REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Włączony silnik w garażu to potężne zagrożenie
Włączony silnik w garażu to potężne zagrożenie

REKLAMA

REKLAMA

Włączony silnik w garażu jest zdecydowanie jednym z tych błędów, których należy się wystrzegać. Szczególnie jeżeli garaż nie ma wentylacji.

Czemu włączony silnik w garażu jest tak groźny dla człowieka?

Czemu włączony silnik w garażu jest groźny? To proste. Efektem pracy jednostek napędowych jest nie tylko ciepło czy moc. Emitują one również serię szkodliwych związków. Podczas jazdy te trafiają do atmosfery. Podczas postoju w garażu, kumulują się w niewielkim pomieszczeniu. W końcu ich stężenie staje się na tyle wysokie, że zaczyna być śmiertelne dla organizmu ludzkiego. Grozi zatruciem. Jego skutkiem będzie niestety śmierć lub kalectwo w postaci śmierci części mózgu.

REKLAMA

REKLAMA

Włączony silnik w garażu emituje dużą ilość tlenku i dwutlenku węgla. Choć sam w sobie jest bezzapachowy, w połączeniu z innymi związkami produkowanymi przez silnik tworzy nieprzyjemną woń. To ekstremalnie niebezpieczne. I powinny pamiętać o tym osoby naprawiające auto w garażu lub chcące się w nim ogrzać.

Tlenek węgla jest cichym zabójcą. Zabija bardzo szybko

Czemu tlenek węgla jest tak szkodliwy, że aż może okazać się śmiertelny? Po dostaniu się do układu oddechowego, wiąże się z hemoglobiną 250 razy szybciej niż tlen. W ten sposób blokuje dopływ tlenu do organizmu. Skutek? Już kilka głębszych oddechów prowadzi do omdlenia, a nawet zatrzymania akcji serca. Przed wystąpieniem niewydolności krążeniowo-oddechowej pojawia się nieodwracalne uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego.

Objawem lekkiego zatrucia tlenkiem węgla, czyli mówiąc językiem popularnym czadu, są ból i zawroty głowy, osłabienie i nudności. A warto pamiętać, że przecież w gazach wydechowych poza dwutlenkiem węgla znajdują się także inne toksyczne związki w postaci węglowodorów aromatycznych, tlenku azotu i tlenków siarki. One również stanowią śmiertelne zagrożenie dla człowieka.

REKLAMA

Silnik włączony w garażu, ale zależy jakim garażu...

Silnik włączony w samochodzie podczas postoju w garażu jest groźny głównie w przypadku niewielkich pomieszczeń. Mowa o murowanych garażach przed blokami, ewentualnie garażach w domkach jednorodzinnych. Mniejsze prawdopodobieństwo zatrucia występuje w przypadku hal garażowych. Po pierwsze dlatego, że mają one zdecydowanie większą powierzchnię. Trudniej ją wypełnić spalinami. Po drugie dlatego, że część hal jest wyposażonych w czujniki zadymienia oraz systemy wywiewowe oparte o instalacje wentylacyjne mechaniczne. W efekcie gdy czujnik zauważy duże stężenie szkodliwych związków, uruchamia się wentylator, który skutecznie oczyszcza powietrze w pomieszczeniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W małym garażu można zostawić włączony silnik podczas naprawy tylko w sytuacji, w której auto jest zaparkowane tyłem do drzwi i te są szeroko otwarte. To pozwoli na wentylowanie pomieszczenia i usunięcie toksycznych związków.

 

Czemu kierowcy zostawiają włączony silnik w garażu?

Powód pozostawienia pracującej jednostki napędowej w garażu wynika zazwyczaj z kilka powodów. Może chodzić o:

  • naprawę jednostki i chęć sprawdzenia sposobu jej pracy,
  • chęć ogrzania się podczas przebywania w pojeździe zaparkowanym w garażu,
  • próbę samobójczą.

Co ważne, z uwagi na szkodliwość spalin, nie ma żadnego znaczenia czy kierowca posiada auto zasilane silnikiem benzynowym, dieslem czy LPG. Każdy z nich emituje tlenek węgla poprzez rurę wydechową i inne groźne substancje. Dotyczy to także hybryd czy hybryd plug-in, które tylko w ramach zapasów prądu będą w stanie dezaktywować jednostkę spalinową i zasilać instalację pokładową prądem.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA