REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat za brak DPF w 2023 r. Kwota może naprawdę zdziwić...

Mandat za brak DPF w 2023 r., mandat za brak DPF
Mandat za brak DPF w 2023 r. Kwota może naprawdę zdziwić...
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Mandat za brak DPF-a jest w Polsce możliwy? Oczywiście, że tak. Jasno mówią o tym aktualnie obowiązujące przepisy. A to dopiero początek złych informacji dla kierowcy. Bo skrajnie może dostać nawet 5000 zł kary i... Ta druga rzecz jest jeszcze gorsza.

Ile wynosi mandat za brak DPF w 2023 r.?

Filtry cząstek stałych komplikują konstrukcję silnika diesla. W przypadku jazdy głównie miejskiej sprawiają również, że motory wysokoprężne stają się mocno problematyczne w eksploatacji. Nie ma się zatem co dziwić, że wielu kierowców decyduje się na ich usunięcie. Niestety taki proceder jest nielegalny. Oznacza bowiem ingerencję w konstrukcję pojazdu, która zmienia jego wyniki emisyjne. W efekcie pojazd przestaje spełniać założenia zapisane w homologacji. W skrócie, nie może być dalej eksploatowany na drogach publicznych.

REKLAMA

W sytuacji, w której policjanci uznają, iż pojazd ma usunięty DPF, mogą podjąć trzy decyzje w stosunku do kierującego. Mowa o:

  • odebraniu dowodu rejestracyjnego. Dokument zostanie elektronicznie zablokowany w bazie CEPiK. Podstawą do podjęcia takiej decyzji stanie się art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ewentualnie taki sam los spotka pozwolenie czasowe.
  • wycofaniu pojazdu z ruchu (jeżeli uznają, że np. zagraża środowisku). W takim przypadku po samochód będzie musiała przyjechać laweta. Nie będzie mógł kontynuować jazdy na kołach.
  • wlepieniu mandatu za usunięty filtr DPF. Podstawą do jego wystawienia stanie się art. 94 par. 2 ustawy Kodeks wykroczeń. Ten mówi o grzywnie wynoszącej od 1500 do 5000 zł. W tym przypadku kierujący nie dostanie punktów karnych.

Odebranie dowodu rejestracyjnego za brak DPF-u oznacza, że kierowca odzyska dokument, gdy ponownie zamontuje osadnik w aucie i to przejdzie badanie techniczne. To niewesoły scenariusz. Zwłaszcza że nowy DPF potrafi kosztować od 3 do nawet 20 tys. zł. A do kwoty doliczyć jeszcze trzeba cenę montażu.

Jak policjant sprawdzi, czy kierowca usunął DPF?

Ciężko uwierzyć w to, że policjant podczas kontroli drogowej położy się pod autem i będzie sprawdzać obecność filtra cząstek stałych. Tym bardziej że warsztaty usuwające DPF-y, symulują ich obecność. Pozostawiają często ich obudowy. Puste, ale obudowy. Na pierwszy rzut oka nie da się zatem stwierdzić braku obecności filtra. Zatem jak policjant sprawdzi, czy kierowca usunął DPF? Na kilka sposobów:

  • może poprosić go np. o głębsze wciśnięcie gazu. Sprawdzi wtedy, czy diesel zakopci. Ewentualnie właśnie powodem kontroli stanie się mocne dymienie auta. W przypadku obecności DPF-a spaliny natomiast powinny być bezbarwne.
  • może przeprowadzić w czasie kontroli drogowej badanie składu spalin. Uzyskanie zbyt wysokich wyników emisyjnych niż te zapisane w homologacji, może być jasnym dowodem ingerencji.

Skąd policjant będzie wiedział, czy auto fabrycznie miało DPF? Informacja w tej sprawie pojawia się w dowodzie rejestracyjnym w rubryce odnoszącej się do emisji. Funkcjonariusz podejrzy ją zatem w CEPiK w komputerze zamontowanym w radiowozie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Warto pamiętać o jednej bardzo ważnej rzeczy. Policjant wcale nie musi być mechanikiem. Nie musi zabierać pojazdu na warsztat, aby ocenić czy filtr DPF został wymontowany, czy nie. Przepis, a konkretnie art. 132 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, mówi wyraźnie o tym, że do zatrzymania dowodu rejestracyjnego funkcjonariuszowi wystarczy uzasadnione przypuszczenie. Nie musi on uzyskiwać pewności braku DPF-a do wyciągnięcia konsekwencji.

Brak DPF a przegląd techniczny w 2023 r.

Usunięty filtr DPF to poważny problem nie tylko w czasie kontroli drogowej. Na sytuację może zwrócić uwagę również diagnosta w czasie przeglądu technicznego. Tyle że on będzie miał dużo szersze pole do popisu od policjanta. Bo ma szansę uzupełnić pomiar składu spalin oględzinami. W tym celu może zejść do kanału i obejrzeć układ wydechowy w miejscu, w którym powinien znajdować się lub znajduje się osadnik sadzy. W sytuacji, w której dostrzeże jakiekolwiek objawy ingerencji, ma prawo odmówić przedłużenia ważności badania technicznego.

Skutkiem takiej sytuacji stanie się to, że po minięciu ważności przeglądu, kierowca będzie musiał odstawić samochód na parking. To oznacza dla niego:

  • konieczność ponownego montażu filtra DPF. W systemie pojawi się bowiem informacja dotycząca powodu odmowy przedłużenia ważności. Żaden inny diagnosta może zatem nie zdecydować się na podbicie pieczątki z pominięciem przepisów.
  • jazda po minięciu terminu ważności badania technicznego stanowi wykroczenie. Tu również kłania się zatem mandat opiewający na kwotę wynoszącą od 1500 do 5000 zł.

Usunięcie DPF wady i zalety

REKLAMA

Niewątpliwą zaletą eksploatacji diesla z usuniętym DPF-em jest mniejsza problematyczność eksploatacji. Kierujący nie musi obawiać się, że podczas częstej jazdy w mieście na stałe zapcha osadnik. Zapchany osadnik oznacza kontrolkę na tablicy zegarów i brak mocy. Poza tym po usunięciu filtra powinno spaść zapotrzebowanie silnika na paliwo oraz nieznacznie może poprawić się jego zrywność. A do tego w kieszeni właściciela auta zostanie dobrych kilka tysięcy złotych zaoszczędzonych na wymianie DPF-a.

Na listę wad wpisać można przede wszystkim prawne konsekwencje, które pojawią się w czasie kontroli drogowej lub przeglądu technicznego. A ich skala z czasem będzie się zacieśniać. UE będzie bowiem naciskać na ciągłe zacieśnianie kontroli spełniania wymogów emisyjnych.

Ile kosztuje usunięcie DPF-a?

Usunięcie filtra cząstek stałych DPF w dieslu kosztuje przeciętnie od 1000 do 1500 zł. Skąd tak wysoka kwota? Ta wynika w dużej mierze z tego, że do pozbycia się osadnika, wcale nie wystarczy wyciąć go z układu wydechowego i zastąpić fragmentem nowej rury. To oznaczałoby połowiczne wykonanie zadania. Pozostaje bowiem jeszcze elektronika monitorująca pracę filtra. Po usunięciu DPF-a ta zaczęłaby wyrzucać błędy w komputerze sterującym. Mechanik usuwający filtr musi zatem wgrać do pamięci sterownika program, który będzie "symulował" pracę DPF-a. To winduje cenę procedury.

Usunięcie filtra cząstek stałych nie jest tanie. To jednak i tak ułamek kwoty, którą kierowca zapłaci za nowy osadnik. W scenariuszu mocno optymistycznym na fakturze pojawi się kwota wynosząca od 3 do 7 tys. zł. W scenariuszu mocno pesymistycznym suma będzie dochodzić nawet do 20 tys. zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

REKLAMA

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

REKLAMA