REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki pieszego na przejściu. On przecież ma nie tylko prawa!

Obowiązki pieszego na przejściu, pieszy na przejściu, pieszy na pasachprz
Obowiązki pieszego na przejściu. On przecież ma nie tylko prawa!
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązki pieszego na przejściu? Nie, to nie jest żaden oksymoron. To stwierdzenie ukute na podstawie aktualnych przepisów. Prawo o ruchu drogowym daje bowiem pieszym spore uprawnienia. To prawda. Uzupełnia je jednak długą listą obowiązków.
rozwiń >

Zasady poruszania się pieszych

Kierowcy po ostatniej nowelizacji przepisów w sprawie przejść sądzą, że piesi są mocno uprzywilejowani. Otrzymali bowiem pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na pasy. Wyraźnie mówi o tym art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Stwierdza bowiem, że "kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany (...) ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście". Taki zapis rzeczywiście oznacza szerokie uprawnienia. Te nie są jednak bezgraniczne. I warto o tym pamiętać. Pieszy ma na drodze nie tylko przywileje, ale również i obowiązki. Tu lista jest równie szeroka.

REKLAMA

O obowiązkach pieszego opowiada art. 13 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wskazuje on m.in., że pieszy:

  • wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych – art. 13 ust. 1 ustawy PoRD.
  • jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne – art. 13 ust. 8 ustawy PoRD.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych?

REKLAMA

"Pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo na pasach". To hasło, które regularnie przewija się przez wszystkie media. Tak jednak nie jest. Przynajmniej nie zawsze. I mówi o tym wyraźnie art. 14 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis wskazuje, że "zabrania się wchodzenia na jezdnię lub drogę dla rowerów bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych". Gdy zatem auto znajduje się zbyt blisko przejścia i mogłoby mieć problem z wyhamowaniem przed pasami, pierwszeństwo zostaje z mocy przepisów skasowane.

Powyższy zapis jest niezwykle kluczowy. Tak, znak informujący o przejściu dla pieszych zobowiązuje kierowcę do zredukowania prędkości i uważnego obserwowania otoczenia. Wcześniejsze dostrzeżenie pieszego przed pasami jest jednak możliwe głównie wtedy, gdy kierujący ma dobrą widoczność. Czasami pasy są jednak umieszczane na ciasnych skrzyżowaniach. Pieszy może zatem wyjść zza budynku. W takim przypadku on również musi być zobowiązany do zachowania ostrożności. To taka forma współodpowiedzialności za bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Przykład

To prowadzi do kolejnego pytania. Czy pieszy ma obowiązek zatrzymać się przed pasami? Nie, takiego obowiązku generalnie nie ma. Są jednak sytuacje, w których zatrzymać się musi lub powinien. Stanie się tak właśnie wtedy, gdy miałby wejść na pasy bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd lub działając w głos zasady ograniczonego zaufania dojdzie do wniosku, że kierujący pojazdem wcale nie ma zamiaru hamować przed zebrą.

Czego nie wolno robić pieszym podczas przechodzenia przez pasy?

Lista obowiązków pieszych podczas przechodzenia przez jezdnię jest jednak zdecydowanie dłuższa. Przepisy, a konkretnie dalsze zapisy art. 14 ustawy Prawo o ruchu drogowym, zabraniają im także:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wchodzenia na jezdnię lub drogę dla rowerów spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi,
  • przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu o ograniczonej widoczności drogi,
  • zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko,
  • przebiegania przez jezdnię lub drogę dla rowerów.

Czy pieszy może korzystać z telefonu na przejściu dla pieszych?

REKLAMA

Powyższe pytanie jest ważne. W Polsce pojawił się zakaz w tym zakresie. Powód? Chodzi o to, aby pieszy nie korzystał z pierwszeństwa bezrefleksyjnie, ale również był w stanie reagować na warunki ruchu. Właśnie dlatego art. 14 pkt 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi o tym, że "zabrania się korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych".

Przepis stara się precyzować przypadki, w których ten zakaz obowiązuje. W szczególności dotyczy sytuacji, w której korzystanie z telefonu lub innego urządzenia miałoby prowadzić do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych. Czy taki zapis jest precyzyjny? Nie specjalnie. Jeden policjant może bowiem uznać, że rozmowa przez telefon nie ogranicza możliwości obserwacji. Inny będzie przeciwnego zdania. Dlatego idąc przez pasy lepiej wygasić ekran w komórce i schować ją do kieszeni. Przecież to tylko kilka sekund.

Ważne

Lepiej, aby pieszy chcący dokończyć rozmowę przez telefon, rozejrzał się i wszedł na pasy, a nie stał przy nich i rozmawiał. Powód? Kierowcy, widząc pieszego stojącego przez pasami, będą wyraźnie zwalniać, a nawet zatrzymać się w celu ustąpienia mu pierwszeństwa. To tamuje lub ogranicza ruch na danym odcinku.

Kto nie jest pieszym?

Żeby dowiedzieć się, kto nie jest pieszym, najpierw warto ustalić, kto nim jest. Tu wykładnię stanowi art. 2 pkt 18 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten wyraźnie stwierdza, że pieszy to "osoba znajdująca się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami". Spod tego pojęcia w naturalny sposób wyjęci zostali kierowcy, ale także kierujący motorowerem, motocyklem, hulajnogą elektryczną, urządzeniem transportu osobistego, urządzeniem wspomagającym ruch, wózkiem dziecięcym, podręcznym lub inwalidzkim, osobą poruszającą się w wózku inwalidzkim.

Czy rowerzysta to pieszy? Generalnie nie. Rowerzysta według przepisów Prawa o ruchu drogowym jest kierującym rowerem. Wyjątek od tej zasady jest jeden. Dotyczy przypadku, w którym na rowerze porusza się dziecko w wieku do 10 lat i znajduje się pod opieką osoby dorosłej. W takim przypadku przepisy każą traktować go jako pieszego. W takim przypadku może legalnie jechać chodnikiem.

Ile wynoszą mandaty dla pieszych?

  • Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd na przejściach dla pieszych – 150 zł mandatu,
  • Zwalnianie kroku lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię – 50 zł mandatu,
  • Przebieganie przez jezdnię – 50 zł mandatu,
  • Wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęło się ich opuszczanie – 2000 zł mandatu,
  • Korzystanie przez pieszego z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię – 300 zł mandatu.

Ile wynosi mandat za przejście na czerwonym świetle?

Generalnie wejście pieszego na pasy w sytuacji, w której na sygnalizatorze dla pieszych świeci się czerwone światło, oznacza 100 zł mandatu. Na tej kwocie kara wcale nie musi się jednak kończyć. Możliwości jej rozszerzenia, i to dość drastycznego, są dwie. Mowa o scenariuszu, w którym:

  • Pieszy przechodząc przez pasy na czerwonym zmusi np. auta do awaryjnego hamowania. To będzie oznaczało stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. W takim przypadku do 100 zł policjanci dopiszą kolejne 1000 zł. W sumie nawet 1100 zł.
  • Pieszy wchodzi na czerwonym świetle, ale nie na pasy, a za sygnalizator kolejowy. I to bez względu na fakt czy urządzenie nadaje sygnał czerwony ciągły, ciągły migający, czy dwa czerwone migające przemiennie. W takim przypadku mandat wynosi 2000 zł.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

REKLAMA

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

REKLAMA