REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Włączony silnik w garażu to potężne zagrożenie
Włączony silnik w garażu to potężne zagrożenie

REKLAMA

REKLAMA

Włączony silnik w garażu jest zdecydowanie jednym z tych błędów, których należy się wystrzegać. Szczególnie jeżeli garaż nie ma wentylacji.

Czemu włączony silnik w garażu jest tak groźny dla człowieka?

Czemu włączony silnik w garażu jest groźny? To proste. Efektem pracy jednostek napędowych jest nie tylko ciepło czy moc. Emitują one również serię szkodliwych związków. Podczas jazdy te trafiają do atmosfery. Podczas postoju w garażu, kumulują się w niewielkim pomieszczeniu. W końcu ich stężenie staje się na tyle wysokie, że zaczyna być śmiertelne dla organizmu ludzkiego. Grozi zatruciem. Jego skutkiem będzie niestety śmierć lub kalectwo w postaci śmierci części mózgu.

REKLAMA

REKLAMA

Włączony silnik w garażu emituje dużą ilość tlenku i dwutlenku węgla. Choć sam w sobie jest bezzapachowy, w połączeniu z innymi związkami produkowanymi przez silnik tworzy nieprzyjemną woń. To ekstremalnie niebezpieczne. I powinny pamiętać o tym osoby naprawiające auto w garażu lub chcące się w nim ogrzać.

Tlenek węgla jest cichym zabójcą. Zabija bardzo szybko

Czemu tlenek węgla jest tak szkodliwy, że aż może okazać się śmiertelny? Po dostaniu się do układu oddechowego, wiąże się z hemoglobiną 250 razy szybciej niż tlen. W ten sposób blokuje dopływ tlenu do organizmu. Skutek? Już kilka głębszych oddechów prowadzi do omdlenia, a nawet zatrzymania akcji serca. Przed wystąpieniem niewydolności krążeniowo-oddechowej pojawia się nieodwracalne uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego.

Objawem lekkiego zatrucia tlenkiem węgla, czyli mówiąc językiem popularnym czadu, są ból i zawroty głowy, osłabienie i nudności. A warto pamiętać, że przecież w gazach wydechowych poza dwutlenkiem węgla znajdują się także inne toksyczne związki w postaci węglowodorów aromatycznych, tlenku azotu i tlenków siarki. One również stanowią śmiertelne zagrożenie dla człowieka.

REKLAMA

Silnik włączony w garażu, ale zależy jakim garażu...

Silnik włączony w samochodzie podczas postoju w garażu jest groźny głównie w przypadku niewielkich pomieszczeń. Mowa o murowanych garażach przed blokami, ewentualnie garażach w domkach jednorodzinnych. Mniejsze prawdopodobieństwo zatrucia występuje w przypadku hal garażowych. Po pierwsze dlatego, że mają one zdecydowanie większą powierzchnię. Trudniej ją wypełnić spalinami. Po drugie dlatego, że część hal jest wyposażonych w czujniki zadymienia oraz systemy wywiewowe oparte o instalacje wentylacyjne mechaniczne. W efekcie gdy czujnik zauważy duże stężenie szkodliwych związków, uruchamia się wentylator, który skutecznie oczyszcza powietrze w pomieszczeniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W małym garażu można zostawić włączony silnik podczas naprawy tylko w sytuacji, w której auto jest zaparkowane tyłem do drzwi i te są szeroko otwarte. To pozwoli na wentylowanie pomieszczenia i usunięcie toksycznych związków.

 

Czemu kierowcy zostawiają włączony silnik w garażu?

Powód pozostawienia pracującej jednostki napędowej w garażu wynika zazwyczaj z kilka powodów. Może chodzić o:

  • naprawę jednostki i chęć sprawdzenia sposobu jej pracy,
  • chęć ogrzania się podczas przebywania w pojeździe zaparkowanym w garażu,
  • próbę samobójczą.

Co ważne, z uwagi na szkodliwość spalin, nie ma żadnego znaczenia czy kierowca posiada auto zasilane silnikiem benzynowym, dieslem czy LPG. Każdy z nich emituje tlenek węgla poprzez rurę wydechową i inne groźne substancje. Dotyczy to także hybryd czy hybryd plug-in, które tylko w ramach zapasów prądu będą w stanie dezaktywować jednostkę spalinową i zasilać instalację pokładową prądem.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA