Skargi na ubezpieczycieli. Które towarzystwa wypadają najgorzej?
REKLAMA
REKLAMA
- Skargi na ubezpieczycieli, czyli jak liczone są statystyki?
- Na które firmy kierowcy skarżą się najrzadziej?
- Pełna lista skarg na ubezpieczycieli:
- Zestawienie liczby skarg na ubezpieczycieli. Co z niego wynika?
- Skargi na ubezpieczycieli a dalsze rekomendacje KNF
- Jak złożyć skargę na ubezpieczyciela?
Skargi na ubezpieczycieli, czyli jak liczone są statystyki?
Zestawienie pokazujące ilość skarg na ubezpieczycieli postanowili przygotować przedstawiciele porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. Nie są to jednak wyniki ilościowe. Takie mogłyby zamazać obraz sytuacji, bo większe towarzystwo z większą ilością klientów automatycznie wypadłoby gorzej. Ich liczba dla uzyskania pewnej miarodajności została przeliczona na 1 proc. udziału rynkowego firmy zmierzonego składką przypisaną brutto OC i AC. Jak prezentują się wyniki?
REKLAMA
Na które firmy kierowcy skarżą się najrzadziej?
Zestawienie ilości skarg złożonych w roku 2021 przez kierowców na działania poszczególnych towarzystw ubezpieczeniowych oferujących polisy OC i AC przedstawiają się następująco. Na liście umieściliśmy osiem firm, które mogą pochwalić się najniższym wskaźnikiem:
- PKO TU S.A. (0,10% udziału rynkowego) - 10 skarg na 1% udziału rynkowego
- Polski GAZ TUW (0,07% udziału rynkowego) - 15 skarg na 1% udziału rynkowego
- TUiR Warta S.A. (18,77% udziału rynkowego) - 15 skarg na 1% udziału rynkowego
- TUW Pocztowe - obecnie AGRO TUW (0,49% udziału rynkowego) - 20 skarg na 1% udziału rynkowego
- TUiR Allianz Polska S.A. (4,69% udziału rynkowego) - 24 skargi na 1% udziału rynkowego
- STU Ergo Hestia S.A. (17,82% udziału rynkowego) - 24 skargi na 1% udziału rynkowego
- Generali TU S.A. oraz Concordia Polska TU S.A. (4,92% udziału rynkowego) - 27 skarg na 1% udziału rynkowego
- PZU S.A. (29,39% udziału rynkowego) - 30 skarg na 1% udziału rynkowego
Pełna lista skarg na ubezpieczycieli:
Zestawienie liczby skarg na ubezpieczycieli. Co z niego wynika?
REKLAMA
Wnioski płynące z tego zestawienia? Dobra informacja jest taka, że rynkowi liderzy wypadli naprawdę dobrze. Na powyższej liście nie zabrakło takich tuzów, jak PZU, Warta czy Ergo Hestia, ale też firm o średnim udziale, czyli Generali czy Allianz. A kolejna dobra informacja wynika z porównania wyników z roku 2021 do wyników z roku 2020.
Cieszyć może pewna poprawa sytuacji względem poprzedniego roku. Podobna analiza Ubea.pl opierająca się na danych Rzecznika Finansowego z 2020 roku wskazywała, że trzej ubezpieczyciele osiągnęli wyniki znacznie przekraczające 60 skarg na 1 proc. udziału rynkowego. Taka częstotliwość skarg niestety jest już mocno niepokojąca. Nawet jeśli uwzględnimy fakt, że nie wszystkie wnioski do RF o rozpoczęcie postępowania interwencyjnego są uzasadnione. – komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Skargi na ubezpieczycieli a dalsze rekomendacje KNF
Trzeci z wniosków pozytywnych dotyczy Avivy i Link4. Te firmy zanotowały dużą poprawę wyników, co oznacza że poprawiły też standardy obsługi klientów. A pozytywny trend powinien się utrzymać także i w roku 2022. A wszystko za sprawą wprowadzenia w najbliższym czasie rekomendacji KNF dotyczącej likwidowania szkód komunikacyjnych.
Jak złożyć skargę na ubezpieczyciela?
REKLAMA
Na początek warto zastanowić się nad tym, jaki ma być cel złożenia skargi na ubezpieczyciela. Jeżeli chodzi o zaprzestanie nieuczciwych praktyk, pismo należy skierować do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. On przeanalizuje sprawę, zbada standardy firmy, a gdy wykaże że ta stosuje nieuczciwe praktyki, może ukarać ją karą finansową i nakazać zmianę mechanizmu postępowania.
W sytuacji, w której kierowca chce walczyć np. o wyższe odszkodowanie lub wypłatę odszkodowania, skargę na ubezpieczyciela należy złożyć do Rzecznika Finansowego. Może on interweniować w konkretnych sprawach, a nie sprawach ogólnych. Rzecznik poprosi o wyjaśnienia i wyrazi swoją opinię na temat sprawy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.