REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec czarnych tablic rejestracyjnych? Wykasują z CEPiK rekordy archiwalne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
koniec czarnych tablic rejestracyjnych, czarne tablice rejestracyjne, czarne blachy
Koniec czarnych tablic rejestracyjnych? Wykasują z CEPiK rekordy archiwalne
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Koniec czarnych tablic rejestracyjnych. Takim tytułem zapowiadana jest nowelizacja przepisów w zakresie kasowania "martwych dusz" z CEPiK. Czy przepisy rzeczywiście zlikwidują czarne tablice i jaki skutek mogą przynieść? Zastanówmy się nad tym.

Czarne tablice rejestracyjne. Oldskul, yountimery i problemy...

Rząd postanowił się wreszcie rozprawić z "martwymi duszami" w CEPiK. Tyle że przy okazji zlikwiduje też czarne tablice rejestracyjne. Bo choć te zniknęły w urzędach grubo ponad dwie dekady temu, nadal są spotykane na drogach.

REKLAMA

REKLAMA

Powiem więcej, dziś stanowią formę motoryzacyjnego oldskulu. Właściciele youngtimerów chcą je zachować na siłę. Bo dodają wartości auta i sprawiają, że to prezentuje się jeszcze mocniej klasycznie. Czy nowe regulacje zapisane w projekcie ustawy "o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości" zamkną drogę do zachowania czarnych tablic rejestracyjnych? Nie zawsze i nie każdemu.

Przykład

Jak zachować czarne tablice rejestracyjne? Dziś to proste. Po zakupie takiego pojazdu należy zgłosić fakt jego nabycia, a nie rejestrować pojazd na siebie. W takim przypadku kierowca nie będzie musiał zmieniać oznaczeń na białe. Po nowelizacji przepisów zmieni się tyle, że prowadzący będzie się musiał liczyć z karą za brak rejestracji. Czarne tablice wtedy zachowa.

Czy czarne tablice rejestracyjne po nowelizacji znikną?

Tytuł i wprowadzenie brzmią groźnie dla właścicieli pojazdów, które są wyposażone w czarne tablice rejestracyjne. Całe szczęście nie jest też tak, że decyzje o rejestracji będą cofane ot tak. Zanim pojazd zostanie wykasowany z CEPiK, musi spełnić cztery kluczowe warunki. Mowa o:

  • braku ważnego badania technicznego,
  • braku ważnej polisy OC,
  • braku aktualizacji wpisu w CEPiK w ciągu ostatnich 10 lat,
  • rejestracji, która została dokonana przed 14 marca 2005 roku.

Jednoczesne wystąpienie czterech przesłanek sprawia, że rekord przypisany do auta w CEPiK mógłby zostać uznany za archiwalny i wykasowany. Choć słowo wykasowany jest tu mało precyzyjny. Formalnie to przyjęłoby bowiem kształt decyzji mówiącej o cofnięciu decyzji o rejestracji.

REKLAMA

Automatyczne wyrejestrowanie pojazdu z CEPiK. Pomysł z problemami

Generalnie pomysł czyszczenia CEPiK z "martwych dusz" wydaje się dobry. Szczególnie że według różnych szacunków może być ich nawet 10 mln! To potężna skala zjawiska, która mocno wykrzywia obraz całego rynku motoryzacyjnego w Polsce. W tym jednak przypadku można mieć pewne wątpliwości do mechanizmu wskazanego przez rządzących. Bo automatyczne wyrejestrowanie takiego pojazdu musi de facto oznaczać cofnięcie decyzji administracyjnej podjętej przez starostę w momencie rejestrowania auta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy nowe przepisy byłyby wystarczającą podstawą do tego? Zdania są podzielone. Generalnie przyjmuje się jednak, że decyzji administracyjnej mówiącej o rejestracji samochodu, bez wystąpienia wady prawnej, cofnąć się nie da. Tyle że to nadal jeden z problemów. Pozostaje jeszcze drugi. Bo skuteczne cofnięcie decyzji administracyjnej mówiącej o rejestracji pojazdu to jedno. Drugą kwestią jest to, że auto nadal będzie spełniać wszystkie (no może prawie) wymogi dotyczące dopuszczenia pojazdu do ruchu, zapisane w art. 71 ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Właściciel pojazdu automatycznie wyrejestrowanego nadal będzie posiadał przecież dowód rejestracyjny, a samochód tablice rejestracyjne. I z tym fantem niewiele da się zrobić. Ciężko bowiem uwierzyć, że rządowi przy pomocy organów ścigania uda się odwiedzić 10 mln adresów w celu odebrania tych dokumentów.

Błędnie wyrejestrowane auto? Kierowca dowie się o tym podczas kontroli drogowej

Na tym lista problemów się nie kończy… Warto pamiętać o niedoskonałości bazy CEPiK, w której do tej pory zdarzają się błędy. Czasami jest bowiem tak, że choć kierowca opłacił ubezpieczenie OC lub wykonał przegląd techniczny, informacji o tej czynności w bazie nie ma. Teoretycznie mogłoby się zatem okazać, że informacji takich zabrakłoby w przypadku starego auta, a sytuacja dałaby możliwość automatycznego jego wyrejestrowania. I co gorsze, kierujący mógłby się o tym przekonać dopiero w czasie kontroli drogowej. To naraziłoby go na poważne konsekwencje.

Ważne

W głos art. 94 par. 3 ustawy Kodeks wykroczeń prowadzenie pojazdu pomimo braku dopuszczenia do ruchu oznacza minimum 1500 zł mandatu. Poza tym samochód zostanie wycofany przez policjantów z ruchu. A kierowca nie będzie do końca wiedział, jak odkręcić jego status prawny...

Czwarty z problemów dotyczy samego wydania decyzji o cofnięciu rejestracji i wykasowaniu pojazdu z CEPiK. Taka forma oznacza, że 90 proc. prac zostanie zepchnięta na samorządowców. Bo skoro to starosta wydaje decyzję administracyjną o rejestracji, teraz to on prawdopodobnie będzie musiał ją cofnąć. To zdecydowanie cwane posunięcie rządzących.

Kasowanie aut z CEPiK to dobry pomysł. Trzeba go jednak przemyśleć

Podsumowując, przepisy dotyczące kasowania "martwych dusz" z CEPiK radzę rządzącym dobrze przemyśleć. W przeciwnym razie mogą one przynieść dwa i to dość pozorne skutki. Baza rzeczywiście zostanie wyczyszczona, ale typowo wirtualnie. Poprawią się statystyki, ale tylko te widoczne w Excelu. Z drugiej strony na drogach pozostaną miliony pojazdów, które zostaną wyjęte z systemu i będą mogły służyć do legalizowania przestępstw. A konkretnie nie one, a ich dokumenty (nieważne, ale zawsze). I ten proces będzie się już odbywał całkowicie poza kontrolą jakichkolwiek organów władzy. To bardzo groźne zjawisko.

Zobacz także: Tablica rejestracyjna 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA