REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakaz wjazdu samochodów elektrycznych do garażu jest legalny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy zakaz wjazdu samochodów elektrycznych do garażu jest legalny, zakaz wjazdu samochodów elektrycznych do garażu
Czy zakaz wjazdu samochodów elektrycznych do garażu jest legalny?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce pojawiają się pierwsze zakazy wjazdu samochodów elektrycznych do garażów podziemnych. Tylko czy wspólnoty uchwalając je, czasem nie łamią prawa? Dziś zastanówmy się nad tą kwestią.

rozwiń >

Elektryk w garażu podziemnym. Polacy się go boją!

Mieszkańcy bloków boją się samochodów elektrycznych w garażach podziemnych. Powód? Chodzi o ich potencjalny pożar. Podczas ładowania bateria wytwarza dużą temperaturę. Ta czasami może doprowadzić do samozapłonu samochodu. To poważny problem. W garażu straż ma ograniczone możliwości działania. A do tego płonący pojazd o napędzie elektrycznym jest ekstremalnie trudny do ugaszenia. Samo polewanie wodą na niewiele się zdaje.

REKLAMA

REKLAMA

Samochód elektryczny pali się na zasadzie podobnej do świeczki. Dopóki nie spali się cały, pożar nie ugaśnie. Aby jednak auto spłonęło w całości, potrzebnych jest dobrych kilka do nawet kilkunastu godzin. To może oznaczać uszkodzenie fundamentów i innych elementów konstrukcji bloku. W skrajnym przypadku cały budynek nie będzie nadawał się do dalszej eksploatacji. Po pożarze może grozić zawaleniem.

Czy samochody elektryczne płoną?

Czy elektryki płoną? Pierwsze wnioski podawane przez straż pożarną wyglądają wyjątkowo optymistycznie. Bo dla przykładu w roku 2022 spłonęło 8333 samochodów osobowych o napędzie spalinowym i w tym samym czasie tylko 10 elektryków. Warto jednak pamiętać o tym, że powyższe dane nie oddają pełnej skali. Bo aut spalinowych jest "nieco" więcej od elektrycznych. e-Pojazdów według licznika elektromobilności PSPA jest aktualnie w Polsce 27 200. Liczba pojazdów spalinowych sięga jednak już 19,6 mln sztuk. Samo porównanie liczb pożarów niewiele zatem daje.

Pożar 7 elektryków w ciągu roku oznacza, że zdarzenie dotyczyło 0,0004 całego parku elektryków. Pożar 8333 aut spalinowych w ciągu roku oznacza z kolei, że zdarzenie dotyczyło... również 0,0004 całego parku aut spalinowych. Zatem elektryki nie palą się częściej niż pojazdy o innym napędzie. Nie palą się jednak także i rzadziej.

REKLAMA

Czy zakaz wjazdu samochodów elektrycznych do garażu jest legalny?

W Polsce pojawiają się pierwsze uchwały wspólnot, które mówią o zakazie wjazdu samochodów elektrycznych do garaży podziemnych. Tylko czy są one legalne? W stu procentach. Wspólnoty mają pełne prawo do podejmowania takich decyzji. Te muszą jednak zostać przegłosowane przez członków wspólnoty. Podstawę do takiego działania daje im art. 61 pkt 2 ustawy Prawo budowlane. Ten mówi wyraźnie o tym, że "właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany zapewnić, dochowując należytej staranności, bezpieczne użytkowanie obiektu w razie wystąpienia czynników zewnętrznych oddziaływujących na obiekt, związanych z działaniem człowieka lub sił natury (...), mogących spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska".

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Sytuację legalności zakazu wjazdu dla elektryków do hali podziemnej może zmienić tak naprawdę jedno. Mowa o legislacyjnych uporządkowaniu sytuacji aut zasilanych prądem. Stworzenie jasnych przepisów mogłoby uporządkować sytuację.
  • Decyzję dotyczącą zakazu wjazdu samochodów elektrycznych do podziemnych garaży podejmują nie tylko wspólnoty mieszkaniowe i spółdzielnie. Zdarzają się sytuacje, że zakaz pojawia się np. na parkingu pod marketem. Tu jednak sytuacja jest oczywista. Wolność Tomku w swoim domku. Prywatny właściciel prywatnego terenu może robić, co mu się podoba.

Na identycznej zasadzie podejmowane są decyzje dotyczące zakazu wjazdu samochodów zasilanych LPG do garaży podziemnych. Te pojawiają się wtedy, gdy garaże nie posiadają instalacji wywiewowej pozwalającej na usunięcie gazu w razie jego wycieku z auta. Identycznie jak w przypadku zakazu dla aut z LPG, tak i w przypadku zakazu dla elektryków wspólnota nie wesprze się oficjalnym znakiem drogowym. Takiego bowiem nie ma. Musi zatem stworzyć własny.

Czy zakaz wjazdu samochodów elektrycznych do garażu można podważyć?

Do przegłosowania uchwały mówiącej o zakazie wjazdu dla elektryków do hali garażowej decyduje większość. W mniejszości zawsze może jednak znaleźć się właściciel elektryka, który nie będzie zgadzał się z werdyktem współmieszkańców. Co wtedy? Nie pozostaje mu nic innego, jak odwołanie się od uchwały do sądu powszechnego. Ten może uchwałę zatwierdzić lub uchylić.

Większe szanse na uchylenie uchwały mają ci właściciele elektryków, którzy posiadają miejsce parkingowe w garażu stanowiącym odrębną własność. W takim przypadku raczej nie można ograniczać właścicielowi możliwości korzystania z rzeczy, którą nabył. Tak stwierdza prawo cywilne. Szansa na zachowanie uchwały pojawia się wtedy, gdy garaż stanowi część wspólną nieruchomości. W końcu członkowie wspólnoty mieszkaniowej mogą uchwałą określić sposób korzystania z rzeczy wspólnej. I właśnie to zrobili większością głosów.

Mandat za wjazd samochodem elektrycznym do garażu pod zakaz

Uchwała jest oczywiście wiążąca. Tyle że dotyczą jej dwa zasadnicze problemy. Pierwszy jest taki, że nie bardzo jest jak ją egzekwować. Wspólnoty czy nawet spółdzielnie mieszkaniowe nie wystawiają bowiem kar i nie wsadzają ich za wycieraczki pojazdów. Nie mają też jednostek monitorujących trzymanie się zasad obowiązujących w obiektach. Formalnie ciężko byłoby zatem ukarać kierowcę i właściciela miejsca w garażu podziemnym, który taki zakaz postanowiłby złamać. Chociaż zarządca mógłby łatwo rozpoznać elektryka. Ten w końcu zazwyczaj ma zielone tablice rejestracyjne.

Ważne

Warto pamiętać o tym, że wspólnota nie może również skorzystać z pomocy policji czy straży miejskiej podczas egzekwowania zakazu. Powód? Garaż podziemny jest terenem prywatnym. Służby nie interweniują na nim zatem co do zasady. Chyba że wystąpi zagrożenie dla życia lub zdrowia. Tyle że samo zaparkowanie pojazdu nie jest jeszcze formą zagrożenia.

Zakaz dla elektryków i pożar. Kierowcę czekają koszty...

Drugi z problemów jest taki, że zignorowanie zakazu wcale nie oznacza, że kierujący kary nie poniesie. Bo gdyby regulację zignorował, doszłoby do pożaru auta, stanie się odpowiedzialny za zniszczenia. W efekcie zostanie pociągnięty do odpowiedzialności. Z własnej kieszeni będzie musiał usunąć skutki pożaru. A to z całą pewnością okaże się niezwykle kosztowne. Bo właściciel elektryka zapłaci za szkody spowodowane w samym obiekcie, ale także zniszczenie innych pojazdów. Poniesie również odpowiedzialność cywilną związaną np. z zapewnieniem tymczasowego lokum dla mieszkańców, ewentualnie pokryciem strat związanych z brakiem możliwości zarobkowania.

Przykład

Przykład? Na Górczewskiej w Warszawie w garażu pojawił się pożar. Nie był co prawda związany z samochodem elektrycznym, a instalacją elektryczną. Chodzi jednak o pokazanie skali kosztów. W wyniku zdarzenia spłonęło 50 aut i spora część hali. Sam koszt naprawy garażu i bloku sięgnął 7 mln zł. A suma ta nie zawiera jeszcze odszkodowania za zniszczone pojazdy. Koszty potencjalnego pożaru elektryka w garażu mogą być zatem astronomiczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA