REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miejsce garażowe a świadectwo energetyczne. To poważny problem dla właścicieli

Miejsce garażowe a świadectwo energetyczne, świadectwo energetyczne dla miejsca garażowego
Miejsce garażowe a świadectwo energetyczne. To poważny problem dla właścicieli
MondayNews.pl

REKLAMA

REKLAMA

Miejsce garażowe musi mieć świadectwo energetyczne? Podczas odsprzedaży tak. Tego wymagają notariusze. Podmioty wystawiające dokumenty, jednak odmawiają ich sporządzenia. To luka w przepisach, która naraża właścicieli na grzywny.

Sprzedaż miejsca garażowego w bloku tylko ze świadectwem charakterystyki energetycznej?

REKLAMA

W kwietniu 2023 roku w Polsce zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków. Ta nakłada na właścicieli wielu nieruchomości obowiązek sporządzenia dokumentu. Jego brak może oznaczać karę grzywny. I jeżeli w tym punkcie pomyśleliście o tym, że dotyczy on wyłącznie posiadaczy mieszkań, domów i lokali usługowych, jesteście w sporym błędzie. Dziś już wiadomo, że nowe regulacje uderzają także w posiadaczy miejsc parkingowych w halach garażowych. Zwłaszcza tych, którzy postanowili swoje prawo własności odsprzedać komuś innemu.

REKLAMA

Miejsce garażowe w hali wielostanowiskowej kupuje się i sprzedaje na mocy aktu notarialnego. Gdy właściciel i nabywca udają się do notariusza w celu umówienia terminu spisania dokumentu, dowiadują się że konieczne jest uzyskanie świadectwa charakterystyki energetycznej budynku. Podstawę prawną stanowi fakt, iż świadectwo jest konieczne w przypadku posiadania całego budynku lub jego części. Garaż bez wątpienia częścią budynku jest. Nic trudnego – pomyślicie? To błąd. Bardzo duży błąd nawet.

Nie ma czegoś takiego, jak świadectwo energetyczne dla miejsca postojowego

REKLAMA

W sytuacji, w której właściciel sprzedający miejsce w hali garażowej postanawia uzyskać świadectwo energetyczne, odbija się od ściany. W firmie autoryzowanej do sporządzania takich dokumentów z pewnością usłyszy, że nie zajmuje się ona miejscami parkingowymi w hali garażowej. Powód? Firmy idą za stanowiskiem przedstawionym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Uznają zatem, że miejsca parkingowe nie jest częścią budynku w rozumieniu centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków i przepisów.

MRiT uważa, że sprzedaż miejsca parkingowego nie powinna pociągać za sobą obligatoryjności sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej części budynku. Miejsce takie nie spełnia bowiem definicji części budynku określonej w art. 2 pkt. 2 ustawy o charakterystyce energetycznej budynków. Nie stanowi bowiem "zespołu pomieszczeń w budynku o jednakowym przeznaczeniu, przewidzianych do odrębnego użytkowania".

Miejsce garażowe a świadectwo energetyczne. Różne interpretacje przepisów

Właściciel lokalu odesłany z kwitkiem przez audytora wraca zatem do notariusza. Tu jednak napotyka kolejną ścianę. Bo notariusz i część środowiska prawniczego są innego zdania niż MRiT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Notariusze jak najbardziej postępują zgodnie z prawem i wykonują nałożone na nich ustawowe obowiązki. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z 29 sierpnia 2014 roku o charakterystyce energetycznej budynków, właściciel budynku lub części budynku lub osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, ma obowiązek przekazać kupującemu świadectwo charakterystyki energetycznej. Ono jest obowiązkowe przy sprzedaży budynków lub ich części – komentuje w rozmowie z agencją Monday News Szymon Kołodziej z Krajowej Rady Notarialnej (KRN).

Sprzedaż miejsca garażowego w hali jest pojęciem kolokwialnym. Natomiast w rozumieniu ścisłym i prawnym, w ramach takiej umowy, dochodzi do sprzedaży udziału w budynku jedynie wraz z prawem do korzystania z konkretnego miejsca garażowego. Kupujący nie staje się właścicielem miejsca, a udziału w budynku. Prawo do zajmowania konkretnej przestrzeni  wynika jedynie z osobnej umowy współwłaścicieli o sposobie korzystania z rzeczy, jaką jest cały budynek – dodaje Łukasz Kułaga, radca prawny z Kancelarii M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni w rozmowie z agencją Monday News.

Notariusz pozwoli na sprzedaż garażu. Sprzedający naraża się na grzywnę

Sytuacja jest mocno patowa. Właściciel miejsca garażowego nie może uzyskać świadectwa energetycznego. Bez niego notariusz kręci nosem podczas spisywania aktu notarialnego. Czy ostatecznie go sporządza? Tak, ale dopiero po podpisaniu przez właściciela oświadczenia. Na jego mocy sprzedający potwierdza brak dokumentu i brak możliwości jego zdobycia. Wskazuje również iż rozumie, że z tego powodu w przyszłości może podlegać odpowiedzialności. Ta przyjmie konkretnie formę grzywny.

Ważne

Ile wynosi grzywna za sprzedaż nieruchomości bez świadectwa energetycznego? Ta może wynosić od 20 do 5000 zł. Tyle że do jej wlepienia, konieczne jest złożenie doniesienia na policję. To funkcjonariusze będą rozpatrywać sprawę.

Sytuacja jest paradoksalna. Prawda jest jednak taka, że do jej rozwiązania wcale nie jest konieczne przerzucanie się interpretacjami przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz prawników. Konieczne jest doprecyzowanie przepisów. Tak, aby pozostawiały one jak najmniejsze pole do popisu dla tworzenia sprzecznych stanowisk. Tak, aby wreszcie ułatwiły, a nie utrudniły życie podatnikom.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA