REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kto odpowiada za brak przeglądu: kierowca czy właściciel?
Kto odpowiada za brak przeglądu: kierowca czy właściciel?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Kto odpowiada za brak przeglądu: kierowca czy właściciel? Co do zasady właściciel. Tylko że to nie takie proste. Bo kierowca też będzie miał problem.

Kto odpowiada za brak przeglądu? Właściciel. Ale mandat dostanie...

Przepisy nie mają co do tego żadnych wątpliwości. Osobą odpowiedzialną za stan pojazdu jest jego właściciel. To na nim spoczywa obowiązek wykonywania koniecznych napraw, ale też pilnowania terminu przeglądu technicznego. Tyle teoria. W praktyce okazuje się jednak, że konsekwencje braku przeglądu może ponieść nie zawsze właściciel. Tak stanie się w przypadku, w którym to nie właściciel prowadzi pojazd i to nie on zostanie zatrzymany do kontroli, w czasie której policjanci stwierdzą brak przeglądu. Konsekwencje takiego stanu rzeczy poniesie kierujący.

REKLAMA

REKLAMA

Mandat za brak przeglądu to nawet 3 tys. zł! Pamiętaj o tym!

Brak przeglądu technicznego oznacza, że policjanci w czasie kontroli drogowej odbiorą kierowcy dowód rejestracyjny pojazdu. Obecnie zatrzymanie dowodu odbywa się elektronicznie poprzez odpowiednią adnotację w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów. To jednak dopiero początek. Bo kolejnym krokiem stanie się mandat karny. Do końca roku 2021 mandat za brak przeglądu wynosił od 20 do 500 zł. 1 stycznia 2022 roku w życie wszedł jednak nowy taryfikator mandatów i zdecydowanie podwyższył karę. Ta może teraz sięgnąć nawet kwoty 3 tys. zł.

Mandat to jedno. Policja może wycofać auto z ruchu

Odebranie dowodu rejestracyjnego i nawet 3 tys. zł mandatu za brak przeglądu to nadal nie koniec palety kar, z których mogą skorzystać policjanci. W związku ze złym stanem technicznym pojazdu mogą również np. podjąć decyzję o jego natychmiastowym wycofaniu z ruchu. A wtedy kierowca nie będzie mógł kontynuować jazdy. Samochód dalej pojedzie, ale wyłącznie lawetą. Co więcej, brak przeglądu technicznego może też oznaczać regres ubezpieczeniowy w przypadku spowodowania kolizji. W takim przypadku obowiązek zwrotu wypłaconego odszkodowania spoczywa solidarnie na właścicielu pojazdu i kierowcy.

Przegląd techniczny: ile kosztuje i co ile go wykonać?

Na koniec drobne przypomnienie, spotkania ze srogą listą konsekwencji można uniknąć w prosty sposób. Wystarczy pojechać do stacji kontroli pojazdów i dać sprawdzić pojazd uprawnionemu do tego diagnoście. Pozytywny wynik oznacza przedłużenie przeglądu o kolejne 12 miesięcy. W tym punkcie nasuwają się jeszcze dwa pytania.

REKLAMA

  1. Ile kosztuje przegląd techniczny? Nie jest drogi – zostanie wyceniony na 99 zł w przypadku benzyniaka i diesla oraz 162 zł w przypadku aut zasilanych LPG.
  2. Co ile wykonuje się przegląd techniczny? Co do zasady co roku. Od tej reguły są jednak dwa odstępstwa. Auta zabytkowe mają bezterminowy przegląd. W przypadku samochodu nowego pierwsze badanie konieczne jest 3 lata po zakupie, kolejne po następnych dwóch latach i dopiero zaczyna się roczny interwał. Wyjątkiem są nowe auta zasilane LPG – w ich przypadku od początku obowiązuje roczny termin.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA