Żółte tablice, samochód zabytkowy. Co musisz wiedzieć?
REKLAMA
REKLAMA
Jakie auto może być zabytkiem?
Żółte tablice rejestracyjne wydawane w polskich urzędach zostały zarezerwowane dla samochodów zabytkowych. Jakie warunki musi spełnić pojazd, aby zostać za taki uznany? Przede wszystkim powinien mieć co najmniej 30 lat, nie być produkowany od co najmniej 15 lat, a do tego powinien być zachowany w oryginalnym stanie (75 proc. oryginalnych części). Dzięki temu właściciel uzyska wpis do rejestru zabytków lub wojewódzkiej ewidencji zabytków. Wpis taki jest z kolei konieczny w urzędzie rejestrującym.
REKLAMA
Warto wspomnieć o tym, że przed rokiem 2018 próg wieku był niższy. Wynosił co najmniej 25 lat.
Jak zarejestrować samochód jako zabytkowy?
Aby zarejestrować samochód jako zabytkowy, kierowca musi udać się do wydziału komunikacji i tam przedstawić wypełniony wniosek, uwierzytelnioną kopię decyzji w sprawie wpisania pojazdu do w/w rejestru, a do tego zaświadczenie z przeprowadzonego badania pojazdu zabytkowego co do zgodności z warunkami technicznymi. Po spełnieniu tych warunków obecny właściciel pojazdu będzie mógł przerejestrować auto jako zabytkowe.
Ile kosztuje badanie pojazdu zabytkowego? Kierowca musi zapłacić w stacji kontroli pojazdów 305 zł.
Żółte tablice, samochód zabytkowy. Ile kosztuje rejestracja?
Ile kosztują żółte tablice? Opłata za nie w urzędzie wynosi dokładnie 100 zł – o 20 zł więcej niż w przypadku klasycznych oznaczeń. Na tym jednak koszty nie kończą się. Kierujący zapłaci w sumie 198,50 zł i 2 zł opłaty ewidencyjnej. Skąd taka suma? Bo konieczne jest również wyrobienie nowego dowodu rejestracyjnego, kompletu nalepek legalizacyjnych, nalepki kontrolnej na szybę oraz pozwolenia czasowego. Czy żółte tablice dla samochodów zabytkowych mogą mieć wzór indywidualny? Niestety nie. Obecnie obowiązujące prawo nie pozwala na takie rozwiązanie.
Żółte tablice, samochód zabytkowy. Co to właściwie daje?
Co dają żółte tablice i status samochodu zabytkowego? Z prawnego punktu widzenia przynoszą kilka korzyści. Właściciel takiego pojazdu nie musi mieć ciągłości OC. Zamiast np. polisy rocznej, może kupić krótkoterminową. Co ważne jednak, bez OC samochód zabytkowy nadal nie może trafić na drogi publiczne! Kolejną korzyścią jest bezterminowe badanie techniczne – bezterminowość jest liczna od przeglądu wykonywanego przed przerejestrowaniem auta.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.