REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miejsce garażowe a świadectwo energetyczne. To poważny problem dla właścicieli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejsce garażowe a świadectwo energetyczne, świadectwo energetyczne dla miejsca garażowego
Miejsce garażowe a świadectwo energetyczne. To poważny problem dla właścicieli
MondayNews.pl

REKLAMA

REKLAMA

Miejsce garażowe musi mieć świadectwo energetyczne? Podczas odsprzedaży tak. Tego wymagają notariusze. Podmioty wystawiające dokumenty, jednak odmawiają ich sporządzenia. To luka w przepisach, która naraża właścicieli na grzywny.

Sprzedaż miejsca garażowego w bloku tylko ze świadectwem charakterystyki energetycznej?

REKLAMA

W kwietniu 2023 roku w Polsce zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków. Ta nakłada na właścicieli wielu nieruchomości obowiązek sporządzenia dokumentu. Jego brak może oznaczać karę grzywny. I jeżeli w tym punkcie pomyśleliście o tym, że dotyczy on wyłącznie posiadaczy mieszkań, domów i lokali usługowych, jesteście w sporym błędzie. Dziś już wiadomo, że nowe regulacje uderzają także w posiadaczy miejsc parkingowych w halach garażowych. Zwłaszcza tych, którzy postanowili swoje prawo własności odsprzedać komuś innemu.

REKLAMA

Miejsce garażowe w hali wielostanowiskowej kupuje się i sprzedaje na mocy aktu notarialnego. Gdy właściciel i nabywca udają się do notariusza w celu umówienia terminu spisania dokumentu, dowiadują się że konieczne jest uzyskanie świadectwa charakterystyki energetycznej budynku. Podstawę prawną stanowi fakt, iż świadectwo jest konieczne w przypadku posiadania całego budynku lub jego części. Garaż bez wątpienia częścią budynku jest. Nic trudnego – pomyślicie? To błąd. Bardzo duży błąd nawet.

Nie ma czegoś takiego, jak świadectwo energetyczne dla miejsca postojowego

REKLAMA

W sytuacji, w której właściciel sprzedający miejsce w hali garażowej postanawia uzyskać świadectwo energetyczne, odbija się od ściany. W firmie autoryzowanej do sporządzania takich dokumentów z pewnością usłyszy, że nie zajmuje się ona miejscami parkingowymi w hali garażowej. Powód? Firmy idą za stanowiskiem przedstawionym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Uznają zatem, że miejsca parkingowe nie jest częścią budynku w rozumieniu centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków i przepisów.

MRiT uważa, że sprzedaż miejsca parkingowego nie powinna pociągać za sobą obligatoryjności sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej części budynku. Miejsce takie nie spełnia bowiem definicji części budynku określonej w art. 2 pkt. 2 ustawy o charakterystyce energetycznej budynków. Nie stanowi bowiem "zespołu pomieszczeń w budynku o jednakowym przeznaczeniu, przewidzianych do odrębnego użytkowania".

Miejsce garażowe a świadectwo energetyczne. Różne interpretacje przepisów

Właściciel lokalu odesłany z kwitkiem przez audytora wraca zatem do notariusza. Tu jednak napotyka kolejną ścianę. Bo notariusz i część środowiska prawniczego są innego zdania niż MRiT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Notariusze jak najbardziej postępują zgodnie z prawem i wykonują nałożone na nich ustawowe obowiązki. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z 29 sierpnia 2014 roku o charakterystyce energetycznej budynków, właściciel budynku lub części budynku lub osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, ma obowiązek przekazać kupującemu świadectwo charakterystyki energetycznej. Ono jest obowiązkowe przy sprzedaży budynków lub ich części – komentuje w rozmowie z agencją Monday News Szymon Kołodziej z Krajowej Rady Notarialnej (KRN).

Sprzedaż miejsca garażowego w hali jest pojęciem kolokwialnym. Natomiast w rozumieniu ścisłym i prawnym, w ramach takiej umowy, dochodzi do sprzedaży udziału w budynku jedynie wraz z prawem do korzystania z konkretnego miejsca garażowego. Kupujący nie staje się właścicielem miejsca, a udziału w budynku. Prawo do zajmowania konkretnej przestrzeni  wynika jedynie z osobnej umowy współwłaścicieli o sposobie korzystania z rzeczy, jaką jest cały budynek – dodaje Łukasz Kułaga, radca prawny z Kancelarii M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni w rozmowie z agencją Monday News.

Notariusz pozwoli na sprzedaż garażu. Sprzedający naraża się na grzywnę

Sytuacja jest mocno patowa. Właściciel miejsca garażowego nie może uzyskać świadectwa energetycznego. Bez niego notariusz kręci nosem podczas spisywania aktu notarialnego. Czy ostatecznie go sporządza? Tak, ale dopiero po podpisaniu przez właściciela oświadczenia. Na jego mocy sprzedający potwierdza brak dokumentu i brak możliwości jego zdobycia. Wskazuje również iż rozumie, że z tego powodu w przyszłości może podlegać odpowiedzialności. Ta przyjmie konkretnie formę grzywny.

Ważne

Ile wynosi grzywna za sprzedaż nieruchomości bez świadectwa energetycznego? Ta może wynosić od 20 do 5000 zł. Tyle że do jej wlepienia, konieczne jest złożenie doniesienia na policję. To funkcjonariusze będą rozpatrywać sprawę.

Sytuacja jest paradoksalna. Prawda jest jednak taka, że do jej rozwiązania wcale nie jest konieczne przerzucanie się interpretacjami przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz prawników. Konieczne jest doprecyzowanie przepisów. Tak, aby pozostawiały one jak najmniejsze pole do popisu dla tworzenia sprzecznych stanowisk. Tak, aby wreszcie ułatwiły, a nie utrudniły życie podatnikom.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA