REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ile wyniesie podatek za garaż w 2024 r., garaż podziemny, parking podziemny, podatek za garaż, podatek za miejsce parkingowe w garażu podziemnym
Ile wyniesie podatek za garaż w 2024 r.?
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2024 roku wzrośnie kolejny podatek. Tym razem podatek od garażu. Stawki obowiązujące w Polsce osiągną kolejny rekordowy wzrost. Identycznie jak w roku 2023, ich wysokość podskoczy o 15 proc. Jaką kwotę obciążenia może to oznaczać dla kierowcy?

Czym jest podatek za garaż?

Podatek za garaż to de facto podatek od nieruchomości. Muszą płacić go wszyscy właściciele garaży czy miejsc parkingowych w garażach, ale również mieszkań, domów, działek i gruntów rolnych. Obowiązek opłacenia tego podatku powstaje pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu zawarcia transakcji zakupu. Podatek od garażu jest przykładem podatku lokalnego. To oznacza, że kwota wskazana na wezwaniu do zapłaty zasili budżet jednostki terytorialnej. Nie należy zatem wpłacać środków na konto podatkowe, a rachunek obsługiwany przez gminę.

REKLAMA

Ważne

Kwestię podatku od garażu, czy też podatku od nieruchomości, reguluje w dużej mierze w Polsce ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Podatek za garaż w 2024 r. Nowe stawki od 1 stycznia

Minister finansów drogą obwieszczenia w każdym roku określa maksymalną wysokość poszczególnych podatków od nieruchomości. Nie inaczej stało się także i teraz. 1 sierpnia 2023 roku w Monitorze Polski na pozycji 774 pojawiło się obwieszczenie, które wskazuje stawki na rok 2024. Ile od 1 stycznia wyniesie podatek za garaż? Jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Bo możliwości tak naprawdę są dwie.

  1. Po pierwsze miejsce w hali garażowej dopisane do mieszkania jako przynależne, będzie rozliczane na podstawie tej samej stawki, co mieszkania. To oznacza, że w roku 2024 właściciel zapłaci maksymalnie 1,15 zł za każdy metr kwadratowy powierzchni przeznaczonej do parkowania pojazdu.
  2. Po drugie miejsce w hali garażowej, ale i sam garaż mogą mieć formę niezależną. Będą posiadać własną księgę wieczystą, a sam zakup zostanie dokonany w oparciu o dodatkowy akt notarialny. W takim przypadku podatek za garaż będzie zasadniczo wyższy. W głos przepisów mówimy bowiem o pozostałych powierzchniach. Tu za każdy m2 będzie się płacić w roku 2024 już 11,17 zł.

Stawki podatków od garażu w 2024 roku wzrosną. W stosunku do roku aktualnego staną się wyższe o dokładnie 15 proc. Aktualnie podatek za garaż stanowiący jedną własność z mieszkaniem wynosi 1 zł za m2, a stanowiący oddzielną własność 9,71 zł za m2. W pierwszym przypadku w 2024 roku podatek za garaż dla 16-metrowej przestrzeni parkingowej wzrośnie z 16 na 18,4 zł, a w drugim ze 155,36 na 178,72 zł. W drugim przypadku opłata będzie zatem wyższa o 23,36 zł.

Przykład

Pamiętajcie o tym, że powyższe stawki są stawkami maksymalnymi. Samorządy do tego poziomu mogą windować wysokość podatku. Czy tak się dzieje? W 90 proc. tak. Dlatego często stawki maksymalne stają się stawkami aktualnymi w wielu gminach w Polsce.

Ile wynosi podatek za garaż wolnostojący?

REKLAMA

W tym przypadku kluczowa jest kwalifikacja budynku. Ten pewnie zostanie jednak zaliczony do budynków pozostałych. Właściciel zapłaci zatem identyczny podatek jak za miejsce garażowe, które posiada własną księgę wieczystą. To oznacza, że płatność będzie rozliczona w oparciu o stawkę maksymalną wynoszącą 11,17 zł za m2. Jak policzyć powierzchnię budynku? Identycznie jak liczy się powierzchnię użytkową. Konieczne jest zmierzenie ścian od wewnętrznej strony i wyliczenie na tej podstawie ilości miejsca przeznaczonego do parkowania pojazdu. Przemnażając tę liczbę przez stawkę, właściciel uzyska wysokość podatku.

W sytuacji, w której wyliczenie okazałoby się skomplikowane dla właściciela, nie musi on się przejmować. Policzeniem zarówno powierzchni, jak i wysokości rocznego podatku, zajmą się urzędnicy. Poinformują właściciela o wysokości opłaty w decyzji przesłanej na adres korespondencyjny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek za garaż. Co jeszcze musisz wiedzieć?

Wiele już powiedziałem o podatku za garaż. Nadal pozostało jednak jeszcze kilka kwestii, które warto wyjaśnić. Zebrałem poniżej zatem kluczowe pytania internautów i postanowiłem na nie odpowiedzieć. Sprawdźcie, co jeszcze powinniście wiedzieć o podatku za garaż w 2024 roku.

  • Za jaki garaż nie płaci się podatku? Jedynym obiektem, który nie jest objęty daniną, okazuje się tzw. blaszak i to też przeznaczony na cele prywatne. W sytuacji, w której przedsiębiorca prowadzi w blaszaku np. działalność produkcyjną, podatek od nieruchomości musi zapłacić.
  • Do kiedy trzeba zapłacić podatek od garażu? Podatek od garażu jest naliczany rocznie. Istnieje możliwość opłacenia całej daniny w jednej lub kilku ratach. Informację w tej sprawie podaje samorząd lokalny, przesyłając właścicielowi informację o naliczeniu podatku.
  • Czy trzeba płacić podatek od wiaty? To zależy. Jeżeli wiata nie posiada zabudowanych ścian, podatkowi od nieruchomości nie podlega. W sytuacji, w której ściany posiada, może zostać uznana za budynek lub budowlę. W takim przypadku właściciel będzie zmuszony zapłacić podatek.
  • Jak obliczyć powierzchnię garażu do podatku? W przypadku hali garażowej sytuacja jest prosta. Podatek płaci się od powierzchni miejsca parkingowego określonej w akcie notarialnym. W przypadku garażu przydomowego powierzchnię liczy się po obrysie wewnętrznym pomieszczenia.
  • Czy można uzyskać zwolnienie od podatku za garaż? Istnieje taka możliwość. Stanie się tak w przypadku garażu, który jest wykorzystywany w działalności rolnej, leśnej lub rybackiej. Dla przykładu są trzymane w niej maszyny rolnicze. Poza tym poszczególne gminy mogą stosować własne przypadki zwolnienia. Te należy sprawdzić w regulaminie stosowanym przez dany samorząd terytorialny.

Co w sytuacji, w której właściciel nie zapłaci podatku za garaż?

W sytuacji, w której w wyniku przeoczenia lub celowego działania, właściciel nie opłaci podatku od garażu, naraża się na szereg konsekwencji. Mowa w tym przypadku o:

  • otrzymaniu wezwania do zapłaty,
  • naliczeniu odsetek wynoszących maksymalnie 8 proc. w skali roku,
  • postępowaniu egzekucyjnym,
  • karze grzywny za wykroczenie skarbowe polegające na uporczywym unikaniu płacenia w terminie podatku (mówi o tym art. 57 ustawy Kodeks karny skarbowy).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

REKLAMA