REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miejsce garażowe a świadectwo energetyczne. To poważny problem dla właścicieli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejsce garażowe a świadectwo energetyczne, świadectwo energetyczne dla miejsca garażowego
Miejsce garażowe a świadectwo energetyczne. To poważny problem dla właścicieli
MondayNews.pl

REKLAMA

REKLAMA

Miejsce garażowe musi mieć świadectwo energetyczne? Podczas odsprzedaży tak. Tego wymagają notariusze. Podmioty wystawiające dokumenty, jednak odmawiają ich sporządzenia. To luka w przepisach, która naraża właścicieli na grzywny.

Sprzedaż miejsca garażowego w bloku tylko ze świadectwem charakterystyki energetycznej?

W kwietniu 2023 roku w Polsce zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków. Ta nakłada na właścicieli wielu nieruchomości obowiązek sporządzenia dokumentu. Jego brak może oznaczać karę grzywny. I jeżeli w tym punkcie pomyśleliście o tym, że dotyczy on wyłącznie posiadaczy mieszkań, domów i lokali usługowych, jesteście w sporym błędzie. Dziś już wiadomo, że nowe regulacje uderzają także w posiadaczy miejsc parkingowych w halach garażowych. Zwłaszcza tych, którzy postanowili swoje prawo własności odsprzedać komuś innemu.

REKLAMA

REKLAMA

Miejsce garażowe w hali wielostanowiskowej kupuje się i sprzedaje na mocy aktu notarialnego. Gdy właściciel i nabywca udają się do notariusza w celu umówienia terminu spisania dokumentu, dowiadują się że konieczne jest uzyskanie świadectwa charakterystyki energetycznej budynku. Podstawę prawną stanowi fakt, iż świadectwo jest konieczne w przypadku posiadania całego budynku lub jego części. Garaż bez wątpienia częścią budynku jest. Nic trudnego – pomyślicie? To błąd. Bardzo duży błąd nawet.

Nie ma czegoś takiego, jak świadectwo energetyczne dla miejsca postojowego

W sytuacji, w której właściciel sprzedający miejsce w hali garażowej postanawia uzyskać świadectwo energetyczne, odbija się od ściany. W firmie autoryzowanej do sporządzania takich dokumentów z pewnością usłyszy, że nie zajmuje się ona miejscami parkingowymi w hali garażowej. Powód? Firmy idą za stanowiskiem przedstawionym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Uznają zatem, że miejsca parkingowe nie jest częścią budynku w rozumieniu centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków i przepisów.

MRiT uważa, że sprzedaż miejsca parkingowego nie powinna pociągać za sobą obligatoryjności sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej części budynku. Miejsce takie nie spełnia bowiem definicji części budynku określonej w art. 2 pkt. 2 ustawy o charakterystyce energetycznej budynków. Nie stanowi bowiem "zespołu pomieszczeń w budynku o jednakowym przeznaczeniu, przewidzianych do odrębnego użytkowania".

REKLAMA

Miejsce garażowe a świadectwo energetyczne. Różne interpretacje przepisów

Właściciel lokalu odesłany z kwitkiem przez audytora wraca zatem do notariusza. Tu jednak napotyka kolejną ścianę. Bo notariusz i część środowiska prawniczego są innego zdania niż MRiT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Notariusze jak najbardziej postępują zgodnie z prawem i wykonują nałożone na nich ustawowe obowiązki. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z 29 sierpnia 2014 roku o charakterystyce energetycznej budynków, właściciel budynku lub części budynku lub osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, ma obowiązek przekazać kupującemu świadectwo charakterystyki energetycznej. Ono jest obowiązkowe przy sprzedaży budynków lub ich części – komentuje w rozmowie z agencją Monday News Szymon Kołodziej z Krajowej Rady Notarialnej (KRN).

Sprzedaż miejsca garażowego w hali jest pojęciem kolokwialnym. Natomiast w rozumieniu ścisłym i prawnym, w ramach takiej umowy, dochodzi do sprzedaży udziału w budynku jedynie wraz z prawem do korzystania z konkretnego miejsca garażowego. Kupujący nie staje się właścicielem miejsca, a udziału w budynku. Prawo do zajmowania konkretnej przestrzeni  wynika jedynie z osobnej umowy współwłaścicieli o sposobie korzystania z rzeczy, jaką jest cały budynek – dodaje Łukasz Kułaga, radca prawny z Kancelarii M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni w rozmowie z agencją Monday News.

Notariusz pozwoli na sprzedaż garażu. Sprzedający naraża się na grzywnę

Sytuacja jest mocno patowa. Właściciel miejsca garażowego nie może uzyskać świadectwa energetycznego. Bez niego notariusz kręci nosem podczas spisywania aktu notarialnego. Czy ostatecznie go sporządza? Tak, ale dopiero po podpisaniu przez właściciela oświadczenia. Na jego mocy sprzedający potwierdza brak dokumentu i brak możliwości jego zdobycia. Wskazuje również iż rozumie, że z tego powodu w przyszłości może podlegać odpowiedzialności. Ta przyjmie konkretnie formę grzywny.

Ważne

Ile wynosi grzywna za sprzedaż nieruchomości bez świadectwa energetycznego? Ta może wynosić od 20 do 5000 zł. Tyle że do jej wlepienia, konieczne jest złożenie doniesienia na policję. To funkcjonariusze będą rozpatrywać sprawę.

Sytuacja jest paradoksalna. Prawda jest jednak taka, że do jej rozwiązania wcale nie jest konieczne przerzucanie się interpretacjami przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz prawników. Konieczne jest doprecyzowanie przepisów. Tak, aby pozostawiały one jak najmniejsze pole do popisu dla tworzenia sprzecznych stanowisk. Tak, aby wreszcie ułatwiły, a nie utrudniły życie podatnikom.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA