REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rowerzyści bezkarni? Niekoniecznie! Policjanci w niecałe 4 godziny zatrzymali 9 rowerowych piratów drogowych

Więcej wypadków z udziałem rowerzystów
Więcej wypadków z udziałem rowerzystów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Śląska drogówka kontroluje rowerzystów. W ciągu niecałych 4 godzin zatrzymano aż 9 cyklistów, którzy rażąco naruszyli przepisy ruchu drogowego - poinformowała Komenda Powiatowa Policji w Lublińcu.

Więcej wypadków z udziałem rowerzystów

REKLAMA

Według policyjnych statystyk od początku wakacji znacząco wzrosła liczba zdarzeń z udziałem rowerzystów. W powiecie lublinieckim od początku 2023 roku było już 6 wypadków z ich udziałem, przy czym we wszystkich to właśnie rowerzyści okazali się winni. Podczas wtorkowych zatrzymań jeden miał orzeczony wcześniej zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów.

REKLAMA

"Mamy wzrost zdarzeń z rowerzystami w ostatnim czasie, stąd Wydział Ruchu Drogowego zaczyna wprowadzać program naprawczy. Starają się znaleźć rozwiązanie tej sytuacji, żeby bezpieczeństwo wśród rowerzystów wzrosło. Jeżeli nie przyniesie to efektu w postaci poprawy bezpieczeństwa rowerzystów, nadal będziemy publikować informacje na naszej stronie internetowej żeby tych ludzi uwrażliwić oraz wprowadzać działania z zakresu profilaktyki w naszej komendzie" - powiedziała PAP st. asp. Monika Wacławek, oficer prasowy lublinieckiej policji.

Dla rowerzysty wypadek może być bardzo groźny

REKLAMA

Lubliniecka drogówka przypomina, że rowerzyści są niechronionymi uczestnikami ruchu: ich pojazdy nie są osłonięte karoserią jak samochody, nie mają pasów bezpieczeństwa, ani poduszek powietrznych, a w kolizji z cięższymi i szybciej poruszającymi się pojazdami najczęściej nie mają szans wyjść bez uszczerbku. Dlatego tak ważne jest aby przestrzegali obowiązujących przepisów ruchu drogowego oraz zasad bezpieczeństwa. Do zasad tych zalicza się również posiadanie obowiązkowego wyposażenia roweru, jakim są: z przodu światło barwy białej, z tyłu czerwone światło odblaskowe, co najmniej jeden skutecznie działający hamulec oraz sygnał dźwiękowy.

Rowerzysta ma obowiązek korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza. Po chodniku rowerem zasadniczo jeździć nie wolno, aczkolwiek przepisy ruchu drogowego przewidują kilka wyjątków takich jak: rowerzysta opiekuje się dzieckiem w wieku do lat 10 kierującym rowerem, panuje niekorzystna pogoda, zagrażająca bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), albo też gdy spełnione są jednocześnie trzy warunki: chodnik ma co najmniej dwa metry szerokości, a ruch na jezdni jest dozwolony z prędkością ponad 50 km/h (w terenie zabudowanym) i gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla nich przeznaczonego.

Korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, kierujący rowerem jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.(PAP)

Dalszy ciąg materiału pod wideo
 

Autor: Maciej Świerzy

macs/ apiech/

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Velo
    2023-09-13 06:50:36
    Rowerzysta to tez kierujący i brak ochrony przez karoserie, pasy czy poduszki nie mają bić do tego - tak jest tez z motocyklami, skuterami i nikomu wymuszanie pierwszeństwa nie przychodzi do głowy z uwagi na brak konsekwencji
    0
QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Strefa czystego transportu w Warszawie. RPO ma wątpliwości: nieracjonalne zróżnicowanie właścicieli aut na benzynę i z silnikiem Diesla

Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości prawne odnośnie zasad na jakich ma działać strefa czystego transportu (STC) w Warszawie. Dlatego skierował 27 lutego 2024 r. wystąpienie do Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m. st. Warszawy. Z uchwały Rady m. st. Warszawy w sprawie STC wynika, że (w zakresie wyłączeń od zakazu wjazdu), pojazdy z silnikami benzynowymi mogą spełniać niższe normy emisji szkodliwych substancji w stosunku do pojazdów z silnikami Diesla. Rzecznik Praw Obywatelskich ma obawy, czy takie zróżnicowanie spełnia standardy konstytucyjne, które gwarantują obywatelom prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Ponadto RPO zwrócił uwagę na fakt, że czasowe prawo do wjazdu do stołecznej strefy czystego transportu samochodami niespełniającymi europejskich wymogów norm spalania ma przysługiwać mieszkańcom Warszawy, którzy w niej rozliczają podatki. Ale nie wyjaśniono powodów pominięcia tych mieszkańców, którzy nie rozliczają się w stolicy albo też dopiero to uczynią. 

Uniknięcie mandatu metodą na Ukraińca. Czyli sposób Polaków na grzywny z fotoradaru

Polscy kierowcy znaleźli lukę w przepisach. Mają sposób uniknięcia mandatu z fotoradaru. Metoda nazywa się metodą na Ukraińca. Na czym polega i przede wszystkim czy jest skuteczna?

Nowe tachografy staną się standardem w 2024 r. Za brak urządzenia nawet 12 000 kary

Inteligentne tachografy staną się standardem w ciężarówkach jeszcze w tym roku. W takie właśnie urządzenia trzeba będzie wyposażyć pojazdy. Wszystkie w ruchu międzynarodowym! Brak tachografu G2 może oznaczać nawet 12 000 zł mandatu.

Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

REKLAMA

Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi

Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?

Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

REKLAMA

Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

REKLAMA