REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec czarnych tablic rejestracyjnych? Wykasują z CEPiK rekordy archiwalne

koniec czarnych tablic rejestracyjnych, czarne tablice rejestracyjne, czarne blachy
Koniec czarnych tablic rejestracyjnych? Wykasują z CEPiK rekordy archiwalne
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Koniec czarnych tablic rejestracyjnych. Takim tytułem zapowiadana jest nowelizacja przepisów w zakresie kasowania "martwych dusz" z CEPiK. Czy przepisy rzeczywiście zlikwidują czarne tablice i jaki skutek mogą przynieść? Zastanówmy się nad tym.

Czarne tablice rejestracyjne. Oldskul, yountimery i problemy...

Rząd postanowił się wreszcie rozprawić z "martwymi duszami" w CEPiK. Tyle że przy okazji zlikwiduje też czarne tablice rejestracyjne. Bo choć te zniknęły w urzędach grubo ponad dwie dekady temu, nadal są spotykane na drogach.

REKLAMA

Powiem więcej, dziś stanowią formę motoryzacyjnego oldskulu. Właściciele youngtimerów chcą je zachować na siłę. Bo dodają wartości auta i sprawiają, że to prezentuje się jeszcze mocniej klasycznie. Czy nowe regulacje zapisane w projekcie ustawy "o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości" zamkną drogę do zachowania czarnych tablic rejestracyjnych? Nie zawsze i nie każdemu.

Przykład

Jak zachować czarne tablice rejestracyjne? Dziś to proste. Po zakupie takiego pojazdu należy zgłosić fakt jego nabycia, a nie rejestrować pojazd na siebie. W takim przypadku kierowca nie będzie musiał zmieniać oznaczeń na białe. Po nowelizacji przepisów zmieni się tyle, że prowadzący będzie się musiał liczyć z karą za brak rejestracji. Czarne tablice wtedy zachowa.

Czy czarne tablice rejestracyjne po nowelizacji znikną?

Tytuł i wprowadzenie brzmią groźnie dla właścicieli pojazdów, które są wyposażone w czarne tablice rejestracyjne. Całe szczęście nie jest też tak, że decyzje o rejestracji będą cofane ot tak. Zanim pojazd zostanie wykasowany z CEPiK, musi spełnić cztery kluczowe warunki. Mowa o:

  • braku ważnego badania technicznego,
  • braku ważnej polisy OC,
  • braku aktualizacji wpisu w CEPiK w ciągu ostatnich 10 lat,
  • rejestracji, która została dokonana przed 14 marca 2005 roku.

Jednoczesne wystąpienie czterech przesłanek sprawia, że rekord przypisany do auta w CEPiK mógłby zostać uznany za archiwalny i wykasowany. Choć słowo wykasowany jest tu mało precyzyjny. Formalnie to przyjęłoby bowiem kształt decyzji mówiącej o cofnięciu decyzji o rejestracji.

Automatyczne wyrejestrowanie pojazdu z CEPiK. Pomysł z problemami

REKLAMA

Generalnie pomysł czyszczenia CEPiK z "martwych dusz" wydaje się dobry. Szczególnie że według różnych szacunków może być ich nawet 10 mln! To potężna skala zjawiska, która mocno wykrzywia obraz całego rynku motoryzacyjnego w Polsce. W tym jednak przypadku można mieć pewne wątpliwości do mechanizmu wskazanego przez rządzących. Bo automatyczne wyrejestrowanie takiego pojazdu musi de facto oznaczać cofnięcie decyzji administracyjnej podjętej przez starostę w momencie rejestrowania auta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy nowe przepisy byłyby wystarczającą podstawą do tego? Zdania są podzielone. Generalnie przyjmuje się jednak, że decyzji administracyjnej mówiącej o rejestracji samochodu, bez wystąpienia wady prawnej, cofnąć się nie da. Tyle że to nadal jeden z problemów. Pozostaje jeszcze drugi. Bo skuteczne cofnięcie decyzji administracyjnej mówiącej o rejestracji pojazdu to jedno. Drugą kwestią jest to, że auto nadal będzie spełniać wszystkie (no może prawie) wymogi dotyczące dopuszczenia pojazdu do ruchu, zapisane w art. 71 ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Właściciel pojazdu automatycznie wyrejestrowanego nadal będzie posiadał przecież dowód rejestracyjny, a samochód tablice rejestracyjne. I z tym fantem niewiele da się zrobić. Ciężko bowiem uwierzyć, że rządowi przy pomocy organów ścigania uda się odwiedzić 10 mln adresów w celu odebrania tych dokumentów.

Błędnie wyrejestrowane auto? Kierowca dowie się o tym podczas kontroli drogowej

Na tym lista problemów się nie kończy… Warto pamiętać o niedoskonałości bazy CEPiK, w której do tej pory zdarzają się błędy. Czasami jest bowiem tak, że choć kierowca opłacił ubezpieczenie OC lub wykonał przegląd techniczny, informacji o tej czynności w bazie nie ma. Teoretycznie mogłoby się zatem okazać, że informacji takich zabrakłoby w przypadku starego auta, a sytuacja dałaby możliwość automatycznego jego wyrejestrowania. I co gorsze, kierujący mógłby się o tym przekonać dopiero w czasie kontroli drogowej. To naraziłoby go na poważne konsekwencje.

Ważne

W głos art. 94 par. 3 ustawy Kodeks wykroczeń prowadzenie pojazdu pomimo braku dopuszczenia do ruchu oznacza minimum 1500 zł mandatu. Poza tym samochód zostanie wycofany przez policjantów z ruchu. A kierowca nie będzie do końca wiedział, jak odkręcić jego status prawny...

Czwarty z problemów dotyczy samego wydania decyzji o cofnięciu rejestracji i wykasowaniu pojazdu z CEPiK. Taka forma oznacza, że 90 proc. prac zostanie zepchnięta na samorządowców. Bo skoro to starosta wydaje decyzję administracyjną o rejestracji, teraz to on prawdopodobnie będzie musiał ją cofnąć. To zdecydowanie cwane posunięcie rządzących.

Kasowanie aut z CEPiK to dobry pomysł. Trzeba go jednak przemyśleć

Podsumowując, przepisy dotyczące kasowania "martwych dusz" z CEPiK radzę rządzącym dobrze przemyśleć. W przeciwnym razie mogą one przynieść dwa i to dość pozorne skutki. Baza rzeczywiście zostanie wyczyszczona, ale typowo wirtualnie. Poprawią się statystyki, ale tylko te widoczne w Excelu. Z drugiej strony na drogach pozostaną miliony pojazdów, które zostaną wyjęte z systemu i będą mogły służyć do legalizowania przestępstw. A konkretnie nie one, a ich dokumenty (nieważne, ale zawsze). I ten proces będzie się już odbywał całkowicie poza kontrolą jakichkolwiek organów władzy. To bardzo groźne zjawisko.

Zobacz także: Tablica rejestracyjna 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

REKLAMA