REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapomniałem zapłacić za paliwo na stacji. Co dalej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zapomniałem zapłacić za paliwo na stacji, co zrobić w sytuacji, w której zapomniałem zapłacić za paliwo na stacji
Zapomniałem zapłacić za paliwo na stacji. Co dalej?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca o zatankowaniu pamiętał. O płatności już nie. Nie zrobił tego jednak celowo. W wyniku roztargnienia nie podszedł do kasy. Co powinien zrobić, aby nie został uznany za złodzieja? Kluczowy jest spokój, rozwaga i rozsądek.

Brak płatności za paliwo to czasami wykroczenie, a czasami przestępstwo

Scenariusz napisany dla tego materiału jest prosty. Kierowca zatankował auto, jednak zamiast zapłacić, wsiadł za kierownicę i po prostu odjechał. Bez względu na fakt czy wynika to z roztargnienia, czy zamyślenia, warto zastanowić się co w takiej sytuacji. Konieczna jest reakcja. W przeciwnym razie kierowca wpadnie w poważne tarapaty. Zostanie bowiem potraktowany jak złodziej. Pracownicy stacji zgłoszą sprawę policji, a ta na podstawie nagrania z monitoringu szybko namierzy pojazd i kierującego. Konsekwencje gotowe.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

W sytuacji, w której wartość zatankowanego paliwa będzie niższa niż 500 zł, mówimy o wykroczeniu. Grozi za to 500 zł mandatu i konieczność opłacenia rachunku. Gdy wartość przekroczy 500 zł, czyn staje się przestępstwem. Karą może się zatem stać nawet od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności.

Kierowca zapomniał zapłacić za paliwo. Co dalej?

W takiej sytuacji reakcja może być tak naprawdę jedna. Kierowca powinien niezwłocznie zawrócić i ponownie pojechać na stację. Bez względu na fakt ile km ujechał i czy np. wygodnie siedzi już w domu. Im szybciej się zorientuje o problemie, im szybciej na niego zareaguje, tym lepiej. Po pojawieniu się w punkcie, należy wyjaśnić sytuację i poprosić o wystawienie rachunku. Należy go też niezwłocznie opłacić.

Przykład

Pracownicy stacji wcale tak szybko mogą się nie zorientować, że doszło do takiej sytuacji. Bo nawet jeżeli patrzą na kamery, nie rejestrują każdego pojazdu. Poza tym przecież kierowca mógł zapłacić bezdotykowo przy dystrybutorze. Taką opcję daje dziś większość sieci paliwowych.

Liczcie się z tym, że pracownik stacji w pierwszym momencie może nie być zbyt miły. W końcu każdego dnia mierzą się oni z osobami, które zaczepiają na aucie skradzione tablice rejestracyjne, tankują paliwo i odjeżdżają bez płacenia. Gdy jednak opowiecie pełną historię, atmosfera powinna się rozluźnić. Pracownik wystawi wam rachunek, wy go opłacicie i sprawa rozejdzie się po kościach. A gdyby obsługa zdążyła wezwać policję, po prostu odwoła zgłoszenie.

Nie zapłaciłem za paliwo. Obsługa wezwała policję

Może się okazać, że kierowca zda sobie sprawę z sytuacji zbyt późno. Obsługa zdążyła już poinformować o tym fakcie funkcjonariuszy i ci rozpoczęli czynności. Co dalej? Machina policyjna nie będzie działać szybko. Tego można być więcej niż pewnym. Zanim zatem policjanci dotrą pod adres kierowcy, ten z pewnością zdąży wrócić się na stację paliw. Warto powinien spróbować dogadać się z pracownikami. Oni mają takich sytuacji z pewnością dziesiątki. A pewnie też nie zależy im na zeznawaniu na komisariacie... Wystarczy zatem po rozmowie z pracownikiem uregulować rachunek.

REKLAMA

Co z policją? W razie uregulowania płatności, policja z całą pewnością umorzy postępowanie z uwagi na brak znamion czynu zabronionego. W efekcie kierujący nie dostanie ani mandatu, ani tym bardziej nie poniesie odpowiedzialności karnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowca nie może zapłacić za paliwo, bo terminal nie działa

Czasami bywa tak, że kierowca zatankuje samochód i pójdzie do kasy. Niestety rachunku nie będzie w stanie uregulować. Powód? Na stacji będzie awaria terminala. Ta wykluczy płatność kartą. Kierujący natomiast nie będzie posiadał gotówki. Co w takiej sytuacji? Problem jest poważny, ale przecież to nie przypadek bez żadnego wyjścia. Choć zazwyczaj nie obowiązują tu żadne procedury. Takich sieci paliwowe nie ustalają.

  1. Najrozsądniejszym rozwiązaniem byłoby wyznaczenie przez pracownika stacji czasu na uregulowanie rachunku. Jeżeli w tym czasie nie uda się wam wrócić z gotówką, po prostu zadzwonią na policję i zgłoszą sprawę.
  2. Jeszcze kilka lat temu spotykane były propozycje, w których kierujący musiał zostawić "zastaw". Często gwarancją uregulowania rachunku było zostawienie na stacji np. dowodu rejestracyjnego pojazdu. Tyle że dziś nikt go raczej nie wozi ze sobą... Dowód osobisty? Absolutnie nie można go zostawiać. Ksero dokumentu wykonane przez nieuczciwego pracownika stacji wystarczy, żeby wziąć na wasze dane np. kredyt.
  3. Istnieje możliwość wystawienia np. faktury imiennej z odroczonym terminem płatności. W takim przypadku kierowca mógłby zapłacić np. przelewem na konto stacji. Choć w Polsce takiego rozwiązania raczej się nie stosuje.

Nie dajcie się zastraszyć. Pracownik stacji mówi o wzywaniu policji. Jeżeli ma taką chęć, wezwać funkcjonariuszy może. To jednak strata czasu. Bo co tak właściwie mieliby oni zrobić? Aresztować kierowcę za niedziałający terminal lub problem z kartą? Bzdura! Policjanci spiszą protokół i pojadą z kierującym do bankomatu. Dzięki temu ureguluje rachunek. Pracownicy stacji narażą się natomiast na ostracyzm funkcjonariuszy. Ostracyzm za niepotrzebne zgłoszenie.

Ktoś ukradł paliwo, a ty tankujesz po nim

Może się okazać, że dystrybutor wybrany przez kierowcę, przed chwilą stał się celem złodzieja. Ten zatankował pojazd i po prostu odjechał. Jak w takim przypadku nie zapłacić za ukradzione paliwo? Kierujący powinien zrobić tak naprawdę dwie rzeczy. Mowa o tym, aby:

  • zawsze po podniesieniu pistoletu upewnić się, że licznik na dystrybutorze się zeruje. Czasami kierowcy odruchowo zdejmują pistolet z dystrybutora, wkładają jego końcówkę do wlewu paliwa i zaczynają tankować. To może być poważny błąd.
  • w razie wyzerowania się licznika poinformować pracownika stacji o ilości zatankowanego paliwa. W takim przypadku naliczy płatność na podstawie właściwej transakcji. Jednocześnie pracownik zorientuje się, że punkt przed chwilą padł ofiarą złodzieja. Sprawdzi ten fakt na nagraniu z monitoringu i poinformuje o jego wystąpieniu służby.

Zobacz także: Paliwo alternatywne 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA