REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Włączony silnik w garażu to potężne zagrożenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Włączony silnik w garażu to potężne zagrożenie
Włączony silnik w garażu to potężne zagrożenie

REKLAMA

REKLAMA

Włączony silnik w garażu jest zdecydowanie jednym z tych błędów, których należy się wystrzegać. Szczególnie jeżeli garaż nie ma wentylacji.

Czemu włączony silnik w garażu jest tak groźny dla człowieka?

REKLAMA

Czemu włączony silnik w garażu jest groźny? To proste. Efektem pracy jednostek napędowych jest nie tylko ciepło czy moc. Emitują one również serię szkodliwych związków. Podczas jazdy te trafiają do atmosfery. Podczas postoju w garażu, kumulują się w niewielkim pomieszczeniu. W końcu ich stężenie staje się na tyle wysokie, że zaczyna być śmiertelne dla organizmu ludzkiego. Grozi zatruciem. Jego skutkiem będzie niestety śmierć lub kalectwo w postaci śmierci części mózgu.

REKLAMA

Włączony silnik w garażu emituje dużą ilość tlenku i dwutlenku węgla. Choć sam w sobie jest bezzapachowy, w połączeniu z innymi związkami produkowanymi przez silnik tworzy nieprzyjemną woń. To ekstremalnie niebezpieczne. I powinny pamiętać o tym osoby naprawiające auto w garażu lub chcące się w nim ogrzać.

Tlenek węgla jest cichym zabójcą. Zabija bardzo szybko

Czemu tlenek węgla jest tak szkodliwy, że aż może okazać się śmiertelny? Po dostaniu się do układu oddechowego, wiąże się z hemoglobiną 250 razy szybciej niż tlen. W ten sposób blokuje dopływ tlenu do organizmu. Skutek? Już kilka głębszych oddechów prowadzi do omdlenia, a nawet zatrzymania akcji serca. Przed wystąpieniem niewydolności krążeniowo-oddechowej pojawia się nieodwracalne uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego.

Objawem lekkiego zatrucia tlenkiem węgla, czyli mówiąc językiem popularnym czadu, są ból i zawroty głowy, osłabienie i nudności. A warto pamiętać, że przecież w gazach wydechowych poza dwutlenkiem węgla znajdują się także inne toksyczne związki w postaci węglowodorów aromatycznych, tlenku azotu i tlenków siarki. One również stanowią śmiertelne zagrożenie dla człowieka.

Silnik włączony w garażu, ale zależy jakim garażu...

REKLAMA

Silnik włączony w samochodzie podczas postoju w garażu jest groźny głównie w przypadku niewielkich pomieszczeń. Mowa o murowanych garażach przed blokami, ewentualnie garażach w domkach jednorodzinnych. Mniejsze prawdopodobieństwo zatrucia występuje w przypadku hal garażowych. Po pierwsze dlatego, że mają one zdecydowanie większą powierzchnię. Trudniej ją wypełnić spalinami. Po drugie dlatego, że część hal jest wyposażonych w czujniki zadymienia oraz systemy wywiewowe oparte o instalacje wentylacyjne mechaniczne. W efekcie gdy czujnik zauważy duże stężenie szkodliwych związków, uruchamia się wentylator, który skutecznie oczyszcza powietrze w pomieszczeniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W małym garażu można zostawić włączony silnik podczas naprawy tylko w sytuacji, w której auto jest zaparkowane tyłem do drzwi i te są szeroko otwarte. To pozwoli na wentylowanie pomieszczenia i usunięcie toksycznych związków.

 

Czemu kierowcy zostawiają włączony silnik w garażu?

Powód pozostawienia pracującej jednostki napędowej w garażu wynika zazwyczaj z kilka powodów. Może chodzić o:

  • naprawę jednostki i chęć sprawdzenia sposobu jej pracy,
  • chęć ogrzania się podczas przebywania w pojeździe zaparkowanym w garażu,
  • próbę samobójczą.

Co ważne, z uwagi na szkodliwość spalin, nie ma żadnego znaczenia czy kierowca posiada auto zasilane silnikiem benzynowym, dieslem czy LPG. Każdy z nich emituje tlenek węgla poprzez rurę wydechową i inne groźne substancje. Dotyczy to także hybryd czy hybryd plug-in, które tylko w ramach zapasów prądu będą w stanie dezaktywować jednostkę spalinową i zasilać instalację pokładową prądem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA