REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zapomniałem zapłacić za paliwo na stacji, co zrobić w sytuacji, w której zapomniałem zapłacić za paliwo na stacji
Zapomniałem zapłacić za paliwo na stacji. Co dalej?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca o zatankowaniu pamiętał. O płatności już nie. Nie zrobił tego jednak celowo. W wyniku roztargnienia nie podszedł do kasy. Co powinien zrobić, aby nie został uznany za złodzieja? Kluczowy jest spokój, rozwaga i rozsądek.

Brak płatności za paliwo to czasami wykroczenie, a czasami przestępstwo

Scenariusz napisany dla tego materiału jest prosty. Kierowca zatankował auto, jednak zamiast zapłacić, wsiadł za kierownicę i po prostu odjechał. Bez względu na fakt czy wynika to z roztargnienia, czy zamyślenia, warto zastanowić się co w takiej sytuacji. Konieczna jest reakcja. W przeciwnym razie kierowca wpadnie w poważne tarapaty. Zostanie bowiem potraktowany jak złodziej. Pracownicy stacji zgłoszą sprawę policji, a ta na podstawie nagrania z monitoringu szybko namierzy pojazd i kierującego. Konsekwencje gotowe.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

W sytuacji, w której wartość zatankowanego paliwa będzie niższa niż 500 zł, mówimy o wykroczeniu. Grozi za to 500 zł mandatu i konieczność opłacenia rachunku. Gdy wartość przekroczy 500 zł, czyn staje się przestępstwem. Karą może się zatem stać nawet od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności.

Kierowca zapomniał zapłacić za paliwo. Co dalej?

W takiej sytuacji reakcja może być tak naprawdę jedna. Kierowca powinien niezwłocznie zawrócić i ponownie pojechać na stację. Bez względu na fakt ile km ujechał i czy np. wygodnie siedzi już w domu. Im szybciej się zorientuje o problemie, im szybciej na niego zareaguje, tym lepiej. Po pojawieniu się w punkcie, należy wyjaśnić sytuację i poprosić o wystawienie rachunku. Należy go też niezwłocznie opłacić.

Przykład

Pracownicy stacji wcale tak szybko mogą się nie zorientować, że doszło do takiej sytuacji. Bo nawet jeżeli patrzą na kamery, nie rejestrują każdego pojazdu. Poza tym przecież kierowca mógł zapłacić bezdotykowo przy dystrybutorze. Taką opcję daje dziś większość sieci paliwowych.

Liczcie się z tym, że pracownik stacji w pierwszym momencie może nie być zbyt miły. W końcu każdego dnia mierzą się oni z osobami, które zaczepiają na aucie skradzione tablice rejestracyjne, tankują paliwo i odjeżdżają bez płacenia. Gdy jednak opowiecie pełną historię, atmosfera powinna się rozluźnić. Pracownik wystawi wam rachunek, wy go opłacicie i sprawa rozejdzie się po kościach. A gdyby obsługa zdążyła wezwać policję, po prostu odwoła zgłoszenie.

Nie zapłaciłem za paliwo. Obsługa wezwała policję

Może się okazać, że kierowca zda sobie sprawę z sytuacji zbyt późno. Obsługa zdążyła już poinformować o tym fakcie funkcjonariuszy i ci rozpoczęli czynności. Co dalej? Machina policyjna nie będzie działać szybko. Tego można być więcej niż pewnym. Zanim zatem policjanci dotrą pod adres kierowcy, ten z pewnością zdąży wrócić się na stację paliw. Warto powinien spróbować dogadać się z pracownikami. Oni mają takich sytuacji z pewnością dziesiątki. A pewnie też nie zależy im na zeznawaniu na komisariacie... Wystarczy zatem po rozmowie z pracownikiem uregulować rachunek.

REKLAMA

Co z policją? W razie uregulowania płatności, policja z całą pewnością umorzy postępowanie z uwagi na brak znamion czynu zabronionego. W efekcie kierujący nie dostanie ani mandatu, ani tym bardziej nie poniesie odpowiedzialności karnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowca nie może zapłacić za paliwo, bo terminal nie działa

Czasami bywa tak, że kierowca zatankuje samochód i pójdzie do kasy. Niestety rachunku nie będzie w stanie uregulować. Powód? Na stacji będzie awaria terminala. Ta wykluczy płatność kartą. Kierujący natomiast nie będzie posiadał gotówki. Co w takiej sytuacji? Problem jest poważny, ale przecież to nie przypadek bez żadnego wyjścia. Choć zazwyczaj nie obowiązują tu żadne procedury. Takich sieci paliwowe nie ustalają.

  1. Najrozsądniejszym rozwiązaniem byłoby wyznaczenie przez pracownika stacji czasu na uregulowanie rachunku. Jeżeli w tym czasie nie uda się wam wrócić z gotówką, po prostu zadzwonią na policję i zgłoszą sprawę.
  2. Jeszcze kilka lat temu spotykane były propozycje, w których kierujący musiał zostawić "zastaw". Często gwarancją uregulowania rachunku było zostawienie na stacji np. dowodu rejestracyjnego pojazdu. Tyle że dziś nikt go raczej nie wozi ze sobą... Dowód osobisty? Absolutnie nie można go zostawiać. Ksero dokumentu wykonane przez nieuczciwego pracownika stacji wystarczy, żeby wziąć na wasze dane np. kredyt.
  3. Istnieje możliwość wystawienia np. faktury imiennej z odroczonym terminem płatności. W takim przypadku kierowca mógłby zapłacić np. przelewem na konto stacji. Choć w Polsce takiego rozwiązania raczej się nie stosuje.

Nie dajcie się zastraszyć. Pracownik stacji mówi o wzywaniu policji. Jeżeli ma taką chęć, wezwać funkcjonariuszy może. To jednak strata czasu. Bo co tak właściwie mieliby oni zrobić? Aresztować kierowcę za niedziałający terminal lub problem z kartą? Bzdura! Policjanci spiszą protokół i pojadą z kierującym do bankomatu. Dzięki temu ureguluje rachunek. Pracownicy stacji narażą się natomiast na ostracyzm funkcjonariuszy. Ostracyzm za niepotrzebne zgłoszenie.

Ktoś ukradł paliwo, a ty tankujesz po nim

Może się okazać, że dystrybutor wybrany przez kierowcę, przed chwilą stał się celem złodzieja. Ten zatankował pojazd i po prostu odjechał. Jak w takim przypadku nie zapłacić za ukradzione paliwo? Kierujący powinien zrobić tak naprawdę dwie rzeczy. Mowa o tym, aby:

  • zawsze po podniesieniu pistoletu upewnić się, że licznik na dystrybutorze się zeruje. Czasami kierowcy odruchowo zdejmują pistolet z dystrybutora, wkładają jego końcówkę do wlewu paliwa i zaczynają tankować. To może być poważny błąd.
  • w razie wyzerowania się licznika poinformować pracownika stacji o ilości zatankowanego paliwa. W takim przypadku naliczy płatność na podstawie właściwej transakcji. Jednocześnie pracownik zorientuje się, że punkt przed chwilą padł ofiarą złodzieja. Sprawdzi ten fakt na nagraniu z monitoringu i poinformuje o jego wystąpieniu służby.

Zobacz także: Paliwo alternatywne 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA