REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Włączony silnik w garażu to potężne zagrożenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Włączony silnik w garażu to potężne zagrożenie
Włączony silnik w garażu to potężne zagrożenie

REKLAMA

REKLAMA

Włączony silnik w garażu jest zdecydowanie jednym z tych błędów, których należy się wystrzegać. Szczególnie jeżeli garaż nie ma wentylacji.

Czemu włączony silnik w garażu jest tak groźny dla człowieka?

Czemu włączony silnik w garażu jest groźny? To proste. Efektem pracy jednostek napędowych jest nie tylko ciepło czy moc. Emitują one również serię szkodliwych związków. Podczas jazdy te trafiają do atmosfery. Podczas postoju w garażu, kumulują się w niewielkim pomieszczeniu. W końcu ich stężenie staje się na tyle wysokie, że zaczyna być śmiertelne dla organizmu ludzkiego. Grozi zatruciem. Jego skutkiem będzie niestety śmierć lub kalectwo w postaci śmierci części mózgu.

REKLAMA

REKLAMA

Włączony silnik w garażu emituje dużą ilość tlenku i dwutlenku węgla. Choć sam w sobie jest bezzapachowy, w połączeniu z innymi związkami produkowanymi przez silnik tworzy nieprzyjemną woń. To ekstremalnie niebezpieczne. I powinny pamiętać o tym osoby naprawiające auto w garażu lub chcące się w nim ogrzać.

Tlenek węgla jest cichym zabójcą. Zabija bardzo szybko

Czemu tlenek węgla jest tak szkodliwy, że aż może okazać się śmiertelny? Po dostaniu się do układu oddechowego, wiąże się z hemoglobiną 250 razy szybciej niż tlen. W ten sposób blokuje dopływ tlenu do organizmu. Skutek? Już kilka głębszych oddechów prowadzi do omdlenia, a nawet zatrzymania akcji serca. Przed wystąpieniem niewydolności krążeniowo-oddechowej pojawia się nieodwracalne uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego.

Objawem lekkiego zatrucia tlenkiem węgla, czyli mówiąc językiem popularnym czadu, są ból i zawroty głowy, osłabienie i nudności. A warto pamiętać, że przecież w gazach wydechowych poza dwutlenkiem węgla znajdują się także inne toksyczne związki w postaci węglowodorów aromatycznych, tlenku azotu i tlenków siarki. One również stanowią śmiertelne zagrożenie dla człowieka.

REKLAMA

Silnik włączony w garażu, ale zależy jakim garażu...

Silnik włączony w samochodzie podczas postoju w garażu jest groźny głównie w przypadku niewielkich pomieszczeń. Mowa o murowanych garażach przed blokami, ewentualnie garażach w domkach jednorodzinnych. Mniejsze prawdopodobieństwo zatrucia występuje w przypadku hal garażowych. Po pierwsze dlatego, że mają one zdecydowanie większą powierzchnię. Trudniej ją wypełnić spalinami. Po drugie dlatego, że część hal jest wyposażonych w czujniki zadymienia oraz systemy wywiewowe oparte o instalacje wentylacyjne mechaniczne. W efekcie gdy czujnik zauważy duże stężenie szkodliwych związków, uruchamia się wentylator, który skutecznie oczyszcza powietrze w pomieszczeniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W małym garażu można zostawić włączony silnik podczas naprawy tylko w sytuacji, w której auto jest zaparkowane tyłem do drzwi i te są szeroko otwarte. To pozwoli na wentylowanie pomieszczenia i usunięcie toksycznych związków.

 

Czemu kierowcy zostawiają włączony silnik w garażu?

Powód pozostawienia pracującej jednostki napędowej w garażu wynika zazwyczaj z kilka powodów. Może chodzić o:

  • naprawę jednostki i chęć sprawdzenia sposobu jej pracy,
  • chęć ogrzania się podczas przebywania w pojeździe zaparkowanym w garażu,
  • próbę samobójczą.

Co ważne, z uwagi na szkodliwość spalin, nie ma żadnego znaczenia czy kierowca posiada auto zasilane silnikiem benzynowym, dieslem czy LPG. Każdy z nich emituje tlenek węgla poprzez rurę wydechową i inne groźne substancje. Dotyczy to także hybryd czy hybryd plug-in, które tylko w ramach zapasów prądu będą w stanie dezaktywować jednostkę spalinową i zasilać instalację pokładową prądem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA