REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Czego nie można trzymać w garażu podziemnym?
Czego nie można trzymać w garażu podziemnym?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Garaże podziemne w Polsce stają się powoli czymś na kształt dodatkowych piwnic. Kierowcy trzymają na miejscach parkingowych pojazdy, rowery, motocykle, opony czy przedmioty wyniesione z domu. Czy mają do tego prawo? No właśnie. To ważne pytanie.

rozwiń >

Miejsce w garażu podziemnym. Kosztowna przyjemność

Garaż podziemny daje ogromną wygodę. W czasie deszczu kierowca nie musi wyciągać parasolki, a po prostu zjeżdża na suchy parking windą. Poza tym pojazd jest chroniony przed różnymi scenariuszami pogodowymi, jego lakier nie jest poddawany ciągłemu działaniu promieni UV, a części takie jak hamulce działaniu wilgoci czy innych niekorzystnych czynników. Na tym jednak nie koniec. Bo czasami miejsce parkingowe może się stać też formą... piwnicy. Kierowcy trzymają na nich stare przedmioty czy kartony z choinkami.

REKLAMA

REKLAMA

Z drugiej strony garaż podziemny to... potężny koszt. W mniejszym mieście miejsce w hali kosztuje 30, a większym czasami nawet 100 tys. zł. Deweloperzy wychodzą bowiem z założenia, że wygoda musi mieć wysoką cenę. Pomijając kwestię kosztów, garaż podziemny ma też często inną i mniej pozytywną twarz. Chodzi o to, że staje się miejscem konfliktów sąsiedzkich czy mieszkańców z administracją. I pole do popisu w tym przypadku bywa naprawdę szerokie.

Garaż podziemny a przepisy. Dwa kluczowe przypadki

Czasami sąsiedzi kłócą się o sposób parkowania. Czasami natomiast wspólnota próbuje narzucić właścicielom, co mogą trzymać na swoim miejscu parkingowym. Czy ma do tego prawo? Przepisy nie mówią o tym wprost. To zatem kwestia interpretacji. A te mogą być aż dwie.

  • Miejsca w garażu podziemnym, które stanowi odrębną własność i które było kupione na podstawie oddzielnego od mieszkania aktu notarialnego, daje właścicielowi pełną dowolność. Ani wspólnota, ani spółdzielnia, ani nikt inny nie można ograniczać właścicielowi możliwości korzystania z rzeczy, którą nabył. Tak stwierdza prawo cywilne. Może zatem na swoim miejscu równie dobrze trzymać samochód, jak i rower, opony czy cokolwiek innego. To teren prywatny.
  • Inaczej ma się sytuacja w przypadku miejsca w garażu podziemnym, który stanowi część wspólną nieruchomości. W takim przypadku kierujący jest niejako "udziałowcem" nieruchomości. Ma przypisane konkretne miejsce do użytkowania, ale status prawny mówi o posiadaniu udziału w nieruchomości. W takim przypadku zasady korzystania z garażu może mieć prawo ustalać wspólnota większością głosów swoich członków. Garaż to dobro wspólne. Decyzje muszą być zatem podejmowane wspólnie.

Przepisy przeciwpożarowe a garaż podziemny

Wspólnota czy też spółdzielnia może przygotować regulamin, który będzie zakazywał trzymania na miejscu parkingowym w garażu podziemnym opon, hulajnóg elektrycznych, kartonów, środków chemicznych czy np. kanistrów z paliwem. Podczas tworzenia tej regulacji powoła się na art. 61 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, który stwierdza że "właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany zapewnić, dochowując należytej staranności, bezpieczne użytkowanie obiektu w razie wystąpienia czynników zewnętrznych oddziaływujących na obiekt, związanych z działaniem człowieka lub sił natury (...), mogących spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska".

REKLAMA

Przykład

Kluczowe jest to, że w przypadku wspólnoty konieczna jest zgoda walnego zgromadzenia. Głosowanie musi uzbierać kworum, a następnie uchwała musi zostać przegłosowana większością głosów. Bez tego regulamin nie będzie ważny. Zarząd wspólnoty nie może bowiem podjąć takiej inicjatywy. Nie ma do tego uprawnień.

Uchwała została podjęta, a regulamin się pojawił. Co w przypadku, w którym jeden z właścicieli nie zgadza się z nim? Po pierwsze powinien na chwilę jeszcze raz wrócić do poprzedniego akapitu. Tam rozstrzygnie formę prawną funkcjonowania garażu. Po drugie ma pełne prawo na złożenie do sądu wniosku zaskarżającego decyzję wspólnoty mieszkaniowej. Sędzia po przeanalizowaniu dokumentów uchwałę wspólnoty może zatwierdzić lub ją odrzucić. W drugim z przypadków nie będzie ona obowiązywała. Sprawa może się odbyć w ramach dwóch instancji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy w garażu podziemnym można trzymać rower?

Rower to dość ciekawy wyjątek. Po pierwsze dlatego, że w głos definicji zapisanej w art. 2 pkt 47 ustawy Prawo o ruchu drogowym nadal jest pojazdem. Spełnia zatem wszystkie wymogi związane z przeznaczeniem miejsca parkingowego w hali. Po drugie dlatego, że nawet mocno niekorzystne regulaminy tworzone przez wspólnoty, na ogół rowery traktują jako wyjątki. Zezwalają na ich trzymanie na miejscach parkingowych. Tu jednak problem ma inną naturę. Bo w samochodzie można zamknąć drzwi i zabezpieczyć alarm. W rowerze tego samego zrobić się nie da...

Rower przed kradzieżą trzeba zabezpieczyć. W jaki sposób? Trzeba stworzyć system pozwalający na jego zaczepienie np. do ściany. Tu jednak konieczne jest stworzenie otworów montażowych. Te należy wykonać w taki sposób, aby nie naruszyć konstrukcji garażu, nie spowodować wycieków wody z zewnątrz budynku czy nie spowodować pęknięcia na ścianie. W przeciwnym razie właściciel miejsca i roweru z własnej kieszeni będzie musiał ponieść koszt naprawy uszkodzeń.

Czy można przechowywać opony w garażu podziemnym?

Zakładając, że garaż ma formę odrębnej własności, kierujący może nim rozrządzać dowolnie. Może postawić auto, a za nim ułożyć opony po sezonowej wymianie. Oczywiście powinien jednak liczyć się z tym, że w razie ich kradzieży, wspólnota nie będzie ponosić za to odpowiedzialności. To obowiązkiem właściciela miejsca i przedmiotów jest ich prawidłowe zabezpieczenie.

Wprowadzenie jakichkolwiek regulaminów mówiących o tym, że opony nie mogą być trzymane na miejscu parkingowym, musiałoby oznaczać godzenie w istotę prawa własności. Wspólnoty nie mogą zatem tworzy stosunku obligacyjnego. Co więcej, wspólnota nie ma możliwości władczego rozstrzygania sporów między lokatorami czy władczego zarządzania powierzoną jej nieruchomością. Na takim stanowisku stanął m.in. wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 5 marca 2021 r. (VI ACa 414/20)

Boks w garażu podziemnym. To ewidentne remedium

Jeszcze kilka lat temu deweloperzy, budując garaże podziemne, wyznaczali poszczególne miejsca parkingowe. Oddzielali je od pozostałych stałą lub np. blaszaną ścianą. Uzupełniali też przestrzeń bramą wjazdową. W ten sposób powstawał box. Ten może służyć nie tylko do parkowania pojazdu. Bez problemu można również trzymać na nim rower, opony czy zbędne przedmioty przyniesione z mieszkania. Wspólnota może to prawo ograniczać? To kwestia mocno wątpliwa.

Nawet gdyby wspólnota podjęła taką próbę, najpierw musi udowodnić gromadzenie rzeczy w boxie garażowym. To natomiast teren prywatny. Kierujący nie musi wpuścić przedstawicieli wspólnoty do własnego garażu. Nie ma takiego obowiązku i nikt nie można go na nim wymusić. Posiadanie boxu z drzwiami to także remedium na kwestię kradzieży. Złodziejowi zdecydowanie trudniej będzie ukraść rower, gdy najpierw będzie musiał sforsować zabezpieczone drzwi.

Zobacz także: Garaż

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA