REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
OC na rower i hulajnogę. Na czym polega?
OC na rower i hulajnogę. Na czym polega?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

OC na rower i hulajnogę? Nie, to nie żaden wymysł, a sposób zabezpieczenia swojej odpowiedzialności w razie np. porysowania samochodu.
rozwiń >

Ubezpieczenie OC na rower. Była kolizja? Nie płać za naprawę.

OC na rower i hulajnogę może brzmieć w polskich warunkach trochę jak... bzdura. Bzdurą jednak nie jest. Bo wyobraźcie sobie, że jadąc rowerem lub hulajnogą elektryczną uderzycie w auto lub potrącicie pieszego. Gdy wina będzie po waszej stronie, po waszej stronie pojawi się też odpowiedzialność cywilna. To oznacza konieczność finansowego zadośćuczynienia szkody. Pół biedy jeżeli rachunek będzie opiewał na kilkaset złotych za malowanie błotnika. Gorzej jeżeli rowerzysta lub jadący UTO będzie musiał pokryć cudze koszty leczenia.

REKLAMA

REKLAMA

OC na rower i hulajnogę jest obowiązkowe? No właśnie nie!

Ubezpieczenie roweru lub hulajnogi nie jest obowiązkowe. Taki zapis nie pojawia się w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych. Mimo wszystko użytkownicy tych pojazdów powinni o nim pomyśleć. I coraz częściej w Polskich warunkach myślą.

Użytkownicy m.in. rowerów i hulajnóg nie muszą mieć ubezpieczenia, nie jest ono obowiązkowe. Wypożyczone rowery czy hulajnogi też najczęściej nie mają polisy odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym lub następstw nieszczęśliwych wypadków – powiedział Andrzej Paduszyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

Tak właściwie to nie OC na rower i hulajnogę, a OC osoby

Choć w tym materiale piszemy o OC na rower i hulajnogę, takiej polisy de facto nie ma. Ubezpieczyciele stosują w Polsce inną formułę. Formułą tą jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym oraz ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków. To te polisy zadziałają w przypadku wypadku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą. A z tego faktu wynikają trzy zalety.

REKLAMA

Zalety ubezpieczenia OC w życiu prywatnym

  1. Pierwsza jest taka, że ubezpieczenie OC w życiu prywatnym często dostajemy w pakiecie przy innych polisach – np. na życie lub ubezpieczenia mieszkania, ewentualnie domu.
  2. Druga jest taka, że skoro polisa OC w życiu prywatnym jest elementem innego ubezpieczenia, często jej koszt jest symboliczny. Podczas wybierania tej opcji w czasie kupowania polisy na życie, warto jednak zwrócić uwagę np. na górną granicę ubezpieczenia OC. Czasami to np. 10, czasami 50, a czasami 100 tys. zł.
  3. Trzecia jest taka, że ubezpieczenie kupione przez kierującego sprawia, że dotyczy ono każdego roweru i każdej hulajnogi, a więc także pojazdów np. wynajmowanych na minuty.

Poza OC na rower pomyśl też o NNW

No dobrze, ale skoro ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym wystarczy do zabezpieczenia roszczeń poszkodowanych osób w czasie jazdy na rowerze lub hulajnodze, czemu wspominaliśmy o ubezpieczeniu następstw nieszczęśliwych wypadków? Powód jest prosty. Bo takie ubezpieczenie zabezpieczy samego kierującego. Sprawi, że gdy w czasie wypadku z jego winy także on odniesie obrażenia, będzie mógł liczyć na odszkodowanie wypłacone przez ubezpieczyciela. Przy czym tu kluczowe jest poznanie zakresu działania polisy i jej wartości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków zadziała w przypadku, gdy jadąc rowerem, ulegniemy wypadkowi i złamiemy rękę czy nogę. Dodatkowo w ramach takiej polisy możemy pokryć te koszty w ramach ubezpieczenia prywatnego, dzięki czemu nie trzeba będzie czekać na publiczną służbę zdrowia. – mówi Andrzej Paduszyński.

Rower lub hulajnoga z... assistance!

OC oraz NNW na rower i hulajnogę to jedno. O jakiej polisie jeszcze może pomyśleć kierujący? Dobrym pomysłem jest np. assistance. W razie awarii kierujący może liczyć na wsparcie. Na miejsce dotrze mechanik, który postara się naprawić pojazd, ewentualnie pomoże odholować rower i rowerzystę do domu. Warto jednak pamiętać o tym, że firmy często stosują jednak limit kilometrów. Na ogół holowanie może się odbywać do 60 kilometrów od miejsca zamieszkania.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA