REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czego nie można trzymać w garażu podziemnym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czego nie można trzymać w garażu podziemnym?
Czego nie można trzymać w garażu podziemnym?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Garaże podziemne w Polsce stają się powoli czymś na kształt dodatkowych piwnic. Kierowcy trzymają na miejscach parkingowych pojazdy, rowery, motocykle, opony czy przedmioty wyniesione z domu. Czy mają do tego prawo? No właśnie. To ważne pytanie.

rozwiń >

Miejsce w garażu podziemnym. Kosztowna przyjemność

REKLAMA

Garaż podziemny daje ogromną wygodę. W czasie deszczu kierowca nie musi wyciągać parasolki, a po prostu zjeżdża na suchy parking windą. Poza tym pojazd jest chroniony przed różnymi scenariuszami pogodowymi, jego lakier nie jest poddawany ciągłemu działaniu promieni UV, a części takie jak hamulce działaniu wilgoci czy innych niekorzystnych czynników. Na tym jednak nie koniec. Bo czasami miejsce parkingowe może się stać też formą... piwnicy. Kierowcy trzymają na nich stare przedmioty czy kartony z choinkami.

REKLAMA

Z drugiej strony garaż podziemny to... potężny koszt. W mniejszym mieście miejsce w hali kosztuje 30, a większym czasami nawet 100 tys. zł. Deweloperzy wychodzą bowiem z założenia, że wygoda musi mieć wysoką cenę. Pomijając kwestię kosztów, garaż podziemny ma też często inną i mniej pozytywną twarz. Chodzi o to, że staje się miejscem konfliktów sąsiedzkich czy mieszkańców z administracją. I pole do popisu w tym przypadku bywa naprawdę szerokie.

Garaż podziemny a przepisy. Dwa kluczowe przypadki

Czasami sąsiedzi kłócą się o sposób parkowania. Czasami natomiast wspólnota próbuje narzucić właścicielom, co mogą trzymać na swoim miejscu parkingowym. Czy ma do tego prawo? Przepisy nie mówią o tym wprost. To zatem kwestia interpretacji. A te mogą być aż dwie.

  • Miejsca w garażu podziemnym, które stanowi odrębną własność i które było kupione na podstawie oddzielnego od mieszkania aktu notarialnego, daje właścicielowi pełną dowolność. Ani wspólnota, ani spółdzielnia, ani nikt inny nie można ograniczać właścicielowi możliwości korzystania z rzeczy, którą nabył. Tak stwierdza prawo cywilne. Może zatem na swoim miejscu równie dobrze trzymać samochód, jak i rower, opony czy cokolwiek innego. To teren prywatny.
  • Inaczej ma się sytuacja w przypadku miejsca w garażu podziemnym, który stanowi część wspólną nieruchomości. W takim przypadku kierujący jest niejako "udziałowcem" nieruchomości. Ma przypisane konkretne miejsce do użytkowania, ale status prawny mówi o posiadaniu udziału w nieruchomości. W takim przypadku zasady korzystania z garażu może mieć prawo ustalać wspólnota większością głosów swoich członków. Garaż to dobro wspólne. Decyzje muszą być zatem podejmowane wspólnie.

Przepisy przeciwpożarowe a garaż podziemny

Wspólnota czy też spółdzielnia może przygotować regulamin, który będzie zakazywał trzymania na miejscu parkingowym w garażu podziemnym opon, hulajnóg elektrycznych, kartonów, środków chemicznych czy np. kanistrów z paliwem. Podczas tworzenia tej regulacji powoła się na art. 61 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, który stwierdza że "właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany zapewnić, dochowując należytej staranności, bezpieczne użytkowanie obiektu w razie wystąpienia czynników zewnętrznych oddziaływujących na obiekt, związanych z działaniem człowieka lub sił natury (...), mogących spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska".

Przykład

Kluczowe jest to, że w przypadku wspólnoty konieczna jest zgoda walnego zgromadzenia. Głosowanie musi uzbierać kworum, a następnie uchwała musi zostać przegłosowana większością głosów. Bez tego regulamin nie będzie ważny. Zarząd wspólnoty nie może bowiem podjąć takiej inicjatywy. Nie ma do tego uprawnień.

Uchwała została podjęta, a regulamin się pojawił. Co w przypadku, w którym jeden z właścicieli nie zgadza się z nim? Po pierwsze powinien na chwilę jeszcze raz wrócić do poprzedniego akapitu. Tam rozstrzygnie formę prawną funkcjonowania garażu. Po drugie ma pełne prawo na złożenie do sądu wniosku zaskarżającego decyzję wspólnoty mieszkaniowej. Sędzia po przeanalizowaniu dokumentów uchwałę wspólnoty może zatwierdzić lub ją odrzucić. W drugim z przypadków nie będzie ona obowiązywała. Sprawa może się odbyć w ramach dwóch instancji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy w garażu podziemnym można trzymać rower?

REKLAMA

Rower to dość ciekawy wyjątek. Po pierwsze dlatego, że w głos definicji zapisanej w art. 2 pkt 47 ustawy Prawo o ruchu drogowym nadal jest pojazdem. Spełnia zatem wszystkie wymogi związane z przeznaczeniem miejsca parkingowego w hali. Po drugie dlatego, że nawet mocno niekorzystne regulaminy tworzone przez wspólnoty, na ogół rowery traktują jako wyjątki. Zezwalają na ich trzymanie na miejscach parkingowych. Tu jednak problem ma inną naturę. Bo w samochodzie można zamknąć drzwi i zabezpieczyć alarm. W rowerze tego samego zrobić się nie da...

Rower przed kradzieżą trzeba zabezpieczyć. W jaki sposób? Trzeba stworzyć system pozwalający na jego zaczepienie np. do ściany. Tu jednak konieczne jest stworzenie otworów montażowych. Te należy wykonać w taki sposób, aby nie naruszyć konstrukcji garażu, nie spowodować wycieków wody z zewnątrz budynku czy nie spowodować pęknięcia na ścianie. W przeciwnym razie właściciel miejsca i roweru z własnej kieszeni będzie musiał ponieść koszt naprawy uszkodzeń.

Czy można przechowywać opony w garażu podziemnym?

Zakładając, że garaż ma formę odrębnej własności, kierujący może nim rozrządzać dowolnie. Może postawić auto, a za nim ułożyć opony po sezonowej wymianie. Oczywiście powinien jednak liczyć się z tym, że w razie ich kradzieży, wspólnota nie będzie ponosić za to odpowiedzialności. To obowiązkiem właściciela miejsca i przedmiotów jest ich prawidłowe zabezpieczenie.

Wprowadzenie jakichkolwiek regulaminów mówiących o tym, że opony nie mogą być trzymane na miejscu parkingowym, musiałoby oznaczać godzenie w istotę prawa własności. Wspólnoty nie mogą zatem tworzy stosunku obligacyjnego. Co więcej, wspólnota nie ma możliwości władczego rozstrzygania sporów między lokatorami czy władczego zarządzania powierzoną jej nieruchomością. Na takim stanowisku stanął m.in. wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 5 marca 2021 r. (VI ACa 414/20)

Boks w garażu podziemnym. To ewidentne remedium

Jeszcze kilka lat temu deweloperzy, budując garaże podziemne, wyznaczali poszczególne miejsca parkingowe. Oddzielali je od pozostałych stałą lub np. blaszaną ścianą. Uzupełniali też przestrzeń bramą wjazdową. W ten sposób powstawał box. Ten może służyć nie tylko do parkowania pojazdu. Bez problemu można również trzymać na nim rower, opony czy zbędne przedmioty przyniesione z mieszkania. Wspólnota może to prawo ograniczać? To kwestia mocno wątpliwa.

Nawet gdyby wspólnota podjęła taką próbę, najpierw musi udowodnić gromadzenie rzeczy w boxie garażowym. To natomiast teren prywatny. Kierujący nie musi wpuścić przedstawicieli wspólnoty do własnego garażu. Nie ma takiego obowiązku i nikt nie można go na nim wymusić. Posiadanie boxu z drzwiami to także remedium na kwestię kradzieży. Złodziejowi zdecydowanie trudniej będzie ukraść rower, gdy najpierw będzie musiał sforsować zabezpieczone drzwi.

Zobacz także: Garaż

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA