REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów, pierwszeństwo na przejeździe dla rowerzystów, kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo przed pojazdem
Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów? To niezwykle ważne pytanie. Szczególnie że w tym przypadku w przestrzeni medialnej krąży wiele półprawd i przekręconych faktów. Sprawdźmy, jakie stanowiska są wiążące dla kierowców.

rozwiń >

Rowerzysta ma pierwszeństwo przed wjechaniem na przejazd?

REKLAMA

1 czerwca 2021 roku w Polsce pojawiła się ważna nowelizacja. Na jej mocy pieszy zyskał pierwszeństwo na pasach nie w momencie pojawienia się na zebrze, a jeszcze przed wejściem na drogę. Kierowca, widząc osobę zbliżającą się do przejścia, ma obowiązek zatrzymania pojazdu i ustąpienia jej pierwszeństwa. I w asocjacji do tej zmiany, nowelizacja często jest przekładana również na rowerzystów, którzy przejeżdżają przez jezdnię na przejeździe dla rowerzystów. Słusznie? No właśnie chyba nie do końca. Taka interpretacja przepisów stanowi raczej nadinterpretację.

REKLAMA

Tak, prawo polskie przewiduje przypadek, w którym rowerzysta będzie miał pierwszeństwo jeszcze przed wjechaniem na przejazd. Ten ma jednak raczej jednostkowy charakter. Ale może po kolei. Zacznijmy od sytuacji typowej.

Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów?

Typowa sytuacja drogowa jest taka, że rowerzysta i samochód zbliżają się do przejazdu dla rowerzystów. Jak wyznaczyć moment, w którym pierwszeństwo ma jeszcze pojazd albo już musi pierwszeństwa ustąpić rowerzyście? Odpowiedź na tak zadane pytanie stanowi art. 27 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten mówi wyraźnie o dwóch obowiązkach kierującego.

  • Po pierwsze kierujący pojazdem widząc znak D-6a "przejazd dla rowerzystów" powinien w pierwszej kolejności zachować szczególną ostrożność. To oznacza według art. 2 pkt 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym "zwiększenie uwagi i dostosowanie zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie".
  • Po drugie musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście, ale wyłącznie w przypadku, w którym ten znajduje się na przejeździe. Pierwszeństwa przed pojawieniem się na drodze cyklista zatem nie ma.
Ważne

Kierowcy muszą pamiętać też o tym, że na przejeździe dla rowerów cyklista nie musi przeprowadzać pojazdu. Może nim przejechać przez jezdnię.

Ograniczone pierwszeństwo rowerzystów na przejazdach. Dobry czy zły pomysł?

REKLAMA

"Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem znajdującemu się na przejeździe." Tak wyraźnie mówi przepis. Oczywiście pojawią się w tym punkcie rowerowi ortodoksi, którzy powiedzą że takie podejście do sprawy stanowi potężny błąd. Sprawia bowiem, że na drodze pojawia się walka. Kto pierwszy, ten lepszy. Tak jednak w rzeczywistości nie jest. Nie może być bowiem takiej sytuacji, że rowerzysta wjedzie na przejazd dla rowerów z pełną prędkością. Znane są wyroki sądów, które w takim przypadku w razie wypadku przypisują cyklistom współwinę.

Poza tym warto postawić się także na miejscu kierowcy. Załóżmy, że rowerzysta porusza się z prędkością 20 km/h. To oznacza, że każdej sekundy pokonuje jakieś 5,6 metra. W sytuacji, w której kierowca skieruje wzrok od prawej do lewej i od lewej do prawej oraz zajmie mu to powiedzmy 2 sekundy, rowerzysta zmieni swoje położenie o ponad 11 metrów. De facto zatem może się pojawić na przejeździe znikąd. A to prowadzi do jednego wniosku. W czasie przejeżdżania przez jezdnię nie można dawać cyklistom nadmiernych praw. Bo ostrożność musi zachować kierowca. Zgadzam się z tym. Ale rowerzysta na mocy pierwszeństwa również nie może być z niej zwolniony. I to jest mocno rozsądne podejście.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przykład

Oliwy do ognia niech doda fakt, że w miastach często rowerzyści, wjeżdżając na przejazd, najpierw wyjeżdżają np. zza budynku. Kierowca nie ma absolutnie żadnej szansy dostrzeżenia pojazdu w takim przypadku. W efekcie nie miałby też możliwości ustąpienia pierwszeństwa przed pojawieniem się roweru na przejeździe.

Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo jeszcze przed wjechaniem na przejazd?

Rowerzysta będzie miał pierwszeństwo przed pojazdem jeszcze zanim wjedzie na przejazd dla rowerzystów tak naprawdę wyłącznie w jednym przypadku. Opcję taką przewiduje art. 27 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przepis ten mówi wyraźnie, że "kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem (...) jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla pieszych i rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić".

Powyższy zapis mówi wyraźnie o tym, że rowerzysta może jechać po drodze dla rowerów, co oznacza że jeszcze nie wjechał na przejazd, a i tak kierujący jest zobowiązany ustąpić mu pierwszeństwa. Powiem więcej, rowerzysta ma także pierwszeństwo, gdy porusza się inną częścią drogi, a więc np. chodnikiem. I z punktu widzenia tego zapisu może się nim nawet poruszać nielegalnie. Pierwszeństwo jeszcze przed wjechaniem na drogę i tak będzie miał przed kierującym pojazdem.

Zasady ruchu pojazdów i rowerów. Kilka dodatkowych

Kierowcy w Polsce powinni pamiętać jednak o jeszcze jednej rzeczy. Bo art. 27 ustawy Prawo o ruchu drogowym przewiduje większą ilość sytuacji, w których udział biorą rowerzyści. Warto pamiętać m.in. o tym, że:

  • podczas przejeżdżania przez drogę dla rowerów lub pieszych i rowerów w czasie dojazdu na parking czy do posesji, kierujący pojazdem musi ustąpić pierwszeństwa cyklistom. Nie może też zatrzymać i zostawić pojazdu w takim miejscu – art. 27 ust. 3 ustawy PoRD.
  • zakaz wyprzedzania dotyczy nie tylko przejść dla pieszych, ale także przejazdów dla rowerów. Nie można wyprzedzać na nich i bezpośrednio przed nimi. Wyjątek dotyczy tylko przejazdu, na którym ruch jest kierowany – art. 27 ust. 4 ustawy PoRD.

Mandaty za nieprawidłowe zachowania w stosunku do rowerzystów

Seria praw i obowiązków sprawia, że kierowca naruszający zasady, podlega odpowiedzialności mandatowej. I kary zostały dokładnie opisane w taryfikatorze. Za co można ponieść konsekwencje?

  • Naruszenie przez kierującego pojazdem mechanicznym zakazu wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany oznacza 1000 zł mandatu (recydywa 2000 zł) i 10 punktów karnych.
  • Zatrzymywanie pojazdu na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejazdem, a na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu – także za nimi oznacza od 100 do 300 zł mandatu i 5 punktów karnych.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa rowerzyście, który znajduje się na przejeździe dla rowerzystów oznacza od 20 do 5000 zł mandatu i 15 punktów karnych.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa rowerzyście, który dojeżdża do przejazdu dla rowerzystów, gdy kierujący skręca w drogę poprzeczną oznacza od 20 do 5000 zł mandatu i 15 punktów karnych.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA