REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

OC na rower i hulajnogę. Na czym polega?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
OC na rower i hulajnogę. Na czym polega?
OC na rower i hulajnogę. Na czym polega?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

OC na rower i hulajnogę? Nie, to nie żaden wymysł, a sposób zabezpieczenia swojej odpowiedzialności w razie np. porysowania samochodu.
rozwiń >

Ubezpieczenie OC na rower. Była kolizja? Nie płać za naprawę.

OC na rower i hulajnogę może brzmieć w polskich warunkach trochę jak... bzdura. Bzdurą jednak nie jest. Bo wyobraźcie sobie, że jadąc rowerem lub hulajnogą elektryczną uderzycie w auto lub potrącicie pieszego. Gdy wina będzie po waszej stronie, po waszej stronie pojawi się też odpowiedzialność cywilna. To oznacza konieczność finansowego zadośćuczynienia szkody. Pół biedy jeżeli rachunek będzie opiewał na kilkaset złotych za malowanie błotnika. Gorzej jeżeli rowerzysta lub jadący UTO będzie musiał pokryć cudze koszty leczenia.

REKLAMA

OC na rower i hulajnogę jest obowiązkowe? No właśnie nie!

Ubezpieczenie roweru lub hulajnogi nie jest obowiązkowe. Taki zapis nie pojawia się w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych. Mimo wszystko użytkownicy tych pojazdów powinni o nim pomyśleć. I coraz częściej w Polskich warunkach myślą.

Użytkownicy m.in. rowerów i hulajnóg nie muszą mieć ubezpieczenia, nie jest ono obowiązkowe. Wypożyczone rowery czy hulajnogi też najczęściej nie mają polisy odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym lub następstw nieszczęśliwych wypadków – powiedział Andrzej Paduszyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

Tak właściwie to nie OC na rower i hulajnogę, a OC osoby

Choć w tym materiale piszemy o OC na rower i hulajnogę, takiej polisy de facto nie ma. Ubezpieczyciele stosują w Polsce inną formułę. Formułą tą jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym oraz ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków. To te polisy zadziałają w przypadku wypadku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą. A z tego faktu wynikają trzy zalety.

Zalety ubezpieczenia OC w życiu prywatnym

  1. Pierwsza jest taka, że ubezpieczenie OC w życiu prywatnym często dostajemy w pakiecie przy innych polisach – np. na życie lub ubezpieczenia mieszkania, ewentualnie domu.
  2. Druga jest taka, że skoro polisa OC w życiu prywatnym jest elementem innego ubezpieczenia, często jej koszt jest symboliczny. Podczas wybierania tej opcji w czasie kupowania polisy na życie, warto jednak zwrócić uwagę np. na górną granicę ubezpieczenia OC. Czasami to np. 10, czasami 50, a czasami 100 tys. zł.
  3. Trzecia jest taka, że ubezpieczenie kupione przez kierującego sprawia, że dotyczy ono każdego roweru i każdej hulajnogi, a więc także pojazdów np. wynajmowanych na minuty.

Poza OC na rower pomyśl też o NNW

REKLAMA

No dobrze, ale skoro ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym wystarczy do zabezpieczenia roszczeń poszkodowanych osób w czasie jazdy na rowerze lub hulajnodze, czemu wspominaliśmy o ubezpieczeniu następstw nieszczęśliwych wypadków? Powód jest prosty. Bo takie ubezpieczenie zabezpieczy samego kierującego. Sprawi, że gdy w czasie wypadku z jego winy także on odniesie obrażenia, będzie mógł liczyć na odszkodowanie wypłacone przez ubezpieczyciela. Przy czym tu kluczowe jest poznanie zakresu działania polisy i jej wartości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków zadziała w przypadku, gdy jadąc rowerem, ulegniemy wypadkowi i złamiemy rękę czy nogę. Dodatkowo w ramach takiej polisy możemy pokryć te koszty w ramach ubezpieczenia prywatnego, dzięki czemu nie trzeba będzie czekać na publiczną służbę zdrowia. – mówi Andrzej Paduszyński.

Rower lub hulajnoga z... assistance!

OC oraz NNW na rower i hulajnogę to jedno. O jakiej polisie jeszcze może pomyśleć kierujący? Dobrym pomysłem jest np. assistance. W razie awarii kierujący może liczyć na wsparcie. Na miejsce dotrze mechanik, który postara się naprawić pojazd, ewentualnie pomoże odholować rower i rowerzystę do domu. Warto jednak pamiętać o tym, że firmy często stosują jednak limit kilometrów. Na ogół holowanie może się odbywać do 60 kilometrów od miejsca zamieszkania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

REKLAMA

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

REKLAMA

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

REKLAMA