REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki pieszego na przejściu. On przecież ma nie tylko prawa!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązki pieszego na przejściu, pieszy na przejściu, pieszy na pasachprz
Obowiązki pieszego na przejściu. On przecież ma nie tylko prawa!
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązki pieszego na przejściu? Nie, to nie jest żaden oksymoron. To stwierdzenie ukute na podstawie aktualnych przepisów. Prawo o ruchu drogowym daje bowiem pieszym spore uprawnienia. To prawda. Uzupełnia je jednak długą listą obowiązków.

rozwiń >

Zasady poruszania się pieszych

Kierowcy po ostatniej nowelizacji przepisów w sprawie przejść sądzą, że piesi są mocno uprzywilejowani. Otrzymali bowiem pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na pasy. Wyraźnie mówi o tym art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Stwierdza bowiem, że "kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany (...) ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście". Taki zapis rzeczywiście oznacza szerokie uprawnienia. Te nie są jednak bezgraniczne. I warto o tym pamiętać. Pieszy ma na drodze nie tylko przywileje, ale również i obowiązki. Tu lista jest równie szeroka.

REKLAMA

O obowiązkach pieszego opowiada art. 13 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wskazuje on m.in., że pieszy:

  • wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych – art. 13 ust. 1 ustawy PoRD.
  • jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne – art. 13 ust. 8 ustawy PoRD.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych?

REKLAMA

"Pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo na pasach". To hasło, które regularnie przewija się przez wszystkie media. Tak jednak nie jest. Przynajmniej nie zawsze. I mówi o tym wyraźnie art. 14 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis wskazuje, że "zabrania się wchodzenia na jezdnię lub drogę dla rowerów bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych". Gdy zatem auto znajduje się zbyt blisko przejścia i mogłoby mieć problem z wyhamowaniem przed pasami, pierwszeństwo zostaje z mocy przepisów skasowane.

Powyższy zapis jest niezwykle kluczowy. Tak, znak informujący o przejściu dla pieszych zobowiązuje kierowcę do zredukowania prędkości i uważnego obserwowania otoczenia. Wcześniejsze dostrzeżenie pieszego przed pasami jest jednak możliwe głównie wtedy, gdy kierujący ma dobrą widoczność. Czasami pasy są jednak umieszczane na ciasnych skrzyżowaniach. Pieszy może zatem wyjść zza budynku. W takim przypadku on również musi być zobowiązany do zachowania ostrożności. To taka forma współodpowiedzialności za bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Przykład

To prowadzi do kolejnego pytania. Czy pieszy ma obowiązek zatrzymać się przed pasami? Nie, takiego obowiązku generalnie nie ma. Są jednak sytuacje, w których zatrzymać się musi lub powinien. Stanie się tak właśnie wtedy, gdy miałby wejść na pasy bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd lub działając w głos zasady ograniczonego zaufania dojdzie do wniosku, że kierujący pojazdem wcale nie ma zamiaru hamować przed zebrą.

Czego nie wolno robić pieszym podczas przechodzenia przez pasy?

Lista obowiązków pieszych podczas przechodzenia przez jezdnię jest jednak zdecydowanie dłuższa. Przepisy, a konkretnie dalsze zapisy art. 14 ustawy Prawo o ruchu drogowym, zabraniają im także:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wchodzenia na jezdnię lub drogę dla rowerów spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi,
  • przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu o ograniczonej widoczności drogi,
  • zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko,
  • przebiegania przez jezdnię lub drogę dla rowerów.

Czy pieszy może korzystać z telefonu na przejściu dla pieszych?

REKLAMA

Powyższe pytanie jest ważne. W Polsce pojawił się zakaz w tym zakresie. Powód? Chodzi o to, aby pieszy nie korzystał z pierwszeństwa bezrefleksyjnie, ale również był w stanie reagować na warunki ruchu. Właśnie dlatego art. 14 pkt 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi o tym, że "zabrania się korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych".

Przepis stara się precyzować przypadki, w których ten zakaz obowiązuje. W szczególności dotyczy sytuacji, w której korzystanie z telefonu lub innego urządzenia miałoby prowadzić do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych. Czy taki zapis jest precyzyjny? Nie specjalnie. Jeden policjant może bowiem uznać, że rozmowa przez telefon nie ogranicza możliwości obserwacji. Inny będzie przeciwnego zdania. Dlatego idąc przez pasy lepiej wygasić ekran w komórce i schować ją do kieszeni. Przecież to tylko kilka sekund.

Ważne

Lepiej, aby pieszy chcący dokończyć rozmowę przez telefon, rozejrzał się i wszedł na pasy, a nie stał przy nich i rozmawiał. Powód? Kierowcy, widząc pieszego stojącego przez pasami, będą wyraźnie zwalniać, a nawet zatrzymać się w celu ustąpienia mu pierwszeństwa. To tamuje lub ogranicza ruch na danym odcinku.

Kto nie jest pieszym?

Żeby dowiedzieć się, kto nie jest pieszym, najpierw warto ustalić, kto nim jest. Tu wykładnię stanowi art. 2 pkt 18 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten wyraźnie stwierdza, że pieszy to "osoba znajdująca się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami". Spod tego pojęcia w naturalny sposób wyjęci zostali kierowcy, ale także kierujący motorowerem, motocyklem, hulajnogą elektryczną, urządzeniem transportu osobistego, urządzeniem wspomagającym ruch, wózkiem dziecięcym, podręcznym lub inwalidzkim, osobą poruszającą się w wózku inwalidzkim.

Czy rowerzysta to pieszy? Generalnie nie. Rowerzysta według przepisów Prawa o ruchu drogowym jest kierującym rowerem. Wyjątek od tej zasady jest jeden. Dotyczy przypadku, w którym na rowerze porusza się dziecko w wieku do 10 lat i znajduje się pod opieką osoby dorosłej. W takim przypadku przepisy każą traktować go jako pieszego. W takim przypadku może legalnie jechać chodnikiem.

Ile wynoszą mandaty dla pieszych?

  • Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd na przejściach dla pieszych – 150 zł mandatu,
  • Zwalnianie kroku lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię – 50 zł mandatu,
  • Przebieganie przez jezdnię – 50 zł mandatu,
  • Wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęło się ich opuszczanie – 2000 zł mandatu,
  • Korzystanie przez pieszego z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię – 300 zł mandatu.

Ile wynosi mandat za przejście na czerwonym świetle?

Generalnie wejście pieszego na pasy w sytuacji, w której na sygnalizatorze dla pieszych świeci się czerwone światło, oznacza 100 zł mandatu. Na tej kwocie kara wcale nie musi się jednak kończyć. Możliwości jej rozszerzenia, i to dość drastycznego, są dwie. Mowa o scenariuszu, w którym:

  • Pieszy przechodząc przez pasy na czerwonym zmusi np. auta do awaryjnego hamowania. To będzie oznaczało stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. W takim przypadku do 100 zł policjanci dopiszą kolejne 1000 zł. W sumie nawet 1100 zł.
  • Pieszy wchodzi na czerwonym świetle, ale nie na pasy, a za sygnalizator kolejowy. I to bez względu na fakt czy urządzenie nadaje sygnał czerwony ciągły, ciągły migający, czy dwa czerwone migające przemiennie. W takim przypadku mandat wynosi 2000 zł.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

REKLAMA