również działanie tego sprzętu zakłócać. W efekcie specjaliści antyradarem nazywają urządzenie wykrywające fale radiowe emitowane przez policyjne radary. Gdy wykrywa ono sygnał emitowany przez "suszarkę", za pomocą komunikatu dźwiękowego informuje kierującego o pomiarze prędkości. Do kategorii tej zaliczają się antyradary, antylasery czy jammery.

REKLAMA

REKLAMA

Zasada działania jest prosta. Antyradar reaguje na fale emitowane przez policyjną suszarkę. Z tą zasadą wiąże się jednak również największa wada antyradaru. Skoro reaguje on dopiero na fale, ostrzeże kierowcę przed kontrolą drogową w porę tylko w przypadku, w którym funkcjonariusze nie będą "strzelać" do jego auta. Gdy pomiar dotyczyć będzie jego pojazdu, ostrzeżenie okaże się zbyt późne. Zanim kierujący zdąży zareagować, policjanci będą już mieli gotowy odczyt prędkości. Chyba że antyradarowi wcześniej uda się zakłócić pomiar…

Ile kosztuje antyradar?

Tanie urządzenia o wątpliwym działaniu kosztują często 350 do 500 zł. Za antyradar z prawdziwego zdarzenia płaci się już jednak tysiące złotych. Na polskich portalach aukcyjnych z powodzeniem można znaleźć sprzęty, które są wyceniane na 3,5 tys. zł czy nawet 25 tys. zł. Profesjonalne antyradary są zatem wprost astronomicznie drogie. W efekcie pod znakiem zapytania można postawić opłacalność ich zakupu. Bo przecież przed iloma mandatami musiałby obronić kierowcę sprzęt, aby wydatek na poziomie 25 tys. zł mógł się zwrócić? Zapłacenie takiej kwoty ma sens wyłącznie w przypadku, w którym antyradar miałby chronić przed utratą prawa jazdy.

Czy w Polsce można legalnie używać antyradarów?

Polskie przepisy nie mają co do tego żadnych wątpliwości. Używanie antyradarów na krajowych drogach przez kierowców nie jest dozwolone. Wyraźnie mówi o tym art. 66 ust. 4 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Na tym jednak nie koniec. Przepisy są zdecydowanie bardziej restrykcyjne. Mówią bowiem także o tym, że zabrania się "przewożenia w pojeździe takiego urządzenia w stanie wskazującym na gotowość jego użycia". Zapis ten pojawił się na wypadek sytuacji, w której kierujący po ustaleniu sygnały suszarki, szybko wyłączyłby antyradar przed zatrzymaniem do kontroli drogowej.

REKLAMA

Kierujący nie może przewozić działającego antyradaru. Nie może też mieć na pokładzie auta takiego, który znajduje się w stanie wskazującym na gotowość użycia. Co to oznacza? Oznacza to rozpakowany z fabrycznego pudełka antyradar, który znajduje się w kabinie, w jednym ze schowków czy nawet w bagażniku. Przewozić autem antyradar można tylko wtedy, gdy jest fabrycznie zapakowany, przy czym opakowanie musi być zaklejone folią termokurczliwą lub zaplombowane. W każdym innym przypadku przewożenie urządzenia nie jest legalne w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy policja może wykryć antyradar?

Policjanci mają możliwość ujawnienia, że w danym pojeździe znajduje się antyradar. I mogą to zrobić aż na dwa sposoby. Mowa o:

  • odczycie prędkości na aparaturze pomiarowej. Nowoczesne fotoradary reagują na zagłuszacze. Pokazują informację mówiącą o błędzie pomiaru. To ważny sygnał mówiący o możliwości korzystania z antyradaru. W takim przypadku pojazd z pewnością zostanie zatrzymany do kontroli drogowej.
  • dostrzeżeniu urządzenia w czasie kontroli drogowej. Szczególnie że to musi znajdować się za przednią szybą pojazdu. W razie podejrzenia użycia fotoradaru policjanci mogą również przeszukać pojazd, korzystając tym samym z uprawnień dawanych im przez art. 15 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o policji.

Mandat za używanie antyradaru w samochodzie

Wyposażanie pojazdu w urządzenie informujące o działaniu sprzętu kontrolno-pomiarowego używanego przez organy kontroli ruchu drogowego oznacza wypełnienie znamion czynu opisanego w art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Zapis ten wyraźnie stwierdza, że "uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie, podlega karze grzywny do 3000 złotych albo karze nagany".

W skrócie używanie antyradaru zakończy się dla kierowcy nie tylko mandatem za wykroczenie. Jednocześnie dostanie on grzywnę za urządzenie wykrywające aparaturę pomiarową. Ta będzie wynosić od 20 do 3000 zł. Policjant kwotę wybierze uznaniowo. Wykroczenie nie oznacza jednak żadnych punktów karnych.

Czy istnieje legalny antyradar?

Nie ma legalnego antyradaru. Każde urządzenie, które jest w stanie INFORMOWAĆ o obecności aparatury pomiarowej policji, okazuje się nielegalne. Wyraźnie mówi o tym art. 66 ust. 4 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Urządzenie takie wcale nie musi informować i móc zakłócać odczyty aparatury. Wystarczy, że informuje. A to oznacza, że istnieje podstawa prawna do uznania za nielegalne także systemu prawie-antyradarowe. Mowa o systemie Yanosik, aplikacji Yanosik czy opcji informującej o kontrolach w Mapach Google.

Z możliwości tej funkcjonariusze w Polsce nie korzystają zbyt często (o ile kiedykolwiek skorzystali). Warto jednak o niej wiedzieć i pamiętać z uwagi na kontrowersje związane z interpretacją przepisów. Jak się zachować podczas kontroli drogowej? Problem będą mieć kierujący korzystający z urządzenia Yanosik. Nie schowają go tak łatwo. W przypadku aplikacji Yanosik, wystarczy ją po prostu zamknąć na chwilę przed tym, zanim do pojazdu podejdzie policjant. Tak dla świętego spokoju.

Ważne

Kolejnym przykładem jest także CB Radio. Choć tu policjantom zdecydowanie trudniej byłoby udowodnić funkcję, polegającą na informowaniu o działaniu sprzętu kontrolno-pomiarowego używanego przez organy kontroli ruchu drogowego. Kierowca zawsze może się tłumaczyć bowiem komunikacją z innymi użytkownikami drogi w sprawie ruchu drogowego na danym odcinku drogi

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA