REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapomniałem zapłacić za paliwo na stacji. Co dalej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zapomniałem zapłacić za paliwo na stacji, co zrobić w sytuacji, w której zapomniałem zapłacić za paliwo na stacji
Zapomniałem zapłacić za paliwo na stacji. Co dalej?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca o zatankowaniu pamiętał. O płatności już nie. Nie zrobił tego jednak celowo. W wyniku roztargnienia nie podszedł do kasy. Co powinien zrobić, aby nie został uznany za złodzieja? Kluczowy jest spokój, rozwaga i rozsądek.

Brak płatności za paliwo to czasami wykroczenie, a czasami przestępstwo

Scenariusz napisany dla tego materiału jest prosty. Kierowca zatankował auto, jednak zamiast zapłacić, wsiadł za kierownicę i po prostu odjechał. Bez względu na fakt czy wynika to z roztargnienia, czy zamyślenia, warto zastanowić się co w takiej sytuacji. Konieczna jest reakcja. W przeciwnym razie kierowca wpadnie w poważne tarapaty. Zostanie bowiem potraktowany jak złodziej. Pracownicy stacji zgłoszą sprawę policji, a ta na podstawie nagrania z monitoringu szybko namierzy pojazd i kierującego. Konsekwencje gotowe.

REKLAMA

Ważne

W sytuacji, w której wartość zatankowanego paliwa będzie niższa niż 500 zł, mówimy o wykroczeniu. Grozi za to 500 zł mandatu i konieczność opłacenia rachunku. Gdy wartość przekroczy 500 zł, czyn staje się przestępstwem. Karą może się zatem stać nawet od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności.

Kierowca zapomniał zapłacić za paliwo. Co dalej?

W takiej sytuacji reakcja może być tak naprawdę jedna. Kierowca powinien niezwłocznie zawrócić i ponownie pojechać na stację. Bez względu na fakt ile km ujechał i czy np. wygodnie siedzi już w domu. Im szybciej się zorientuje o problemie, im szybciej na niego zareaguje, tym lepiej. Po pojawieniu się w punkcie, należy wyjaśnić sytuację i poprosić o wystawienie rachunku. Należy go też niezwłocznie opłacić.

Przykład

Pracownicy stacji wcale tak szybko mogą się nie zorientować, że doszło do takiej sytuacji. Bo nawet jeżeli patrzą na kamery, nie rejestrują każdego pojazdu. Poza tym przecież kierowca mógł zapłacić bezdotykowo przy dystrybutorze. Taką opcję daje dziś większość sieci paliwowych.

Liczcie się z tym, że pracownik stacji w pierwszym momencie może nie być zbyt miły. W końcu każdego dnia mierzą się oni z osobami, które zaczepiają na aucie skradzione tablice rejestracyjne, tankują paliwo i odjeżdżają bez płacenia. Gdy jednak opowiecie pełną historię, atmosfera powinna się rozluźnić. Pracownik wystawi wam rachunek, wy go opłacicie i sprawa rozejdzie się po kościach. A gdyby obsługa zdążyła wezwać policję, po prostu odwoła zgłoszenie.

Nie zapłaciłem za paliwo. Obsługa wezwała policję

REKLAMA

Może się okazać, że kierowca zda sobie sprawę z sytuacji zbyt późno. Obsługa zdążyła już poinformować o tym fakcie funkcjonariuszy i ci rozpoczęli czynności. Co dalej? Machina policyjna nie będzie działać szybko. Tego można być więcej niż pewnym. Zanim zatem policjanci dotrą pod adres kierowcy, ten z pewnością zdąży wrócić się na stację paliw. Warto powinien spróbować dogadać się z pracownikami. Oni mają takich sytuacji z pewnością dziesiątki. A pewnie też nie zależy im na zeznawaniu na komisariacie... Wystarczy zatem po rozmowie z pracownikiem uregulować rachunek.

Co z policją? W razie uregulowania płatności, policja z całą pewnością umorzy postępowanie z uwagi na brak znamion czynu zabronionego. W efekcie kierujący nie dostanie ani mandatu, ani tym bardziej nie poniesie odpowiedzialności karnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowca nie może zapłacić za paliwo, bo terminal nie działa

Czasami bywa tak, że kierowca zatankuje samochód i pójdzie do kasy. Niestety rachunku nie będzie w stanie uregulować. Powód? Na stacji będzie awaria terminala. Ta wykluczy płatność kartą. Kierujący natomiast nie będzie posiadał gotówki. Co w takiej sytuacji? Problem jest poważny, ale przecież to nie przypadek bez żadnego wyjścia. Choć zazwyczaj nie obowiązują tu żadne procedury. Takich sieci paliwowe nie ustalają.

  1. Najrozsądniejszym rozwiązaniem byłoby wyznaczenie przez pracownika stacji czasu na uregulowanie rachunku. Jeżeli w tym czasie nie uda się wam wrócić z gotówką, po prostu zadzwonią na policję i zgłoszą sprawę.
  2. Jeszcze kilka lat temu spotykane były propozycje, w których kierujący musiał zostawić "zastaw". Często gwarancją uregulowania rachunku było zostawienie na stacji np. dowodu rejestracyjnego pojazdu. Tyle że dziś nikt go raczej nie wozi ze sobą... Dowód osobisty? Absolutnie nie można go zostawiać. Ksero dokumentu wykonane przez nieuczciwego pracownika stacji wystarczy, żeby wziąć na wasze dane np. kredyt.
  3. Istnieje możliwość wystawienia np. faktury imiennej z odroczonym terminem płatności. W takim przypadku kierowca mógłby zapłacić np. przelewem na konto stacji. Choć w Polsce takiego rozwiązania raczej się nie stosuje.

Nie dajcie się zastraszyć. Pracownik stacji mówi o wzywaniu policji. Jeżeli ma taką chęć, wezwać funkcjonariuszy może. To jednak strata czasu. Bo co tak właściwie mieliby oni zrobić? Aresztować kierowcę za niedziałający terminal lub problem z kartą? Bzdura! Policjanci spiszą protokół i pojadą z kierującym do bankomatu. Dzięki temu ureguluje rachunek. Pracownicy stacji narażą się natomiast na ostracyzm funkcjonariuszy. Ostracyzm za niepotrzebne zgłoszenie.

Ktoś ukradł paliwo, a ty tankujesz po nim

Może się okazać, że dystrybutor wybrany przez kierowcę, przed chwilą stał się celem złodzieja. Ten zatankował pojazd i po prostu odjechał. Jak w takim przypadku nie zapłacić za ukradzione paliwo? Kierujący powinien zrobić tak naprawdę dwie rzeczy. Mowa o tym, aby:

  • zawsze po podniesieniu pistoletu upewnić się, że licznik na dystrybutorze się zeruje. Czasami kierowcy odruchowo zdejmują pistolet z dystrybutora, wkładają jego końcówkę do wlewu paliwa i zaczynają tankować. To może być poważny błąd.
  • w razie wyzerowania się licznika poinformować pracownika stacji o ilości zatankowanego paliwa. W takim przypadku naliczy płatność na podstawie właściwej transakcji. Jednocześnie pracownik zorientuje się, że punkt przed chwilą padł ofiarą złodzieja. Sprawdzi ten fakt na nagraniu z monitoringu i poinformuje o jego wystąpieniu służby.

Zobacz także: Paliwo alternatywne 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA