REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Antyradary w Polsce. Legalne czy nie? Co mówią przepisy?

Antyradary w Polsce, antyradary przepisy, antyradary są legalne w polsce, mandat za antyradar
Antyradary w Polsce. Legalne czy nie? Co mówią przepisy?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Czy antyradary w Polsce są legalne? Niestety nie. Tyle że przepisy "uśmiercające je" według niektórych interpretacji dotyczą nie tylko urządzeń wykrywających fale emitowane przez policyjne suszarki. Więcej na ten temat w naszym tekście.
rozwiń >

Czym jest antyradar?

REKLAMA

Według polskich przepisów antyradarem jest urządzenie, które jest w stanie nie tylko poinformować kierującego o działaniu sprzętu kontrolno-pomiarowego używanego przez organy kontroli ruchu drogowego. Może również działanie tego sprzętu zakłócać. W efekcie specjaliści antyradarem nazywają urządzenie wykrywające fale radiowe emitowane przez policyjne radary. Gdy wykrywa ono sygnał emitowany przez "suszarkę", za pomocą komunikatu dźwiękowego informuje kierującego o pomiarze prędkości. Do kategorii tej zaliczają się antyradary, antylasery czy jammery.

REKLAMA

Zasada działania jest prosta. Antyradar reaguje na fale emitowane przez policyjną suszarkę. Z tą zasadą wiąże się jednak również największa wada antyradaru. Skoro reaguje on dopiero na fale, ostrzeże kierowcę przed kontrolą drogową w porę tylko w przypadku, w którym funkcjonariusze nie będą "strzelać" do jego auta. Gdy pomiar dotyczyć będzie jego pojazdu, ostrzeżenie okaże się zbyt późne. Zanim kierujący zdąży zareagować, policjanci będą już mieli gotowy odczyt prędkości. Chyba że antyradarowi wcześniej uda się zakłócić pomiar…

Ile kosztuje antyradar?

Tanie urządzenia o wątpliwym działaniu kosztują często 350 do 500 zł. Za antyradar z prawdziwego zdarzenia płaci się już jednak tysiące złotych. Na polskich portalach aukcyjnych z powodzeniem można znaleźć sprzęty, które są wyceniane na 3,5 tys. zł czy nawet 25 tys. zł. Profesjonalne antyradary są zatem wprost astronomicznie drogie. W efekcie pod znakiem zapytania można postawić opłacalność ich zakupu. Bo przecież przed iloma mandatami musiałby obronić kierowcę sprzęt, aby wydatek na poziomie 25 tys. zł mógł się zwrócić? Zapłacenie takiej kwoty ma sens wyłącznie w przypadku, w którym antyradar miałby chronić przed utratą prawa jazdy.

Czy w Polsce można legalnie używać antyradarów?

REKLAMA

Polskie przepisy nie mają co do tego żadnych wątpliwości. Używanie antyradarów na krajowych drogach przez kierowców nie jest dozwolone. Wyraźnie mówi o tym art. 66 ust. 4 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Na tym jednak nie koniec. Przepisy są zdecydowanie bardziej restrykcyjne. Mówią bowiem także o tym, że zabrania się "przewożenia w pojeździe takiego urządzenia w stanie wskazującym na gotowość jego użycia". Zapis ten pojawił się na wypadek sytuacji, w której kierujący po ustaleniu sygnały suszarki, szybko wyłączyłby antyradar przed zatrzymaniem do kontroli drogowej.

Kierujący nie może przewozić działającego antyradaru. Nie może też mieć na pokładzie auta takiego, który znajduje się w stanie wskazującym na gotowość użycia. Co to oznacza? Oznacza to rozpakowany z fabrycznego pudełka antyradar, który znajduje się w kabinie, w jednym ze schowków czy nawet w bagażniku. Przewozić autem antyradar można tylko wtedy, gdy jest fabrycznie zapakowany, przy czym opakowanie musi być zaklejone folią termokurczliwą lub zaplombowane. W każdym innym przypadku przewożenie urządzenia nie jest legalne w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy policja może wykryć antyradar?

Policjanci mają możliwość ujawnienia, że w danym pojeździe znajduje się antyradar. I mogą to zrobić aż na dwa sposoby. Mowa o:

  • odczycie prędkości na aparaturze pomiarowej. Nowoczesne fotoradary reagują na zagłuszacze. Pokazują informację mówiącą o błędzie pomiaru. To ważny sygnał mówiący o możliwości korzystania z antyradaru. W takim przypadku pojazd z pewnością zostanie zatrzymany do kontroli drogowej.
  • dostrzeżeniu urządzenia w czasie kontroli drogowej. Szczególnie że to musi znajdować się za przednią szybą pojazdu. W razie podejrzenia użycia fotoradaru policjanci mogą również przeszukać pojazd, korzystając tym samym z uprawnień dawanych im przez art. 15 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o policji.

Mandat za używanie antyradaru w samochodzie

Wyposażanie pojazdu w urządzenie informujące o działaniu sprzętu kontrolno-pomiarowego używanego przez organy kontroli ruchu drogowego oznacza wypełnienie znamion czynu opisanego w art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Zapis ten wyraźnie stwierdza, że "uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie, podlega karze grzywny do 3000 złotych albo karze nagany".

W skrócie używanie antyradaru zakończy się dla kierowcy nie tylko mandatem za wykroczenie. Jednocześnie dostanie on grzywnę za urządzenie wykrywające aparaturę pomiarową. Ta będzie wynosić od 20 do 3000 zł. Policjant kwotę wybierze uznaniowo. Wykroczenie nie oznacza jednak żadnych punktów karnych.

Czy istnieje legalny antyradar?

Nie ma legalnego antyradaru. Każde urządzenie, które jest w stanie INFORMOWAĆ o obecności aparatury pomiarowej policji, okazuje się nielegalne. Wyraźnie mówi o tym art. 66 ust. 4 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Urządzenie takie wcale nie musi informować i móc zakłócać odczyty aparatury. Wystarczy, że informuje. A to oznacza, że istnieje podstawa prawna do uznania za nielegalne także systemu prawie-antyradarowe. Mowa o systemie Yanosik, aplikacji Yanosik czy opcji informującej o kontrolach w Mapach Google.

Z możliwości tej funkcjonariusze w Polsce nie korzystają zbyt często (o ile kiedykolwiek skorzystali). Warto jednak o niej wiedzieć i pamiętać z uwagi na kontrowersje związane z interpretacją przepisów. Jak się zachować podczas kontroli drogowej? Problem będą mieć kierujący korzystający z urządzenia Yanosik. Nie schowają go tak łatwo. W przypadku aplikacji Yanosik, wystarczy ją po prostu zamknąć na chwilę przed tym, zanim do pojazdu podejdzie policjant. Tak dla świętego spokoju.

Ważne

Kolejnym przykładem jest także CB Radio. Choć tu policjantom zdecydowanie trudniej byłoby udowodnić funkcję, polegającą na informowaniu o działaniu sprzętu kontrolno-pomiarowego używanego przez organy kontroli ruchu drogowego. Kierowca zawsze może się tłumaczyć bowiem komunikacją z innymi użytkownikami drogi w sprawie ruchu drogowego na danym odcinku drogi

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA