REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto odpowiada za brak przeglądu: kierowca czy właściciel?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kto odpowiada za brak przeglądu: kierowca czy właściciel?
Kto odpowiada za brak przeglądu: kierowca czy właściciel?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Kto odpowiada za brak przeglądu: kierowca czy właściciel? Co do zasady właściciel. Tylko że to nie takie proste. Bo kierowca też będzie miał problem.

Kto odpowiada za brak przeglądu? Właściciel. Ale mandat dostanie...

Przepisy nie mają co do tego żadnych wątpliwości. Osobą odpowiedzialną za stan pojazdu jest jego właściciel. To na nim spoczywa obowiązek wykonywania koniecznych napraw, ale też pilnowania terminu przeglądu technicznego. Tyle teoria. W praktyce okazuje się jednak, że konsekwencje braku przeglądu może ponieść nie zawsze właściciel. Tak stanie się w przypadku, w którym to nie właściciel prowadzi pojazd i to nie on zostanie zatrzymany do kontroli, w czasie której policjanci stwierdzą brak przeglądu. Konsekwencje takiego stanu rzeczy poniesie kierujący.

REKLAMA

Mandat za brak przeglądu to nawet 3 tys. zł! Pamiętaj o tym!

Brak przeglądu technicznego oznacza, że policjanci w czasie kontroli drogowej odbiorą kierowcy dowód rejestracyjny pojazdu. Obecnie zatrzymanie dowodu odbywa się elektronicznie poprzez odpowiednią adnotację w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów. To jednak dopiero początek. Bo kolejnym krokiem stanie się mandat karny. Do końca roku 2021 mandat za brak przeglądu wynosił od 20 do 500 zł. 1 stycznia 2022 roku w życie wszedł jednak nowy taryfikator mandatów i zdecydowanie podwyższył karę. Ta może teraz sięgnąć nawet kwoty 3 tys. zł.

Mandat to jedno. Policja może wycofać auto z ruchu

Odebranie dowodu rejestracyjnego i nawet 3 tys. zł mandatu za brak przeglądu to nadal nie koniec palety kar, z których mogą skorzystać policjanci. W związku ze złym stanem technicznym pojazdu mogą również np. podjąć decyzję o jego natychmiastowym wycofaniu z ruchu. A wtedy kierowca nie będzie mógł kontynuować jazdy. Samochód dalej pojedzie, ale wyłącznie lawetą. Co więcej, brak przeglądu technicznego może też oznaczać regres ubezpieczeniowy w przypadku spowodowania kolizji. W takim przypadku obowiązek zwrotu wypłaconego odszkodowania spoczywa solidarnie na właścicielu pojazdu i kierowcy.

Przegląd techniczny: ile kosztuje i co ile go wykonać?

Na koniec drobne przypomnienie, spotkania ze srogą listą konsekwencji można uniknąć w prosty sposób. Wystarczy pojechać do stacji kontroli pojazdów i dać sprawdzić pojazd uprawnionemu do tego diagnoście. Pozytywny wynik oznacza przedłużenie przeglądu o kolejne 12 miesięcy. W tym punkcie nasuwają się jeszcze dwa pytania.

  1. Ile kosztuje przegląd techniczny? Nie jest drogi – zostanie wyceniony na 99 zł w przypadku benzyniaka i diesla oraz 162 zł w przypadku aut zasilanych LPG.
  2. Co ile wykonuje się przegląd techniczny? Co do zasady co roku. Od tej reguły są jednak dwa odstępstwa. Auta zabytkowe mają bezterminowy przegląd. W przypadku samochodu nowego pierwsze badanie konieczne jest 3 lata po zakupie, kolejne po następnych dwóch latach i dopiero zaczyna się roczny interwał. Wyjątkiem są nowe auta zasilane LPG – w ich przypadku od początku obowiązuje roczny termin.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA