REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile wyniesie podatek za garaż w 2024 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ile wyniesie podatek za garaż w 2024 r., garaż podziemny, parking podziemny, podatek za garaż, podatek za miejsce parkingowe w garażu podziemnym
Ile wyniesie podatek za garaż w 2024 r.?
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2024 roku wzrośnie kolejny podatek. Tym razem podatek od garażu. Stawki obowiązujące w Polsce osiągną kolejny rekordowy wzrost. Identycznie jak w roku 2023, ich wysokość podskoczy o 15 proc. Jaką kwotę obciążenia może to oznaczać dla kierowcy?

Czym jest podatek za garaż?

Podatek za garaż to de facto podatek od nieruchomości. Muszą płacić go wszyscy właściciele garaży czy miejsc parkingowych w garażach, ale również mieszkań, domów, działek i gruntów rolnych. Obowiązek opłacenia tego podatku powstaje pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu zawarcia transakcji zakupu. Podatek od garażu jest przykładem podatku lokalnego. To oznacza, że kwota wskazana na wezwaniu do zapłaty zasili budżet jednostki terytorialnej. Nie należy zatem wpłacać środków na konto podatkowe, a rachunek obsługiwany przez gminę.

REKLAMA

Ważne

Kwestię podatku od garażu, czy też podatku od nieruchomości, reguluje w dużej mierze w Polsce ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Podatek za garaż w 2024 r. Nowe stawki od 1 stycznia

Minister finansów drogą obwieszczenia w każdym roku określa maksymalną wysokość poszczególnych podatków od nieruchomości. Nie inaczej stało się także i teraz. 1 sierpnia 2023 roku w Monitorze Polski na pozycji 774 pojawiło się obwieszczenie, które wskazuje stawki na rok 2024. Ile od 1 stycznia wyniesie podatek za garaż? Jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Bo możliwości tak naprawdę są dwie.

  1. Po pierwsze miejsce w hali garażowej dopisane do mieszkania jako przynależne, będzie rozliczane na podstawie tej samej stawki, co mieszkania. To oznacza, że w roku 2024 właściciel zapłaci maksymalnie 1,15 zł za każdy metr kwadratowy powierzchni przeznaczonej do parkowania pojazdu.
  2. Po drugie miejsce w hali garażowej, ale i sam garaż mogą mieć formę niezależną. Będą posiadać własną księgę wieczystą, a sam zakup zostanie dokonany w oparciu o dodatkowy akt notarialny. W takim przypadku podatek za garaż będzie zasadniczo wyższy. W głos przepisów mówimy bowiem o pozostałych powierzchniach. Tu za każdy m2 będzie się płacić w roku 2024 już 11,17 zł.

Stawki podatków od garażu w 2024 roku wzrosną. W stosunku do roku aktualnego staną się wyższe o dokładnie 15 proc. Aktualnie podatek za garaż stanowiący jedną własność z mieszkaniem wynosi 1 zł za m2, a stanowiący oddzielną własność 9,71 zł za m2. W pierwszym przypadku w 2024 roku podatek za garaż dla 16-metrowej przestrzeni parkingowej wzrośnie z 16 na 18,4 zł, a w drugim ze 155,36 na 178,72 zł. W drugim przypadku opłata będzie zatem wyższa o 23,36 zł.

Przykład

Pamiętajcie o tym, że powyższe stawki są stawkami maksymalnymi. Samorządy do tego poziomu mogą windować wysokość podatku. Czy tak się dzieje? W 90 proc. tak. Dlatego często stawki maksymalne stają się stawkami aktualnymi w wielu gminach w Polsce.

Ile wynosi podatek za garaż wolnostojący?

REKLAMA

W tym przypadku kluczowa jest kwalifikacja budynku. Ten pewnie zostanie jednak zaliczony do budynków pozostałych. Właściciel zapłaci zatem identyczny podatek jak za miejsce garażowe, które posiada własną księgę wieczystą. To oznacza, że płatność będzie rozliczona w oparciu o stawkę maksymalną wynoszącą 11,17 zł za m2. Jak policzyć powierzchnię budynku? Identycznie jak liczy się powierzchnię użytkową. Konieczne jest zmierzenie ścian od wewnętrznej strony i wyliczenie na tej podstawie ilości miejsca przeznaczonego do parkowania pojazdu. Przemnażając tę liczbę przez stawkę, właściciel uzyska wysokość podatku.

W sytuacji, w której wyliczenie okazałoby się skomplikowane dla właściciela, nie musi on się przejmować. Policzeniem zarówno powierzchni, jak i wysokości rocznego podatku, zajmą się urzędnicy. Poinformują właściciela o wysokości opłaty w decyzji przesłanej na adres korespondencyjny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek za garaż. Co jeszcze musisz wiedzieć?

Wiele już powiedziałem o podatku za garaż. Nadal pozostało jednak jeszcze kilka kwestii, które warto wyjaśnić. Zebrałem poniżej zatem kluczowe pytania internautów i postanowiłem na nie odpowiedzieć. Sprawdźcie, co jeszcze powinniście wiedzieć o podatku za garaż w 2024 roku.

  • Za jaki garaż nie płaci się podatku? Jedynym obiektem, który nie jest objęty daniną, okazuje się tzw. blaszak i to też przeznaczony na cele prywatne. W sytuacji, w której przedsiębiorca prowadzi w blaszaku np. działalność produkcyjną, podatek od nieruchomości musi zapłacić.
  • Do kiedy trzeba zapłacić podatek od garażu? Podatek od garażu jest naliczany rocznie. Istnieje możliwość opłacenia całej daniny w jednej lub kilku ratach. Informację w tej sprawie podaje samorząd lokalny, przesyłając właścicielowi informację o naliczeniu podatku.
  • Czy trzeba płacić podatek od wiaty? To zależy. Jeżeli wiata nie posiada zabudowanych ścian, podatkowi od nieruchomości nie podlega. W sytuacji, w której ściany posiada, może zostać uznana za budynek lub budowlę. W takim przypadku właściciel będzie zmuszony zapłacić podatek.
  • Jak obliczyć powierzchnię garażu do podatku? W przypadku hali garażowej sytuacja jest prosta. Podatek płaci się od powierzchni miejsca parkingowego określonej w akcie notarialnym. W przypadku garażu przydomowego powierzchnię liczy się po obrysie wewnętrznym pomieszczenia.
  • Czy można uzyskać zwolnienie od podatku za garaż? Istnieje taka możliwość. Stanie się tak w przypadku garażu, który jest wykorzystywany w działalności rolnej, leśnej lub rybackiej. Dla przykładu są trzymane w niej maszyny rolnicze. Poza tym poszczególne gminy mogą stosować własne przypadki zwolnienia. Te należy sprawdzić w regulaminie stosowanym przez dany samorząd terytorialny.

Co w sytuacji, w której właściciel nie zapłaci podatku za garaż?

W sytuacji, w której w wyniku przeoczenia lub celowego działania, właściciel nie opłaci podatku od garażu, naraża się na szereg konsekwencji. Mowa w tym przypadku o:

  • otrzymaniu wezwania do zapłaty,
  • naliczeniu odsetek wynoszących maksymalnie 8 proc. w skali roku,
  • postępowaniu egzekucyjnym,
  • karze grzywny za wykroczenie skarbowe polegające na uporczywym unikaniu płacenia w terminie podatku (mówi o tym art. 57 ustawy Kodeks karny skarbowy).
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA