REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
OC na rower i hulajnogę. Na czym polega?
OC na rower i hulajnogę. Na czym polega?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

OC na rower i hulajnogę? Nie, to nie żaden wymysł, a sposób zabezpieczenia swojej odpowiedzialności w razie np. porysowania samochodu.
rozwiń >

Ubezpieczenie OC na rower. Była kolizja? Nie płać za naprawę.

OC na rower i hulajnogę może brzmieć w polskich warunkach trochę jak... bzdura. Bzdurą jednak nie jest. Bo wyobraźcie sobie, że jadąc rowerem lub hulajnogą elektryczną uderzycie w auto lub potrącicie pieszego. Gdy wina będzie po waszej stronie, po waszej stronie pojawi się też odpowiedzialność cywilna. To oznacza konieczność finansowego zadośćuczynienia szkody. Pół biedy jeżeli rachunek będzie opiewał na kilkaset złotych za malowanie błotnika. Gorzej jeżeli rowerzysta lub jadący UTO będzie musiał pokryć cudze koszty leczenia.

REKLAMA

REKLAMA

OC na rower i hulajnogę jest obowiązkowe? No właśnie nie!

Ubezpieczenie roweru lub hulajnogi nie jest obowiązkowe. Taki zapis nie pojawia się w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych. Mimo wszystko użytkownicy tych pojazdów powinni o nim pomyśleć. I coraz częściej w Polskich warunkach myślą.

Użytkownicy m.in. rowerów i hulajnóg nie muszą mieć ubezpieczenia, nie jest ono obowiązkowe. Wypożyczone rowery czy hulajnogi też najczęściej nie mają polisy odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym lub następstw nieszczęśliwych wypadków – powiedział Andrzej Paduszyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

Tak właściwie to nie OC na rower i hulajnogę, a OC osoby

Choć w tym materiale piszemy o OC na rower i hulajnogę, takiej polisy de facto nie ma. Ubezpieczyciele stosują w Polsce inną formułę. Formułą tą jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym oraz ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków. To te polisy zadziałają w przypadku wypadku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą. A z tego faktu wynikają trzy zalety.

REKLAMA

Zalety ubezpieczenia OC w życiu prywatnym

  1. Pierwsza jest taka, że ubezpieczenie OC w życiu prywatnym często dostajemy w pakiecie przy innych polisach – np. na życie lub ubezpieczenia mieszkania, ewentualnie domu.
  2. Druga jest taka, że skoro polisa OC w życiu prywatnym jest elementem innego ubezpieczenia, często jej koszt jest symboliczny. Podczas wybierania tej opcji w czasie kupowania polisy na życie, warto jednak zwrócić uwagę np. na górną granicę ubezpieczenia OC. Czasami to np. 10, czasami 50, a czasami 100 tys. zł.
  3. Trzecia jest taka, że ubezpieczenie kupione przez kierującego sprawia, że dotyczy ono każdego roweru i każdej hulajnogi, a więc także pojazdów np. wynajmowanych na minuty.

Poza OC na rower pomyśl też o NNW

No dobrze, ale skoro ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym wystarczy do zabezpieczenia roszczeń poszkodowanych osób w czasie jazdy na rowerze lub hulajnodze, czemu wspominaliśmy o ubezpieczeniu następstw nieszczęśliwych wypadków? Powód jest prosty. Bo takie ubezpieczenie zabezpieczy samego kierującego. Sprawi, że gdy w czasie wypadku z jego winy także on odniesie obrażenia, będzie mógł liczyć na odszkodowanie wypłacone przez ubezpieczyciela. Przy czym tu kluczowe jest poznanie zakresu działania polisy i jej wartości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków zadziała w przypadku, gdy jadąc rowerem, ulegniemy wypadkowi i złamiemy rękę czy nogę. Dodatkowo w ramach takiej polisy możemy pokryć te koszty w ramach ubezpieczenia prywatnego, dzięki czemu nie trzeba będzie czekać na publiczną służbę zdrowia. – mówi Andrzej Paduszyński.

Rower lub hulajnoga z... assistance!

OC oraz NNW na rower i hulajnogę to jedno. O jakiej polisie jeszcze może pomyśleć kierujący? Dobrym pomysłem jest np. assistance. W razie awarii kierujący może liczyć na wsparcie. Na miejsce dotrze mechanik, który postara się naprawić pojazd, ewentualnie pomoże odholować rower i rowerzystę do domu. Warto jednak pamiętać o tym, że firmy często stosują jednak limit kilometrów. Na ogół holowanie może się odbywać do 60 kilometrów od miejsca zamieszkania.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA