REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Auto na minuty a brak OC. Kto płaci karę od UFG?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Auto na minuty a brak OC. Kto płaci karę od UFG?
Auto na minuty a brak OC. Kto płaci karę od UFG?
Traficar

REKLAMA

REKLAMA

Auto na minuty a brak OC. W sytuacji, w której brak polisy zostanie ujawniony w czasie kontroli, wynajmujący może mieć spory problem...

Ubezpieczenie OC to obowiązek. Dotyczy też aut na minuty!

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych nie pozostawia żadnych wątpliwości. Każdy samochód dopuszczony do ruchu w Polsce – dopuszczony do ruchu, ale np. nawet stojący w garażu – musi mieć wykupione obowiązkowe ubezpieczenie OC. To zabezpiecza roszczenia osób poszkodowanych w ewentualnym zdarzeniu. Auto na minuty? Teoretycznie kierowca za wcześniej ustaloną opłatą podnajmuje na krótką trasę pojazd, który jest dopuszczony do ruchu i ma opłaconą polisę OC.

REKLAMA

Auto na minuty a brak OC. Czyli czysta teoria...

Absolutnie nie wątpimy w to, że auta wynajmowane na minuty w ofertach carsharingowych, mają wykupioną obowiązkową polisę. W tym tekście chcemy jedynie nieco poteoretyzować. Co by się stało, gdyby wynajmujący został zatrzymany przez policję i ta by ujawniła, że samochód nie ma OC? No i tu pojawia się spory problem. A decyduje o tym nie jeden, a kilka powodów.

Auto na minuty a brak OC. Co się dzieje w czasie kontroli?

Po pierwsze auto wynajmowane na minuty zostanie wycofane z ruchu. Jeżeli się da, kierowca będzie musiał odstawić je na parking. Jeżeli nie, zostanie wezwana laweta, a pojazd trafi na parking depozytowy. Po drugie policjanci sporządzą zgłoszenie do UFG, a jego wynikiem z pewnością będzie kara. Ile ona wynosi? A więc:

  • do 3 dni – 20 proc. pełnej opłaty karnej, czyli 1200 zł
  • 4 do 14 dni – 50 proc. pełnej opłaty karnej, czyli 3010 zł
  • powyżej 14 dni – 100 proc. opłaty karnej, czyli 6020 zł

Auto na minuty a brak OC. Kto zapłaci karę od UFG?

Po trzecie warto pamiętać o tym, że UFG będzie egzekwować karę za brak OC od właściciela pojazdu, ale i jego kierowcy. Z kogo łatwiej ściągnie sumę, ten stanie się płatnikiem. W czystej teorii istnieje zatem możliwość, że wynajmujący będzie musiał pokryć całą lub część kary za brak OC. Tak, nadal podkreślamy, że to czyste teoretyzowanie. To też pewnie opcja, która nie sprawdzi się w przypadku dużych sieci ogólnopolskich. W przypadku małych wypożyczalni np. busów scenariusz jest już możliwy. I warto o tym pamiętać.

Jak sprawdzić czy auto na minuty ma OC?

Oczywiście nie jest też tak, że kierowca jest całkowicie bezbronny. Przed wynajęciem pojazdu może bowiem sprawdzić aktualność polisy OC. I może to zrobić przy pomocy własnej komórki na dwa sposoby. Po pierwsze poprzez serwis internetowy UFG. Po drugie za sprawą rządowego serwisu historiapojazdu.gov.pl. Czemu korzystać z tych serwisów? Bo mało prawdopodobne jest to, że dziś kierujący wraz z autem otrzyma jego dokumenty. Tych nie trzeba mieć przy sobie podczas jazdy autem zarejestrowanym w Polsce po Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA