REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym. Co grozi w 2023 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Olszacka
Z Infor.pl związana od grudnia 2022 r.
Przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Co grozi za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym? Kiedy kierowcy może zostać odebrane prawo jazdy? Jaki maksymalny mandat można otrzymać? 

Strefa zamieszkania a teren zabudowany

Chociaż terminologia jest podobna, kierowcy nie powinni mieć problemu z rozróżnieniem. W strefie zamieszkania maksymalna dopuszczalna prędkość to 20 km/h. Tutaj to pieszy ma pierwszeństwo, a pojazdy mogą być parkowane jedynie w wyznaczonych miejscach. 

REKLAMA

Wjazd do strefy zamieszkania oznacza się niebieskim znakiem informacyjnym D-40.

Obszar zabudowany wyznacza znak D-42 i zgodnie z obowiązującymi przepisami dopuszczalna prędkość pojazdu lub zespołu pojazdów na tym obszarze wynosi 50 km/h.

Od 1 czerwca 2021 r. zmienił się nocny limit prędkości w terenie zabudowanym. Przedtem dozwolona prędkość w tym terenie w godzinach 23.00-5.00 wynosiła 60 km/h. Od ponad dwóch lat przez całą dobę w terenie zabudowanym można jechać z maksymalną prędkością 50 km/h. Nie wszyscy o tym pamiętają. 

Jakie mandaty za przekroczenie prędkości? 

W 2022 r. zmienił się taryfikator mandatów. Od 17 września 2022 r. obowiązuje kara recydywy. Oznacza to, że jeżeli kierowca ponownie złamie przepisy z tej samej grupy w ciągu dwóch lat, otrzyma mandat z podwójną minimalna stawką jaka jest za dane wykroczenie drogowe. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przykład

W październiku 2022 pani Agnieszka przekroczyła prędkość o 35 km/h i otrzymała mandat w wysokości 800 zł. W kwietniu 2023 sytuacja z przekroczeniem prędkości się powtórzyła. Tym razem jednak mandat opiewał na kwotę 1600 zł. 

Jak wygląda obecnie taryfikator mandatów? Jaki mandat i ile punktów karnych można dostać? 

Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o: 

  • do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 pkt karny
  • 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 pkt karne
  • 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 pkt karne
  • 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 pkt karnych
  • 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 pkt karnych
  • 31–40 km/h – mandat 800 zł (recydywa 1600 zł) i 9 pkt karnych
  • 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 11 pkt karnych
  • 51–60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 13 pkt karnych
  • 61–70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 14 pkt karnych
  • 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 15 pkt karnych

Oznacza to, że za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym można otrzymać w 2023 r. nawet 5000 zł mandatu i 15 punktów karnych. 

Utrata prawa jazdy za prędkość

Przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h może skutkować utratą prawa jazdy na 3 miesiące. 

A co w przypadku braku prawa jazdy? Brak dokumentu, którego obecnie nie ma obowiązku wożenia przy sobie, nie skutkuje anulowaniem kary. Przepisy określają, że kierowca w takiej sytuacji powinien złożyć prawo jazdy w starostwie powiatu. Kara zatrzymania prawa jazdy liczy się od momentu złożenia, dlatego lepiej to zrobić jak najszybciej. 

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym

Zobacz także: Droga ekspresowa

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA