REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żółte tablice, samochód zabytkowy. Co musisz wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Żółte tablice, samochód zabytkowy. Co musisz wiedzieć?
Żółte tablice, samochód zabytkowy. Co musisz wiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Żółte tablice, samochód zabytkowy. Jakie warunki musi spełnić auto, żeby dostać żółte tablice? Ile kosztują żółte tablice i jak się je wyrabia?

Jakie auto może być zabytkiem?

Żółte tablice rejestracyjne wydawane w polskich urzędach zostały zarezerwowane dla samochodów zabytkowych. Jakie warunki musi spełnić pojazd, aby zostać za taki uznany? Przede wszystkim powinien mieć co najmniej 30 lat, nie być produkowany od co najmniej 15 lat, a do tego powinien być zachowany w oryginalnym stanie (75 proc. oryginalnych części). Dzięki temu właściciel uzyska wpis do rejestru zabytków lub wojewódzkiej ewidencji zabytków. Wpis taki jest z kolei konieczny w urzędzie rejestrującym.

REKLAMA

Warto wspomnieć o tym, że przed rokiem 2018 próg wieku był niższy. Wynosił co najmniej 25 lat.

Jak zarejestrować samochód jako zabytkowy?

Aby zarejestrować samochód jako zabytkowy, kierowca musi udać się do wydziału komunikacji i tam przedstawić wypełniony wniosek, uwierzytelnioną kopię decyzji w sprawie wpisania pojazdu do w/w rejestru, a do tego zaświadczenie z przeprowadzonego badania pojazdu zabytkowego co do zgodności z warunkami technicznymi. Po spełnieniu tych warunków obecny właściciel pojazdu będzie mógł przerejestrować auto jako zabytkowe.

Ile kosztuje badanie pojazdu zabytkowego? Kierowca musi zapłacić w stacji kontroli pojazdów 305 zł.

Żółte tablice, samochód zabytkowy. Ile kosztuje rejestracja?

Ile kosztują żółte tablice? Opłata za nie w urzędzie wynosi dokładnie 100 zł – o 20 zł więcej niż w przypadku klasycznych oznaczeń. Na tym jednak koszty nie kończą się. Kierujący zapłaci w sumie 198,50 zł i 2 zł opłaty ewidencyjnej. Skąd taka suma? Bo konieczne jest również wyrobienie nowego dowodu rejestracyjnego, kompletu nalepek legalizacyjnych, nalepki kontrolnej na szybę oraz pozwolenia czasowego. Czy żółte tablice dla samochodów zabytkowych mogą mieć wzór indywidualny? Niestety nie. Obecnie obowiązujące prawo nie pozwala na takie rozwiązanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Żółte tablice, samochód zabytkowy. Co to właściwie daje?

Co dają żółte tablice i status samochodu zabytkowego? Z prawnego punktu widzenia przynoszą kilka korzyści. Właściciel takiego pojazdu nie musi mieć ciągłości OC. Zamiast np. polisy rocznej, może kupić krótkoterminową. Co ważne jednak, bez OC samochód zabytkowy nadal nie może trafić na drogi publiczne! Kolejną korzyścią jest bezterminowe badanie techniczne – bezterminowość jest liczna od przeglądu wykonywanego przed przerejestrowaniem auta.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA