REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miejsce garażowe a świadectwo energetyczne. To poważny problem dla właścicieli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejsce garażowe a świadectwo energetyczne, świadectwo energetyczne dla miejsca garażowego
Miejsce garażowe a świadectwo energetyczne. To poważny problem dla właścicieli
MondayNews.pl

REKLAMA

REKLAMA

Miejsce garażowe musi mieć świadectwo energetyczne? Podczas odsprzedaży tak. Tego wymagają notariusze. Podmioty wystawiające dokumenty, jednak odmawiają ich sporządzenia. To luka w przepisach, która naraża właścicieli na grzywny.

Sprzedaż miejsca garażowego w bloku tylko ze świadectwem charakterystyki energetycznej?

REKLAMA

W kwietniu 2023 roku w Polsce zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków. Ta nakłada na właścicieli wielu nieruchomości obowiązek sporządzenia dokumentu. Jego brak może oznaczać karę grzywny. I jeżeli w tym punkcie pomyśleliście o tym, że dotyczy on wyłącznie posiadaczy mieszkań, domów i lokali usługowych, jesteście w sporym błędzie. Dziś już wiadomo, że nowe regulacje uderzają także w posiadaczy miejsc parkingowych w halach garażowych. Zwłaszcza tych, którzy postanowili swoje prawo własności odsprzedać komuś innemu.

REKLAMA

Miejsce garażowe w hali wielostanowiskowej kupuje się i sprzedaje na mocy aktu notarialnego. Gdy właściciel i nabywca udają się do notariusza w celu umówienia terminu spisania dokumentu, dowiadują się że konieczne jest uzyskanie świadectwa charakterystyki energetycznej budynku. Podstawę prawną stanowi fakt, iż świadectwo jest konieczne w przypadku posiadania całego budynku lub jego części. Garaż bez wątpienia częścią budynku jest. Nic trudnego – pomyślicie? To błąd. Bardzo duży błąd nawet.

Nie ma czegoś takiego, jak świadectwo energetyczne dla miejsca postojowego

REKLAMA

W sytuacji, w której właściciel sprzedający miejsce w hali garażowej postanawia uzyskać świadectwo energetyczne, odbija się od ściany. W firmie autoryzowanej do sporządzania takich dokumentów z pewnością usłyszy, że nie zajmuje się ona miejscami parkingowymi w hali garażowej. Powód? Firmy idą za stanowiskiem przedstawionym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Uznają zatem, że miejsca parkingowe nie jest częścią budynku w rozumieniu centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków i przepisów.

MRiT uważa, że sprzedaż miejsca parkingowego nie powinna pociągać za sobą obligatoryjności sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej części budynku. Miejsce takie nie spełnia bowiem definicji części budynku określonej w art. 2 pkt. 2 ustawy o charakterystyce energetycznej budynków. Nie stanowi bowiem "zespołu pomieszczeń w budynku o jednakowym przeznaczeniu, przewidzianych do odrębnego użytkowania".

Miejsce garażowe a świadectwo energetyczne. Różne interpretacje przepisów

Właściciel lokalu odesłany z kwitkiem przez audytora wraca zatem do notariusza. Tu jednak napotyka kolejną ścianę. Bo notariusz i część środowiska prawniczego są innego zdania niż MRiT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Notariusze jak najbardziej postępują zgodnie z prawem i wykonują nałożone na nich ustawowe obowiązki. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z 29 sierpnia 2014 roku o charakterystyce energetycznej budynków, właściciel budynku lub części budynku lub osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, ma obowiązek przekazać kupującemu świadectwo charakterystyki energetycznej. Ono jest obowiązkowe przy sprzedaży budynków lub ich części – komentuje w rozmowie z agencją Monday News Szymon Kołodziej z Krajowej Rady Notarialnej (KRN).

Sprzedaż miejsca garażowego w hali jest pojęciem kolokwialnym. Natomiast w rozumieniu ścisłym i prawnym, w ramach takiej umowy, dochodzi do sprzedaży udziału w budynku jedynie wraz z prawem do korzystania z konkretnego miejsca garażowego. Kupujący nie staje się właścicielem miejsca, a udziału w budynku. Prawo do zajmowania konkretnej przestrzeni  wynika jedynie z osobnej umowy współwłaścicieli o sposobie korzystania z rzeczy, jaką jest cały budynek – dodaje Łukasz Kułaga, radca prawny z Kancelarii M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni w rozmowie z agencją Monday News.

Notariusz pozwoli na sprzedaż garażu. Sprzedający naraża się na grzywnę

Sytuacja jest mocno patowa. Właściciel miejsca garażowego nie może uzyskać świadectwa energetycznego. Bez niego notariusz kręci nosem podczas spisywania aktu notarialnego. Czy ostatecznie go sporządza? Tak, ale dopiero po podpisaniu przez właściciela oświadczenia. Na jego mocy sprzedający potwierdza brak dokumentu i brak możliwości jego zdobycia. Wskazuje również iż rozumie, że z tego powodu w przyszłości może podlegać odpowiedzialności. Ta przyjmie konkretnie formę grzywny.

Ważne

Ile wynosi grzywna za sprzedaż nieruchomości bez świadectwa energetycznego? Ta może wynosić od 20 do 5000 zł. Tyle że do jej wlepienia, konieczne jest złożenie doniesienia na policję. To funkcjonariusze będą rozpatrywać sprawę.

Sytuacja jest paradoksalna. Prawda jest jednak taka, że do jej rozwiązania wcale nie jest konieczne przerzucanie się interpretacjami przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz prawników. Konieczne jest doprecyzowanie przepisów. Tak, aby pozostawiały one jak najmniejsze pole do popisu dla tworzenia sprzecznych stanowisk. Tak, aby wreszcie ułatwiły, a nie utrudniły życie podatnikom.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA