REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczny odstęp od wyprzedzanego rowerzysty? Powinno być 1,5 metra!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
oprac. Kuba Brzeziński
Bezpieczny odstęp od wyprzedzanego rowerzysty, 1,5 metra odstępu od wyprzedzanego rowerzysty
Bezpieczny odstęp od wyprzedzanego rowerzysty? Powinno być 1,5 metra!

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy wymagają, aby bezpieczny odstęp od wyprzedzanego rowerzysty wynosił co najmniej 1 metr. To jednak dla niektórych za mało. Grupetto Warszawa wybiera się z rowerową sztafetą dookoła Polski. Ta ma pomóc zmienić przepisy.

Od 2 do 18 czerwca Grupetto Warszawa wybiera się z rowerową sztafetą dookoła Polski. Akcja jest organizowana po raz czwarty. Kolarze startują 2 czerwca z Dorohuska, skąd przez Czeremchę i Augustów kierują się do Gdańska. Następnie jadą wzdłuż wybrzeża i niemieckiej granicy, by po 10 dniach od startu zawitać do Kotliny Kłodzkiej. Kolejne przystanki to Wisła, Zakopane i Krynica-Zdrój. Objazd planowo zakończy się 18 czerwca w Dorohusku, po ponad 3500 kilometrach i ponad dwóch tygodniach w drodze.

REKLAMA

Rajd dookoła Polski w celu... zwiększenia odstępu od wyprzedzanego rowerzysty

Opis imprezy brzmi mocno ciekawie. 3,5 tys. km na rowerze to prawdziwe wyzwanie! Uczestnicy mogą sprawdzić swoje pojazdy i... wytrzymałość. Ale akcja ma też dodatkowy cel. Kolarze będą się bowiem poruszać z pewnym hasłem na ustach. Będą apelować do władz o zmianę jednego przepisu. Ich celem jest zwiększenie wymaganego odstępu podczas manewru wyprzedzania rowerzysty przez kierującego samochodem z 1 metra do 1,5 metra. Chodzi konkretnie o nowelizację art. 24 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Czemu to takie ważne? Bo zwiększenie wymaganego minimalnego odstępu od wyprzedzanego rowerzysty pozwoliłoby uniknąć części zdarzeń z udziałem cyklistów, również tych śmiertelnych, a Polskę wprowadziło do europejskiego klubu państw o wysokim standardzie bezpieczeństwa.

odstęp od wyprzedzanego rowerzysty, bezpieczny odstęp od wyprzedzanego rowerzysty

odstęp od wyprzedzanego rowerzysty, bezpieczny odstęp od wyprzedzanego rowerzysty

Bezpieczny odstęp od wyprzedzanego rowerzysty? Powinno być 1,5 metra!

Materiały Grupetto Warszawa

Bezpieczny odstęp to 1,5 metra, a nie 1 metr. Co to jednak zmienia?

REKLAMA

Co roku na polskich drogach dochodzi do kilku tysięcy zdarzeń z udziałem rowerzystów i kierujących samochodami. Ponieważ rowerzyści to niechronieni uczestnicy ruchu, zazwyczaj to oni wychodzą z takich spotkań bardziej poszkodowani. Rocznie kilka tysięcy z nich odnosi obrażenia, a około 200 traci życie. Istotna część zdarzeń drogowych, w których poszkodowanymi są rowerzyści i kolarze, wynika z niezachowania przez kierowcę bezpiecznej odległości podczas wyprzedzania. Polskie przepisy wymagają, by był to metr, niezależnie od prędkości poruszania się samochodu. Ten sam metr w strefie zamieszkania, przy prędkości 10 km/h, na drogach z ograniczeniem do 30 i 50 km/h i na drogach, na których można poruszać się 90 czy nawet 100 km/h.

Przy wysokich prędkościach kierowcy o wiele trudniej precyzyjnie wymierzyć ten metr, nie mówiąc o tym, że sam podmuch powietrza może zepchnąć rowerzystę do rowu. Drobny błąd kierowcy czy rowerzysty w takiej sytuacji często kończy się tragicznie.

Te dodatkowe kilkadziesiąt centymetrów może zdecydować o życiu lub śmierci kilkudziesięciu osób rocznie. Celem naszej akcji i motywacją do wielkiego fizycznego wysiłku, jakim jest wyprawa dookoła Polski, jest zmiana na lepsze, ochrona zdrowia i życia. Poruszając się po drodze bez osłony płatów blachy, czujemy się często zagrożeni. W mojej ocenie tylko obustronna edukacja kierowców i rowerzystów, nagłośnienie problemu i zmiana przepisów mają szanse zmienić archaiczne podejście do niechronionych uczestników ruchu na polskich drogach – mówi Michał Kasak z Grupetto Warszawa, organizator tegorocznego przejazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczny odstęp od wyprzedzanego rowerzysty a przepisy w Europie

Szczególną troską rowerzystów otacza ustawodawca hiszpański. Zgodnie z tamtejszymi przepisami kierowca musi zachować minimum 1,5 metra odstępu od wyprzedzanego rowerzysty, ale też zwolnić o 20 km/h poniżej ograniczenia obowiązującego na danej drodze. W Słowacji i Irlandii kierowcy muszą zachować półtora metra odstępu, jeśli poruszają się z prędkością ponad 50 km/h; przy niższej prędkości wystarczy metr. W Wielkiej Brytanii jest to odpowiednio 2 metry i 1,5 metra. W Niemczech i Austrii również 2 metry i 1,5 metra, choć uzależnione nie od prędkości, ale od tego, czy jest to teren zabudowany. Na wszystkich portugalskich drogach obowiązuje to samo 1,5 metra. W Czechach kryterium jest prędkość – jeżeli jest wyższa niż 30 km/h, należy zachować odstęp minimum 1,5 metra.

Większy odstęp od wyprzedzanego rowerzysty to nie koniec...

REKLAMA

Czy uważam, że taka akcja to dobry pomysł? Nawet świetny! 3,5 tys. km na rowerze dookoła Polski to idealny sposób promocji tej kwestii i apelowania o zmianę przepisów. Obawiam się tylko jednego. Konkretnie tego, że zmiana prawa... zmieni niewiele. Bo choć dziś obowiązują mniej restrykcyjne zasady i tak wielu kierowców ich nie przestrzega. To raz. Dwa tak właściwie nikt nie kontroluje sytuacji. Nigdy nie słyszałem o tym, żeby policja wystawiła kierowcy mandat za zbyt bliskie wyprzedzenie rowerzysty. W skrócie, wydaje mi się, że bez realnej sankcji, nowe przepisy zdziałają niewiele.

Tak, sankcji. W Polsce rowerzysta jadący jezdnią jest traktowany jak intruz. Bliskie wyprzedzanie staje się zatem formą pressingu drogowego i wyrażenia niezadowolenia. W miejscach, w których nie ma ścieżek rowerowych, tak nie powinno być. W takiej sytuacji to właśnie jezdnia staje się bowiem środowiskiem naturalnym cyklisty. I kierowcy muszą to sobie zakodować lub trzeba im to zakodować.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA