REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Mandat za brak DPF w 2023 r., mandat za brak DPF
Mandat za brak DPF w 2023 r. Kwota może naprawdę zdziwić...
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Mandat za brak DPF-a jest w Polsce możliwy? Oczywiście, że tak. Jasno mówią o tym aktualnie obowiązujące przepisy. A to dopiero początek złych informacji dla kierowcy. Bo skrajnie może dostać nawet 5000 zł kary i... Ta druga rzecz jest jeszcze gorsza.

Ile wynosi mandat za brak DPF w 2023 r.?

Filtry cząstek stałych komplikują konstrukcję silnika diesla. W przypadku jazdy głównie miejskiej sprawiają również, że motory wysokoprężne stają się mocno problematyczne w eksploatacji. Nie ma się zatem co dziwić, że wielu kierowców decyduje się na ich usunięcie. Niestety taki proceder jest nielegalny. Oznacza bowiem ingerencję w konstrukcję pojazdu, która zmienia jego wyniki emisyjne. W efekcie pojazd przestaje spełniać założenia zapisane w homologacji. W skrócie, nie może być dalej eksploatowany na drogach publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji, w której policjanci uznają, iż pojazd ma usunięty DPF, mogą podjąć trzy decyzje w stosunku do kierującego. Mowa o:

  • odebraniu dowodu rejestracyjnego. Dokument zostanie elektronicznie zablokowany w bazie CEPiK. Podstawą do podjęcia takiej decyzji stanie się art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ewentualnie taki sam los spotka pozwolenie czasowe.
  • wycofaniu pojazdu z ruchu (jeżeli uznają, że np. zagraża środowisku). W takim przypadku po samochód będzie musiała przyjechać laweta. Nie będzie mógł kontynuować jazdy na kołach.
  • wlepieniu mandatu za usunięty filtr DPF. Podstawą do jego wystawienia stanie się art. 94 par. 2 ustawy Kodeks wykroczeń. Ten mówi o grzywnie wynoszącej od 1500 do 5000 zł. W tym przypadku kierujący nie dostanie punktów karnych.

Odebranie dowodu rejestracyjnego za brak DPF-u oznacza, że kierowca odzyska dokument, gdy ponownie zamontuje osadnik w aucie i to przejdzie badanie techniczne. To niewesoły scenariusz. Zwłaszcza że nowy DPF potrafi kosztować od 3 do nawet 20 tys. zł. A do kwoty doliczyć jeszcze trzeba cenę montażu.

Jak policjant sprawdzi, czy kierowca usunął DPF?

Ciężko uwierzyć w to, że policjant podczas kontroli drogowej położy się pod autem i będzie sprawdzać obecność filtra cząstek stałych. Tym bardziej że warsztaty usuwające DPF-y, symulują ich obecność. Pozostawiają często ich obudowy. Puste, ale obudowy. Na pierwszy rzut oka nie da się zatem stwierdzić braku obecności filtra. Zatem jak policjant sprawdzi, czy kierowca usunął DPF? Na kilka sposobów:

REKLAMA

  • może poprosić go np. o głębsze wciśnięcie gazu. Sprawdzi wtedy, czy diesel zakopci. Ewentualnie właśnie powodem kontroli stanie się mocne dymienie auta. W przypadku obecności DPF-a spaliny natomiast powinny być bezbarwne.
  • może przeprowadzić w czasie kontroli drogowej badanie składu spalin. Uzyskanie zbyt wysokich wyników emisyjnych niż te zapisane w homologacji, może być jasnym dowodem ingerencji.

Skąd policjant będzie wiedział, czy auto fabrycznie miało DPF? Informacja w tej sprawie pojawia się w dowodzie rejestracyjnym w rubryce odnoszącej się do emisji. Funkcjonariusz podejrzy ją zatem w CEPiK w komputerze zamontowanym w radiowozie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Warto pamiętać o jednej bardzo ważnej rzeczy. Policjant wcale nie musi być mechanikiem. Nie musi zabierać pojazdu na warsztat, aby ocenić czy filtr DPF został wymontowany, czy nie. Przepis, a konkretnie art. 132 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, mówi wyraźnie o tym, że do zatrzymania dowodu rejestracyjnego funkcjonariuszowi wystarczy uzasadnione przypuszczenie. Nie musi on uzyskiwać pewności braku DPF-a do wyciągnięcia konsekwencji.

Brak DPF a przegląd techniczny w 2023 r.

Usunięty filtr DPF to poważny problem nie tylko w czasie kontroli drogowej. Na sytuację może zwrócić uwagę również diagnosta w czasie przeglądu technicznego. Tyle że on będzie miał dużo szersze pole do popisu od policjanta. Bo ma szansę uzupełnić pomiar składu spalin oględzinami. W tym celu może zejść do kanału i obejrzeć układ wydechowy w miejscu, w którym powinien znajdować się lub znajduje się osadnik sadzy. W sytuacji, w której dostrzeże jakiekolwiek objawy ingerencji, ma prawo odmówić przedłużenia ważności badania technicznego.

Skutkiem takiej sytuacji stanie się to, że po minięciu ważności przeglądu, kierowca będzie musiał odstawić samochód na parking. To oznacza dla niego:

  • konieczność ponownego montażu filtra DPF. W systemie pojawi się bowiem informacja dotycząca powodu odmowy przedłużenia ważności. Żaden inny diagnosta może zatem nie zdecydować się na podbicie pieczątki z pominięciem przepisów.
  • jazda po minięciu terminu ważności badania technicznego stanowi wykroczenie. Tu również kłania się zatem mandat opiewający na kwotę wynoszącą od 1500 do 5000 zł.

Usunięcie DPF wady i zalety

Niewątpliwą zaletą eksploatacji diesla z usuniętym DPF-em jest mniejsza problematyczność eksploatacji. Kierujący nie musi obawiać się, że podczas częstej jazdy w mieście na stałe zapcha osadnik. Zapchany osadnik oznacza kontrolkę na tablicy zegarów i brak mocy. Poza tym po usunięciu filtra powinno spaść zapotrzebowanie silnika na paliwo oraz nieznacznie może poprawić się jego zrywność. A do tego w kieszeni właściciela auta zostanie dobrych kilka tysięcy złotych zaoszczędzonych na wymianie DPF-a.

Na listę wad wpisać można przede wszystkim prawne konsekwencje, które pojawią się w czasie kontroli drogowej lub przeglądu technicznego. A ich skala z czasem będzie się zacieśniać. UE będzie bowiem naciskać na ciągłe zacieśnianie kontroli spełniania wymogów emisyjnych.

Ile kosztuje usunięcie DPF-a?

Usunięcie filtra cząstek stałych DPF w dieslu kosztuje przeciętnie od 1000 do 1500 zł. Skąd tak wysoka kwota? Ta wynika w dużej mierze z tego, że do pozbycia się osadnika, wcale nie wystarczy wyciąć go z układu wydechowego i zastąpić fragmentem nowej rury. To oznaczałoby połowiczne wykonanie zadania. Pozostaje bowiem jeszcze elektronika monitorująca pracę filtra. Po usunięciu DPF-a ta zaczęłaby wyrzucać błędy w komputerze sterującym. Mechanik usuwający filtr musi zatem wgrać do pamięci sterownika program, który będzie "symulował" pracę DPF-a. To winduje cenę procedury.

Usunięcie filtra cząstek stałych nie jest tanie. To jednak i tak ułamek kwoty, którą kierowca zapłaci za nowy osadnik. W scenariuszu mocno optymistycznym na fakturze pojawi się kwota wynosząca od 3 do 7 tys. zł. W scenariuszu mocno pesymistycznym suma będzie dochodzić nawet do 20 tys. zł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA