REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
oprac. Kuba Brzeziński
Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?
Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

Analitycy Carsmile przeanalizowali wybory użytkowników platformy i wytypowali 20 najbardziej poszukiwanych przez nich aut elektrycznych. Pod uwagę wzięto wyłącznie pojazdy, które można wynająć lub kupić z dotacją w programie "Mój elektryk". Ranking powstał na podstawie liczby realnych zapytań zakupowych wygenerowanych dla poszczególnych samochodów w okresie od lutego do końca maja 2023 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Co oznacza spełnienie warunków programu "Mój elektryk"? Jednym  z nich jest cena zakupu wynosząca maksymalnie 248,25 tys. zł brutto w przypadku przedsiębiorcy mającego prawo do odliczenia 50% VAT. Przy czym do spełnienia tego warunku wystarczało jednak, aby przynajmniej jedna z wersji silnikowej/wyposażenia danego modelu była dostępna z dotacją.

Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy? Liderem Tesla!

Biorąc pod uwagę realizowaną od kilku miesięcy politykę cenową Tesli, wyniki rankingu trudno określić mianem zaskakujących. Model 3 zajął pierwsze miejsce w zestawieniu, a Model Y trzecie. Widać też bardzo dużą koncentrację zainteresowania użytkowników na tych dwóch modelach. Zgarnęły one w sumie aż 40 proc. głosów, jakie użytkownicy Carsmile oddali na 20 najpopularniejszych aut elektrycznych. Pozostałe 60 proc. głosów przypadło więc na 18 modeli elektryków z dotacją ujętych na dalszych pozycjach zestawienia.

Albo dotacja "Mój elektryk", albo mocniejsza bateria

Limit umożliwiający uzyskanie dotacji ma ogromny wpływ na rynek, czyli na to, jak poszczególne marki kształtują swoją politykę cenową. Starają się one tak konfigurować ofertę, aby przynajmniej najniższa wersja modelu łapała się na dotację. Widać czasem, że ta najniższa wersja jest uboga, ma słabą baterię, nabywcy się na nią ostatecznie nie decydują, ale magia dotacji działa, aby ściągnąć uwagę klienta – ocenia Sylwester Łagowski, szef działu zamówień aut w Carsmile.

W przypadku Tesli na dotację łapią się, jeśli chodzi o cenę katalogową, dwie wersje Modelu 3 i najniższa wersja Modelu Y. Podobnie jest ze Skodą Enyaq, gdzie dopłatę możemy otrzymać w przypadku każdej konfiguracji z baterią o pojemności 58 kWh i tylko niektórych konfiguracjach z baterią 77 kWh. Analogicznie jest w przypadku Audi Q4 e-tron. Oczywiście kierowca może pogodzić się ze słabszą baterią i niższą mocą, albo zacząć walczyć. Wiele można ugrać podczas negocjacji z dilerem. Tak dealerzy są aktualnie skorzy do rozmów.

REKLAMA

Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy

Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

Carsmile

Volvo ma w nosie dotację "Mój elektryk". Spycha problem na dealerów

Nietypową sytuację mamy natomiast w przypadku Volvo XC40 Recharge. Samochód ten znalazł się w rankingu Carsmile, choć jego cena katalogowa zaczyna się od 248,9 tys. zł, czyli kilkuset złotych powyżej limitu umożliwiającego skorzystanie z dotacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taka polityka producenta może dziwić. W przypadku aut balansujących na granicy limitu cenowego dla dotacji, producenci zwykle tak kalibrują ofertę, aby przynajmniej najniższa wersja silnikowa mieściła się w limicie, bo dzięki temu klient może kupić auto o 27 tys. zł taniej lub uzyskać znaczącą obniżkę raty z tytułu wynajmu. W przypadku Volvo tę kwestię pozostawiono do rozstrzygnięcia na poziomie negocjacji klienta z dilerem. W Carsmile akurat możliwe jest przedstawienie użytkownikom oferty wynajmu tego pojazdu z dotacją, dzięki czemu model XC40 Recharge zmieścił się w rankingu – zauważa Sylwester Łagowski.

Jaki jest najtańszy samochód elektryczny w Polsce?

Na drugim miejscu opracowanego przez Carsmile rankingu znalazła się Dacia Spring, najtańszy elektryk w zestawieniu. Głównie za sprawą konkurencyjnej raty, wynoszącej 1277 zł netto, pojazd ten zebrał aż 25 proc. z puli 100 proc. głosów przypadających na 20 modeli najpopularniejszych elektryków dostępnych z dotacją. Kalkulację kosztu wynajmu przedstawiono na umowy na 3 lata, bez wpłaty własnej oraz kosztów OC/AC i serwisowania wliczonych w cenę abonamentu.

Ciekawostką jest też obecność na pierwszym miejscu poza podium chińskiego elektryka SERES 3. Czwarta pozycja tego mało znanego w Polsce auta może dziwić. W ocenie analityków Carsmile jest ona spowodowana atrakcyjną ceną, która w promocji wynosi 1914 zł netto miesięcznie (abonament z tytułu wynajmu w opcji all inclusive na 3 lata). Dla porównania, najdroższy samochód w zestawieniu 20 najpopularniejszych elektryków z dotacją kosztuje 3723 zł netto miesięcznie. Średni koszt abonamentu dla wszystkich aut wyniósł natomiast 2732 zł netto.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA