REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów?

Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów, pierwszeństwo na przejeździe dla rowerzystów, kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo przed pojazdem
Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów? To niezwykle ważne pytanie. Szczególnie że w tym przypadku w przestrzeni medialnej krąży wiele półprawd i przekręconych faktów. Sprawdźmy, jakie stanowiska są wiążące dla kierowców.
rozwiń >

Rowerzysta ma pierwszeństwo przed wjechaniem na przejazd?

REKLAMA

1 czerwca 2021 roku w Polsce pojawiła się ważna nowelizacja. Na jej mocy pieszy zyskał pierwszeństwo na pasach nie w momencie pojawienia się na zebrze, a jeszcze przed wejściem na drogę. Kierowca, widząc osobę zbliżającą się do przejścia, ma obowiązek zatrzymania pojazdu i ustąpienia jej pierwszeństwa. I w asocjacji do tej zmiany, nowelizacja często jest przekładana również na rowerzystów, którzy przejeżdżają przez jezdnię na przejeździe dla rowerzystów. Słusznie? No właśnie chyba nie do końca. Taka interpretacja przepisów stanowi raczej nadinterpretację.

REKLAMA

Tak, prawo polskie przewiduje przypadek, w którym rowerzysta będzie miał pierwszeństwo jeszcze przed wjechaniem na przejazd. Ten ma jednak raczej jednostkowy charakter. Ale może po kolei. Zacznijmy od sytuacji typowej.

Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów?

Typowa sytuacja drogowa jest taka, że rowerzysta i samochód zbliżają się do przejazdu dla rowerzystów. Jak wyznaczyć moment, w którym pierwszeństwo ma jeszcze pojazd albo już musi pierwszeństwa ustąpić rowerzyście? Odpowiedź na tak zadane pytanie stanowi art. 27 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten mówi wyraźnie o dwóch obowiązkach kierującego.

  • Po pierwsze kierujący pojazdem widząc znak D-6a "przejazd dla rowerzystów" powinien w pierwszej kolejności zachować szczególną ostrożność. To oznacza według art. 2 pkt 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym "zwiększenie uwagi i dostosowanie zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie".
  • Po drugie musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście, ale wyłącznie w przypadku, w którym ten znajduje się na przejeździe. Pierwszeństwa przed pojawieniem się na drodze cyklista zatem nie ma.
Ważne

Kierowcy muszą pamiętać też o tym, że na przejeździe dla rowerów cyklista nie musi przeprowadzać pojazdu. Może nim przejechać przez jezdnię.

Ograniczone pierwszeństwo rowerzystów na przejazdach. Dobry czy zły pomysł?

REKLAMA

"Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem znajdującemu się na przejeździe." Tak wyraźnie mówi przepis. Oczywiście pojawią się w tym punkcie rowerowi ortodoksi, którzy powiedzą że takie podejście do sprawy stanowi potężny błąd. Sprawia bowiem, że na drodze pojawia się walka. Kto pierwszy, ten lepszy. Tak jednak w rzeczywistości nie jest. Nie może być bowiem takiej sytuacji, że rowerzysta wjedzie na przejazd dla rowerów z pełną prędkością. Znane są wyroki sądów, które w takim przypadku w razie wypadku przypisują cyklistom współwinę.

Poza tym warto postawić się także na miejscu kierowcy. Załóżmy, że rowerzysta porusza się z prędkością 20 km/h. To oznacza, że każdej sekundy pokonuje jakieś 5,6 metra. W sytuacji, w której kierowca skieruje wzrok od prawej do lewej i od lewej do prawej oraz zajmie mu to powiedzmy 2 sekundy, rowerzysta zmieni swoje położenie o ponad 11 metrów. De facto zatem może się pojawić na przejeździe znikąd. A to prowadzi do jednego wniosku. W czasie przejeżdżania przez jezdnię nie można dawać cyklistom nadmiernych praw. Bo ostrożność musi zachować kierowca. Zgadzam się z tym. Ale rowerzysta na mocy pierwszeństwa również nie może być z niej zwolniony. I to jest mocno rozsądne podejście.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przykład

Oliwy do ognia niech doda fakt, że w miastach często rowerzyści, wjeżdżając na przejazd, najpierw wyjeżdżają np. zza budynku. Kierowca nie ma absolutnie żadnej szansy dostrzeżenia pojazdu w takim przypadku. W efekcie nie miałby też możliwości ustąpienia pierwszeństwa przed pojawieniem się roweru na przejeździe.

Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo jeszcze przed wjechaniem na przejazd?

Rowerzysta będzie miał pierwszeństwo przed pojazdem jeszcze zanim wjedzie na przejazd dla rowerzystów tak naprawdę wyłącznie w jednym przypadku. Opcję taką przewiduje art. 27 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przepis ten mówi wyraźnie, że "kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem (...) jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla pieszych i rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić".

Powyższy zapis mówi wyraźnie o tym, że rowerzysta może jechać po drodze dla rowerów, co oznacza że jeszcze nie wjechał na przejazd, a i tak kierujący jest zobowiązany ustąpić mu pierwszeństwa. Powiem więcej, rowerzysta ma także pierwszeństwo, gdy porusza się inną częścią drogi, a więc np. chodnikiem. I z punktu widzenia tego zapisu może się nim nawet poruszać nielegalnie. Pierwszeństwo jeszcze przed wjechaniem na drogę i tak będzie miał przed kierującym pojazdem.

Zasady ruchu pojazdów i rowerów. Kilka dodatkowych

Kierowcy w Polsce powinni pamiętać jednak o jeszcze jednej rzeczy. Bo art. 27 ustawy Prawo o ruchu drogowym przewiduje większą ilość sytuacji, w których udział biorą rowerzyści. Warto pamiętać m.in. o tym, że:

  • podczas przejeżdżania przez drogę dla rowerów lub pieszych i rowerów w czasie dojazdu na parking czy do posesji, kierujący pojazdem musi ustąpić pierwszeństwa cyklistom. Nie może też zatrzymać i zostawić pojazdu w takim miejscu – art. 27 ust. 3 ustawy PoRD.
  • zakaz wyprzedzania dotyczy nie tylko przejść dla pieszych, ale także przejazdów dla rowerów. Nie można wyprzedzać na nich i bezpośrednio przed nimi. Wyjątek dotyczy tylko przejazdu, na którym ruch jest kierowany – art. 27 ust. 4 ustawy PoRD.

Mandaty za nieprawidłowe zachowania w stosunku do rowerzystów

Seria praw i obowiązków sprawia, że kierowca naruszający zasady, podlega odpowiedzialności mandatowej. I kary zostały dokładnie opisane w taryfikatorze. Za co można ponieść konsekwencje?

  • Naruszenie przez kierującego pojazdem mechanicznym zakazu wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany oznacza 1000 zł mandatu (recydywa 2000 zł) i 10 punktów karnych.
  • Zatrzymywanie pojazdu na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejazdem, a na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu – także za nimi oznacza od 100 do 300 zł mandatu i 5 punktów karnych.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa rowerzyście, który znajduje się na przejeździe dla rowerzystów oznacza od 20 do 5000 zł mandatu i 15 punktów karnych.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa rowerzyście, który dojeżdża do przejazdu dla rowerzystów, gdy kierujący skręca w drogę poprzeczną oznacza od 20 do 5000 zł mandatu i 15 punktów karnych.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA