REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki pieszego na przejściu. On przecież ma nie tylko prawa!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązki pieszego na przejściu, pieszy na przejściu, pieszy na pasachprz
Obowiązki pieszego na przejściu. On przecież ma nie tylko prawa!
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązki pieszego na przejściu? Nie, to nie jest żaden oksymoron. To stwierdzenie ukute na podstawie aktualnych przepisów. Prawo o ruchu drogowym daje bowiem pieszym spore uprawnienia. To prawda. Uzupełnia je jednak długą listą obowiązków.

rozwiń >

Zasady poruszania się pieszych

Kierowcy po ostatniej nowelizacji przepisów w sprawie przejść sądzą, że piesi są mocno uprzywilejowani. Otrzymali bowiem pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na pasy. Wyraźnie mówi o tym art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Stwierdza bowiem, że "kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany (...) ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście". Taki zapis rzeczywiście oznacza szerokie uprawnienia. Te nie są jednak bezgraniczne. I warto o tym pamiętać. Pieszy ma na drodze nie tylko przywileje, ale również i obowiązki. Tu lista jest równie szeroka.

REKLAMA

REKLAMA

O obowiązkach pieszego opowiada art. 13 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wskazuje on m.in., że pieszy:

  • wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych – art. 13 ust. 1 ustawy PoRD.
  • jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne – art. 13 ust. 8 ustawy PoRD.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych?

"Pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo na pasach". To hasło, które regularnie przewija się przez wszystkie media. Tak jednak nie jest. Przynajmniej nie zawsze. I mówi o tym wyraźnie art. 14 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis wskazuje, że "zabrania się wchodzenia na jezdnię lub drogę dla rowerów bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych". Gdy zatem auto znajduje się zbyt blisko przejścia i mogłoby mieć problem z wyhamowaniem przed pasami, pierwszeństwo zostaje z mocy przepisów skasowane.

Powyższy zapis jest niezwykle kluczowy. Tak, znak informujący o przejściu dla pieszych zobowiązuje kierowcę do zredukowania prędkości i uważnego obserwowania otoczenia. Wcześniejsze dostrzeżenie pieszego przed pasami jest jednak możliwe głównie wtedy, gdy kierujący ma dobrą widoczność. Czasami pasy są jednak umieszczane na ciasnych skrzyżowaniach. Pieszy może zatem wyjść zza budynku. W takim przypadku on również musi być zobowiązany do zachowania ostrożności. To taka forma współodpowiedzialności za bezpieczeństwo ruchu drogowego.

REKLAMA

Przykład

To prowadzi do kolejnego pytania. Czy pieszy ma obowiązek zatrzymać się przed pasami? Nie, takiego obowiązku generalnie nie ma. Są jednak sytuacje, w których zatrzymać się musi lub powinien. Stanie się tak właśnie wtedy, gdy miałby wejść na pasy bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd lub działając w głos zasady ograniczonego zaufania dojdzie do wniosku, że kierujący pojazdem wcale nie ma zamiaru hamować przed zebrą.

Czego nie wolno robić pieszym podczas przechodzenia przez pasy?

Lista obowiązków pieszych podczas przechodzenia przez jezdnię jest jednak zdecydowanie dłuższa. Przepisy, a konkretnie dalsze zapisy art. 14 ustawy Prawo o ruchu drogowym, zabraniają im także:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wchodzenia na jezdnię lub drogę dla rowerów spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi,
  • przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu o ograniczonej widoczności drogi,
  • zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko,
  • przebiegania przez jezdnię lub drogę dla rowerów.

Czy pieszy może korzystać z telefonu na przejściu dla pieszych?

Powyższe pytanie jest ważne. W Polsce pojawił się zakaz w tym zakresie. Powód? Chodzi o to, aby pieszy nie korzystał z pierwszeństwa bezrefleksyjnie, ale również był w stanie reagować na warunki ruchu. Właśnie dlatego art. 14 pkt 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi o tym, że "zabrania się korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych".

Przepis stara się precyzować przypadki, w których ten zakaz obowiązuje. W szczególności dotyczy sytuacji, w której korzystanie z telefonu lub innego urządzenia miałoby prowadzić do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych. Czy taki zapis jest precyzyjny? Nie specjalnie. Jeden policjant może bowiem uznać, że rozmowa przez telefon nie ogranicza możliwości obserwacji. Inny będzie przeciwnego zdania. Dlatego idąc przez pasy lepiej wygasić ekran w komórce i schować ją do kieszeni. Przecież to tylko kilka sekund.

Ważne

Lepiej, aby pieszy chcący dokończyć rozmowę przez telefon, rozejrzał się i wszedł na pasy, a nie stał przy nich i rozmawiał. Powód? Kierowcy, widząc pieszego stojącego przez pasami, będą wyraźnie zwalniać, a nawet zatrzymać się w celu ustąpienia mu pierwszeństwa. To tamuje lub ogranicza ruch na danym odcinku.

Kto nie jest pieszym?

Żeby dowiedzieć się, kto nie jest pieszym, najpierw warto ustalić, kto nim jest. Tu wykładnię stanowi art. 2 pkt 18 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten wyraźnie stwierdza, że pieszy to "osoba znajdująca się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami". Spod tego pojęcia w naturalny sposób wyjęci zostali kierowcy, ale także kierujący motorowerem, motocyklem, hulajnogą elektryczną, urządzeniem transportu osobistego, urządzeniem wspomagającym ruch, wózkiem dziecięcym, podręcznym lub inwalidzkim, osobą poruszającą się w wózku inwalidzkim.

Czy rowerzysta to pieszy? Generalnie nie. Rowerzysta według przepisów Prawa o ruchu drogowym jest kierującym rowerem. Wyjątek od tej zasady jest jeden. Dotyczy przypadku, w którym na rowerze porusza się dziecko w wieku do 10 lat i znajduje się pod opieką osoby dorosłej. W takim przypadku przepisy każą traktować go jako pieszego. W takim przypadku może legalnie jechać chodnikiem.

Ile wynoszą mandaty dla pieszych?

  • Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd na przejściach dla pieszych – 150 zł mandatu,
  • Zwalnianie kroku lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię – 50 zł mandatu,
  • Przebieganie przez jezdnię – 50 zł mandatu,
  • Wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęło się ich opuszczanie – 2000 zł mandatu,
  • Korzystanie przez pieszego z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię – 300 zł mandatu.

Ile wynosi mandat za przejście na czerwonym świetle?

Generalnie wejście pieszego na pasy w sytuacji, w której na sygnalizatorze dla pieszych świeci się czerwone światło, oznacza 100 zł mandatu. Na tej kwocie kara wcale nie musi się jednak kończyć. Możliwości jej rozszerzenia, i to dość drastycznego, są dwie. Mowa o scenariuszu, w którym:

  • Pieszy przechodząc przez pasy na czerwonym zmusi np. auta do awaryjnego hamowania. To będzie oznaczało stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. W takim przypadku do 100 zł policjanci dopiszą kolejne 1000 zł. W sumie nawet 1100 zł.
  • Pieszy wchodzi na czerwonym świetle, ale nie na pasy, a za sygnalizator kolejowy. I to bez względu na fakt czy urządzenie nadaje sygnał czerwony ciągły, ciągły migający, czy dwa czerwone migające przemiennie. W takim przypadku mandat wynosi 2000 zł.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA