REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Auto na minuty a brak OC. Kto płaci karę od UFG?

Auto na minuty a brak OC. Kto płaci karę od UFG?
Auto na minuty a brak OC. Kto płaci karę od UFG?
Traficar

REKLAMA

REKLAMA

Auto na minuty a brak OC. W sytuacji, w której brak polisy zostanie ujawniony w czasie kontroli, wynajmujący może mieć spory problem...

Ubezpieczenie OC to obowiązek. Dotyczy też aut na minuty!

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych nie pozostawia żadnych wątpliwości. Każdy samochód dopuszczony do ruchu w Polsce – dopuszczony do ruchu, ale np. nawet stojący w garażu – musi mieć wykupione obowiązkowe ubezpieczenie OC. To zabezpiecza roszczenia osób poszkodowanych w ewentualnym zdarzeniu. Auto na minuty? Teoretycznie kierowca za wcześniej ustaloną opłatą podnajmuje na krótką trasę pojazd, który jest dopuszczony do ruchu i ma opłaconą polisę OC.

REKLAMA

Auto na minuty a brak OC. Czyli czysta teoria...

Absolutnie nie wątpimy w to, że auta wynajmowane na minuty w ofertach carsharingowych, mają wykupioną obowiązkową polisę. W tym tekście chcemy jedynie nieco poteoretyzować. Co by się stało, gdyby wynajmujący został zatrzymany przez policję i ta by ujawniła, że samochód nie ma OC? No i tu pojawia się spory problem. A decyduje o tym nie jeden, a kilka powodów.

Auto na minuty a brak OC. Co się dzieje w czasie kontroli?

Po pierwsze auto wynajmowane na minuty zostanie wycofane z ruchu. Jeżeli się da, kierowca będzie musiał odstawić je na parking. Jeżeli nie, zostanie wezwana laweta, a pojazd trafi na parking depozytowy. Po drugie policjanci sporządzą zgłoszenie do UFG, a jego wynikiem z pewnością będzie kara. Ile ona wynosi? A więc:

  • do 3 dni – 20 proc. pełnej opłaty karnej, czyli 1200 zł
  • 4 do 14 dni – 50 proc. pełnej opłaty karnej, czyli 3010 zł
  • powyżej 14 dni – 100 proc. opłaty karnej, czyli 6020 zł

Auto na minuty a brak OC. Kto zapłaci karę od UFG?

Po trzecie warto pamiętać o tym, że UFG będzie egzekwować karę za brak OC od właściciela pojazdu, ale i jego kierowcy. Z kogo łatwiej ściągnie sumę, ten stanie się płatnikiem. W czystej teorii istnieje zatem możliwość, że wynajmujący będzie musiał pokryć całą lub część kary za brak OC. Tak, nadal podkreślamy, że to czyste teoretyzowanie. To też pewnie opcja, która nie sprawdzi się w przypadku dużych sieci ogólnopolskich. W przypadku małych wypożyczalni np. busów scenariusz jest już możliwy. I warto o tym pamiętać.

Jak sprawdzić czy auto na minuty ma OC?

Oczywiście nie jest też tak, że kierowca jest całkowicie bezbronny. Przed wynajęciem pojazdu może bowiem sprawdzić aktualność polisy OC. I może to zrobić przy pomocy własnej komórki na dwa sposoby. Po pierwsze poprzez serwis internetowy UFG. Po drugie za sprawą rządowego serwisu historiapojazdu.gov.pl. Czemu korzystać z tych serwisów? Bo mało prawdopodobne jest to, że dziś kierujący wraz z autem otrzyma jego dokumenty. Tych nie trzeba mieć przy sobie podczas jazdy autem zarejestrowanym w Polsce po Polsce.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków

    W strefie czystego transportu w Warszawie nie ma miejsca dla ulubieńców Polaków. Nie wjedzie do niej ani Passat B5, ani Golf IV. A to dopiero początek zestawienia. Oto długa lista modeli, które 1 lipca 2024 r. dostaną "bana" na centrum Warszawy.

    Gołoledź na drogach w tym tygodniu. IMGW ostrzega przed czarnym lodem. Jak go rozpoznać?

    Na drogach w Polsce pojawiła się gołoledź. IMGW ostrzega zatem kierowców z 12 województw przed naprawdę trudnymi warunkami. Co oznacza czarny lód na drodze? I jak zachować się podczas jazdy po oblodzonej drodze?

    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    REKLAMA

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA